GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
samuel w skrev:
2398415 Och gör man inte det är man en "surmök"? :rolleyes:
Nej, man behöver inte spexa framför kameran men en liten notis om att kameran är där vore ju inte helt fel.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
DR-Zätare skrev:
2398218 Jag har inte hört någon av de nya 800cc ännu men jag levde under uppfattningen (förhoppningen!) att det skulle vara screamer-motorer i de nya hojarna så att de börjar låta som hojar igen. Men så verkar inte vara fallet av ditt inlägg att dömma? Är det fortfarande assymetriska tändföljder som förstör ljudbilden?
Det är inte en rak tändföljd på den men den låter annorlunda än M1:an.

DR-Zätare skrev:
2398218Det som kanske är mest spännande är väl utvecklingen av de elektroniska hjälpmedlen?
Är det verkligen spännande?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Neutral skrev:
2398344 Det är inget som säger det. Han har fram till i somras haft ett gällande kontrakt med Alstare (?) Suzuki (samma team som regerande världsmästaren Troy Corser) men de kunde som sagt inte erbjuda honom samma hoj som Corser, jag tror de skulle skilja sig åt både vad gäller insprutning och fjädring och då är man ju inte i samma team ändå, ingen testdata gäller ju.

Jag tror han dyker upp någonstans. Han vinner inte VM i varken MotoGP eller SBK men t ex Illmor/Suter eller BMW kan tänkas vilja ha en rutinerad förare.

Det skulle vara ett frågetecken i slutet på min mening om Biaggis chanser till fabriksstyrningar. Det var så jag tolkade Gustavs inlägg som jag citerade.

Själv hoppas jag han kommer tillbaka till MotoGP, även om det förefaller tveksamt. Hans bästa chans till en MotoGP-styrning finns nog, som du säger, hos något av de team som är på väg in i cirkusen. Det förefaller dock tveksamt om den självgode Biaggi är beredd att ta en styrning som i bästa fall leder till VM-poäng men knappast till topplaceringar. Själv skulle jag som sagt gärna se Biaggi på Ilmor/Suter-hojen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyteknik skrev:
2398401
Att Biaggis och Gibernaus plötsliga kräftgång i tabellen efter sommaruppehållet skulle ha berott på simultana psykoser är en intressant idé.

:D

Jag hittar ingen statistik för det men min uppfattning om förra säsongen är att Gibernaus psykos inträdde i sandfållan i sista kurvan under sista varvet i första racet och Biaggi aldrig var med i matchen om VM. Det är klart att de bägge är bra förare men bägge två såg sig och sågs nog tidigare som de kanske främsta utmanarna till Rossi om VM-titeln och som sådana föll de pladask säsongen rätt igenom. Å andra sidan är det ju en omänsklig insats att "bara" hamna topp tio i MotoGP!
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
valmers skrev:
2398144
Om farbror putsar läsglasögonen kommer han att se skillnad även på dagen bilar och hojar. Utveckling kallas det.
OT på: "Just R&D (utveckling) har jag jobbat med sedan början av 1980-talet.
Utvecklingen på bilsidan ligger bl a i att förbättra aerodynamiken för att få ner bränsleförbrukningen.
Ska man ha ett helt optimalt Ce-värde med givna bivillkor (t ex att det ska kunna sitta folk i bilarna också) så får de exakt lika utseende, speciellt som de stora beräkningsprogrammen använder samma grundalgoritmer. Därför ser de i stort sett likadana ut fast med olika handtag, färgsättning, lister, osv. " OT av.

Handen på hjärtat, om alla hojar var gråmålade, hur nära måste du gå för att se vilket märke det är?

Glasögon? Nej det har jag inte börjat med ännu :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gustav O skrev:
2398431
Är det verkligen spännande?

