idag fick jag på däcken, den blev stenhård
Ena stjärnnavet är slut. Det har nållager som hjullager och med största överdim på nålarna är det rejält glappt.
Hotrod killen på jobbet är en riktigt vintagetaliban, han skjuter nog en pannven om jag konverterar mitt 70år gamla nav till metriska spårkullager från biltema.
men what to do
Ja det är ju risk att det blir så. Men säger ngn riktig sidguru emot mig så tro på honom/henne.
rofl)
Nu har jag totalt rånat minnets teoribank. Here it goes.
Jag har 5:1 i kompa med orgkam med 240 i duration, populistiskt kallat durr.
Jag fräser bort 3mm och når mäktiga kompromissen 6,25:1.
Högre är ej att rekommendera för utrymmet runt ventilen kommer att bli för litet och det enda flöde man får ur insuget är från den del av kanalen som är närmast cylindern.
MEN om man har en insugskam med längre duration som håller insugsventilen öppen längre under kompressionsfasen blir den verkliga kompan mycket lägre.
Detta kan jag inte kompensera för i en sidventilare utan att fukka up flödet ännu mer.
Om dessa spånerier är med sanningen överrensstämmade, så borde mer lyft vara av godo och durr om det inte sträcker sig för långt in på kompressions fasen.
Nån slags portning av topplocket skulle kunna vara av godo, en sk port shrouding som jag läste om för toppventils v8
r där man gjorde urtag i cylinderloppen för att öka flödet ur insuget, fast i mitt fall i toppen. hmm kluriga grejer
ÄÄh det låter värre än vad det var
det gick helt enkelt inte att låta bli :klåfinger pysslade också med hotrodding av gamla trampcyklar vid den åldern. Strax innan bmx blev det som var the shitz.
He, he med 24" förlängt på pojkcykeln, fick man luta sig jävligt mycke framåt annars slog skiten över bakåt. :memorylane