Elffors
Tibnor är min speedshop...
- Gick med
- 21 Aug 2008
- Ort
- hemma
- Hoj
- , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har bestämt mig för att renovera fuggen, Låta den vara var inget alternativ. Köpa färdigrenoverat inte inom budget.
Fick schysst tips av peterpain om kalkosan till o få bort gammal aluoxid men jag kunde aldrig komma ihåg det när jag vare i äffern, så idag testade jag en häxbrygd på vatten, diskmedel, cillit bang o t-röd.
Tillsammans med en stålborste med mjuka borst så blev resultatet över för väntan. Ska bara få till den obligatoriska knullputsen på vacumklockan så blir det perfekt.
Jo, anade att det var det du menade.
Jag kör ju utan generator, så jag har ingen ström att till gå och en nockdriven pump går ju bort pga det stora projektet att fixa drivningen till den.
Jag får fnula lite på det o se om en bra lösning dyker upp
Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?
Fick schysst tips av peterpain om kalkosan till o få bort gammal aluoxid men jag kunde aldrig komma ihåg det när jag vare i äffern, så idag testade jag en häxbrygd på vatten, diskmedel, cillit bang o t-röd.
Tillsammans med en stålborste med mjuka borst så blev resultatet över för väntan. Ska bara få till den obligatoriska knullputsen på vacumklockan så blir det perfekt.
Jo till förgasare används som regel membranpumpar, de funkar likadant vare sig de är mekaniska eller elektriska. Det är en fjäder som trycker membranet framför sig, fjädern är så avpassad att pumpen inte ger mer än ett visst tryck. Så vill man ha runt 0,2 Bar, ja då köper man en pump som är rejtad för det. Ingen annan regulator behövs normalt. Finregleringen till förgasarens munstycke sköts ju sen av flottören.
När fjädern har gjort sitt slag, då spänns den upp igen, på gamla förgasarbilar vanligtvis av en nock på kamaxeln. På elektriska membranpumpar sluts en krets till en spole som återför membranet och fjädern. Härav de elektriska membranpumparnas tickande ljud när man slår på tändningen, när tickandet tystnat har man fullt tryck och kan starta.
Här finns tex för SU http://www.misab.se/pumpar12v.php?kid=5-176-501 men Biltema har även betydligt billigare membranpumpar för förgasare. En av dem ligger på 0,25 bar har jag för mig. Sen ska det ju vara tillräckligt flöde också, men är pumpen specad för bil så är det nog tillräckligt flöde för en enkel SU.
Jo, anade att det var det du menade.
Jag kör ju utan generator, så jag har ingen ström att till gå och en nockdriven pump går ju bort pga det stora projektet att fixa drivningen till den.
Jag får fnula lite på det o se om en bra lösning dyker upp
Aha å det är inte 1" gänga i tanken Hadde ju vart grymt om du kunde fått in en nock styrd pump alla gammal hedlig bil Helst med glaskopp.
Annars hadde tex gamla Mazdor små fina membranpumpar.
Jag har en termos till övers som nog bättre passar till din ketchup. Åsså har jag en invärtes te Spedd triplen xtra.
Om intresse finns. Kanske lite för modernt?
Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?