Visst, fixar du de invändiga splines'en så fixar jag utvändiga..Splines kanske?
Coolt projekt!
Kilspår är ganska lätt att göra annars är presspassning inte så dumt heller.
View attachment 374041
Också en snygg cam (från en knöl)
Idag har det varvats ryssjärn. På lunchen svarvades en axel till kompressorn till
. Nöjd med dagens dont la jag ner arbetet.
Garagets kvällsskift började med att lunchsvarvandets axel uppdagades vara skrot. Tappen för duplexdrevet var 1mm för liten
Don't get mad, get even!
En ny axel har yxats fram.
View attachment 374114View attachment 374115View attachment 374116
Nu ska drevet svarvas så att det går över gavelnosen samt lättas så mycket som möjligt. Sen har jag inte klurat ut hur drevet ska fästas på axeln. Det ser ut att bli en kombination av lettring på axeln, bussningsloctite samt skruvförband i änden som klämmer drevet mot bakomvarande diameter. Hängde nån med?
Elffors!
Mina prinskorvsfingrar Rättade upp inlägget.
Tänk på att Leineweber inte stavas Leinweber, ty då blir det svårt att hitta deras hemsida. Fått frågor om det
Ok.!
Jag har dyslextiskt pekfinger som dessutom hänger sig ohämmat åt särskrift som jag måste rensa upp efter ideligen
Btw.v din länk gick över huvudet på mig..
Ja. orginalaxeln Hade 2 olika lösningar, Dels så satt det ett kugghjul på insidan fast satt med lätt presspassning och lite raklettring på de sista 5mm på passningsytan
och dels så satt det ett remhjul.
Remhjulet satt med en pytte pytte liten kona med en längd av max 2mm samt låg an på axelplanet och var skruvad fast med en M7 skruv.
Så jag väljer delvis lettring på axeln samt bussnings loctite. Till duplex drevet blir det även en skruv o bricka som drar fast.
Vi testade där jag jobbade att fästa en axel i ett hål med bussningsloctite modell tuff. Spelet mellan axel o hål var ca 0.05mm och pressen lyckades inte trycka ur axeln i hålet. NU spelar ju den arean som finns mellan axel o hål in. men det var mycket starkare än vi trodde.
När jag var ung - och ännu dummare - teknolog med goda mattekunskaper skulle jag, lätt som en plätt trodde jag, räkna fram optimala kamkurvor för min moppe. Sket sig kapitalt när nödvändig elasticitetsmodul för inblandade komponenter skulle inkluderas.Det blir lite fysikberäkningar men hittar du rätt ingenjörsstudent så kanske han bara tycker det är en rolig intressant uppgift att räkna på. Det är ju i princip bara gymnasiematematik men men...
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |