Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
BMW's s1000rr är bara blaha i jämförelse:yoparty

Ja den når ju inte ens upp till 1300hk om man omvandlar dess litereffekt. Kan tänka mig att den har lite snällare serviceintervall än en pro stock motor dock :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Såskareva!
Riktigt jävla überball busknarr.

Tja, de gamla våttorna utvecklades för att enkelt kunna massproduceras och vibrationsfritt driva fram en stor och tung bil i moderat fart utan att verka ansträngd.
Bränsleekonomi var ointressant, så länge motorn tålde lågoktanigt bränsle.
Samma motor kan med enkla medel förmodligen ge 450 hk.
Beroende på vilken motor du menar.
Jag har inte stött på några som stämmer in på specefikationen.
Men sjuttiotalets "smog" motorer var nära.
Jag tror dock att det var en nödvändig period för utvecklingen av avgasrening.

Gamla och gamla, finns ju nya på samma konsept.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Här har du ett trevligt bygge från Danmark förresten:

harley_wlc_custom.jpg

http://customsfromjamesville.blogspot.com/2009/04/xxx750-wlc.html

Kolla in hans senaste projekt på bloggen också :tummenupp

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: EST

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har fått svar:banana
Ormen visste ingenting, det var inget att bry sig om etc etc.
-Lite oseriöst tycker jag.
Men på flatheadpowerforat fick jag svar från Kurt som har 45partsdepot som säljer dessa kammar att:

You'll need to contact the manufacturer in Holland. There was a few batches where the rear cam timing mark was in the wrong place. He will tell you how to fix it. His name is Aad Samwel

Så nu har jag mejlat han med. Men jag vet vilken kam det är iaf:banana...

Visst är det kul att nita! Och snyggt blir det också!

Vilket flyt med kammarna, det verkar ju som du hittat förklaringen!
:tummenupp

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Visst är det kul att nita! Och snyggt blir det också!

Vilket flyt med kammarna, det verkar ju som du hittat förklaringen!
:tummenupp

Tack.

Jag fick inget svar av tillverkarn idag, men jag kände mig tillräckligt säker på min sak så jag slipade till kolvtopparna och bultade på topparna.
Det visade sig att en bult med en gänga per tum fel låg i lådan med topplocksbult så det blev inte färdigt det heller.
Men jag fick dit insuget som jag svetsade en fläns på igår. testade de två "filter" alternativ som följde maskin.
Det ena är ett stort skämt ur filtreringsperspektiv och det andra mer en plump könsvits.

Nu är det bara att vänta på J w boon att leverera en stor låda "små skit som jag glömt men måste ha i alla fall i sista minuten"

sen kan man snart se fram emot en start:banana

Bifogat

• DSC02217.jpg
    DSC02217.jpg
    224.5 KB · Visningar: 264
  • DSC02218.jpg
    DSC02218.jpg
    235 KB · Visningar: 296
  • DSC02220.jpg
    DSC02220.jpg
    239.3 KB · Visningar: 302

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Blir ju riktigt fin när bitarna kommer på plats hoppas att du slipper Murphy nu på målrakan.:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Blir ju riktigt fin när bitarna kommer på plats hoppas att du slipper Murphy nu på målrakan.:tummenupp

tackar tackar. Beställde en lockbult från götet idag ser om den dyker upp i början på nästa vecka. sen jävlar.:yoparty

Bakstänkan blev klar för lack idag. får se om jag hinner lacka den på jobbet i början på nästa vecka.
Sen är det bara avgasrör o fotkontroller och tanklack kvar

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
tackar tackar. Beställde en lockbult från götet idag ser om den dyker upp i början på nästa vecka. sen jävlar.:yoparty

Bakstänkan blev klar för lack idag. får se om jag hinner lacka den på jobbet i början på nästa vecka.
Sen är det bara avgasrör o fotkontroller och tanklack kvar

Skicka ett sms med ditt nummer.
Jag gjorden moaik av min Experia...:huvet utan backup.

Har en bild att visa dig.....

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Fick svar från kamtillverkarn eller rättare sagt den källa närmast verkstan som gör dem.

we have had a short look in this problem and we are quite certain the problem is the marking in the rear exaust cam, you have to reset it 1 teethHope this help you for the moment, we will forward the problem to the cambuilders so we will have more info soon. Kind regards aad samwel

I övrigt sniglar det sig fram sakta men säkert. Fick krökt till ett mässingsrör som ska gå från bakre kedjesmörjningsuttaget och in i strokerplattan.

Sen skruvade jag på de kromade plåtrören som ska gå mellan motor och oljetank, det såg fördjävligt ut.
Men enligt gammla pergament på beauty of speed så levererades Wldr maskinerna (blöjräser varianten av hardcore maskinen WR) med gummislangar istället, så det vore historiskt korrekt på en halft om halft replika som min.

http://www.beautyofspeed.com/data/doc_1940_wldr_specs-instruct/1940_wldr_instructions_02.jpg

Här har du ett trevligt bygge från Danmark förresten:

harley_wlc_custom.jpg

http://customsfromjamesville.blogspot.com/2009/04/xxx750-wlc.html

Kolla in hans senaste projekt på bloggen också :tummenupp

Ball! Extraballa avgaspipor, sånna vill jag ha.

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag blev en hel dag i garaget. Dagen skulle vigas åt oljeslangstillverkning istället blev det, det inte fullt så nödvändiga kickpedalssvarvning! Fyfan vilken tid det tar när inte mazaken skiter ut pedalen utan ryssen. Nöjd blev jag inte heller, men jag kastar inte gärna nåt som tog 3timmar att svarva. Tror nog att kicken får bli svart istället och pedalen i mässing. Behöver mer mässing för att matcha sadelnitarna.DSC02225.jpg

Sen lades mycket tid på magneten. Kluriga grejer det där.:va
Det står ju klart o tydligt i min manual från 40-talet, men hur var det nu.
Backa tändningen -längre ifrån TDC?
Backa tändningen -närmare TDC:va

Fully advanced ignition -Backad ifrån TDC?
Eller framvriden mot TDC:va

Jag fick tjuvkika i min nipponesiska surblade manual.
" ignition @ idle 10g BTDC"
"ignition fully advanced 36g BTDC"

Äntligen lite klarhet, 40-tals manualen nämner inga gradtal mer än markeringen på vevskivan syns vid 30g btdc och då borde tändningen vid start vridas ner mot cirkus 10g btdc.

Nu är det kvar innan start:
1. rensa en skadad gänga i främre cylindern, 7/16-16 specialtapp på väg.
2. En 3/8 UNF banjobult o lite hemsmide för att få dit oljeslangarna.
3. Fylla olja i motor o låda
4. lyckas få loss flottörhuset på gasarn o rengöra. Skiten sitter satan!!(?)!
5.Lite kopparbrickor

Bifogat

• DSC02224.jpg
    DSC02224.jpg
    242.6 KB · Visningar: 204
  • DSC02227.jpg
    DSC02227.jpg
    246.4 KB · Visningar: 304
  • DSC02228.jpg
    DSC02228.jpg
    242.3 KB · Visningar: 278

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul att se att det går framåt för dig, våren närmar sig ju med stormsteg så det gäller att ha styrfarten på byggandet uppe.:tummenupp

Bättre med långtidsprojekt där man kan sikta in sig på ett lämpligt årtionde då hojfan ska vara klar, inte samma stressfaktor då liksom.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj

Kul att se att det går framåt för dig, våren närmar sig ju med stormsteg så det gäller att ha styrfarten på byggandet uppe.:tummenupp

Bättre med långtidsprojekt där man kan sikta in sig på ett lämpligt årtionde då hojfan ska vara klar, inte samma stressfaktor då liksom.

Tack grabbar.
Njau.. Det hade varit skönt med mindre stress, men å andra sidan är ju jag snart klar!:blah

Idag kom paket från jw boon. gängtapp till cylinderbulten och småplock. Tro det eller ej, men jag lyckades bara beställa 1 av 2 gummihattar till tändkablarna! Amazing inget klarar jag...

Drog topparna idag, I gammel manualen står det "Tighten bolts until they are just snug, and then tighten them in 1/8 til 1/4 turns until they are securley tightened!"

Ok så 40nm blir nog bra. Drog 40nm. Hittade sen i trimboken "headbolt torque 60 LBS" vilket var ca 80nm på min momentnyckel. Motståndet känndes otäckt mjukt vid strax innan 60nm så jag nöjde mig där. Håller inte det tätt så får det väl bli helicoil.

Trollhättans hydraulfirma hade givetvis inget till mina oljeslangar.
Säger man 1/8 NPT kunde man lika gärna sagt goggaloll fåffinonn tott, och smetat in kunddisken med fekalier, -hjälp får man i vilket fall som helst inte.
Jag får väl dra ett duralexglas vodka med farbror ryssen så fixar han nog det.

Nån som vet om det är wastespark på magnettändningar eller om kablarn måste gå till nån speciell cylinder? Det framgår ju inte speciellt tydligt. Allt jag har från tillverkarn är en instruktion om hur jag ställer tändningen på en järnsportster:va

Last edited:

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
.......Nån som vet om det är wastespark på magnettändningar eller om kablarn måste gå till nån speciell cylinder? Det framgår ju inte speciellt tydligt. Allt jag har från tillverkarn är en instruktion om hur jag ställer tändningen på en järnsportster:va

Om din magnet är liknande den i inlägg nr#798, så kanske det är en ledtråd!

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Dom kan sitta hur som helst. Det gnistrar samtidigt på båda.

jag fick tips om det idag på jobbet med. Tack iaf!

Varför nöjde du dig inte med att vinkeldra?

ÖHhhh.. Tänkte inte på det.
Såg idag att några bult gått så långt ner att de tagit i oborrade kylfläns. Kan ha o göra med att jag planat toppen 3mm:D:)gnissla)

Idag fixades 4 npt nipplar, oljerör-slangarna och tändkablar.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Trollhättans hydraulfirma hade givetvis inget till mina oljeslangar.
Säger man 1/8 NPT kunde man lika gärna sagt goggaloll fåffinonn tott, och smetat in kunddisken med fekalier, -hjälp får man i vilket fall som helst inte.
Jag får väl dra ett duralexglas vodka med farbror ryssen så fixar han nog det.

Är inte 1/8NPT grymt klent för att vara oljeslang, känns ju mer som bromsslangar i mina öron?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag skulle jag göra en soppaslang adapter. Tyvärr gillade den antika 7/16 unf tappen knycken när ryssen vände rotationsriktning. Så projektet stoppades sedan upp resten av kvällen pga nån dåre ville köpa ådin.

Jag fick vräka de alkoholiserade illrarna jag haft behandlingshem för i skuffen och schakta ut gruset i fotbrunnarna. Jag har svetsat en del åt en grävmaskinist så han fick hjälpa mig med hjulgrävarn.
Sen skulle fotmattan återplanteras med granar.
Köparen prutade så hårt att jag övervägde att skicka med g:a tjock TV'n som straff, men den nye ägaren fick iaf en 2do list i längd med en genomsnittlig japansk reaktormekanikers. :D

Är inte 1/8NPT grymt klent för att vara oljeslang, känns ju mer som bromsslangar i mina öron?

Nja. Denna motorn är rullagrad inte glidlagrad. Därmed behöver jag inga stora oljeflöden eller tryck för att hålla den levande. En frisk surside oljepump levererar tex bara 20psi.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin