GSX 1400-tråden

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
För övrigt, är det någon som vet vad hojen orkar som toppfart? Finns dom som säger att dom gjort 260+ mätarfart, motorn är spärrad i både femman och sexan till 250 (verklig fart...?). Någonstans där tycker man ju att motorn borde få slut på flås även utan spärr också (Maggy exkluderad). Teoretiskt borde den väl klara lite drygt över 300 blås i sexan vid 9000rpm (Teoretiskt, en orginal GSX1400 tappar ganska rejält i effektkurvan efter 7000rpm). Herre jävlar vad högt drevad den är egentligen... i 140 ligger man ju runt 4000rpm och puttrar.

Detta kan man t.ex. jämföra mot en gammal R1:a, som är både lättare, har mer toppeffekt och lägre luftmotståndskoefficient. De brukar klara en sisådär ~270 i verklig fart, sen orkar dom inte mer.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kåpa... vindskydd... En GSX är en NAKEN hoj.
Finns så mycket annat med kåpa som är så mycket bättre om man vill ha plastruta.

Jag har kört min 226km/h som snabbast loggat på GPS... då ser jag inte på hastighetsmätaren kan jag säga.
Då ligger jag INTE ner på tanken... det är omanligt... och dessutom gör det att man hellre kanske skulle ha passat på en hoj nämnd i första stycket.

Om några timmar sätter man sig på ett tåg för att hämta en ny(are) familjetransportör. Caravelle 174hk TDI 4motion.
 

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Hallå

:confused: Undran: Jag hade skjuts idag,:tuttar och skulle ställa om bak fjädringen lite hårdare. Frågan som jag har är. På min hoj kan jag styva upp fjädern på höger sida, så jag ser 5 streck, men på vänser sida bara så jag ser 3?? Vad är dealen. Ska det va så? Är det någon sorts kompensation för org systemet. Basokan som jag tog bort väger ju en del. Någon som vet?:)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
:confused: Undran: Jag hade skjuts idag,:tuttar och skulle ställa om bak fjädringen lite hårdare. Frågan som jag har är. På min hoj kan jag styva upp fjädern på höger sida, så jag ser 5 streck, men på vänser sida bara så jag ser 3?? Vad är dealen. Ska det va så? Är det någon sorts kompensation för org systemet. Basokan som jag tog bort väger ju en del. Någon som vet?:)


Nja det ska vara 5 streck på bägge men dom kan ibland kärva fast om man inte ändrat dom på länge.
Du har inte funderat på att reggat dig på gsx1400.org, finns mycket tips där o hämta bla. stötdämpar inst. o annat:tummenupp, fast du behöver vara lite slängd i engelska där annars en toppen plats på nätet:Bugar.

Orginal bazokan väger som sagt en hel del min lutade som fan efter att jag plockat bort den:yoparty:rolleyes::D


/Maveric
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
fint väder

Hej!

Varit kanon väder i helgen även idag oxå har nog blivit en 30 mil sådär.
Hellfireclub var nere här i dag o fick sitt styre höjt med distanser :tummenupp.
Maggy fan vad gött det låter med din V&H dämpare på hans hoj:yoparty, vi drog genom hinsetunneln i Karlshamn vart ren porr o lyssna till :banana:Bugar.



/maveric
 

Bifogat

  • P1010014bb.jpg
    P1010014bb.jpg
    229.5 KB · Visningar: 135

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej!

Varit kanon väder i helgen även idag oxå har nog blivit en 30 mil sådär.
Hellfireclub var nere här i dag o fick sitt styre höjt med distanser :tummenupp.
Maggy fan vad gött det låter med din V&H dämpare på hans hoj:yoparty, vi drog genom hinsetunneln i Karlshamn vart ren porr o lyssna till :banana:Bugar.
/maveric

Jo den vrålar rätt bra med den burken... :yoparty

Själv håller man på med bilaffärer just nu... har hämtat en Caravelle T5 (174hk TDI 4motion) som dessvärre redan är på verkstaden. :huvet
Inte vad man hade hoppats på en fyrhjuling från -07.:död
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej!
Varit kanon väder i helgen även idag oxå har nog blivit en 30 mil sådär.
Hellfireclub var nere här i dag o fick sitt styre höjt med distanser :tummenupp.
Maggy fan vad gött det låter med din V&H dämpare på hans hoj:yoparty, vi drog genom hinsetunneln i Karlshamn vart ren porr o lyssna till :banana:Bugar.
/maveric

Ja man tack för hjälpen :) Och en rolig runda blev det ju också...

:confused: Undran: Jag hade skjuts idag,:tuttar och skulle ställa om bak fjädringen lite hårdare. Frågan som jag har är. På min hoj kan jag styva upp fjädern på höger sida, så jag ser 5 streck, men på vänser sida bara så jag ser 3?? Vad är dealen. Ska det va så? Är det någon sorts kompensation för org systemet. Basokan som jag tog bort väger ju en del. Någon som vet?:)

Då har den kärvat/rostat lite granna. Jag har samma problem med vänster framgaffel, skruven i nedre tuben. Jävla skit är det. Spruta t.ex. 5-56 eller WD40 in till mekanismen om det går, lite varje dag i en vecka, så kanske det släpper. Om du har tur. Annars får du leta nya dämpare :(
 
Last edited:

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
:huvet Suck!! Misstänkte nästan det. Man kan vrida hela övre delen. Alltså den del där ratten för styvare fjädrings inställningen sitter. Rakt bakom den svarta ratten märkt H/S, sitter en torx skruv. Vad gör den, kan man lossa den och smörja in där? Kommer man åt något den vägen. Det verkar nästan som om det sitter skit eller ev grus innne i gängen! :mad: Någon som vet pris på nya dämp, org eller annat?:)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
:huvet Suck!! Misstänkte nästan det. Man kan vrida hela övre delen. Alltså den del där ratten för styvare fjädrings inställningen sitter. Rakt bakom den svarta ratten märkt H/S, sitter en torx skruv. Vad gör den, kan man lossa den och smörja in där? Kommer man åt något den vägen. Det verkar nästan som om det sitter skit eller ev grus innne i gängen! :mad: Någon som vet pris på nya dämp, org eller annat?:)

Original går att "renovera".
Problemet är att oljan i den hydrauliska fjäderförspänningen läcker ut. Finns en guide hur man gör komplett med bilder på GSX1400.org någonstans men jag hittar den inte just nu.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ja man tack för hjälpen :) Och en rolig runda blev det ju också...



Då har den kärvat/rostat lite granna. Jag har samma problem med vänster framgaffel, skruven i nedre tuben. Jävla skit är det. Spruta t.ex. 5-56 eller WD40 in till mekanismen om det går, lite varje dag i en vecka, så kanske det släpper. Om du har tur. Annars får du leta nya dämpare :(


Tack för senast :tummenupp.
Angående din gaffel kolla på tips&tricks på gsx1400.org står lite där om att få väck justeringen :).


/Maveric
 

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Gick in på GSX1400.com nu och anmälde mig som medlem! Upp till 2 veckor innan men får loggin!!!!!!:jisses.
Men nu är det gjort.

En helt annan grej, hur va det nu med global uppvärmning:va:va:va skulle det inte bli varmare då???:confused:
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tack för senast :tummenupp.
Angående din gaffel kolla på tips&tricks på gsx1400.org står lite där om att få väck justeringen :).
/Maveric

Just den nedre skruven går inte att göra ett smäck åt vad jag förstått... Det går inte att demontera den nedre tuben, allt sitter pressat och fixat från fabrik, finns ingen reservdel att byta ut. Det är bara att svälja och se glad ut :) Kostar typ 4000 ny från suzuki, bara för den nedre delen...Men jag har span på en demonterad :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Just den nedre skruven går inte att göra ett smäck åt vad jag förstått... Det går inte att demontera den nedre tuben, allt sitter pressat och fixat från fabrik, finns ingen reservdel att byta ut. Det är bara att svälja och se glad ut :) Kostar typ 4000 ny från suzuki, bara för den nedre delen...Men jag har span på en demonterad :)

Men jag tror att du ska läsa detta först :)
http://www.gsx1400.org/gsx1400_board/index.php?showtopic=25746 var det inte det du menade ?
Obs! tror du måste va inloggad för och läsa, det är på medlemssidorna:tummenupp.


/Maveric
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Men jag tror att du ska läsa detta först :)
http://www.gsx1400.org/gsx1400_board/index.php?showtopic=25746 var det inte det du menade ?
Obs! tror du måste va inloggad för och läsa, det är på medlemssidorna:tummenupp.
/Maveric

Jo den har jag sett, men det är fortfarande väldigt mycket jobb för något som knappast blir bättre än orginal... Dessutom skulle jag nog aldrig reda ut att fixa det där själv... Med en ny begagnad tub så byter min mek det på ett par timmar, samtidigt som han slänger in dom nya progressiva gaffelfjädrarna :) Ajuste, måste fan ringa Grevens och kolla hur mycket gaffelolja som ska i med dom nya fjädrarna, det ska ju tydligen variera...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har sålt min Zumo 550 nu.
En Zumo 660 trillar förhoppningsvis in i veckan... har haft fokus på "nya" bilen som jävlas. Den fick ny turbo på garantin idag men det hjälpte inte... är tydligen grenrörspackningen som är trasig säger märkesverkstaden. Själv gissar jag på spricka i genröret då det enligt div forum och taxiägare inte alls är ett ovanligt fel på VW T5 Caravelle/Multivan TDI. Av de utlovade 174 pållarna tror jag att den har minst 50 på grönbete. Är hiskeligt irriterande att ha lagt ut en massiv summa pengar på ett fordon som inte funkar som det skall.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Semester 2009 Europa here we come jippie kay jay

Yes!
Nu är sommarens europa runda ihopsydd:banana.
Drar den 20/7 Trelleborg-Travemunde skall därefter köra till Hamburg för att sen sätta oss o hojen på autozug tåget till Munchen:).
Ska väl förhoppningsvis vakna där utvilad på tåget för att sen köra till Zell am see i Österrike.
Startar därifrån den 22/7 passerar genom Grossglockner:banana för vidare transport till Treviso 1.5 mil från Venedig.
Blir där i några dagar för att sen köra till Marranello o kolla lite på div bilfabriker o ett konkurerande mc märke som ligger i närheten:).
Därefter sydspetsen på Garda sjön en natt sen till Riva del garda i norra änden på sjön, stannar där några dagar.
Den 30/7 drar vi till Passo dello stelvio :Bugar ,kommer nog att köra det passet några gånger även någon gång utan :tuttar.
Den 1/8 börjar hemresan :( kör till Bolzano för att gå på tåget till Berlin.
Och den 2/8 landar vi i Berlin för att köra till Rostock o färja till Trelleborg sen hem hemma på natten till den 3/8.
Tror nog man kommer att vara liiite trött då:rolleyes:.
Ska försöka skicka in bilder här under resan kommer troligtvis att ha en liten dator med mig:)
Lackade mina hemmagjorda packväskhållare i kväll så nu är han klar för trippen bara ett oljebyte veckan innan vi åker.

Ps Ha en trevlig midsommar Obs högertrafik gäller under borden bara så ni vet:D Ds.



/Maveric
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
:confused: Undran: Jag hade skjuts idag,:tuttar och skulle ställa om bak fjädringen lite hårdare. Frågan som jag har är. På min hoj kan jag styva upp fjädern på höger sida, så jag ser 5 streck, men på vänser sida bara så jag ser 3?? Vad är dealen. Ska det va så? Är det någon sorts kompensation för org systemet. Basokan som jag tog bort väger ju en del. Någon som vet?:)

Samma på min, 14-15 klick på v tror jag innan fjädern gör motstånd, tvärt om vid upp spänning, höger går att spänna betydligt mer, troligen är dom spegelvända? Jag har mätt mina med skjutmått som dom är lika. gjort de samma på framgaffeln, och jag märker stor skillnad på stabiliteten, dessutom skruvat upp/ner i gaffeln till näst sista strecket.
 
Last edited:

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Så är det faktist gsx'en jag är mest sugen på.. men den kostar lite extra + att den har gått lite längre än dom andra..
Iof kanske inte 2600 mil är något att hänga upp sig på- utan man borde kolla skicket istället och provköra..

66900:- ligger den på i pris, 1 ägare, 05:a utplockad 06.. Yoshimura trioval slipon och värmehandtag + några ställbara kopplings+ bromshandtag (förra ägaren hade problem med någon slags reumatism i fingrarna= äldre fabror)

2600, min har gått 5200 mil, 05:a, lagom inkörd så vitt jag förstått?
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Hej.
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag frågar direkt istället.
Jag funderar på att köpa en GSX 1400 motor till en av katanorna jag har.
Dom jag hittar är utan sprutet så nu till frågan.
Går det att skruva ditt RS36/38ór och köra så istället?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top