Anndreeaas
otursfågeln
bygg människa! bygg! tänk inte, bara bygg!
Tänkte just tipsa om den. Avsnitten med renoveringen av 750-sidan var en av de bästa i serien tycker jag!
Du skojar inte. I snart tio år har min NV haft ett urkopplingslager som är förbrukat (skador i lagerbanorna). Att få tag i ett sånt är inte lätt. Det är något DKW specialgrejs.Fördelen med en Harley är ju att nästan oavsett hur gammal den är så finns nästan allt nytillverkat (men ibland dyrt) medans om man renoverar en gammal hoj av annat märke kan vissa saker vara stört omöjliga att få tag på.
Jag *ehmm* hyrde alla delar online, jag gillar ju även flygplan och helikoptrar, och har ju haft en LandRover, så jag såg alla avsnitten.
Däremot var det väl inte så kul att se när han byggde en trikebyggsats.
Men jag hålller med dig, det kändes att han själv brann lite extra för sidan, det lyste igenom på hur noga han gick in för den.
Det låter intressant! ser fram mot en tråd.
Mitt förra bygge genererade många hundra timmar i fräsen o svarven. så jag förstår vad du menar.
Detta ska bli swapmeet/katalogbygge. Det är svårt att spotta ur genuina 40-tals prylar ur en 5-axlig svarv.
Märkligt, enligt jänkarna själva är ju "made in the USA" den högsta av alla kvalitets betygelser.
Har inte kollat tråden innan.
Mitt blygsamma intelekt fattade inte rubriken.
Nu förstår jag.
Sidventilare är utomordentligt manligt.
Strokat, modifierad smörjning och hillclimbstuk, tack.
Något vidare tryck i motorn blir det aldrig och skall inte heller vara.
Rekomenderar "köttkroksstyre" med tillhörande reglage:
Här är en annan ball sida som är land speed-kändis på Bonneville. Is-laddluftkylare inrymd i ena tankhalvan naturligtvis!
Enligt traditionen ska intercooler-isen egentligen vara "Bien Frappé". Dvs ispåsen ska egentligen (enligt HD-tradition) på dominant manéer smashas mot en fast sporthojskillestjärt . Men det fanns uppenbarligen inte tid att hitta en olydig squid i tid för filminspelningen. Isen fick krossas med vanligt vardagsjärnrör
[YOUTUBE-ID]_vw_LsEhzco[/YOUTUBE-ID]
Här är en annan HD storsida som kör 227+ på Bonneville
[YOUTUBE-ID]ERCNnDEqul4[/YOUTUBE-ID]
Jag skulle rekomendera tex http://www.flathead-bobbers.com
[YOUTUBE-ID]J3ZwiF88RkE[/YOUTUBE-ID]
Jag *ehmm* hyrde alla delar online, jag gillar ju även flygplan och helikoptrar, och har ju haft en LandRover, så jag såg alla avsnitten.
Däremot var det väl inte så kul att se när han byggde en trikebyggsats.
Men jag hålller med dig, det kändes att han själv brann lite extra för sidan, det lyste igenom på hur noga han gick in för den.
EDIT: Vad fan döpte du tråden som du gjorde för?
Nu måste jag åka in till stan och köpa en bit
bygg människa! bygg! tänk inte, bara bygg!
Här har du facit, bara att plocka ihop grejorna serru.
Nu blandar du friskt mellan fakta o egna fantasier
Skön 60-tals vibb i ena klippet där. Turbosidan var ingen vacker skapelse. märkligt, saker byggda för ett enda ändamål utan kompromisser brukar jag tycka vara vackra, som tex top fuelbajkar
Överladd är ju inget jag räds inför men turbo blir helt fel på den här maskinen.
Ingen som ruvar på en liten rootsblower från första halvan av förra seklet?
nähä, näe..hepp.
Så där ja! nu vet vilket håll veven ska sitta. det var inte solklart igår.
Då saknar jag nog lite drev till trans och kamdrivning men har dubbel uppsättning till transen vid kopplingen.
Daxs att gå ner o rota vidare i skiten.
Skojar bara.
Klart du inte ska sätta turbo på hojen. Turbo är ju, som du säger, väldigt fult på motorcyklar Även om jag tycker att de fått ihop det rätt ok på sidan i filmen.
Jag skulle endera satsa på original krigarutförande. Har själv haft en BSA WM20. Alltså 500cc sidventils armehoj med webgaffel.
Men i du har nog en lång vär att gå om den ska tillbaks till original. Den verkar ju rätt inkomplett och custad redan.
Så jag skulle nog bygga den i gammal tracker/bobberstil men med ngtsånär tidsenlig däcksbredd. Alltså ungefär den stil du redan är inne på, men lite uppkapad bakstänka och som skrotnisse visade på sin sista bild. Fast gärna med bibehållna fotplattor. Det finns att köpa nytillverkade gummin till lillsidans fotplattor, man nitar dem på plats. Så gjorde en kompis på sin 750-sida. Då är det ju dessutom "lagligt" att göra T&O-standardtrimmet. Dvs stroka till 900cc och kambyte. Då får man en motor som iaf hänger med på landsvägen.Om du bygger på gammalt trackerstuk så är det ju dessutom rätt kul att välja lack och dekaler sedan. Typ fräsigt 30-40-talsstuk med gamla bensinmacks-/oljedekaler etc
Jag skulle även skaffa verkstadshandboken till motorn, HD-originalböckerna fö ganska överkomliga. HD-motorer har en massa hemligheter som inte alla tänker på. Mycket schimsningar samt färgmärkning av kamdrev etc. Till sporster finns tex ett antal olika kamdrevsstorlekar med olika färgmärkning. På fabriken matchade man in den storlek som passade det aktuella blocket bäst. Alltså ingen självklar utbytbarhet av kammar mellan olika individer om man inte har samma färgmärkning. Vet dock inte hur det är på lillsidan, men det är ju också en fyrkamsmotor med många likheter på registersidan med sportstern.
Nån som har koll var man finner 40ekrade fälgbanor i 18-19" ca 3" breda beroende på däckutbud
intrigen tätnar
Är inte det här ett sporthojsforum, va,va!
Bikeline har en hel del men oxå http://www.erixoncustom.com
Är inte det här ett sporthojsforum, va,va!
Är inte det här ett sporthojsforum, va,va!
Nej, där har du helt fel! speciellt på gamla hondor anses det vara höjden av estetik.
Nja, orginal är dels lååååååång väg att gå + att jag inte vill gå åt det hållet. orginalfotplattor med schyssta gummin följde med.
Men men, hojen är som snyggast när bara bare minimum av delar hänger på. ju mer jag plockar på nu, dessto mindre cleant blir det
Cleant är the name of this game.
Sitter just nu o bläddrar i en av mina två handböcker som följde med. Men alla schimsningar som du skrev, ta tex axiallager brickan som var paj.
Till honda hade det funnits 1 bricka pungt.
Till hd finns brickan i tjocklekar från 0.66" till 0.102" i 0.004" intervaller
kolvar finns från orginal 2.745" i intervaller på 0.01" till + 0.1" och jag har en kolv på 70.8mm till 70.9mm likaså ramlager storlekar anges överdimensions intervaller om 0.001" men vad fasen är orginal då?
Däremot till kammarna tyckte jag att det gav sig själv vilka som var vilka. men jag får kolla noggrannare vid slutmontering.
Nån som har koll var man finner 40ekrade fälgbanor i 18-19" ca 3" breda beroende på däckutbud
intrigen tätnar
Skojar med er lite,Har du inte läst att det ska byta namn
HDH.COM
Vad bra. Misstänkte att du redan hade litteraturen.
Jo det är lite skillnad att sätta ihop denna typ av motorer. På Harley-vevar tex, alltså även nya evo som min, så ska tex ramlagertappen rundslipas till korrekt mått efter att veven pressats samman och riktats. Så det är verkligen oldschool. Men åas är det lite kul, ty vinnlägger man sig att utnyttja tex schimsningen korrekt samt låta rikta vevpartiet minutiöst osv, ja då betalar det sig. Det märks om det är ngn duktig eller klåpare som skruvat ihop en harleymotor. En del panheads går tex hur tyst som helst medan andra skramlar pga stora spel.
Värst är dock om det är för tight, då går det bedrägligt tyst, ett tag... Misstänker att det är det som är orsaken till den sönderkörda axiallagerbrickan.
När folk valt kamdrev med för tight passning i sportsters så hörs det dock, då viner det. Farligt farligt. Där är det faktisk bättre med lite för mycket spel isf, alltså välja färgmärkning med mågra tusendelar för liten diameter. Kamdrevskrammel är inget som påverkar livslängden även om det låter illa.
Men på sidorna så kanske det -som du antyder- bara finns en sorts kamdrev så där behöver man ju isf inte oroa sig för om det är rätt sättning som medföljde motorn.
En japsmotor kan man ju sätta ihop mha en sprängskiss även om det inte är att rekommendera. I en HD-motor ska många delar mätas och passas ihop. Så den här cykeln har ju hamnat hos rätt person!
Det roliga med HD-motorer är ju att de är rätt påkostat byggda. Som du ser så används ju tex riktiga lagringar överallt, rull- kul- eller bronslager. Inte som på tex en japsradfyra där tex kammar ofta är lagrade direkt i aluminiumgodset osv. Så en HD-motor kan man ofta likt en gammal mercadiesel renovera om och om igen. Det gör att iaf jag tycker att det är tacksamma motorer att pyssla med.
Därtill är ju eftermarknaden helt fantastisk, både från HD och alla andra eftermarknadsfirmor. Så är ngn detalj inte helt hundra så finns oftast alltid möjligheten att skaffa en ny detalj. Jag har för mig att de tom tillverkas tex nya cylindrar till 750 sidorna, det finns liksom inget stopp någonstans. Förutom den egna ekonomin Det vanliga när man nått sista överdimensionen på cylindrarna till 750-sidorna är dock att man fodrar om dom med ny gjutjärns-sleeve.
Bara denna firma har tex så komplett utbud till 750-sida att man nästan skulle kunna bygga en motor helt av nya delar.
http://www.45restoration.com/
Bara till sportster finns det tex runt 50 olika trimkamaxelprofiler att välja på från ett antal olika tillverkare. Plus möjlighet att själv speca en profil. Man kan tom få lösa lober och kugghjul tillverkade så att man kan tima och svetsa fast själv om man är på den nivån i motorbyggeri. Det är helt fantastiskt.
Men nu drev jag som vanligt från ämnet.
Imorse fick jag för mig att egna cylindrar och OHV hemitoppar med öppna ventilarrangemang vore ballt.
Det skulle dessutom flytta begränsningen för borret med flera centimeter, kompet kunde ökas med ca 4:1 etc He he....
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |