Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis till uppstarten! :banana
Ska bli nice att höra den med krökarna på, för det rätta ljudet.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vad är det som är trasigt ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir kul att höra den med avgassystemet på, blir något helt annat! Grattis! :banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackar för alla gratulationer.

Fick samtal av förre ägaren mikael bolt-on igår.
-Tjena ,luffarn här!

han hade fått nys om tråden tyckte den var kul och ville gratta till uppstarten. Det visade sig oxå att min gamle bas läste tråden med. Hmm.. jag som spytt så mycket galla över gamle ägaren och mitt gamla jobb.:D

Well, there is no birth without blood...


Det finns ju lite surside ägare som kikar in här sporadiskt.
Lystring!

Efter första starten och den efterföljande filmade starten, som var ungefär lika långa, kollade jag i returoljeröret om det fanns olja där.
Det gjorde det inte.
Då är frågan. Hur lång tid ska det ta innnan oljan letat sig från matarpump ut i hela motorn ner i botten genom returpumpen och ut i röret. efter ca 30sek var mitt torrt iaf.:va
Men o andra sidan stod det i manualen "pour a quart of oil over the cams before you assamble the engine" typ. Vilket jag glömde

Jag rev ner returpumpen o bytte ut utgående nippeln som nån :)surkart) filat sönder:mad:
Rengjorde samt kollade upp funktionen. Borde nog försöka moddifiera lite så flödet ökar till kolvsmörjningen oxå när jag ändå är igång.

ikväll ska jag nog riva ner matarpumpen med. det är ju det ända jag inte kikat in i. det vore ju "fantastiskt" om skiten rasade nu för att jag inte kollade om oljepumpen funkade!
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fint bygge!l

Ursäkta en okunnig men hur mår en förgasare instoppad mellan två heta cylindrar, inga problem med ånglås efter stopp?

Vi som mekar på betydligt lägre nivå brukar före start veva runt maskin för hand för att fastställa att det inte förekommer kolv-ventilkrockar e.dyl., därefter med borrmaskin för koll att det inte pyser ut vätskor på fel ställen...
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag rev ner returpumpen o bytte ut utgående nippeln som nån :)surkart) filat sönder:mad:
Rengjorde samt kollade upp funktionen. Borde nog försöka moddifiera lite så flödet ökar till kolvsmörjningen oxå när jag ändå är igång.

ikväll ska jag nog riva ner matarpumpen med. det är ju det ända jag inte kikat in i. det vore ju "fantastiskt" om skiten rasade nu för att jag inte kollade om oljepumpen funkade!


Ang olja så har farsan en båt med en motor ungefär i samma modell som din. När den stått länge får man hälla lite olja varstans för att det ska bli oljetryck.

Lite i filtret, bakmata pumpen och lite här o var. Detta fixades ungefär 30 år senare på deras uppdaterade motor med en backventil i pumpen :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Where the fäkk är min 1/8npt tapp!!:va
Jag hade den i fredaxs när jag sabbade de 2 första gängvarven på oljetrycksgivargängan men idag var den puts väck. Jag har snart städat hela garaget in my quest for 1/8npt-tapp and glory. Det visade det sig att hålet var gängat 3/8 Unf och att gängan var ordentligt skadad av tidigare ägare, så jag blir tvungen att gänga om det till 1/8npt, vilket med amerikansk logik är större än 3/8unf:D
Jo, jag vet varför. så förklara det inte för mig.



Fint bygge!l

Ursäkta en okunnig men hur mår en förgasare instoppad mellan två heta cylindrar, inga problem med ånglås efter stopp?

Vi som mekar på betydligt lägre nivå brukar före start veva runt maskin för hand för att fastställa att det inte förekommer kolv-ventilkrockar e.dyl., därefter med borrmaskin för koll att det inte pyser ut vätskor på fel ställen...

Ang ånglås så har jag ingen aning än men det kan nog tänkas. Jag kortade mitt hemgjorda insugsrör för förgasaren stack ut så långt att den var i vägen för knät, men den får allt en hel del fartvind ändå.

Motorn har mekkats ihop o isär 2000ggr och alla spel mätts upp femtielva ggr samt lungt handkickats, men det gjorde mig aldra lugnast var att det är en fysikalisk omöjlighet i en sidventilare med kolv-ventilkrock!

