GSX 1400-tråden

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej.
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag frågar direkt istället.
Jag funderar på att köpa en GSX 1400 motor till en av katanorna jag har.
Dom jag hittar är utan sprutet så nu till frågan.
Går det att skruva ditt RS36/38ór och köra så istället?

Ja... japsarna sätter rätt "ofta" 40-42mm gasare på... tänk på att cc måttet på insuget bara är 70mm!
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Hej.
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag frågar direkt istället.
Jag funderar på att köpa en GSX 1400 motor till en av katanorna jag har.
Dom jag hittar är utan sprutet så nu till frågan.
Går det att skruva ditt RS36/38ór och köra så istället?

Sluta svettas. Hör med BIKE's mc-demontering utanför trollhättan. De har en eller två GSX1400-motorer liggandes, bör vara med spruten till, eller att du kan köpa spruten separat...
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Precis hem kommen på för mig min nya GSX1400, mycket nöjd än så länge.

Är de någon som sitter på en service/reparations handbok som PDF så får ni gärna skicka ett PM.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ser ut som att man skall på en liten Norgetur på onsdag.
Riksväg 17 från Steinkjer till Bodö.
Vi åker först till Östersund och sen vidare in i Norge på torsdag.
Än så länge bara jag och polaren på en GSXR750.
Någon som vill haka på?
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Hejsan har roat mej med att läsa hela denhär tråden (tog några kvällar...).Tycker att GSX 1400 är skitball och är himmla sugen på att skaffa en.Har läst vad ni har använt för trimm och så, och en sak som slagit mej är att det värkar vara rätt vanligt med 1550cc cyllar..."Behövs" det värkligen?Jag menar 1400cc är ju inte precis lite.
Hur mycket har GSX 1400 motorn gemensamt med gammla oljekylda GSX-R snurran?Passar kammarna tex. och om dom gör det, hur vassa är dom jämfört med dom trimkammar som diskuteras i denhär tråden?
Om man skulle skaffa en GSX 1400, porta toppen, mont gsx-r kammar (om dom passar, annars nå trim kammar), helsystem och större spjäll, borde man inte kunna få ut snuskigt mycket pullver redan med 1400cc?Jag menar 1400cc är ju rätt mycket i GSX-R samanhang, och dom snurrorna brukar ju kunna gå rätt skapligt med lite trimm, trotts att dom är "små".
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hejsan har roat mej med att läsa hela denhär tråden (tog några kvällar...).Tycker att GSX 1400 är skitball och är himmla sugen på att skaffa en.Har läst vad ni har använt för trimm och så, och en sak som slagit mej är att det värkar vara rätt vanligt med 1550cc cyllar..."Behövs" det värkligen?Jag menar 1400cc är ju inte precis lite.
1550 kit behövs inte... men om man hårddrar det vem BEHÖVER en motorcykel?

Hur mycket har GSX 1400 motorn gemensamt med gammla oljekylda GSX-R snurran?Passar kammarna tex. och om dom gör det, hur vassa är dom jämfört med dom trimkammar som diskuteras i denhär tråden?
Finns inte en pinal som är lika mellan en gammal GSXR spis och GSX1400. INGET (okej, framdreven) passar dem emellan.


Om man skulle skaffa en GSX 1400, porta toppen, mont gsx-r kammar (om dom passar, annars nå trim kammar), helsystem och större spjäll, borde man inte kunna få ut snuskigt mycket pullver redan med 1400cc?Jag menar 1400cc är ju rätt mycket i GSX-R samanhang, och dom snurrorna brukar ju kunna gå rätt skapligt med lite trimm, trotts att dom är "små".
Portad topp och större spjällhus... tja... en sisådär 140hk på slangen som mest. Men med ett sjuuuukt vrid!:yoparty

Kanske skall sälja min i höst... den är ju "klar".:huvet
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Precis hem kommen på för mig min nya GSX1400, mycket nöjd än så länge.

Är de någon som sitter på en service/reparations handbok som PDF så får ni gärna skicka ett PM.

Hej!
Grattis till en go hoj:yoparty.
du kan göra som Mrbrooks sa sen kan du oxå gå med i gsx1400.org:tummenupp
där finns väldigt mycket info o många galna likasinnade:tungan rekomenderas varmt.
Ett plus om du är något så när bra på engelska men man lär sig efterhand:D.

iofs kan jag maila dig den men får i såfall zipa den i några mail.


/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hejsan har roat mej med att läsa hela denhär tråden (tog några kvällar...).Tycker att GSX 1400 är skitball och är himmla sugen på att skaffa en.Har läst vad ni har använt för trimm och så, och en sak som slagit mej är att det värkar vara rätt vanligt med 1550cc cyllar..."Behövs" det värkligen?Jag menar 1400cc är ju inte precis lite.
Hur mycket har GSX 1400 motorn gemensamt med gammla oljekylda GSX-R snurran?Passar kammarna tex. och om dom gör det, hur vassa är dom jämfört med dom trimkammar som diskuteras i denhär tråden?
Om man skulle skaffa en GSX 1400, porta toppen, mont gsx-r kammar (om dom passar, annars nå trim kammar), helsystem och större spjäll, borde man inte kunna få ut snuskigt mycket pullver redan med 1400cc?Jag menar 1400cc är ju rätt mycket i GSX-R samanhang, och dom snurrorna brukar ju kunna gå rätt skapligt med lite trimm, trotts att dom är "små".

Hej o välkommen :).

Allt är relativt man behöver inte trimma men man vänjer ju sig vid effekten:D.
själv har det blivit timing advancer, pc3, hembyggd slipon borttagna p.a.i.r's
o i vinter blir det kambyte:yoparty.
Det den har är bottenvrid i massor men tar lite slut högre upp i varvtalen.
O som Maggy sa finns inte mycket att plocka från gsx-r är en rätt unik motor faktiskt:näsblod.
Men jag tror inte du blir besviken om du handlar en, dom 2 största problemen med dom är på 04 o äldre kan man få problem med växellådan respektive läckage från stötdämparna bak:gnissla

/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Väskhållare

Hej!
F*n vad jag är tjatig nu:D:D
Nu har jag gjort färdigt väskhållare till mina mjuka väskor:).
Lackade dom i helgen skulle pulverlackat dom men min kontakt där hann säga upp sig innan jag var färdig med dom:huvet.
Så det fick bli 2-komp sprayfärg i stället:D.
Kommer bara att använda dom under resan vill ju ha hojen så ren som möjligt:yoparty



/Maveric
 

Bifogat

  • P1010033a.jpg
    P1010033a.jpg
    94.5 KB · Visningar: 101
  • P1010068a.jpg
    P1010068a.jpg
    214.9 KB · Visningar: 152

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ser ut som att man skall på en liten Norgetur på onsdag.
Riksväg 17 från Steinkjer till Bodö.
Vi åker först till Östersund och sen vidare in i Norge på torsdag.
Än så länge bara jag och polaren på en GSXR750.
Någon som vill haka på?

Hej!
Hade varit förbannat kul men får nog spara mig till v30.
Blir till o byta framdäck veckan innan o olja sen är man fit for fight:banana.

Maggy ta gärna bilder så vi kan gotta oss oxå:Bugar lovar att jag ska ge igen sen:D.


/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej!
F*n vad jag är tjatig nu:D:D
Nu har jag gjort färdigt väskhållare till mina mjuka väskor:).
Lackade dom i helgen skulle pulverlackat dom men min kontakt där hann säga upp sig innan jag var färdig med dom:huvet.
Så det fick bli 2-komp sprayfärg i stället:D.
Kommer bara att använda dom under resan vill ju ha hojen så ren som möjligt:yoparty
/Maveric

Ooooh va nice!
Fan såna skulle man ha till sina väskor så man slipper att tejpa lacken innan man drar iväg. Hinner nog inte snida så vackert innan avgång på onsdag. Lite avis blir jag allt på något så praktiskt!
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ooooh va nice!
Fan såna skulle man ha till sina väskor så man slipper att tejpa lacken innan man drar iväg. Hinner nog inte snida så vackert innan avgång på onsdag. Lite avis blir jag allt på något så praktiskt!

Tackar man blir ju nästan :rodnar.
Vart lite funderande hur dom skulle se ut men så här fick det bli.
Gjorde nästan en rejäl blunder tack o lov provmonterade jag dom en sista gång innan lack o kom på att jag inte kunde stoppa in nycklen till sadellåset:huvet:brinnerup.
Så det blev till att modda den sidan lite hade varit kul o upptäckt det efter lack:crash


/Maveric
 

Bifogat

  • P1010070a.jpg
    P1010070a.jpg
    185.5 KB · Visningar: 103
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Tackar man blir ju nästan :rodnar.
Vart lite funderande hur dom skulle se ut men så här fick det bli.
Gjorde nästan en rejäl blunder tack o lov provmonterade jag dom en sista gång innan lack o kom på att jag inte kunde stoppa in nycklen till sadellåset:huvet:brinnerup.
Så det blev till att modda den sidan lite hade varit kul o upptäckt det efter lack:crash


/Maveric
Har aaaaldrig gjort en sån blunder. :öga:3freak:lol

Nu ljög jag visst igen...
Är det månne en GPS hållare jag ser på styret?
Jag skall hårdtesta min nya i Norge hade jag tänkt mig.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Har aaaaldrig gjort en sån blunder. :öga:3freak:lol

Nu ljög jag visst igen...
Är det månne en GPS hållare jag ser på styret?
Jag skall hårdtesta min nya i Norge hade jag tänkt mig.

Jepp!
Men jag kör med en gammal ipaq handdator som jag lagt in tomtom 6 i :).
Är sådär men får duga för stunden.
Största minuset är att man inte kan lägga upp för många o detaljerade ruter på den men ska nog hitta runt i Europa iallafall tror jag :rolleyes:.
Den har i alla fall harpan o Jawbreaker om man kör vilse o behöver ha nåt att göra till dom hittat en:D


/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jepp!
Men jag kör med en gammal ipaq handdator som jag lagt in tomtom 6 i :).
Är sådär men får duga för stunden.
Största minuset är att man inte kan lägga upp för många o detaljerade ruter på den men ska nog hitta runt i Europa iallafall tror jag :rolleyes:.
Den har i alla fall harpan o Jawbreaker om man kör vilse o behöver ha nåt att göra till dom hittat en:D


/Maveric

Gissar att en Ipaq dör rätt snabbt i norges regnskurar.
Det regnar ALLTID son f_n när jag åker på tur.
208 mil till och från Dalarna förra året varav ca 25 då det inte regnade.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Gissar att en Ipaq dör rätt snabbt i norges regnskurar.
Det regnar ALLTID son f_n när jag åker på tur.
208 mil till och från Dalarna förra året varav ca 25 då det inte regnade.

Ja inte är den vattentät:näsblod men den var gratis:D.
Blir det blött kan jag lägga den i tankväskan o köra den där istället men jag hoppas att det blir uppehåll håller tummarna men inte för hårt så det blir skit varmt:brinnerup.
Har ju varit ett j*vlar väder där nere förra veckan med översvämningar o åska:tungan.
Så nu kan det bara bli bättre eller:va:rolleyes::)


/Maveric
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
hej
tack mavric, men jag har redan laddat hem och skrivit ut.
Nu har min nya kärlek fått nya stift, nytt luftfilter, nya bromsbelägg och imorgon kommer de på ett nytt bakdäck. Sen väntar ett olje samt filter byte till helgen.

När jag lyfte tanken så stod de en fin stråle bensin rakt ut. De var slangen som går nerifrån tanken upp till bränslepumpen som hade nötts sönder. Tur att den höll under de nästan 30 mil som blev i söndags. Blir att fixa en ny imorgon.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jasså, inget gemensamt med GSXR snurran, det var ju lite synd, har folk i bekantskapskrettsen som är lite haj på sånna.Jag hade fått för mej att det typ var en GSXR spis med lite mer borr och slag och snällare kammar och så, lite naivt kanse...
Det jag menade med behovet av 1550 cyllar var väll mest att jag tänkte att motorn borde vara i större behov av friare andningsvägar och vassare kammar än mera cubik...?Eller är den känslig för höga varv?När går varvstoppet i orginal?Är det nåt man brukar ändra på när man stoppar i vassare kammar?
Tror ioförsej effekten räcker för mej ett tag, (man vänjer sej ju som sagt fort, och jag är svag för övermotoroeserade fordon, men är en nybörgare på MC:)) tanken var väll mest att gammla GSXR maskinen lämnade väll typ 150hk orginal och gsx 1400 som har 300cc till bara lämnar dryga 100hk (fast vid perverst låga varv) så borde det ju finnas minst 50hk som "ligger och slummrar" typ...Fast är det en helt annan motor så kan man ju inte sniktrimma med GSXR kammar och så...

Jasså, sämmre lådor på dom upp till 04?Nått alvarligt fel, eller nåt som går att åtgärda?Eller bör man skaffa en nyare om man vet med sej att man kommer att trimma?
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jasså, inget gemensamt med GSXR snurran, det var ju lite synd, har folk i bekantskapskrettsen som är lite haj på sånna.Jag hade fått för mej att det typ var en GSXR spis med lite mer borr och slag och snällare kammar och så, lite naivt kanse...
Det jag menade med behovet av 1550 cyllar var väll mest att jag tänkte att motorn borde vara i större behov av friare andningsvägar och vassare kammar än mera cubik...?Eller är den känslig för höga varv?När går varvstoppet i orginal?Är det nåt man brukar ändra på när man stoppar i vassare kammar?
Tror ioförsej effekten räcker för mej ett tag, (man vänjer sej ju som sagt fort, och jag är svag för övermotoroeserade fordon, men är en nybörgare på MC:)) tanken var väll mest att gammla GSXR maskinen lämnade väll typ 150hk orginal och gsx 1400 som har 300cc till bara lämnar dryga 100hk (fast vid perverst låga varv) så borde det ju finnas minst 50hk som "ligger och slummrar" typ...Fast är det en helt annan motor så kan man ju inte sniktrimma med GSXR kammar och så...

Jasså, sämmre lådor på dom upp till 04?Nått alvarligt fel, eller nåt som går att åtgärda?Eller bör man skaffa en nyare om man vet med sej att man kommer att trimma?


Hej!
problemet med lådan är att 2'an tenderar att hoppa ur vid pådrag när den blir sliten.
Går att åtgärda om man gör en sk. undercut av klorna till växeldreven alt. byter lådan till en nyare.
Brukar som sagt oftast komma med mycket mil eller hårt leverne:D.
Har för mig att även gsx-r hade problem med det oxå. har kompisar som fått sina lådor åtgärdade på samma sätt med sina gsx-r 750 o 1100.
Märker själv att 2'an är lite klonkigare på min 07'a troligtvis pga. att den är åtgärdad från fabriken :tummenupp inget som stör mig iaf.


/Maveric
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top