Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Inte heller jag förstår nödvändigheten avstörre ventiler.
Jag ser det som det minsta problemet på en lågkomprimerad motor med krokiga kanaler och soppablandare lika komplicerad som en dynggrep.

Nä inte jag heller, om inte kanalformen är så usel att det bara flödar på ett ställe vid ventilen:va Det måste ju finnas någon som gett sig på ett seriöst portjobb som kan svara på varför.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om du hittar någon som tolkar rövarspråk, så är Holland fullt av sidventilare som dumpades efter kriget.
Holländare är påtända men ärliga.

Inte heller jag förstår nödvändigheten avstörre ventiler.
Jag ser det som det minsta problemet på en lågkomprimerad motor med krokiga kanaler och soppablandare lika komplicerad som en dynggrep.

Visst är det märkligt?

Förmodligen så tillför inte detta inlägg nånting, men har du kollat hansenracing :confused: gjutjärnsheaven
http://hansenracing.se/

Kollat noga, en och två ggr. Men jag överger omoddade chevaventiler.

Nä inte jag heller, om inte kanalformen är så usel att det bara flödar på ett ställe vid ventilen:va Det måste ju finnas någon som gett sig på ett seriöst portjobb som kan svara på varför.

Så kan det nog vara.
Jag tänkte göra ett "seriöst" försök att förbättra kanalen. Fruktansvärt mycke motorteori har ju plöjts de sista åren men praktiskt testande är det lite tunnare med:gnissla

Men enligt mitt sätt att se det finns det väldigt mycket att göra
i både insugs och avgaskanalen.
Avgaskanalen ser iofs mycket bättre ut än insug och den har ju även fördelen att kolven hjälper till att jaga ut avgaserna, men det finns ändå en hel del att göra.
Insug är bara helt bedrövlig.

Var gång jag är hos den lokala customnissen LEBEEF custom nämns en lokal förmåga som trimmade sin sursidespis efter alla konstens regler och fick ut mäktiga 14hk på bakan. Jag skulle nog anse att det dubbla var snudd på fiasko. sen skrattar de rått.

BTW Ventiler beställt
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Ganska så tidigt stod det fast att en sursida kräver större ventiler. Inte för jag förstår varför, 2st 1.625" tums insugare borde ju supporta betydligt mer än 25hk:va.
Men, men massor av källor hävdar detta, och när man ändå håller på så är det ju lika bra att göra som förståsigpåarna säger.

Let the hunt begin!
Det första heta tipset gällde cheva ventiler från rak 6:an fram till 1963.
dessa skulle vara lite för långa och aningens för stora i både tallrik o skaft. = brotschning av styrning, svarvning av tallrik, avstickning av skaft, härdning av skaftändarna samt svarning av knasterspår. JäTtE smidigt:crash

Dessa ventiler skulle enligt uppgifter kosta kaffepengar, ca 6$!
Men kunde ej hittas varken i sverige eller på nätet. efter 3 veckors letande upptäcktes att de skulle faktiskt vara för korta och därmed bottna ventilfjädrarna innan kammen ens hade nuddat ventilen:gnissla
Återvändsgränd.

Sen hittade jag i min alldeles vanliga kataloga -45 restoration company
1/8" Oversize intake valves!:yoparty à 23$
Bravissimo!, heureka! honom skall vi ha!:banana
Men de var slut....
...Fast de hade 1/8" oversize exhaust valves:tummenupp

Exakt likedana fast med annan övergång mellan skaft o hatt.
-kör i vind! jag beställer.
2 veckor går och jag får mejl att mitt kreditkort krånglar och beställningen kan ej skickas.
Jag kollar igenom beställningen och ser att ventilerna säljs inte som par utan styckvis och att jag givetvis bara beställt en ventil:brinnerup

Jag kompletterar med lite annat skrot och avbeställer ventilen, för nu har jag hittat nitrerade stora insugsventiler ho W&W i tyskland à 72euro st samt extra hårda fjädrar samt en cool bakstänka till nån antik triumph.

Igår när ska beställa så finns allting. ...Fast givetvis har de bara 1st insugsventil kvar i lager:huvet

Jag blir faen tokig på detta. tiden går men bygget står stilla. :mad:

Nu har jag mejlat W&W och KNS cycle i usa(färdig moddade chevaventiler à 93$ paret) samt hittat ventiler på 45 deport.com.
Nu SKA jag lyckas skaka fram ventiler. helst i europa så det går snabbt



OK!


hej nya planer
jag skulle med ebba imorgon nånstans är hemma 15
hörs imon:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kom igen nu, jag vet att du vill ha en kompressor på 750-sidan. Du vet det också, har bara inte insett det än. Jag är till och med övertygad om att Lindsey vill det på ett undermedvetet plan.

Anna hälsar att även hon vill det, "kör bara!!!111" skrek hon nyss.

Både william harley & arthur davidson's sista viljor var att utveckla en killer sursida med kompressor. Tyvärr invaderade Hitler polen vilket renderade deras håriga racer till en G.I joe transportör. Men de hann iaf rita en motor med 1.652" ventiler och 5:1 i kompression!
....Hitte på.

Såg detta först efter att jag slösat ett par minuter hos google. Hittade dock dessa.
Kanske har om det skiter sig igen :)

http://www.roweusa.com/700valve.htm

De har bara standard, men tack för omtanken!
Den här klassikern kan ju även vara nåt för Elffors. Snart dags igen.
http://www.eskilmc.se/html/swap.htm

Man är ju jäkligt sugen, Ska höra med några lokala förmågor, för vi bestämmde på fyllan att åka för några månader sedan.

hej nya planer
jag skulle med ebba imorgon nånstans är hemma 15
hörs imon:tummenupp

..ok:6surkart
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ibland har man tur!
Det började en till kille i verkstan idag, han hade iofs bara varit lång julledig men det var ändå ett stort steg framåt i bygget.
Det visade det sig att det var en riktig hojbyggare med en egen rörbock i garaget.
Han frågade om jag hade fixat nåt avgassystem än.
-Näe, sa jag, jag väntar på att det ska dyka upp en kille med en rörbock! :D

Imorgon ska jag nog blästra sadeln, undra hur det går?
tänkte ta topparna med, och kanske dra ett 0.1"tums över packnings ytan, då blir det 6.5:1 i kompa.

Pulverlackeringen blev överraskande billig!:banana:banana
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så nu har det hänt lite igen. topparna fick smaka glasbläster det blev en jäkla skillnad till det bättre. Sen fick sadeln utstå 2,5timmars nonstop glasstorm också.
Ville Jag ha patina? -Jajemän!
Fick jag det? -Det kan du fethaja att jag fick.

Det ser ut som om Rommel sparkade seriös allierad butt.
och att alla 45" liberators lämnades hals över huvud efter slaget vid El alamein!!
Och där fick de stå tills Elffors tog en trasa och började gnida sin arabiska oljekanna i mässing med en dimmig blick och en dröm om opotent gjutjärn och ett liv utan pengar o social umgänge.

*POFH* -Ut kom en ande som kakkade ut 5 bagarlådor med rostigt skrot och en sleten jävla sadel på garagegolvet.:banana


Sen planades topparna 3mm! He he. så jag kom upp i fruktade 6,5:1 kompa:D
 

Bifogat

  • sadeln.jpg
    sadeln.jpg
    4.4 KB · Visningar: 983
  • topp.jpg
    topp.jpg
    6.8 KB · Visningar: 995

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
WTF, 3mm för att nå 6,5:1? vad har dom från början, ingen alls?

Du kan inte tänka i 125cc pluttefnutt-termer nu, här gäller slaglängder som skulle få John Holmes att slakna av avund så några millimeter avhyvlat från toppen är inget att skriva hem till farmor om direkt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu lungar vi oss mina herrar. 5:1 är den ursprungliga kompan.
Det har sin förklaring i att tillgången på V-power var väldigt begränsad i Tunsien eller tex Rumänien 1942. :mattias
Saxat ur manualen -"Tanka endast 74 oktan eller högre"
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu lungar vi oss mina herrar. 5:1 är den ursprungliga kompan.
Det har sin förklaring i att tillgången på V-power var väldigt begränsad i Tunsien eller tex Rumänien 1942. :mattias
Saxat ur manualen -"Tanka endast 74 oktan eller högre"

Du har räknat efter nya slagvolymen, va?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nu lungar vi oss mina herrar. 5:1 är den ursprungliga kompan.
Det har sin förklaring i att tillgången på V-power var väldigt begränsad i Tunsien eller tex Rumänien 1942. :mattias
Saxat ur manualen -"Tanka endast 74 oktan eller högre"

74 oktan :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu lungar vi oss mina herrar. 5:1 är den ursprungliga kompan.
Det har sin förklaring i att tillgången på V-power var väldigt begränsad i Tunsien eller tex Rumänien 1942. :mattias
Saxat ur manualen -"Tanka endast 74 oktan eller högre"

Sidventilare är ju konstruerade efter ett lite annat tänk än en topventilare. Ju mer man planar toppen ju mer minskar man flödet mellan ventiler och kolv så det gäller att hitta en lagom bra balans mellan flöde och kompression.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sidventilare är ju konstruerade efter ett lite annat tänk än en topventilare. Ju mer man planar toppen ju mer minskar man flödet mellan ventiler och kolv så det gäller att hitta en lagom bra balans mellan flöde och kompression.

Just därför jag rekomenderade strokning från början.
Man ökar både volymen och kompressionen utan att förändra förbränningsrummet
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Otroligt tjusig rövplattform !:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du har räknat efter nya slagvolymen, va?

Nope. Men 6.5:1 var inte riktigt sant, när jag kontrollräknade. 6,25:1 är mer riktigt. Därtill kommer strokningen's kompökning, minus den ökade förbränningsvolymen av relivningen som kommer efter mirafräsningen av de nya sätena.


Sidventilare är ju konstruerade efter ett lite annat tänk än en topventilare. Ju mer man planar toppen ju mer minskar man flödet mellan ventiler och kolv så det gäller att hitta en lagom bra balans mellan flöde och kompression.

Ju det är ju sant, men 6.5:1 är ju fortfarande fruktansvärt låg kompa.
Det hade vart lagom med 3kilos laddtryck i motorn med den kompan.
(Jag har ju inte gissat mig fram till dessa värden, jag har ju givetvis gjort research innan)



Otroligt tjusig rövplattform !:tummenupp

Åh tack!
Med nåt annat än en mobilkamera med ett flottigt tumavtryck på linsen så skulle du kunna få se hur den faktiskt ser ut!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Åh tack!
Med nåt annat än en mobilkamera med ett flottigt tumavtryck på linsen så skulle du kunna få se hur den faktiskt ser ut!

Eftersom digitalkamran är i lettland idag så får det bli med tumavtryck iaf. Nu börjar jag bli nöjd. Det har tillkommit 2 mindre mässingsnitar fram också med det kortet gick inte o skicka. nåväl..

Jag gjorde en 2 do list också.. Otäckt. Man tror man har koll på läget men jag har ju massor att göra:eek:
 

Bifogat

  • sadel2.jpg
    sadel2.jpg
    6.4 KB · Visningar: 655
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top