Fast topplock ventil kan man få. och det får jag nog om jag inte shimsar upp ventilfjädrarna, för jag har väldigt lågt inspänningstryck tycker jag.


Ang olja så har farsan en båt med en motor ungefär i samma modell som din. När den stått länge får man hälla lite olja varstans för att det ska bli oljetryck.

Lite i filtret, bakmata pumpen och lite här o var. Detta fixades ungefär 30 år senare på deras uppdaterade motor med en backventil i pumpen :D


Det är backventiler i pumpen. Men det skadar nog inte att smörja ordentligt här o var ändå.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där ja, nu har jag pysslat lite igen. Jag har många järn i elden och lustigt nog är harley'n absolut lägsta prio för alla andra människor i mitt liv.
-Du har ju mekkat med den gamle harleyn hele vintern, så nu kan du gött gå på tex föräldragrupp:mad:

För dem som aldrig varit på föräldragrupp så går det till ungefär så här:

[YOUTUBE-ID]eGzxDMFnb98[/YOUTUBE-ID]


Nu till mekket. Gänghålet i blocket som jag trodde var 1/8npt var 3/8unf.
Synd att jag sabbade de första gängvarven med 1/8tappen. Så då drar jag i 1/8npt tappen helt istället.
Fäkk!
Skillnaden i storlek var för liten men stigningarna 27 versus 24 gjorde att det blev totaltgängmos av alltihop.
Efter lite rotande på jobbet kom jag fram till att M12x1 blir lagom i storlek.
Efter att ha åkt som en speedad flipperkula mellan företagen längs kardanvägen i trollhättan kom jag hem med ½m kopparrör och 2 klämringkopplingar i mässing. vilka gängades om till M12x1 alt 1/8npt som är oljetrycksmätarnsgänga

Nån som fortfarande orkar läsa?

Då kör jag på då. Jo.. sen snirklade jag till en näverlur som jag blåste i och falukorven tog genast slut i affären. Öhhhh...

En kopparsnabel, ska det ju vara.
Hur prydligt som helst. tyvärr skulle ju bakrecylinderns pipa gått ner där. Nu får den istället gå mellan växellådan o kopplingsvajern. Snyggare men bökigare.
DSC02233.jpg
Jag har 6m avgasrör på stålhandlarna, så på tisdag ska ja o jobbarkompisen kröka till lite.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så där ja, nu har jag pysslat lite igen. Jag har många järn i elden och lustigt nog är harley'n absolut lägsta prio för alla andra människor i mitt liv.
-Du har ju mekkat med den gamle harleyn hele vintern, så nu kan du gött gå på tex föräldragrupp:mad:

För dem som aldrig varit på föräldragrupp så går det till ungefär så här:

Vänta du bara tills tanten tvingar iväg dig till Svenska Kyrkans barnrytmik med cymbaler och afrikanska trummor, då kommer sidventilarens slammer närmast liknas med tysta halvtimmen man hade på förskolan...
 
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
en av varje sort.
Vänta du bara tills tanten tvingar iväg dig till Svenska Kyrkans barnrytmik med cymbaler och afrikanska trummor, då kommer sidventilarens slammer närmast liknas med tysta halvtimmen man hade på förskolan...

Då, när jag bökade med dylika maskiner(typ-85) så lät jag den ena pipan göra en krök innanför kopplingsarmen och rakt bak (det är kanske det du menar? Hängde inte med i lingvistiken.)

/p

Vill åxå påpeka att fäbojäntan är preskriberad..
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag svarvades pedalställ. Har inte riktigt klurat ut allt, som tex vad som skall hålla pedalerna i bakre läget å så, men det ger sig väl.
Så där värstans snyggt blir det nog inte heller men det blir iaf jäkligt svårt att kröka till ett avgasrör förbi stället:D

Man kunde ju skjutit ett par kort.
Eller så kan man spruta spåner, dricka öl o lyssna på betnér på bandit istället.
En schysst fredag helt enkelt.

Då, när jag bökade med dylika maskiner(typ-85) så lät jag den ena pipan göra en krök innanför kopplingsarmen och rakt bak (det är kanske det du menar? Hängde inte med i lingvistiken.)

/p

Vill åxå påpeka att fäbojäntan är preskriberad..

Supa mitt i veckan.......

2st som fatta nåt. Inte illa.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man kunde ju skjutit ett par kort.
Eller så kan man spruta spåner, dricka öl o lyssna på betnér på bandit istället.
En schysst fredag helt enkelt.

Min bild av himmelriket är att klockan jämt är 22.00, jag står ensam i mitt garage vid fräsen och tigsvetsen med Slayer på järnet i stereon och har en likt särimner aldrig sinande ölkasse bredvid mig.

Det kan omöjligt bli bättre än så liksom, där är det stopp.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Min bild av himmelriket är att klockan jämt är 22.00, jag står ensam i mitt garage vid fräsen och tigsvetsen med Slayer på järnet i stereon och har en likt särimner aldrig sinande ölkasse bredvid mig.

Det kan omöjligt bli bättre än så liksom, där är det stopp.

Stereon vrålar ut Danko Jones, klockan e 01.30 Lördagkväll å armarna kliar som fan av glasfiber.
Sitter och dinglar med benen på justersågen och tittar nöjt på en grådaskig hårig plastklump å trivs som fan.

Fukkopoesi när den är som bäst.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är det nästan midnatt. Känns som det är dags att ta sig en tur ut i garaget för att snickra till lite små-hylsor uti oljekylaren. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Stereon vrålar ut Danko Jones, klockan e 01.30 Lördagkväll å armarna kliar som fan av glasfiber.
Sitter och dinglar med benen på justersågen och tittar nöjt på en grådaskig hårig plastklump å trivs som fan.

Fukkopoesi när den är som bäst.

Min bild av himmelriket är att klockan jämt är 22.00, jag står ensam i mitt garage vid fräsen och tigsvetsen med Slayer på järnet i stereon och har en likt särimner aldrig sinande ölkasse bredvid mig.

Det kan omöjligt bli bättre än så liksom, där är det stopp.

Mitt himmelrike är en oändligt välutrustad/välanpassad (dvs alla maskiner, verktyg och miljömässiga förutsättningar såsom betonggolv och dylikt ska finnas för att göra och skapa precis allt där inne) verkstad beläget på en plats som tillåter vilken aktivitet som helst vid vilken tid på dygnet som helst, och som har ett separat sovrum vägg i vägg. Där, i sovrummet, skulle jag ligga om nätterna, och varje gång jag fick en sån där alldeles lysande idé (som man bara får när man ligger och finurlar precis innan man somnar) och skaparlust to match så skulle jag gå rakt ut i verkstan och fixa det! Till skillnad mot nu, då jag får ligga kvar och bara tänka på skiten och antagligen hinna glömma det tills morgonen gryr...:( Att inte ha några som helst hinder eller irritationer i vägen för mitt skapande, det vore mitt himmelrike... Så fort jag saknade ett verktyg eller någon annan förutsättning för att lyckas så skulle det bara finnas där, och ingen skulle störas av eller kunna störa mitt arbete... När jag tänker på det blir jag nästan tårögd...:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mitt himmelrike är en oändligt välutrustad/välanpassad (dvs alla maskiner, verktyg och miljömässiga förutsättningar såsom betonggolv och dylikt ska finnas för att göra och skapa precis allt där inne) verkstad beläget på en plats som tillåter vilken aktivitet som helst vid vilken tid på dygnet som helst, och som har ett separat sovrum vägg i vägg. Där, i sovrummet, skulle jag ligga om nätterna, och varje gång jag fick en sån där alldeles lysande idé (som man bara får när man ligger och finurlar precis innan man somnar) och skaparlust to match så skulle jag gå rakt ut i verkstan och fixa det! Till skillnad mot nu, då jag får ligga kvar och bara tänka på skiten och antagligen hinna glömma det tills morgonen gryr...:( Att inte ha några som helst hinder eller irritationer i vägen för mitt skapande, det vore mitt himmelrike... Så fort jag saknade ett verktyg eller någon annan förutsättning för att lyckas så skulle det bara finnas där, och ingen skulle störas av eller kunna störa mitt arbete... När jag tänker på det blir jag nästan tårögd...:)

Det låter som du borde flytta ut på landet.
Då kommer du kunna bo brevid en maskinhall som du har råd att utrusta med maskiner.
Att snärja en höginkomsttagare är även att rekommendera.:D

Mvh/ Golddigger
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top