Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nya bronsbussningar har monterats i hela motorn.
Eftersom förre ägaren jobbar där jag jobbar har givetvis bussningarna tillverkats "in house".
Dessa har förmodligen svarvats respektive jiggborrats till
extrem passform av personer med extrem spetskompetens inom just sitt område. Materialvalet var det nog inget fel på men... motorkunnandet och insikten om rätt lagerspels betydelse för helheten lämnar nog hel del att önska......
Axiallagerbrickan ser ut att vara planslipad in house fast av blött ohärdat material, jag gissar att dessa borde vara härdade. Jag tillverkar nya idag 0.08" tjocka, för att mäta ut rätt spel sen beställer jag med rätt mått när kolvar beställs.
I manualen är det bilder på hur man riktar sina vevstakar!!
fullt monterad bottendel med stakar o kolvar utstickandes står en karljävel med ett stort brytjärn instoppad i kolvbulten o knäcker lite på känn sådär
Det där med utbudet på trim till hd o chevvy 350 gjorde mig grön av avund när man filade i bladen. Till blade finns 3kolvarsatser, 2trimkammar, 1 set knivstakar samt manuellkamkedjesträckare att köpa, that's it!
Imorse fick jag för mig att egna cylindrar och OHV hemitoppar med öppna ventilarrangemang vore ballt.
Det skulle dessutom flytta begränsningen för borret med flera centimeter, kompet kunde ökas med ca 4:1 etc He he....
Hoppas man lyckas slå det ur hågen för det vore ju kul att åka nånting innan pensioneringen 0m 30år![]()
Hehe! Toppventiler låter skoj. Jag har för mig att det gick att köpa såna toppar också, undras om inte Edelbrock tog fram sådana till HD, inte säker dock.
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)
Ja det här med borr och slag är just en sån sak som är skönt med HD-motorer. Man har en sån frihetsgrad att ändra. Så är det ju inte på en japsradfyra, längde på veven begränsar borret, som redan ligger på gränsen, osv.
Blir det för trång för kolvkjolarna i nederkant för det borr man vill ha så höjer man bara däckshöjden och använder längre stakar och stötstänger. Finns tex gatsportstermotorer byggda på ca 3 liter. Inga begränsningar. Man använder bara S&S-block med utflyttat kamaxelhus. Mitt S&S-block är ett sådant, kamaxelhuset är utflyttat ½" för att få plats med 4"-borret. Men man kan speca S&S sportsterblock med ännu mer utflyttat och ännu högre däckshöjd än vad jag har.
Men på sidor så är ju som du säger cylindern mer komplex och kanalerna begränsar borret. Vanligt med hotspots i cylindern om det blir för tunt mellan avgaskanal och cylinder, värme från båda håll. Så härav är det ju mest vanligt att hålla sig till strokning av sidor om man ska förstora. Strokning är nog positivt även mtp sidors sämre flöde, en strokad motor pumpar ju bättre. Så då optimerar man mot det låg- och mellanregister där sidan funkar bäst.
Att rikta stakar via kolvbultshålet låter onekligen lite scary om det stämmer. Stackars kolvbultsbussning
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Den vedertagna proceduren på HD är annars att man använder ett brytverktyg som greppar vevstaken under lilländan. Sånt verktyg brukar man tillverka själv. Sedan kollar man rakheten med ett "alignment tool" (och pappersremsor). Det är bara en extra lång kolvbult. En sån är ju lätt för dig att tillverka. Jag lät en firma svarva en i verktygstål och rundslipas. Annars finns det att köpa.
Skulle din däckshöjd vara för låg i förh till lilländan vid BDC så är det ju bara att använda passbitar för att komma upp.
Riktingsproceduren beskrivs (med bla bilder på brytverktyget) på sista sidan i denna instruktion för S&S stakar.
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1025.pdf
Här är tips på en firma som inte bara renoverar sidventilskammar utan de kan även customslipa vilken profil du vill och montera på dina drev med valfria lobe centers. Alla möjligheter!
http://www.leinewebercams.com/catalog.html
Last edited: