Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något som skulle gå att säljas till de som slipar bultar för att dubba däck till sporthojar?

Det blir nog svårt att spänna fast bultskallen i hållaren för ventilskaft, men
Allt är ju möjligt.

Jag tycker att någon som har plats för den ska rädda den som ventilslip istället.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja dessutom får man ju önskvärd släppvinkel på skäret med en snabb knyck på handleden, något dom flesta hobby-borrslipar inte ger.

Men så skolades jag av en man som hade jobbat som slipare inom industrin, på den stora verkstaden där han jobbade slipade dom borrarna till dom stora maskinerna max 5 gånger, sedan blev dom för korta för maskinerna, då slipade han upp borrarna en sista gång och la i "personal-lådan" så att personalen kunde "låna hem".

Enligt personalen så skar hans omslipade borrar bättre än dom nya, så det stals inga nya borrar efter det.
(det är möjligt att han slipade andra vinklar när dom inte skulle användas i maskin längre)

En sann hantverkare, det spelade ingen roll om man gav honom en sax, en brotch, ett svarvstål, en kniv, en såg, en motorsågskedja eller något annat som behövde skärpas, han gjorde det och han gjorde det perfekt, varje gång

Ja det var ngt liknande för mig, jag var som 18-åring satt att köra en stor 6 spindlig revolverautomat från 50-talet, fick då lära mig slipa borrar samt alla olika typer av snabbstålsskär av den äldre verkmästaren. Olika för mässing, och rostfritt mm. Borrar slipades för hand på den verkstaden. Snabbstålsskären slipades med fixtur men spånbrytande urtag och andra smådetaljer slipades på fri hand.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nått jag har märkt är att små barn och gubbar över 50 nästan utan undantag gillar skitiga maskiner som brummar o luktar diesel.

Medan yngre män dras till accelration, fart och sånt som ger kickar.

Jag har en maskin kapabel till rejäla kickar, men jag tyckte det skulle vara roligt med en hoj som var kul att köra utan att det innebar att jag skulle behöva vara nära att dö ett par gånger per tur.

Dvs jag har blivit gubbe!:D

Jag köpte en frän snöskoter i lördags, nu funderar jag om jag framstår som patetisk, likt en bedagad playboy som försöker hålla sig evigt ung genom att fraternisera allt yngre flickstycken??

Eller är jag fortfarande ung på riktigt:D:D

Jag avundas er som kan slipa borrar för hand, en kunskap jag verkligen skulle vilja besitta, mitt garage är fullt med slöa borrar....:gnissla

Kan man få en kort onlinekurs??

Förövrigt är det kul att se trådens egentliga huvudämne växa fram, men alla roliga/intressanta sidospår är mumma för oss semi-gubbar:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag var motivationen på topp! Iaf tills dator släckte ner för att installera uppdateringar:mad

Ny paket från JW boon och bikeline så jag kunde få ihop min handbroms.
Wire ingången i gaffeln ser skum ut har jag fattat fel? ska man splitta wiren och få en rak men uppfransad ingång?

Sen drog jag i sista styrningen och började med cylindern. Skrapa packningar, fila in kolvringsgap, montera ventiler fjädrar lyftarrör etc.

Det går framåt men lite sakta.

Börjad lite lätt med stagen till bakstänkan igår. Tänkte nita den själv med kullernit. ska bli kul. Har inte nitat nåt sen jag fick en isboll i huvet i mellanstadiet av Martin Aktner


attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Här är en gammal artikel från 60-talet kring harley sidtrimning. Skriven av Gordon Jennings himself.

Artikeln är förvisso inriktad på KR (som det tävlades en hel del med), men det kan ju vara intressant ändå.

http://www.beautyofspeed.com/data/doc_cycle-world_jerry-branch/index.htm
Beautyofspeed är en fantastisk sida. Hade inte hittat just innan så tack för tipset. Kolla gärna in deras hojgalleri.
Tackar för länken :tummenupp

Hittade också denna bild.