Mest spännande. Med det inte sagt att det faktiskt är spännande. Det kanske är det minst ospännande :rolleyes:

Det tråkiga är ju att man aldrig får veta detaljer kring hur de fungerar. Det skulle till exempel vara roligt att veta mer detaljer kring hur launchcontrolen fungerar. Om den begränsar hjullyftet på hojen genom att mäta vinkeln så borde man ju kunna programmera den till att istället hålla en vinkel mellan 45 och 50 grader och därigenom kunna sätta en wheelie-knapp på hojen. DET vore utveckling det! :D
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
elwe skrev:
2398454 Handen på hjärtat, om alla hojar var gråmålade, hur nära måste du gå för att se vilket märke det är?
Stämmer, i racetrim med sponsorfärger/dekaler i stället för originallack är det svårt att känna igen hojarna faktiskt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
2398443Jag hittar ingen statistik för det...
Efter Japan låg Biaggi tvåa i sammandraget. I det läget och utan att säga något låter HRC Biaggi och Gibernau (men inte Hayden) börja köra en RCV med nyutvecklad ram. Biaggi slutar säsongen som femma samtidigt som Hayden klättrar till en tredje. Biaggi får sparken.

Kolla vad som händer med teamkompisarnas Biaggi och Hayden resultat efter Malaysia.

:censored
 

Bifogat

  • 395810.jpg
    395810.jpg
    96.5 KB · Visningar: 133
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyteknik skrev:
2398583 Efter Japan låg Biaggi tvåa i sammandraget. I det läget och utan att säga något låter HRC Biaggi och Gibernau (men inte Hayden) börja köra en RCV med nyutvecklad ram. Biaggi slutar säsongen som femma samtidigt som Hayden klättrar till en tredje. Biaggi får sparken.

Kolla vad som händer med teamkompisarnas Biaggi och Hayden resultat efter Malaysia.

:censored

The plot thickens. Tror du å andra sidan att det är en slump att de två förarna som inte får fortsatt förtroende från HRC 2006 är just de förare som får testa den nya ramen? HRC hade förmodligen gett upp hoppet att någon av de två skulle kunna utmana Rossi och kanske hade bestämt sig redan för att ingen av de skulle få förnyat kontrakt för 2006 och tyckte det var bättre att de får testa den nya ramen istället för de förare som faktiskt skulle fortsätta köra med Honda nästa år. Att Pedrosa skulle köra en hoj i Repsol-teamet får väl snarast ses som naturligt, den killen har ju stora möjligheter att vinna VM, Biaggi kommer aldrig att vinna ett VM i MotoGP tyvärr. Hayden får väl köra Repsol-Honda för att prestera så bra resultat som möjligt så att Honda får så mycket uppmärksamhet i USA som möjligt och kan sälja så mycket hojar som möjligt där.

Till och med racet i Japan, innan den dåliga ramen, så kan vi väl hålla med om att Biaggis maskinmaterial inte är fy skam? Med det materialet presterar han fyra pallplaceringar (två andraplatser och två tredjeplatser) under 12 race.

Sete har fyra andraplatser som sina pallplatser under lika många race.

Jag skulle ha gjort likadant som HRC.
 
Last edited:

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
Det tråkiga är ju att man aldrig får veta detaljer kring hur de fungerar. Det skulle till exempel vara roligt att veta mer detaljer kring hur launchcontrolen fungerar. Om den begränsar hjullyftet på hojen genom att mäta vinkeln så borde man ju kunna programmera den till att istället hålla en vinkel mellan 45 och 50 grader och därigenom kunna sätta en wheelie-knapp på hojen. DET vore utveckling det! :D
En sån knapp har jag efterlyst tidigare på gathojar och den tillverkare som blir först med en sån funktion lär nog sälja en och annan hoj till talanglösa förare som mig :D
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
elwe skrev:
2398454 OT på: "Just R&D (utveckling) har jag jobbat med sedan början av 1980-talet.
Utvecklingen på bilsidan ligger bl a i att förbättra aerodynamiken för att få ner bränsleförbrukningen.
Ska man ha ett helt optimalt Ce-värde med givna bivillkor (t ex att det ska kunna sitta folk i bilarna också) så får de exakt lika utseende, speciellt som de stora beräkningsprogrammen använder samma grundalgoritmer. Därför ser de i stort sett likadana ut fast med olika handtag, färgsättning, lister, osv. " OT av.

Handen på hjärtat, om alla hojar var gråmålade, hur nära måste du gå för att se vilket märke det är?

Glasögon? Nej det har jag inte börjat med ännu :)

Ett sätt att se att utvecklingen har satt sina spår är att titta på en gammal hoj för att se om det är någon skillnad och jag tror inte man behöver vara särskilt insatt för att se att en fem år gammal hoj eller formel1 ser just gammal ut. Men utvecklingen har ju satt sina spår i alla märken, men jag skulle kunna se skillnad på en ducce och en honda även om de var gråa.

