Ganska så tidigt stod det fast att en sursida kräver större ventiler. Inte för jag förstår varför, 2st 1.625" tums insugare borde ju supporta betydligt mer än 25hk
.
Men, men massor av källor hävdar detta, och när man ändå håller på så är det ju lika bra att göra som förståsigpåarna säger.
Let the hunt begin!
Det första heta tipset gällde cheva ventiler från rak 6:an fram till 1963.
dessa skulle vara lite för långa och aningens för stora i både tallrik o skaft. = brotschning av styrning, svarvning av tallrik, avstickning av skaft, härdning av skaftändarna samt svarning av knasterspår. JäTtE smidigt
Dessa ventiler skulle enligt uppgifter kosta kaffepengar, ca 6$!
Men kunde ej hittas varken i sverige eller på nätet. efter 3 veckors letande upptäcktes att de skulle faktiskt vara för korta och därmed bottna ventilfjädrarna innan kammen ens hade nuddat ventilen
Återvändsgränd.
Sen hittade jag i min alldeles vanliga kataloga -45 restoration company
1/8" Oversize intake valves!
à 23$
Bravissimo!, heureka! honom skall vi ha!
Men de var slut....
...Fast de hade 1/8" oversize exhaust valves
Exakt likedana fast med annan övergång mellan skaft o hatt.
-kör i vind! jag beställer.
2 veckor går och jag får mejl att mitt kreditkort krånglar och beställningen kan ej skickas.
Jag kollar igenom beställningen och ser att ventilerna säljs inte som par utan styckvis och att jag givetvis bara beställt en ventil
Jag kompletterar med lite annat skrot och avbeställer ventilen, för nu har jag hittat nitrerade stora insugsventiler ho W&W i tyskland à 72euro st samt extra hårda fjädrar samt en cool bakstänka till nån antik triumph.
Igår när ska beställa så finns allting. ...Fast givetvis har de bara 1st insugsventil kvar i lager
Jag blir faen tokig på detta. tiden går men bygget står stilla.
Nu har jag mejlat W&W och KNS cycle i usa(färdig moddade chevaventiler à 93$ paret) samt hittat ventiler på 45 deport.com.
Nu SKA jag lyckas skaka fram ventiler. helst i europa så det går snabbt
OK!