Grymt bygge detta kommer bli! Hoppas du har tillgång till roliga maskiner i framtiden också.
Det är roligt att läsa dina byggtrådar.
Stroka.
Ingen tvekan.
Stroka.
En original lillsida är ofattbart trött.
Redan som nya strokades de.
Samma karraktär.
Mera umpfh.
Stroka.
Alltid kul när nån gillar trådarna!
forskat lite, det verkar som strokercrank ligger på 285$ där till kommer nya kolvar med annan kolvbultsläge 145$, då är det ju sunt att ge den raka vevtappar, nya lager och rod races för Xtra Large $ + frakt, tull moms och sociala![]()
Detta ger 160cc till, dvs en ökning med 20%.
låt oss höfta att det ger 20% mer hk så blir det bara 5hk till.
Möjligt att det är 100% ökning i buttdynon pga transmissionen mumsar i sig de första 20 hästarna.
.....Men remdriven överladdning är ju också ett alternativ. Men då måste det bli snyggt.
Hade jag bara haft en bra avdragare skulle jag dra isär veven nu!
Som jag ser det, så är enda extrakostnaden strokerveven och cylinderplattor (det skall synas att det är strokat på klassiskt manér).
Stroka.
Edit:
Delarna kan (och bör) modifieras fram från originaldelar.
Dä ä håttrådd.
Naturligtvis har jag varken kunskapen eller tålamodet själv.
Jag lever genom andra.
cylinderplattor är ju en lösning. Hmm.. kan bli lite stort ventilspel
kanske lösbart.
nice save! Självmord är bästa försvar. Du är nu oklanderig!
mindre blogg o mer verkstad kommer ge klarhet i tråden.
Nu har veven rivits isär.
Jag kan inte säga att jag blev mycke klokare.
Stakarna har legat o gnagt mot ena sidan av veven och slitit ut den axiallagerbrickan.Den andre var väldigt fin.
På den sletne sidan har staken dessutom tagit i muttern till motordrevtappen pga för stort spel.
Brickorna var väldigt mjuka, man kunde med lätthet borra med batterimaskinen ett gänghål för att dra ur dem.
Det får mig att tro att de är hemtillverkade. Den brickan som var sleten verkar ha svarvat in sig i vevskinkan för spåret som den ska ligga var 2mm djupare än spåret på motsvarande skinka.
Den sletna brickan var också 2mm tjockare än den andra. I sprängskiss har båda samm art nr så jag antar att spårens djup och brickornas tjocklek ska vara samma på båda.
Vevstaken var också sleten där den legat emot vevskinksbrickan. Dessa slitage hör nog ihop med det stora axialspelet på hela vevpartiet i blocket.
One evil gives birth to another evil..
Som vanligt har jag endast foton från min repiga mobil kamera
En sidventilmotor har uppenbara problem.
Tänk er att man lägger en bomb i änden på en korridor .
Sen ställer man sig med ryggen mot bomben på inlines med en plywoodskiva på ryggen.
-Det är toppventilmotor.
Samma sak gäller för sidventilmotorn.
fast.....
Du lägger inte bomben i korridoren utan du slänger in bomben i kontoret
brevid och lämnar dörren öppen
Strokning ökar längden på korridoren.
Jag tror på att lägga dit en extra stor bomb!
Strokning är ball, inget snack om det.
Men för 285$ får jag bara vevskinkor utan tappar. Alla sletna delar måste köpas till ändå plus nya kolvar för 149dollar.
Så jag sparar nästan inga pengar alls på att göra det nu mot om jag gör det nästa vinter.
Det som är lite surt är att jag har nya kolvar som endast är provmonterade med det lilla abert att de skulle dunka i toppen.
Frågan är om den lilla effektökningen är värd besväret?
det ger 5hk eventuellt 8.
Hade hojen varit klar och endast motorn skulle renoveras så hade läget varit annorlunda.
Tid och pengar![]()
Annan sidatrimning går ut på att montera en större kontorsdörr.
När man "releasar" (öppnar upp mellan ventilficka och förbränningsrum) så sänks kompressionen.
Den är redan väl låg.
En sidventilare är oerhört svårt att få effekt ur genom samma trimningsknep som på en toppventilare.
Förutom borrning, portning (som ändå bromsas vid ventilfickan) och strokning.
Så fort man försöker varva grejorna blir det problem.
En strokad motor blir starkare hela vägen, utan att man behöver bry sig om förgaseri, portar, ventilstorlek eller kompressionsförhållande/tändsystem.
Strokning ökar längden på korridoren.
Jag tror på att lägga dit en extra stor bomb!
Varning! Denna landspeed-byggtråd kan rasera förhållanden, tillintetgöra vinterledigheter och trolla bort sparkonton.
Indian 741 Supercharged
![]()
Det är som om det satt en djävul på ena axeln o en ängel på den andra.
Ängeln säger bygg den snygg. puttrar runt en säsong. trimma vid behov.
det gäller idag. iaf nån timme till![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |