Skrotnisse
What would Shervin do?
Läsekretsen? Jag har en fråga här.
Från vilka bilar hittar man SU på ca 38mm. Den jag hittade till nån gamal volvo var på 44mm vilket nog är lite för stort för mig samt att den är oproportionerlig utseendemässigt.
LÄste dessutom att när man sätter förgasaren på sugsidan så Skall man ej gå upp i förgasarstorlek. Detta lästes i corky bells turbo bok, men det bör rimligtvis även gälla kompressorer.
Detta förbryllar mig lite eftersom förgasaren omöjligen kan veta om det är en stor kolvpump (motor) som suger genom den eller en liten kolvpump assisterad av en kompressor pump.
För större motorer kräver ju större förgasare.
Varför inte denna applikation?
Att förgasarstorleken skall vara densamma när man blåser genom förgasarn är jag med på, det behöver ej förklaras åt mig.
Monterade ihop kompressorgaveln med nya axeln o innre o yttre drivning.
Jäklar vad tungt det var att driva på dreven med 2hundradelars drivpassning + lettring på ytan samt loctite.
Började med att pressa ihop det i lilla skruvstädet, fick ge upp och gå på det stora skruvstädet och det hela slutade med, förvärmning med gassvets och prygel med 2kg slägghammare mot städ med nästan fullkraft, annars studsade bara hammarn utan att nåt hände
Äldre "hundkojor" hade väl 38mm.
Angående storleken, så föreslår jag ett samtal med "Dollar".
Även jag anser det självklart att effekten beror på hur mycket luft man pumpar igenom och halsringen avgör hur mycket luft förgasaren kan släppa igenom.
Allt annat är oväsentligt.
Särskilt på en CV-förgasare som ju justerar öppningen själv efter behov.
Jag tror att det är en volvo SU du skall ha.