GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
sandstream skrev:
2402941 Frågan är om de varvar så mycket mer än 990-maskinerna.
GP7:ans varvräknare går till 20.000 varv (och man får väl anta att den stämmer).
Vad ligger 990-maskinerna på idag? 17-18.000 varv?

Kawan varvar 15000 iaf. Så några 17-18 når inte något märke!
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vad sitter det för motor i Ilmor/Suter hojen? Rad3-4 eller V konfig.?? Nån som vet??
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2402941 Frågan är om de varvar så mycket mer än 990-maskinerna.
GP7:ans varvräknare går till 20.000 varv (och man får väl anta att den stämmer).
Vad ligger 990-maskinerna på idag? 17-18.000 varv?
De ligger runt 16500-16800 som mest idag.

maxximus skrev:
2403814 Vad sitter det för motor i Ilmor/Suter hojen? Rad3-4 eller V konfig.?? Nån som vet??
V4:a.
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2402961 Då är jag med!
Tänkte mest på att en del menar att man i princip måste komma från 125/250 för att ha en chans eller ens få en styrning i MotoGP-klassen.

Håller med Neutral.

Sandstream, det är inte så svårt: traktor kör man på åkern och racehoj kör man på bana:D .

Skämt åsido så finns det väl tillräckligt med förare för att göra statistik, de flesta som kör produktionsracer i största klassen (MotoGP) har kört produktionsracer innan i de mindre klasserna.

Hur skall du kunna samarbeta med dina tekniker och ingenjörer om du bara bytt däck och tankat din standardhoj, har man kört racer så har man lärt sig ett och annat om den tekniska biten förutom optimal körteknik :rolleyes: .
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2402727 Då kanske det blir 3 st HRC-förare nästa år, kul!
OM du menar HRC som förare i Repsol så tror jag inte det. Han kommer i så fall få betalt och backning av HRC men köra hos LCR är mitt tips.

sandstream skrev:
2402585 Intressant angående snacket om att alla nya bra förare måste komma från tvåtaktsklasserna:
Toseland's Superbike-heavy CV also appears not to worry d'Antin. "A good rider can adapt to any category," he said. "Some people say that the level of Superbike riders is not the same as in MotoGP. But Toseland is beating Alex Barros (who switched from MotoGP last year) in Superbikes."
Det är duktigt stor skillnad på resurser och hojar mellan Ten Kate och Barrsofinansierade Klaffi Honda Racing så den jämförelsen haltar av fler skäl än vad som tex Neutral givit.

sandstream skrev:
2402585
(Var lite orolig att de skulle se ut och låta som förvuxna 250s ett tag :D )
Bara du min vän, bara du. ;)

Har uppdaterat förstainlägget enligt följande. Lorenzo har jag kvar för det vopre roligt och det är inte officiellt med Aprilia ännu.

Stämmer det?

DUCATI
Marlboro Ducati Corse
Loris Capirossi / Marco Melandri/Casey Stoner

Gresini Ducati
Marco Melandri / Sete Gibernau / Toni Elias


D'Antin Ducati
Alex Hoffman / Max Biaggi / James Toseland???


HONDA
Repsol HRC
Dani Pedrosa / Nicky Hayden

LCR/Pons Honda
Casey Stoner / Andrea Dovizioso

KAWASAKI
Team Kawasaki
Shinya Nakano / Randy de Puniet

KR-HONDA
Team KR
Kenny Roberts Jr / ???

SUTER-ILMOR
Team Ilmor
??? / ???


SUZUKI
Rizla Suzuki
John Hopkins / Chris Vermuelen

WCM/KTM/BIMOTA
???/???

YAMAHA
Telefonica Movistar Yamaha
Valentino Rossi / Jorge Lorenzo

Dunlop Tech3 Yamaha
Carlos Checa / ???
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Testtiderna för de två dagarna.

