Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hur frän som helst! Bara o handla PW. den finns ju i din hemby!

Men skojaru...har avhandlat den där hojen i huvet kanske tusen gånger sen jag såg det här igår. Skulle jag köpa den, är den ju i princip klar. Dessutom är det ju ingen MickeBulton som har gjort det värsta och förstört den till fromma för egna ideer. Kalla mig gärna tråkig men jag har ju ett orginalpatos som liknar en inbiten classic motor-läsares när det kommer till orörda orginalfordon. Funderade faktiskt både en och två gånger innan jag började kasta på turbo på sjuhalvan....:rodnar Det är ju dessutom något som är i allra högsta grad återställningsbart.

I mina händer skulle den i huvudsak se ut som nu, lite mera svartfärg OCH rost på skärmarna, för ett mera genuint utseende. Passande lyse i gammal stil, däck med tidstypiskt mönster, kanske vit sida. Den enda egentliga modifieringen jag skulle tillåta mig var att flytta ner/bak sadeln om det går ihop med körställningen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det inte upp till den som hostar upp pengarna och köper den?

Jo, visst är det så, jag delgavs bara min åsikt om saken.

Men det finns inte allt för många orginalare kvar, och det var ju ingen dussinhoj ens när den var ny.

Jag grät inombords när jag såg en chopper byggd på en Vincent. tills jag hade pratat med ägaren och han försäkrade att det egentligen bara fanns kvar motorn från orginalhojen, den hade totalslaktats av en orginal renoverare som hade återvunnit dom bästa bitarna till en fin orginal.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Still kicking!!

Trots gasoleldande på gammal bensintank så lever liket. He he
DSC02121.jpg
Run... Onanihammare och värme är skiten. Glasfiber spacklet var ca 5mm tjockt så nu stinker garaget av bränt spackel o färg.

Langar med en bild på grovriktningen av veven. Mucho high tech:D

DSC02122.jpg

Svår ångest o vånda.

klipp till! Bra mycke ballare än denna Hans Danielsson som en annan bygger. Pumpar du däcken så är du klar.
Ev dräm dit en nummer plåt fram o kör med vänster näven på gaffelbenet. skinnfitta goes with out saying...:yoparty:yoparty

http://www.blocket.se/jonkoping/Harley_Davidson_1000_cc_1920_30986560.htm?ca=16&w=3

Denna är är lika ball men 1000ggr svårare och med oöverskådligt dyr slutnota:gnissla

Är det inte upp till den som hostar upp pengarna och köper den?

Nej!!:mad:
Av samma anledning man inte drar fram penseln och "förbättrar" en Rembrant!

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: pw

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Denna är är lika ball men 1000ggr svårare och med oöverskådligt dyr slutnota:gnissla

Allvarligt, vem i hela helvetet betalar 75 loppor för en genomrostig skorv där ca 80% av hojen mer eller mindre måste nytillverkas?:confused:

Samma fenomen som med de utdöende bakluckeloppisarna, bara för att en gammal krokig springergaffel kanske kan fixas till av en händig köpare och till slut hamna på en showvinnande hoj betyder det tydigen att den är värd sin vikt i plutonium plus moms.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Gammlt jävla mög...

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Allvarligt, vem i hela helvetet betalar 75 loppor för en genomrostig skorv där ca 80% av hojen mer eller mindre måste nytillverkas?:confused:

Samma fenomen som med de utdöende bakluckeloppisarna, bara för att en gammal krokig springergaffel kanske kan fixas till av en händig köpare och till slut hamna på en showvinnande hoj betyder det tydigen att den är värd sin vikt i plutonium plus moms.

Det är nog bara för gubbar 60+, med elak kärring, och som precis gjort et 2.000.000kr klipp på att sälja villan, och behöver en anledning till att gömma sig i garaget fram tills döden befriar dem!

Men jag tycker ändå hojarna är fräna!

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Vadå vev jag såg bara en spännande förpackning i fönstret.:yoparty

Att taga, efter dagens dont ty dagen har varit hård! :mattias

Ähh, den står där som salt i såren, som påminnelse om när jag ofrivilligen utövade halkbekämpning meddelst ljummen laffa!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Att taga, efter dagens dont ty dagen har varit hård! :mattias

Ähh, den står där som salt i såren, som påminnelse om när jag ofrivilligen utövade halkbekämpning meddelst ljummen laffa!

Kan vara bra som tröst när man vevar åt fel håll på det där sista skäret i en komplicerad bit.:gråta

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
klipp till! Bra mycke ballare än denna Hans Danielsson som en annan bygger. Pumpar du däcken så är du klar.
Ev dräm dit en nummer plåt fram o kör med vänster näven på gaffelbenet. skinnfitta goes with out saying...:yoparty:yoparty

http://www.blocket.se/jonkoping/Harley_Davidson_1000_cc_1920_30986560.htm?ca=16&w=3

Du måste skoja. Samme numera bortgågne vän till familjen som vid sin död ägde den gamla sjufemtisidan hade också en såndär med sidovagn. 1000cc halvtopp 1928 i orenoverat bruksskick. Patina, oljeklegg och hela alltet...

Nu tror jag ingen av dom finns kvar i sverige efter uppdelning och försäljning av dödsboet. 15 år sedan, så mycket har nog hänt cyklarna:näsblod

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Gillar att du tar dig an den gamla hojen=)
Jag som tycker min är gammal:p Kommer bli häftigt och unikt när den är klar!:yoparty

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag ägnades dagen åt lite seriös vevriktning.
Som vanligt mynnade det hela ut i en för mig mycket bekant gångart,ala´ 2dit & 1tebax.
Iom att jag inte fick nån ordning på det i svarven på flera timmar plockade jag isär veven för att kunna klocka dubbcentrumhålet för
drivsidan från insidan.
Det gjorde mig inte mycke klokare.
Bild0159.jpg
Efter att ha övergett svarven som mätmetod, övergick jag till tyngre grejer i mätrummet ca 40meter längre bort.
Bild0158.jpg
Många, många mätningar och där till hörande vändor till svarven för riktning och tillbaks, insåg jag at tapparna är slipade mellan halvtaskiga rulldubbar så det är kast i dubbcentrumen:mad:
Efter att ha övergett den mätmetoden fick jag klocka in veven liggandes i v-block, det gav skumma egenskaper men eliminerade dubbcentrumen som felkälla. Det lilla kast på 0.04mm som blev kvar efter sista riktningen beror på ett litet tillverkningsfel och är i en ej riktbar ledd.

Välhemma upptäcker jag att jag vänt vevstakarna åt felhåll när jag satte ihop veven. Nåväl, vad är väl en bal på slottet..........

Men jag lärde mig mycke o imorgon är det riktat på ett kick!

Du måste skoja. Samme numera bortgågne vän till familjen som vid sin död ägde den gamla sjufemtisidan hade också en såndär med sidovagn. 1000cc halvtopp 1928 i orenoverat bruksskick. Patina, oljeklegg och hela alltet...

Nu tror jag ingen av dom finns kvar i sverige efter uppdelning och försäljning av dödsboet. 15 år sedan, så mycket har nog hänt cyklarna:näsblod
Verkar som Burt Munro's ande hemsöker dig om nätterna:D
Gillar att du tar dig an den gamla hojen=)
Jag som tycker min är gammal:p Kommer bli häftigt och unikt när den är klar!:yoparty

självkligt, självkligt...

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är ju tur du har tillgång till dessa verktyg för att göra det på "rätt" sätt. :näsblod

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Idag ägnades dagen åt lite seriös vevriktning.
Som vanligt mynnade det hela ut i en för mig mycket bekant gångart,ala´ 2dit & 1tebax.
Iom att jag inte fick nån ordning på det i svarven på flera timmar plockade jag isär veven för att kunna klocka dubbcentrumhålet för
drivsidan från insidan.
Det gjorde mig inte mycke klokare.
View attachment 324437
Efter att ha övergett svarven som mätmetod, övergick jag till tyngre grejer i mätrummet ca 40meter längre bort.
View attachment 324436
Många, många mätningar och där till hörande vändor till svarven för riktning och tillbaks, insåg jag at tapparna är slipade mellan halvtaskiga rulldubbar så det är kast i dubbcentrumen:mad:
Efter att ha övergett den mätmetoden fick jag klocka in veven liggandes i v-block, det gav skumma egenskaper men eliminerade dubbcentrumen som felkälla. Det lilla kast på 0.04mm som blev kvar efter sista riktningen beror på ett litet tillverkningsfel och är i en ej riktbar ledd.

Välhemma upptäcker jag att jag vänt vevstakarna åt felhåll när jag satte ihop veven. Nåväl, vad är väl en bal på slottet..........

Men jag lärde mig mycke o imorgon är det riktat på ett kick!

Verkar som Burt Munro's ande hemsöker dig om nätterna:D

självkligt, självkligt...

När man talar om Vargen (Blev ju nästan lite kul eller möjligen "Filipin") så är det bra att ha en flaska Laphroaig att trösta sig med.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin