Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fortsatt uppåt!
Satt o dumglodde lite på bygget nyss och inväntade inspiration.
Fick för mig att dubbelkolla en grej jag förutsatt.
Jäkla tur det..

VW bygger beställer inte sina kompressorer med ordinär V8 konfiguration som 999,1% av alla tillverkare av rootskompressorer.
Utan fanskapet roterar baklänges och blåser ut genom förgasaren!!?
Nu går det iofs att vända på inkromet och få den att rotera rätt, men...

Dels så ser det muppigt ut, sen är oljepåfyllningen upp o ner, och sist men inte minst så blir styrstiftshålen till gaveln fel med. Kör man utan styrstift minimerar man chansen att få ihop grejerna rätt utan spänningar o brytkrafter.:3freak
Skulle dragit igång det här projektet i somras när motivationen var på topp.

Nu är det bara uppförsbacke..
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
blåser ut genom förgasaren!!?

Bara å byta plats på förgasare och avgaskrök samt göra vändåtta på kammarna! :fakta
4768274483_60a795481b.jpg

Som bonus kan du strunta i fjädrarna på avgasventilerna, lär ju suga fast bra ändå. :crash
+ att du blir först på klotet med avgaskompressor. :tuttar
Eller så får du klura lite till. :rolleyes:

Bra att du kom på det nu och inte när du kickat
dig lam, halt och infertil på förment 'färdig hoj'.


Bara att bryta ihop och gå vidare! :tummenupp
:hej

/e
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
attachment.php
Jag tror det kan bli jäkligt fränt det här!
Jag har kastat om innanmätet och stiftat om huset. och det verkar funka.
DSC_0990.jpg

Här ser man en annan "utmaning". kompressorinloppet.
Dels så är det stort o fult sen ska det ju föräras med en fugge med och den kommer ju komma i konflikt med kicken:gnissla. Nu greppar ju inte kicken i förrens efter ett kvarts varv men ändå.

Tror jag ska överge planerna på Weber IDF40 förgasarn jag köpte o köra på klassisk SU istället.
Nån sa till mig att man var tvungen att konvertera Bil SU fuggarna för Mc.
Denne någon visste dock ej vad som behövde göras.
Någon som vet?


DSC_0991.jpg


Bara å byta plats på förgasare och avgaskrök samt göra vändåtta på kammarna! :fakta
View attachment 374410

Som bonus kan du strunta i fjädrarna på avgasventilerna, lär ju suga fast bra ändå. :crash
+ att du blir först på klotet med avgaskompressor. :tuttar
Eller så får du klura lite till. :rolleyes:

Bra att du kom på det nu och inte när du kickat
dig lam, halt och infertil på förment 'färdig hoj'.


Bara att bryta ihop och gå vidare! :tummenupp
:hej

/e
Ihopbruten är mitt normal tillstånd:tummenupp
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tror jag ska överge planerna på Weber IDF40 förgasarn jag köpte o köra på klassisk SU istället.
Nån sa till mig att man var tvungen att konvertera Bil SU fuggarna för Mc.
Denne någon visste dock ej vad som behövde göras.
Någon som vet?

Enda jag kan komma på är att kolla flottören så att den funkar, beroende på placeringen, om det nu är nåt som måste fixas :va:confused:
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Enda jag kan komma på är att kolla flottören så att den funkar, beroende på placeringen, om det nu är nåt som måste fixas :va:confused:

Dollar Sullivan hade ett reportage i mcm eller om det var hoj magasinet hur man bygger om su för harley ,har för mig att man ska borra upp inloppet för bensinen efter som man inte tvingar in bensinen med pump som på en bil ,annars så försök kontakta Dollar,
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja det är ju faktiskt en skillnad där mellan bil, o mc. Bra tips!
Tack steffe med
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ojojoj så vårdslöst tufft!
Kör med öppen kedja med så du får tuffa fransiga brallor!
 
Last edited:

Theuno

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Triumph Thruxton 2007 Harley knucklehead 1947 Harley 750 1942
Här kommer artikeln som Dollar Sullivan skrev i MCM nån gång på vikingatiden. Det handlar väl mest om det lägre bränsletrycket som man får vid självfall från tanken i förhållande till tycket från en pump i bilen.Image.jpgImage (2).jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var fan inte illa! Vilken läse krets man har:banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Beställde ett däck av en FD jobbarkompis i början av juni. Inget hände så jag stötte på i slutet september. Det hade han glömt bort, men skulle fixa direkt.
-Bara jag har det till början December.
-Inga problem.
Inget däck o inget svar när man ringer nu. Tråkigt med folk som man inte kan lita på. Nå väl Det finns väl fler sätt o skaka fram det jäklA DÄCKET:gnissla
 

Theuno

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Triumph Thruxton 2007 Harley knucklehead 1947 Harley 750 1942
Det där känner jag igen. Vis av erfarenhet litar jag aldrig mer på löften från sk. kompisar som skall ordna det ena och det andra.:mad: Den enda man kan lita någorlunda på att något skall bli gjort, är sig själv.
Som sagt, vis av erfarenhet.:huvet
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Blir rått det där. Vad är det för däck du söker?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det där känner jag igen. Vis av erfarenhet litar jag aldrig mer på löften från sk. kompisar som skall ordna det ena och det andra.:mad: Den enda man kan lita någorlunda på att något skall bli gjort, är sig själv.
Som sagt, vis av erfarenhet.:huvet

Jag litar inte ens på mig själv.

Gillade SU artikeln, kompisen gjorde detta på sin XL1000
med gott resultat när vi gick på gymnasiet o vart kass på det mesta.
Dock var orginalförgasaren lika funktionell som ett fälgkors i sammanhanget
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tomten

Tomten, tomten, tomten....

Ja hur ligger det till med deta mytiska väsen egentligen?
Finns han eller finns han inte?
-Klart han inte finns, är du 3år eller vad är det med dig?
-Njaa, Va inte så säker på det du.

Vem var det som klippte av kopplingsvajern på bilen inne på byggmax, Så att Elffors fick köra ut på startmotorn trots att bommen gick ned innan han var ute.

Förmodligen samma tomte som körde en skruvmejsel genom kylet inne hos bilmecken som lagade kopplingen, så att lindsey körde kylarn torr så toppen nästan kroknade.

Tror ni han var nöjd där?

-Nej,nej nej, givetvis gjorde han hela kopplingen skrot så årsbokslutet gick från minus till plus hos bilmeken i år med:gnissla

Hursom helst så fick tomten samvetskval, och vips genom ett trollslag trillade jag över en SU-förgasare OCH en snöslunga för 1500:-:banana

imagesCA8QDYVX.jpgweb%20Sammy%20Bad%20Santa%20Party%20004%20Blog.jpgDet verkar finnas 2 slags tomtar minst!!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja här var det inte mycke action...

O det är ju mitt eget fel.
Men det små pulas lite i det tysta.
En axel svarvades på jobbet, kompressorhuset snyggades till lite genom att en del fula gjutvårtor frästes bort + några fästöron.
Lite delar har trillat in och ytterligare några beställts samt att det småpillas lite med en ny förgasar adapter i datorn.
Tyvärr saknas den rätta byggnistan, ni vet den som gör att man tänker hojbygge hela tiden och drar till garaget istället för att ligga på soffan med laptopen.........:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tyvärr saknas den rätta byggnistan, ni vet den som gör att man tänker hojbygge hela tiden och drar till garaget istället för att ligga på soffan med laptopen.........:gnissla

Jag hör dig bror, samma sak här fast det börjar rätta till sig så sakteliga. Nu när det tippat över till januari går det faktiskt skymta en hojsäsong långt där framme så det börjar klia lite i mekarfingrarna på mig.:)

Kom apropå det nyss in från ett par timmars rotande i elhärvan på trajjan, det tog ett tag innan jag räknade ut vad jag egentligen hade för plan med dragningen som jag började på med i höstas eftersom den gjordes under en hastigt tilltagande starkölsberusning... :MariestadsOldOx
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inte riktigt samma sak där. Du skruvar ju för glatta livet, bara inte på hojen.
Får ta tag i det här nu.:rock
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Läsekretsen? Jag har en fråga här.
Från vilka bilar hittar man SU på ca 38mm. Den jag hittade till nån gamal volvo var på 44mm vilket nog är lite för stort för mig samt att den är oproportionerlig utseendemässigt.

LÄste dessutom att när man sätter förgasaren på sugsidan så Skall man ej gå upp i förgasarstorlek. Detta lästes i corky bells turbo bok, men det bör rimligtvis även gälla kompressorer.
Detta förbryllar mig lite eftersom förgasaren omöjligen kan veta om det är en stor kolvpump (motor) som suger genom den eller en liten kolvpump assisterad av en kompressor pump.
För större motorer kräver ju större förgasare.
Varför inte denna applikation?

Att förgasarstorleken skall vara densamma när man blåser genom förgasarn är jag med på, det behöver ej förklaras åt mig.

Monterade ihop kompressorgaveln med nya axeln o innre o yttre drivning.
Jäklar vad tungt det var att driva på dreven med 2hundradelars drivpassning + lettring på ytan samt loctite.
Började med att pressa ihop det i lilla skruvstädet, fick ge upp och gå på det stora skruvstädet och det hela slutade med, förvärmning med gassvets och prygel med 2kg slägghammare mot städ med nästan fullkraft, annars studsade bara hammarn utan att nåt hände
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top