Ellison en halv sekund före Guintoli. :hihi


MotoGP test times - Brno day two:
1. Rossi ITA Camel Yamaha Team 1min 58.117 secs
2. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 1min 58.421 secs
3. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 1min 58.528 secs
4. Colin Edwards USA Camel Yamaha Team 1min 59.140 secs
5. Toni Elias SPA Fortuna Honda 1min 59.800 secs
6. James Ellison GBR Tech 3 Yamaha 2min 0.597 secs
7. Sylvain Guintoli FRA Tech 3 Yamaha 1min 1.074 secs
8. Carlos Checa SPA Tech 3 Yamaha 2min 1.744 secs
9. Shinichi Itoh JPN Ducati 2min 2.1 secs
10. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP 2min 13.759 secs
11. Kenny Roberts Jr USA Team Roberts 2min 16.577 secs
12. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP 2min 44.518 secs

MotoGP test times - Brno day one:

1. Valentino Rossi ITA Camel Yamaha Team 1min 57.315 secs
2. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 1min 57.653 secs
3. Marco Melandri ITA Fortuna Honda 1min 57.960 secs
4. Casey Stoner AUS Honda LCR 1min 58.172 secs
5. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 1min 58.487 secs
6. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team 1min 58.542 secs
7. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 1min 58.563 secs (990cc)
8. Kenny Roberts Jr USA Team Roberts 1min 58.587 secs
9. Carlos Checa SPA Tech 3 Yamaha 1min 58.757 secs
10. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 1min 58.758 secs
11. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 1min 58.782 secs
12. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP 1min 58.978 secs
13. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP 1min 59.120 secs
14. Colin Edwards USA Camel Yamaha Team 1min 59.158 secs
15. Toni Elias SPA Fortuna Honda 1min 59.435 secs
16. James Ellison GBR Tech 3 Yamaha 1min 59.580 secs
17. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 1min 59.600 secs (800cc)
18. Sylvain Guintoli FRA Tech 3 Yamaha 2min 0.023 secs
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Skägget tillbaka ?

Luis d'Antin, the former grand prix rider who runs the d'Antin Ducati satellite team in MotoGP, admits that Toseland is on his short-list of candidates for a better-equipped and better-funded effort in 2007.

"We are speaking with six or seven riders, and James is one of our possibilities," d'Antin said. "He has the talent and the performance, and the British market is very important for the championship and for Ducati."

d'Antin is hoping to bring four-time world 250cc champion Max Biaggi back into MotoGP next year, and his current riders Alex Hofmann and José Luis Cardoso are also on his short-list.

Toseland's Superbike-heavy CV also appears not to worry d'Antin. "A good rider can adapt to any category," he said. "Some people say that the level of Superbike riders is not the same as in MotoGP. But Toseland is beating Alex Barros (who switched from MotoGP last year) in Superbikes."

In the curious courtship ritual that takes place in motorcycle racing, d'Antin and Toseland have not actually spoken to one another about working together next year, although each is aware of the other's interest.

Toseland is unlikely to be put off by his friend Neil Hodgson's difficult season in d'Antin's team in 2004, when he rode year-old bikes, because the 2007 effort would receive much closer support from Ducati, bigger funding from current sponsors Pramac, and the best Bridgestone tyres.

"We would like to have a satellite team like the Honda ones, capable of fighting for podiums," Suppo said. "We want the link between our satellite team and the factory to be much stronger."

If Toseland were to get the ride, he would be running virtually the same machinery as Ducati Marlboro factory riders Loris Capirossi and Sete Gibernau - who are both expected to be retained for 2007.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Denna tråden är ingenting utan bilder! Här kommer ett par från Brno i måndags...
 

Bifogat

  • gp7-3.jpg
    gp7-3.jpg
    134.9 KB · Visningar: 56
  • rossi-07.jpg
    rossi-07.jpg
    138.4 KB · Visningar: 73
  • rossi-07-c.jpg
    rossi-07-c.jpg
    112.8 KB · Visningar: 60
  • rossi-07-d.jpg
    rossi-07-d.jpg
    123.1 KB · Visningar: 69
  • gp7-1.jpg
    gp7-1.jpg
    124.5 KB · Visningar: 91
  • gp7-2.jpg
    gp7-2.jpg
    122 KB · Visningar: 67
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
maxximus skrev:
2404450 Denna tråden är ingenting utan bilder! Här kommer ett par från Brno i måndags...

800cc´s

Hmmmm....
Du verkar hänga på samma hak som jag...:yoparty

:D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Cliff Barnes skrev:
2404317d'Antin is hoping to bring four-time world 250cc champion Max Biaggi back into MotoGP next year, and his current riders Alex Hofmann and José Luis Cardoso are also on his short-list.
Med tanke på vilka förare han har i dag (Cardoso och Hofmann) är det klart att d'Antin vill ha Biaggi eller för den delen vilka andra GP-förare som helst. Är det någon annan uppenbar faktor bortsett förarna som förklarar teamets sopiga resultat?

Cliff Barnes skrev:
"A good rider can adapt to any category," he said. "Some people say that the level of Superbike riders is not the same as in MotoGP. But..."
Efter Hodgsons säsong hos Ducati i MotoGP borde det dröja innan vi får se en WSBK-förare rekryteras uppåt.
 
Last edited:

sandstream

Guest
maxximus skrev:
2404450 Denna tråden är ingenting utan bilder! Här kommer ett par från Brno i måndags...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132602
bean305 skrev:
Hur skall du kunna samarbeta med dina tekniker och ingenjörer om du bara bytt däck och tankat din standardhoj, har man kört racer så har man lärt sig ett och annat om den tekniska biten förutom optimal körteknik :rolleyes: .
WSBK är inte mycket standard... :rolleyes:
Gustav O skrev:
2403872 OM du menar HRC som förare i Repsol så tror jag inte det. Han kommer i så fall få betalt och backning av HRC men köra hos LCR är mitt tips.
Enligt Axxexs inlägg var han lovade antingen fabriksmaterial (då körandes i LCR) och/eller plats i HRC.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2404941 Ja, men JAG tror inte det blir tre Repsolhojar utan att LCR teamet får bättre HRC backning.
Okej, jag trodde du försökte "rätta" mig :tummenupp
Gustav O skrev:
Fast jömför du med en GP-hoj är det ganska stora skillnader i vad de kan justera på hojens chassien.
Absolut.
CV sa ju efter sina första tester att likheten mellan en WSBK-hoj och en MotoGP-hoj är att de har två hjul och en motor, sen slutar likheterna.
Jag menade bara att en WSBK-hoj är en bra bit ifrån en vanlig gathoj som rullar i tex NSBK.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2405041...likheten mellan en WSBK-hoj och en MotoGP-hoj är att de har två hjul och en motor, sen slutar likheterna.
Det är såklart en överdrift.

Fjädringen lär inte skilja mycket. Eller vidhäftningen i däcken.

Däremot bromsar (kolfiber), vikten, accelerationen och (sedan nyligen) effekten av hjälpande elektronik.

Påminner om att man har kört snabbare i WSBK än GP på somliga banor.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2405112 Det är såklart en överdrift.

Fjädringen lär inte skilja mycket. Eller vidhäftningen i däcken.

Däremot bromsar (kolfiber), vikten, accelerationen och (sedan nyligen) effekten av hjälpande elektronik.

Påminner om att man har kört snabbare i WSBK än GP på somliga banor.
FJädringen är nog i stora delar samma, för de bästa teamen i WSBK i varje fall, men de nya sakerna komemr alltid i GP först.
Däcken är en stor skillnad sedan de gick över till enhetsdäck. När det gäller elektroniken så skiljer det en del men inte så mycket som man kan tro. Suzuki har samma hårdvara från Mitsubishi och Yamaha har samma hårdvara från Magneti Marelli, skiljer såklart i mjukvaran och att de har fly by wire.

Det var ganska länge sedan WSBK var ssnabbare än GP, Donington med Steve Hislop 2002 är ävl senaste gången.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2405198Det var ganska länge sedan WSBK var ssnabbare än GP, Donington med Steve Hislop 2002 är ävl senaste gången.
Jag vet, men ändå. Det är lätt att tro att GP-prototyperna per definition är snabbare eftersom de är GP-prototyper.

Fick mig att tänka på den intressanta idén om ett slopat tekniskt reglemente i MotoGP (bortsett max två hjul). Hur snabb skulle en 800 cc V4-tvåtakare med ram/hjul i kolfiber och heltäckande kåpa (inklätt framhjul som på farfars tid) vara?

:D
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BMW:s MotoGP.hoj.
 

Bifogat

  • BMW_800.jpg
    BMW_800.jpg
    37.3 KB · Visningar: 225
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top