Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Läsekretsen? Jag har en fråga här.
Från vilka bilar hittar man SU på ca 38mm. Den jag hittade till nån gamal volvo var på 44mm vilket nog är lite för stort för mig samt att den är oproportionerlig utseendemässigt.

LÄste dessutom att när man sätter förgasaren på sugsidan så Skall man ej gå upp i förgasarstorlek. Detta lästes i corky bells turbo bok, men det bör rimligtvis även gälla kompressorer.
Detta förbryllar mig lite eftersom förgasaren omöjligen kan veta om det är en stor kolvpump (motor) som suger genom den eller en liten kolvpump assisterad av en kompressor pump.
För större motorer kräver ju större förgasare.
Varför inte denna applikation?

Att förgasarstorleken skall vara densamma när man blåser genom förgasarn är jag med på, det behöver ej förklaras åt mig.

Monterade ihop kompressorgaveln med nya axeln o innre o yttre drivning.
Jäklar vad tungt det var att driva på dreven med 2hundradelars drivpassning + lettring på ytan samt loctite.
Började med att pressa ihop det i lilla skruvstädet, fick ge upp och gå på det stora skruvstädet och det hela slutade med, förvärmning med gassvets och prygel med 2kg slägghammare mot städ med nästan fullkraft, annars studsade bara hammarn utan att nåt hände

Äldre "hundkojor" hade väl 38mm.
Angående storleken, så föreslår jag ett samtal med "Dollar".

Även jag anser det självklart att effekten beror på hur mycket luft man pumpar igenom och halsringen avgör hur mycket luft förgasaren kan släppa igenom.
Allt annat är oväsentligt.
Särskilt på en CV-förgasare som ju justerar öppningen själv efter behov.
Jag tror att det är en volvo SU du skall ha.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På B18/20B så satt det ju dubbla SU, en sån försåg ju ca 1l motor och effekten var ca 100-110Hk dvs ca 50literhästar så att du har en vag uppfattning av hur många/stora fuggar du kan behöva. :hej
www.amazonklubben.se är nog en tillgång på SU-fuggar
MG av 60-tals modell är väl också SU, Jagga 6cyl och några fler från dimmiga ön, Riley från 30talet har också SU.
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Läsekretsen? Jag har en fråga här.
Från vilka bilar hittar man SU på ca 38mm. Den jag hittade till nån gamal volvo var på 44mm vilket nog är lite för stort för mig samt att den är oproportionerlig utseendemässigt.

LÄste dessutom att när man sätter förgasaren på sugsidan så Skall man ej gå upp i förgasarstorlek. Detta lästes i corky bells turbo bok, men det bör rimligtvis även gälla kompressorer.
Detta förbryllar mig lite eftersom förgasaren omöjligen kan veta om det är en stor kolvpump (motor) som suger genom den eller en liten kolvpump assisterad av en kompressor pump.
För större motorer kräver ju större förgasare.
Varför inte denna applikation?

Att förgasarstorleken skall vara densamma när man blåser genom förgasarn är jag med på, det behöver ej förklaras åt mig.

Monterade ihop kompressorgaveln med nya axeln o innre o yttre drivning.
Jäklar vad tungt det var att driva på dreven med 2hundradelars drivpassning + lettring på ytan samt loctite.
Började med att pressa ihop det i lilla skruvstädet, fick ge upp och gå på det stora skruvstädet och det hela slutade med, förvärmning med gassvets och prygel med 2kg slägghammare mot städ med nästan fullkraft, annars studsade bara hammarn utan att nåt hände
Tror inte att du behöver så stor förgasare med kompressor eftersom här får du ett konstant sug ,men du bör ha rätt så stor volym på röret mellan kompressorn och cylindrarna som utjämning, utan kompressor får du bara sug vid inloppstakten ,men det är bara min tanke
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tror inte att du behöver så stor förgasare med kompressor eftersom här får du ett konstant sug ,men du bör ha rätt så stor volym på röret mellan kompressorn och cylindrarna som utjämning, utan kompressor får du bara sug vid inloppstakten ,men det är bara min tanke

En tanke till: hur stort insugshål har tex per eklunds rallycrossbil? De kör väl med restriktor i insuget, 2l motor med turbo och runt 600-700hk....? Klart är att man behöver mer luft, men det är ju det kompressorn är till för! Sen finns väl en övre gräns oxå, dvs när flödet förbi ventilerna är maximerat vid ett visst tryck. För att få mer luft måste man öka trycket och då även öka insugsarean?? Det är den ekvationen som är intressant! Svammel och tankar!!

Felstav beror på telefonen!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror inte att du behöver så stor förgasare med kompressor eftersom här får du ett konstant sug ,men du bör ha rätt så stor volym på röret mellan kompressorn och cylindrarna som utjämning, utan kompressor får du bara sug vid inloppstakten ,men det är bara min tanke

Över 3000 minutvarv så blåser det stadigt i förgasaren i vilket fall.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vettiga argument både för o emot stor förgasare. Billigast o enklast för mig blir att testa med den su'n jag redan har och sen göra adapter till den mikuni 38'an som sitter på för lite utvärdering.

Den befintliga su'n är ju perfekt till att göra den där mc konverteringen på, för den är precis så ärjig, ingrodd o svinskitig som 50år gamla bildelar som aldrig nångonsin fått nån kärlek brukar vara.

( Eländes intoleranta personer bör bortse från nästa off topic stycke)

Annars ..............så går bilen bra.
Tror jag iaf, om jag hade klarat av att köra den.:va


Det började med en skakning på nedre däck, eller en vab dag med magsjukebarn.

Barnet var glatt o lekfullt, men hade rapat surt en gång på natten i sin säng.
Skitsamma, säkert en engångs händelse.

Mitt under frukosten, känner jag den bekanta känslan av någon som kör in sitt salivkladdiga lilla finger i min mun....
8:00 hours til touch down...
Dagen förflyter lungt o problemfritt.

I hallen under klädbrottningen efter en fikatur hos en bekant, känner jag den vitgröna färgen innfinna sig i ansiktet mitt.
Den sista timmen med lillan innan mor kom hem var en ren plåga.

Det gröna i ansiktet tilltog alt mer o på kvällen bröt helvetet lös.
Det var en lärorik natt.

Jag lärde mig tex att kissa med stjärten.
Att det var Tur man la in golvvärme på muggen när man ska tillbringa natten på golvet där.
Hur man dutt-torkar en babianstjärt
Vad är värst: Spy galla eller tvinga ner blåbärssylt o saft.
Tar tillbaka det sista. Vet ej , lika illa
03:45 kan ingen höra dig gråta

Dagen efter var barnet lika glatt o busigt och körde på full rulle redan från 07:25 till 20:00.
Mor hade haft liknande natt som jag. Så Vi sov i skift hela dagen.
På kvällen var vi rätt ok båda två.
Den natten spydde lillan ner sin säng 5ggr vilket innebar sängklädes byten o duschning av barn nästan alla gångerna.

Näst följande dag var lugn o stillsam och även denna dag tills nyss.
Nu spraylackas det blöjor på löpande band, 8st på 1 timme and counting:banana
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ouch, been there done that dagen före dopparedan. Avverkade två par kalsonger i svärmors gästsäng den natten så bästa julklappen i år blev ett packe boxershorts som fästmön fick springa iväg på julmorgonen och köpa för att jag inte skulle behöva träffa tomten Texas-style...:näsblod

Edit: Voltaren Gel gör underverk för ett sönderskitet rövhål.:tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var ju själve fan då!

Här sitter man googlar på Su förgasare, och vad dyker upp då??
Jo, min hoj. Det är visst nån finne som redan byggt den, men Det är vääldigt många lika lösningar på den och den som är färdigställd i mitt huvud:huvetsupercharged_jap.jpgsupercharged_jap4.jpg

Dessutom är ju JAP motorer ballare än hd's sursida:gnissla.

Ramlade på en Su HS4 1½" (38mm) fugge idagAUD-405T.jpgför en 5hunka. En höger
Det blir bättre både funktionsmässigt o utseendemässigt.
Dessutom ska ja ju ha foten under förgasarn när jag kickar så då är det ju bra om inte förgasarn bygger nåt nämnvärt nedåt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där ja!

Inget säger rejs som en fet dragsula:yoparty
hoosier.jpg
 

Bifogat

  • DSC_1030.jpg
    DSC_1030.jpg
    250.7 KB · Visningar: 247

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ha, fan så rätt stuk! Kompressorn har du klämt in också ser jag.:tummenupp

Däcket vill inte sätta sig mot fälgen. Jag tror jag lyckats vrida innerslangen så däcket typ ålar sig när man snurrar hjulet, lite mer däckkrängning mao.
För övrigt by far the jävligaste däck jag krängt!!
Krökte 2 däckjärn, använde 2st spännband o slog nästan ut en tand!
Så nu är man aggressions-förlöst.he he

Njaaa. Hänger o dinglar lite slappt är nog rätt ord.
Tog ett nappa tag med infästningen idag. Blev så där...
Synd att jag använde mig av pluggsvets metoden för att fästa fästet. Jaja, lite merarbete bara.

Kompressorn får åka till jobbet en vända till.
Vågade inte fräsa bort de bakre fästöronen på kompressorhuset sist, för de kunde vara bra att ha vid upphängningen, men nu visar det sig att kompressorn aldrig kommer att kunna hänga rätt för att ena örat tar emot övre megafonen.
Det finns tillräckligt med dökött kvar på kompressorhuset för att borr/gänga och skruva dit andra fästen ändå.

Imorrn borde jag ha fått till det skapligt iaf, Jag har höjt tempot från 5min i veckan till 2timmar om dagen:banana
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den var idet närmaste som pricken över.... den sulan:tummenupp
Var nog nästan bäbis när man såg en sån senast:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, helrätt stuk!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det finns 3 rum i helvetet vigda åt ett speciellt folk, Hämnarna
De är indelade i 3 grupper:
1. Mobbade barn som sedmera blev bilprovare
2. F.d uteliggare med makt på återvinningstationer
och sist men inte minst....

3. Lönekärringar

Lönekärringen har ALDRIG fel, kan ALDRIG ha fel, kommer ALDRIG ha fel. capishe?!!
Folk uppföda på trampade jordgolv med en bit barkbröd i näven är väl de mest lämpade att sköta ett dyyyrt datoriserat Mps system? Det ligger liksom i blodet deras, eller?

Våran lönekärring höll inne 6månadslöner för 5månaders frånvaro (pappaledighet)
Sen satt hon o bjäbbade emot som en 3åring ovägrade erkänna nåt fel. C
omputer say's no, typ:huvet

Jag fick gå 2 chefsnivåer upp innan jag hittade nån med samtliga indianer/bestick/hästar och skärpa på kniven som kunde förstå och nå igenom detta pannbenspansar.

Det var ju inte direkt en fyllediskussion på CUF's bygdegårdsfest i Torsby gällande om Volvo införde infällda dörrhantag 1972 eller 1973 på sin 140-serie, utan det gällde en hel månadslön!!

Nu fick jag mina pengar och det var tur det för denna tråden, för annars hade det blivit istid i tråden pga den totala inaktiviteten. Inga pengar, inge bygge....................
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lönehäxor ja, på en firma jag jobbade för snart 10 år sedan försökte tanten som var personalansvarig/lönetant/släkt med chefen lura av mig traktamentet bara för att jag sov i tjejens lägenhet istället för att firman skulle behöva betala boende (var skriven 20 mil därifrån).:dummer

Som nyanställd är det inte lätt att käfta emot när man inte har full koll på avtal och sånt så det var tur att arbetskollegan hörde samtalet, tog telefonen och läste lusen av henne.:D
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
När jag blev 100% arbetare igen så fick jag en x-tra bonus för jag har vart så jämnställd å vart hemma med barn:rolleyes: Vart ju tvungen och kolla så dom inte utbetalt fel. Men icke då. Men easy come easy go.........
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top