Övrigt, vilken "R&D" avdelning jobbar du på? Vilka beräkningsprogram menar du vara de stora. De CFD-program som jag har varit i kontakt konvergerar inte mot samma lösning jämt (allt för ofta så konvergerar de väl inte överhuvudtaget :rolleyes: ).

Vet någon om Mika skall köra 250 nästa år.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
2398646Till och med racet i Japan, innan den dåliga ramen, så kan vi väl hålla med om att Biaggis maskinmaterial inte är fy skam? Med det materialet presterar han fyra pallplaceringar (två andraplatser och två tredjeplatser) under 12 race.

Sete har fyra andraplatser som sina pallplatser under lika många race.

Jag skulle ha gjort likadant som HRC.
Vad hade du gjort likadant? Plötsligt och i hemlighet byta ram på din bästa förares hoj? Jo, det låter ju vettigt...
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2399358 Vad hade du gjort likadant? Plötsligt och i hemlighet byta ram på din bästa förares hoj? Jo, det låter ju vettigt...
Nej, men sparkat honom eftersom han inte presterade vad som kunde förväntas med tanke på materialet.

Är det inte dags att prata ut med någon om din frustration över att Biaggi inte är med längre? :lol
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
När jag tänker på att Skägget sitter hemma och surar, blir jag glad. Jag ler, till och med. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2399531 :lol
Hör du inte din egen motsägelse?
Jag menade i början av säsongen men det trodde jag att du förstod med tanke på tidigare inlägg :lol

DR-Zätare skrev:
Till och med racet i Japan, innan den dåliga ramen, så kan vi väl hålla med om att Biaggis maskinmaterial inte är fy skam? Med det materialet presterar han fyra pallplaceringar (två andraplatser och två tredjeplatser) under 12 race.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2400162 Jag menade i början av säsongen men det trodde jag att du förstod med tanke på tidigare inlägg :lol
I början av säsongen?

När det bara var fem race kvar låg han ju tvåa i sammandraget. Bästa Honda. 28 poäng före Hayden på femte plats. Verkar det rimligt att just då börja experimentera och testa med hans RCV?

Såklart inte. HRC-cheferna är en bunt arslen och man behöver inte vara Biaggi-fan för att inse det. Behandlingen av Edwards efter hans WSBK-titel var också snygg. Biaggi framstår som lågmält artig jämfört med Edwards då han fick veta att hans arbetsgivare inte skulle ge honom den utlovade platsen i MotoGP.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2400439 I början av säsongen?

När det bara var fem race kvar låg han ju tvåa i sammandraget. Bästa Honda. 28 poäng före Hayden på femte plats. Verkar det rimligt att just då börja experimentera och testa med hans RCV?

Såklart inte. HRC-cheferna är en bunt arslen och man behöver inte vara Biaggi-fan för att inse det. Behandlingen av Edwards efter hans WSBK-titel var också snygg. Biaggi framstår som lågmält artig jämfört med Edwards då han fick veta att hans arbetsgivare inte skulle ge honom den utlovade platsen i MotoGP.
Titta på Edwards prestationer i MotoGP. HRC gjorde rätt. Titta på Haydens prestationer i MotoGP. HRC gjorde rätt.
Att kicka ut cancersvulsten Skägget var naturligt; efter alla dessa år av gnäll om "equal bike" insåg man. Jag hoppas HRC blockar alla hans vägar till MotoGP och WSBK.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2400561 Titta på Edwards prestationer i MotoGP. HRC gjorde rätt. Titta på Haydens prestationer i MotoGP. HRC gjorde rätt.
Att kicka ut cancersvulsten Skägget var naturligt; efter alla dessa år av gnäll om "equal bike" insåg man. Jag hoppas HRC blockar alla hans vägar till MotoGP och WSBK.
Skulle Edwards två raka WSBK-titlar på Honda ha varit skäl för HRC att inte hålla sitt löfte och sätta honom på en RCV?

:va

Var Biaggi en "cancersvulst" för Honda när han ledde deras MotoGP-satsning efter 2/3 av förra årets säsong - 28 poäng före Hayden?

Det är inte helt lätt att se rimligheten i ditt resonemang.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top