Idag togs ett steg i rätt riktning igen.
Jag tog med främre cylindern till jobbet och satte i helicoil gänger i de tre dåliga gängorna. samt honade till den lite lätt så honingreporna blev tydliga igen. Inför om inkörningen av ringarna.
På kvällen meckades cyllen dit igen. Men när kamkåpan med magnet skulle dit igen drabbades jag av självförtroende brist
HUr var det nu igen med magnettändningen och förtändning o advanced o retarded ignition.....
Magnettändning är ju inte såå advanced, och om jag då inte reder ut det så måste jag vara retarded eller hur det nu var.
Allvarligt, räknas tändpunkten när brytarna precis öppnar eller när de är fullt öppna?
Förtändningen vid start bör ju vara vid ca 15-20grader och nåt i stil med 35-45grader vid fulla muttrar.
Manualen visar bara hur man ställer efter orginalfördelarens markeringar och jag minns inte hur jag gjorde sist.
Jag har ännu inte moddat turbomoppe gradskivan till harrlyn så gradtalet räknas fram med miniräknare och skjutmått.
Teoretiskt inkorrekt jag vet, pga att kolven inte befinner sig proportionelligt i cylinderloppet i förhållande till vevaxelvinkeln, men det blir nog tillräckligt bra för att gissa sig fram till en grundinställning på en ställbar magnettändning.
Jörg lys upp lite här.
Se där ja! Hittade du den när du letade efter iridiumglödstift till grävarn?
( okontaktbar med dimmig blick tvinnandes sin mustasch)
Gött att du knöt ihop den säcken den var allt lite yppig, ...öhh yvig mena jag.
Det är det jag säger! lita inte på folk som blöder en vecka i månaden och tycker att det är normalt.