Slipen gick till de sälla jaktmarkerna. den är snart reinkarnerad till kundvagn på Willy's.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
....... Wire ingången i gaffeln ser skum ut har jag fattat fel? ska man splitta wiren och få en rak men uppfransad ingång?

Kollar på min och meddelar!
(Men sen om det är likt på din kan jag inte svara på!)

....... Har inte nitat nåt sen jag fick en isboll i huvet i mellanstadiet av Martin Aktner

Hoppas att du tränade ihärdigt då. :D :D
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
........... Ny paket från JW boon och bikeline så jag kunde få ihop min handbroms.
Wire ingången i gaffeln ser skum ut har jag fattat fel? ska man splitta wiren och få en rak men uppfransad ingång?

Har ingen vajer monterad!! Men det ser ut som att den ska in i muttern, genom hålet och ut genom muttern igen!
När du sedan drar åt muttern så låser den vajern i det läget.
Ingen nippel alltså, bara bromsvajer.

Det är väl gjort för att kunna köra med vajer på löpmeter direkt från stora rullen!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja. så måste det ju vara.

Langar upp några av bilderna som skulle vart med i gårdagens inlägg men som försvunnit?:va

Idag klämde jag dit cylinder nr2:va. Satan vad lyftarrören jävlades! Tattarkromet tålde inte en arsenal av tänger, kofötter, skiftnycklar och en tryckluftsdriven slagghacka till de kom ett otal sprayer, oljor o fetter.
Som effektivt löste upp resten av tattarkromet.

Klock av erfarenhet tänkte jag att det nog var bäst att kolla lite på hur kammarna betedde sig. Satt nog i tjugo minuter och förundrades hur i helvete nån har kunnat fukka upp ett par kammar så in i helvete. Direkt efter arbetstakten öppnar insug, sen öppnar avgas och sen kompressionstakt!!

Sen upptäckte jag att jag drog motorn baklänges:gnissla
 

Bifogat

  • DSC02208.jpg
    DSC02208.jpg
    234.5 KB · Visningar: 201
  • DSC02209.jpg
    DSC02209.jpg
    237.2 KB · Visningar: 219
  • DSC02212.jpg
    DSC02212.jpg
    243.7 KB · Visningar: 280

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Precis som jörgen har problem i sin tråd med felaktiga kamöppningstider verkar även jag ha det:gnissla

Kammarna kan inte ställas fel för de är inte ställbara. Låt mig förklara.
kammarna sitter på fyra kugghjul. Dessa hjul har stansade markeringar som ska peka mot varann.
Om man ställer kammarna enligt markeringarna så öppnar bakre avgas 1mm när kolven befinner sig 93mm ner från packningsytan.
Främre avgas befinner sig 110mm ner när dess avgasventil öppnat 1mm.
Jag har inte hunnit modda min gradskiva för harleymotorn men lite överslag på miniräknarn säger att det stämmer väldigt bra med en kugg fel på en avgaskam.
Så jag flyttade bakre en kugg så nu öppnar den 110mm ner den med. Men vilken öppningstid var rätt?:gnissla

Sen är squish avståndet viktigt att det ligger mellan 0.035-0.055" (0.88-1.35mm:va)
Detta hade jag justerat in, så det dubbelkollades bara lite snabbt.
:huvet

Det visar sig vara perfekt!!!
PÅ EN FLÄCK JA!!

För kolvtoppen är inte parallell med packningsytan inte heller är båda oparallella på samma sätt eller har samma squishavstånd sins emellan.
Detta är en nipponmoppeskada att jag "antar" att sånna saker givetvis är rätt och lika på båda cylindrarna:gnissla
Skillnaden är på ca 0.5mm.


Enklast blir att slipa ner kolvtopparna på plats.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket lyft anges för öppning/stängning av dessa kammar, är det .053" som på nutida harleys?
På sportster är de stansade märkena på kammarna lite luriga. Dvs man kan få dem att matcha på två olika ställen, beroende på veven står. Ena sättet är rätt, det andra inte.
Detta gäller just kam 1 och 3, dvs de kammar som har sina märken mot det stora hjulet på kam 2. Vet inte hur det ser ut på din motor, dvs om det är arrangerat på samma sätt inne i kamhuset.


Precis som jörgen har problem i sin tråd med felaktiga kamöppningstider verkar även jag ha det:gnissla

Kammarna kan inte ställas fel för de är inte ställbara. Låt mig förklara.
kammarna sitter på fyra kugghjul. Dessa hjul har stansade markeringar som ska peka mot varann.
Om man ställer kammarna enligt markeringarna så öppnar bakre avgas 1mm när kolven befinner sig 93mm ner från packningsytan.
Främre avgas befinner sig 110mm ner när dess avgasventil öppnat 1mm.
Jag har inte hunnit modda min gradskiva för harleymotorn men lite överslag på miniräknarn säger att det stämmer väldigt bra med en kugg fel på en avgaskam.
Så jag flyttade bakre en kugg så nu öppnar den 110mm ner den med. Men vilken öppningstid var rätt?:gnissla

Sen är squish avståndet viktigt att det ligger mellan 0.035-0.055" (0.88-1.35mm:va)
Detta hade jag justerat in, så det dubbelkollades bara lite snabbt.
:huvet

Det visar sig vara perfekt!!!
PÅ EN FLÄCK JA!!

För kolvtoppen är inte parallell med packningsytan inte heller är båda oparallella på samma sätt eller har samma squishavstånd sins emellan.
Detta är en nipponmoppeskada att jag "antar" att sånna saker givetvis är rätt och lika på båda cylindrarna:gnissla
Skillnaden är på ca 0.5mm.


Enklast blir att slipa ner kolvtopparna på plats.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vilket lyft anges för öppning/stängning av dessa kammar, är det .053" som på nutida harleys?
På sportster är de stansade märkena på kammarna lite luriga. Dvs man kan få dem att matcha på två olika ställen, beroende på veven står. Ena sättet är rätt, det andra inte.
Detta gäller just kam 1 och 3, dvs de kammar som har sina märken mot det stora hjulet på kam 2. Vet inte hur det ser ut på din motor, dvs om det är arrangerat på samma sätt inne i kamhuset.

Ingen aning.
Jag inga som helst kamdata på dessa Wldr reprokammarna.
Jag köpte dem via ormen och jag får nog ringa honom på måndag o höra om han har några data på dem.
Sen la jag upp en tråd på S&S flatheadpower forat för o se om nån visste där, men den sidan är bra seg så det tar nog en jädra tid innan man får nåt svar.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag börjar förstå hur dom kan få ut 180hk ur en 6.5 liters V8 som drar 2.2 liter milen i det där landet...

Optimering verkar inte vara deras grej.

Vad är det dom brukar säga "over there"? ---> There's no replacement for displacement!

Displacement går ju att översätta på olika sätt :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det dom brukar säga "over there"? ---> There's no replacement for displacement!

Displacement går ju att översätta på olika sätt :rolleyes:

"There is no substitute for cubic inches", jo, lika många kubikcentimeter, fast optimerade ger lika många hästkrafter... :huvet
 
  • Gilla
Reaktioner: flu

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
"There is no substitute for cubic inches", jo, lika många kubikcentimeter, fast optimerade ger lika många hästkrafter... :huvet

Displacement - förskjutning
...verkar mest gälla deras tillverkningstoleranser :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen aning.
Jag inga som helst kamdata på dessa Wldr reprokammarna.
Jag köpte dem via ormen och jag får nog ringa honom på måndag o höra om han har några data på dem.
Sen la jag upp en tråd på S&S flatheadpower forat för o se om nån visste där, men den sidan är bra seg så det tar nog en jädra tid innan man får nåt svar.

Ok, ja det kan nog vara klokt att vänta tills du gradskivan uppe och har kamdata med tider och vid vilket lyft. Man kan få alla möjliga konstiga tider om man mäter vid fel lyft. "Moderna" racekammar till HD tex, de lyfter ju ofta ventilen mycket brutalare än de sedan ställer tillbaks dem. Så mäter man vid tex för litet lyft så får man retarderade siffror, det blir inte symmetrisk durationsökning mao.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hittade en par bilder på en fet sida.

IMGP5308.jpg


CIMG0262.jpg


Svårt ha-begär. :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: EST

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hittade en par bilder på en fet sida.



Svårt ha-begär. :tummenupp

Såskareva!
Riktigt jävla überball busknarr.

Jag börjar förstå hur dom kan få ut 180hk ur en 6.5 liters V8 som drar 2.2 liter milen i det där landet...

Optimering verkar inte vara deras grej.

Tja, de gamla våttorna utvecklades för att enkelt kunna massproduceras och vibrationsfritt driva fram en stor och tung bil i moderat fart utan att verka ansträngd.
Bränsleekonomi var ointressant, så länge motorn tålde lågoktanigt bränsle.
Samma motor kan med enkla medel förmodligen ge 450 hk.
Beroende på vilken motor du menar.
Jag har inte stött på några som stämmer in på specefikationen.
Men sjuttiotalets "smog" motorer var nära.
Jag tror dock att det var en nödvändig period för utvecklingen av avgasrening.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag nitat skärm. Det var lättare än jag trodde. Synd bara att jag kapade av skärmen 2cm kort i stressen när det var daxs att gå o lägga sig. Det gjorde att jag fick stanna o TIGGA ihop skiten efter jobbet. Kortade induget och gjorde en anslutningfläns till det också. Batteritorsk i kamran annars kunde ni fått bilder med. Fick iaf 2 innan den dog.DSC02213.jpg
DSC02214.jpgPÅ bild nr 2 kan man inte tro att man tittar på en 3"tums avgasklämma från OK och en bit rostigt plattjärn från en AKTIV skördetröska!

Ok, ja det kan nog vara klokt att vänta tills du gradskivan uppe och har kamdata med tider och vid vilket lyft. Man kan få alla möjliga konstiga tider om man mäter vid fel lyft. "Moderna" racekammar till HD tex, de lyfter ju ofta ventilen mycket brutalare än de sedan ställer tillbaks dem. Så mäter man vid tex för litet lyft så får man retarderade siffror, det blir inte symmetrisk durationsökning mao.

Jag har fått svar:banana
Ormen visste ingenting, det var inget att bry sig om etc etc.
-Lite oseriöst tycker jag.
Men på flatheadpowerforat fick jag svar från Kurt som har 45partsdepot som säljer dessa kammar att:


You'll need to contact the manufacturer in Holland. There was a few batches where the rear cam timing mark was in the wrong place. He will tell you how to fix it. His name is Aad Samwel




Så nu har jag mejlat han med. Men jag vet vilken kam det är iaf:banana
Såskareva!
Riktigt jävla überball busknarr.



Tja, de gamla våttorna utvecklades för att enkelt kunna massproduceras och vibrationsfritt driva fram en stor och tung bil i moderat fart utan att verka ansträngd.
Bränsleekonomi var ointressant, så länge motorn tålde lågoktanigt bränsle.
Samma motor kan med enkla medel förmodligen ge 450 hk.
Beroende på vilken motor du menar.
Jag har inte stött på några som stämmer in på specefikationen.
Men sjuttiotalets "smog" motorer var nära.
Jag tror dock att det var en nödvändig period för utvecklingen av avgasrening.

Nu gör ju inte du det, men innan man dömmer ut V8 ans hopplöshet ska man veta att en Prostock motor på 500" ger 1400hk med stötstänger, tvåventilsteknik och dubbla förgasare på bensin utan överladdning.

det vore inte ens möjligt med direktverkande kamnockar. för man kan inte öppna en ventil så brutalt utan att bryta av skaftet:D

BMW's s1000rr är bara blaha i jämförelse:yoparty
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top