Grattis Sverige!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Precis som en president alltså, men med den skillnaden att en presidentfamilj inte ens är hälften så cool som en kungafamilj. Kolla på Finland. Där kan vi snacka anonymitet och en stor miss i marknadsföringen av hemlandet.

Valet är alltså: Rik kungafamilj baserad på traditioner och internationellt erkänt som ytte-putte-gulligt ELLER rik presidentfamilj. :rolleyes:

Men nu glömmer du att du pratar om finland också. Vem fan bryr sig om dom? Och ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att Tarja Halonen är mer känd än kungen.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Så du tror att vi måste välja mellan ovan ?

Tänk till lite så inser du snart att valen inte alls står mellan ovan 2 utan så många vi själv kan hitta på, till skillnad från tex. en fysiklag.
Vi skulle kunna välja en gummibjörn, absolut. Men jag föredrar att vara realistisk. :tummenupp

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Men nu glömmer du att du pratar om finland också. Vem fan bryr sig om dom? Och ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att Tarja Halonen är mer känd än kungen.
Varför skulle du inte vara ärlig?

Ja, det är klart att hon är. Men Kungahuset och den svenska monarkin är betydligt mer känd än en finsk Sahlin.

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Hoj
Yamaha
Ja, det är klart att hon är. Men Kungahuset och den svenska monarkin är betydligt mer känd än en finsk Sahlin.

Fråga är bara om kungahuset är känt på grund av positiva skäl eller negativa.

Själv ser jag länder som har monarki som långt efter i samhällsutvecklingen.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Vi kan demokratiskt utse en representant också som inte har någon makt, alltså varken en kung eller president.
Jättebra idé. Snart har vi Per Gessle et al som skall representera Sverige utomlands. :näsblod

Kalla det vad du vill, men en eventuell ersättare till kungahuset kommer att ha samma omkostnader (om än redovisade under andra konton, slotten och underhållet av dessa m.m. försvinner ju inte bara för att ämbetet förändras), sämre representation och mindre traditionell förankring. En liten bit av Sverige försvinner.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Fråga är bara om kungahuset är känt på grund av positiva skäl eller negativa.

Själv ser jag länder som har monarki som långt efter i samhällsutvecklingen.
Monarchies_of_the_world.PNG

Japp. Helt klart en dominans av underutvecklade länder bland de med monarkiskt statsskick jämfört med resten av världen.

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Hoj
Yamaha
Jättebra idé. Snart har vi Per Gessle et al som skall representera Sverige utomlands. :näsblod

Vi får helt enkelt den person som vi medborgare röstar fram.

Kalla det vad du vill, men en eventuell ersättare till kungahuset kommer att ha samma omkostnader (om än redovisade under andra konton, slotten och underhållet av dessa m.m. försvinner ju inte bara för att ämbetet förändras), sämre representation och mindre traditionell förankring. En liten bit av Sverige försvinner.

Har du någon källa alls på det du skriver för det verkar bara vara påhittat.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
varför måste det finnas en ersättare? klarar sig Sverige inte utan?
Jag tror inte det.

Och allvarligt talat. Mellan 5-15kr per år och person är ju inte direkt en astronomisk summa. Man skall fan vara smålänning sedan kritaperioden för att grina över det. :lol

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Vi får helt enkelt den person som vi medborgare röstar fram.

Har du någon källa alls på det du skriver för det verkar bara vara påhittat.
Majoriteten av medborgarna är ju totalt slut i huvudet och handlar på GEKÅS och dylikt. Detta tror jag skulle leda till att just P G eller Björn Skifs eller liknande "folkkära" artister erbjuds ämbetet. Nej, tack. :tummenupp

Du tror alltså att omkostnaderna för monarkin huxflux försvinner om kungahuset försvinner?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Hade Knugen inte varit kung hade han velat jobba som lantbrukare! :bonnjävel

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Daniel Westlings pappa höll ett bra tal till brudparet måste jag säga. Inte alls lika stelt som konungen själv tidigare under kvällen.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Romantikbonden ruular.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...