GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Gustav O skrev:
Verkar vara en radfyra vilket känns lite väl trist. Hade hoppats på ngt mer revolutionerande.
Frågan är hur "galet" det skulle behöva vara för att vara just något "revolutionerande"?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
hållundan skrev:
2397873 Frågan är hur "galet" det skulle behöva vara för att vara just något "revolutionerande"?
Det är sant, revolutionerande för Yamaha kanske jag skulel skrivit. En trecylindrig hoj hade varit intressant, den tjänar ju lite på vikten kontra en fyra.
Intressantaste ryktet är ju annars att Hondas nästa maskin är en radfyra den också!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2395503 Lion heter han i efternamn och jag tycker faktiskt att han och den andra killen passade bra ihop.
Den ordinarie, som jag aldrig minns namnet på, som var med i helgen brukar vara så förbannat dryg mot den andre ordinare killen.
Kent Whyrén heter han, sonen Jimmy kör Roadracing med hyfsat resultat.
 
Last edited:

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Förlåt om jag inte vet allt om Kejsar Max nu men varför kör inte killen detta året?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nova skrev:
2397933 Förlåt om jag inte vet allt om Kejsar Max nu men varför kör inte killen detta året?
Han blev entledigad av HRC efter förra året och efter uttalanden om att de motarbetade honom och hans aracing, testade delar på hans hoj etc etc
HRC satte onda ögat på Max Biaggi och de andra japanska tillverkarna anställde inte honom. Först vilel Sito Pons ha honom i sitt team men då HRC vägrade så tappade Pons Camelpengarna som Biaggi hade med sig så han steam fick läggas på is. Kawasaki var nästa anhalt men då backade Bridgestone ur och hävdade att de inte kunde tillhandahålla däck för ytterligare en maskin. Sedan var han på G till SBK men då kunde inte Mitsubishi bygga insprutning åt ytterligare en Suzuki... Japanska hederskodex och lojalitetsgrejer. Slutade med att Biaggi blev utan styrning och Camel sponsrade Yamaha.

Busaberg skrev:
:rodnar
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
hållundan skrev:
2397873 Frågan är hur "galet" det skulle behöva vara för att vara just något "revolutionerande"?

11-cylindrig stjärnmotor i bakhjulet, det ni ... som sagt, det är alldeles för lite variation, ungefär som som de flesta mellanklassbilar som ser ut som tvålkoppar och man måste läsa på bakluckan för att se vilket märke det är.
Alla likheter detta uttalandet eventuellt skulle kunna ha med japanska litersmaskiner är rena tillfälligheter :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nova skrev:
2397933 Förlåt om jag inte vet allt om Kejsar Max nu men varför kör inte killen detta året?
För att han är slut. Dessutom sparkade HRC honom, helt korrekt, åt helvete förra året. Kejsare? Tillåt mig småle. För tio år sedan kanske, i en supportklass.

elwe skrev:
2398096 11-cylindrig stjärnmotor i bakhjulet, det ni ... som sagt, det är alldeles för lite variation, ungefär som som de flesta mellanklassbilar som ser ut som tvålkoppar och man måste läsa på bakluckan för att se vilket märke det är.
Alla likheter detta uttalandet eventuellt skulle kunna ha med japanska litersmaskiner är rena tillfälligheter :)
Om farbror putsar läsglasögonen kommer han att se skillnad även på dagen bilar och hojar. Utveckling kallas det.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gustav O skrev:
2397819 Tycker att Yamahan verkar ha annorlunda tändföljd än M1:an. Ljudet är såklart annorlunda pga den mindre motorvilymen men rytmen i ljudet är annorlunda också.
Verkar vara en radfyra vilket känns lite väl trist. Hade hoppats på ngt mer revolutionerande.

Jag har inte hört någon av de nya 800cc ännu men jag levde under uppfattningen (förhoppningen!) att det skulle vara screamer-motorer i de nya hojarna så att de börjar låta som hojar igen. Men så verkar inte vara fallet av ditt inlägg att dömma? Är det fortfarande assymetriska tändföljder som förstör ljudbilden?

Ett av mina bättre minnen från MotoGP var under sista säsongen med 500:eek:rna när Yamaha visade upp sin fyrtaktare mitt under säsongen. De filmade raksträckan på banan (osäker på vilken bana det var) men det var ett krön på raksträckan så man såg inget fordon utan hörde bara en F1-bil som accelererade som en furie längs raksträckan men så plötsligt kommer det en hoj över krönet istället. Det var KÄRLEK!

Hur skulle de kunna revolutionera motorkonfigurationen förresten? Honda verkar ju ha fått pruta på sina viktklassbestämmelser från 990-reglementet för att få igenom ett byte till 800cc. I 990-reglementet fick de ju som de ville och viktklassen för 4 och 5 cylindriga hojar är densamma. Jag är övertygad om att de hade haft en rad- eller v-fyra nu också om de inte fått igenom viktklassindelningen eftersom de är med för att vinna, inte för att ha roligt. Det blir väl förmodligen så att i det nya 800-reglementet väger viktskillnaden mellan 3, 4 och 5 cylindrar ut fördelen med att ha en cylinder extra eller färre än fyra.

Jag har inte sett reglementet själv men jag förutsätter att de förbjudit ovala kolvar alternativt gjort "straffen" (viktökning eller liknande) för att använda sig av ovala kolvar så stora att det inte lönar sig. Överladdning är väl inte att tala om. Wankel lär väl vara förbjudet... Bensinmängden och kvalitén är reglerad...

Det som kanske är mest spännande är väl utvecklingen av de elektroniska hjälpmedlen?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2397947 Han blev entledigad av HRC efter förra året och efter uttalanden om att de motarbetade honom och hans aracing, testade delar på hans hoj etc etc
HRC satte onda ögat på Max Biaggi och de andra japanska tillverkarna anställde inte honom. Först vilel Sito Pons ha honom i sitt team men då HRC vägrade så tappade Pons Camelpengarna som Biaggi hade med sig så han steam fick läggas på is. Kawasaki var nästa anhalt men då backade Bridgestone ur och hävdade att de inte kunde tillhandahålla däck för ytterligare en maskin. Sedan var han på G till SBK men då kunde inte Mitsubishi bygga insprutning åt ytterligare en Suzuki... Japanska hederskodex och lojalitetsgrejer. Slutade med att Biaggi blev utan styrning och Camel sponsrade Yamaha.
Nja, att alla japaner skulle konspirera mot Max är ju lite osannolikt. Hade inte Max själv trott att han skulle bli kvar hos HRC så länge eller i fall få komma tillbaka till Pons så hade han säkert fått en plats hos någon av de andra men nu fanns det ju inte något kvar utan var fråga om extrahojar, det är ju inte lätt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Gustav O skrev:
2397947 Han blev entledigad av HRC efter förra året och efter uttalanden om att de motarbetade honom och hans aracing, testade delar på hans hoj etc etc
HRC satte onda ögat på Max Biaggi och de andra japanska tillverkarna anställde inte honom. Först vilel Sito Pons ha honom i sitt team men då HRC vägrade så tappade Pons Camelpengarna som Biaggi hade med sig så han steam fick läggas på is. Kawasaki var nästa anhalt men då backade Bridgestone ur och hävdade att de inte kunde tillhandahålla däck för ytterligare en maskin. Sedan var han på G till SBK men då kunde inte Mitsubishi bygga insprutning åt ytterligare en Suzuki... Japanska hederskodex och lojalitetsgrejer. Slutade med att Biaggi blev utan styrning och Camel sponsrade Yamaha.

Biaggi kommer alltså aldrig mer att köra en japansk fabrikshoj i någon klass överhuvudtaget.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2397752 Tjatet om Pedrosas tråkighet är har snart passerat Skäggetstadiet. De som träffat Pedrosa och som arbetar med honom säger alla att han är trevli, social och rolig. När han tävlar är han dock fokuserad på tävlande och inte på att smila. Det är ju bara hans sätt att vara.
Jag kommer aldrig att träffa Butter och ser honom bara på TV och där är han inget annat än en surmök.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ankan skrev:
2398269 Biaggi kommer alltså aldrig mer att köra en japansk fabrikshoj i någon klass överhuvudtaget.
Det är inget som säger det. Han har fram till i somras haft ett gällande kontrakt med Alstare (?) Suzuki (samma team som regerande världsmästaren Troy Corser) men de kunde som sagt inte erbjuda honom samma hoj som Corser, jag tror de skulle skilja sig åt både vad gäller insprutning och fjädring och då är man ju inte i samma team ändå, ingen testdata gäller ju.

Jag tror han dyker upp någonstans. Han vinner inte VM i varken MotoGP eller SBK men t ex Illmor/Suter eller BMW kan tänkas vilja ha en rutinerad förare.
 

sandstream

Guest
Ankan skrev:
2398269 Biaggi kommer alltså aldrig mer att köra en japansk fabrikshoj i någon klass överhuvudtaget.
Alstare Corona hade ju en Suzuki ledig till honom för ett tag sedan men han skulle visst ha 2 miljoner euro i lön.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2398337 Jag kommer aldrig att träffa Butter och ser honom bara på TV och där är han inget annat än en surmök.
Oscar har ju träffat honom, på den bilden såg han glad ut men han fick förstås stå bredvid Ullis (som var längre än honom). :D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
2398337 Jag kommer aldrig att träffa Butter och ser honom bara på TV och där är han inget annat än en surmök.

Precis, jag har sett deltagare på F1-presskonferenser som varit mer exalterade än Pedrosa när han vunnit. Och F1-presskonferenser brukar ha ungefär samma ystra stämning som ett KU-förhör. Ni vet, cheerleaders, killar i roliga hattar som säljer öl och korv på läktarplats, pausunderhållning osv...

Neutral skrev:
2398344

Jag tror han dyker upp någonstans. Han vinner inte VM i varken MotoGP eller SBK men t ex Illmor/Suter eller BMW kan tänkas vilja ha en rutinerad förare.

Biaggi är ju känd för att ge allt oavsett om hans maskinmaterial är top-of-the-line eller inte. Eller vänta, vi pratar förresten om killen som surade en hel säsong eftersom han inte tyckte att hans dåvarande hoj, HRC:s bästa maskin, var tillräckligt bra.

Neutral skrev:
2398350 Oscar har ju träffat honom, på den bilden såg han glad ut men han fick förstås stå bredvid Ullis (som var längre än honom). :D

Finns det någon nu levande människa som inte är längre än Pedrosa?
 
Last edited:

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
2398352 Precis, jag har sett deltagare på F1-presskonferenser som varit mer exalterade än Pedrosa när han vunnit.
Problemet här på SH är att om en förare har mage att le och spexa lite för kameran så är han en clown som bara är med och kör för att göra sponsorerna lyckliga.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2398144 För att han är slut. Dessutom sparkade HRC honom, helt korrekt, åt helvete förra året. Kejsare? Tillåt mig småle. För tio år sedan kanske, i en supportklass.
Även om man tycker illa om Biaggi så måste det vara svårt att komma till slutsatsen att han är slut.

Förra året då han (och Gibernau) hade sin mest misslyckade säsong någonsin slutade han femma. Dock före Capirossi. 32 poäng efter The Kentucky Kid som hade en helt problemfri säsong. Slut my ass.

DR-Zätare skrev:
2398352...HRC:s bästa maskin...
Att Biaggis och Gibernaus plötsliga kräftgång i tabellen efter sommaruppehållet skulle ha berott på simultana psykoser är en intressant idé.

:D
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2398370 Problemet här på SH är att om en förare har mage att le och spexa lite för kameran så är han en clown som bara är med och kör för att göra sponsorerna lyckliga.
Och gör man inte det är man en "surmök"? :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2398370 Problemet här på SH är att om en förare har mage att le och spexa lite för kameran så är han en clown som bara är med och kör för att göra sponsorerna lyckliga.
Man får le och spexa hur mycket man vill. Problemet jag har med många av de nya mediatränade förarna är att de säger absolut ingenting. Det kommer ord ur munnen på dem men de säger ingenting mer än floskler eftersom de är så rädda för att ha en åsikt som kan stöta sig med någon. Det är lika tråkigt och karaktärslöst som att du anser Pedrosa vara.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top