GSX 1400-tråden

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Hej!
F*n vad jag är tjatig nu:D:D
Nu har jag gjort färdigt väskhållare till mina mjuka väskor:).
Lackade dom i helgen skulle pulverlackat dom men min kontakt där hann säga upp sig innan jag var färdig med dom:huvet.
Så det fick bli 2-komp sprayfärg i stället:D.
Kommer bara att använda dom under resan vill ju ha hojen så ren som möjligt:yoparty



/Maveric

Vill du avslöja vart du köpt skärmförlängaren?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...friare andningsvägar och vassare kammar än mera cubik...?

Har väntat på att nån ur det riktiga 1400-gänget ska svara men eftersom dom inte vill klämma ur sig det så är svaret att 1400an har väl snudd på astma med skitsmå ventiler och spjällhus från en 600a och dessutom lågkompad så visst finns det potential med friare andningsvägar som du säger men att fixa större ventiler är ju inte det lättaste.

Annars är det roligaste med hojen just motorn som köttar på bra redan från 2000 rpm vilket är barnsligt underhållande. Helst skulle jag dock se motorn i ett stadigare chassi.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Vill du avslöja vart du köpt skärmförlängaren?

Inga problem ebay i england:).
Det är pyramid plastics som gör dom tror att man kan handla det i sverige oxå.
Satte inte fast den som dom föreslog men det kan jag förklara närmare om du handlar en:tummenupp.


/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Har väntat på att nån ur det riktiga 1400-gänget ska svara men eftersom dom inte vill klämma ur sig det så är svaret att 1400an har väl snudd på astma med skitsmå ventiler och spjällhus från en 600a och dessutom lågkompad så visst finns det potential med friare andningsvägar som du säger men att fixa större ventiler är ju inte det lättaste.

Annars är det roligaste med hojen just motorn som köttar på bra redan från 2000 rpm vilket är barnsligt underhållande. Helst skulle jag dock se motorn i ett stadigare chassi.

Jo du har rätt i ditt tänk.
Men jag tror att man köper nog en 1400 av andra orsaker än att trimma den till det yttersta.
O som du nämner så är vridet de man får en aha upplevelse av.
Visst skulle kanske chassit kunna varit styvare men hojen är en retrohoj så då får man mycket av det på köpet både plus o minus.
Hade man velat ha det (kräm alltså hk+kanonväghållning) så ska man kanske köpa en ren sporthoj istället.
Hade själv tankar tidigare på det för att sen bygga fighter av den problemet är att troligtvis blir försäkringen en aning högre än för 1400'an.
man kan nog säga att någonstans kring 130hk på slangen ligger ungefär vad man kan plocka ut utan borrning+topp mod. o om man satsar på kompressor eller turbo landar det från cirka 180hk o kanske upp en liten bit, om vi nu pratar körbart på gatan:).

För egen del ser det ut som jag byter kammarna oxå sen är jag nöjd har redan ändrat tändläges punkten 4 grader, slipon, power commander 3 o blockat bort P.A.I.R ventilerna, ev bygger jag vidare på avgassystemet o bygger hela för lite bättre utandning:tummenuppmen inget bestämt tycker han går helt ok.
:tuttar tycker redan den är för stark :D.


/Maveric
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Tänkte försöka fixa stenskotten i tanken. Lägga dit lite färg, men var kan jag hitta de? Vore ju smidigt med någon sticka ( sådan man har till bilar).

Detta hittade jag på gsx1400.org
LR5 is the scheme for the K7. It's also the scheme for the GSXR600 if anyone needs to know.

The blue (Pearl Deep Blue No 2) is code YBA
The white (Glass Splash White) is code YBD
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Ditec i Lund hjälper mig med lacken.

Fråga: Hur bra tar er koppling? Ställer jag min på centralstödet och lägger i ettan med motorn igång, så rullar bakhjulet på ganska bra trots att kopplingen är intryckt. Bytte oljan till den hydraliska kopplingen bara för att vara säker på att där ej var någon luft.

Vad är de som är utslitet isf. Fjädrarna och lamellerna, är dom slut så slirar väl kopplingen?
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Det är nog inget konstigt, alltså det släpar med ändå liksom, dreven i växellådan är ju inkopplade fast inte aktiva typ, så det driver på ändå.
Frikopplar den bara som den ska när du kör och stannar osv så är det no problemo.

Hej på er igen btw :)
Har varit lite offline, inte åkt nån båge heller för den delen, tvätta dock lite häromdan.
Intresset har legat lite mer på det privata planet men det känns bra så hojen får stå vid sidan litegrann :)
Och så är det ju så satans mycket annat man ska hitta på på sommaren...

Ny bil har det blivit med :) Audi A4 Avant 2,0T -06 sportröd helsvart inredning osv, helsexig :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Det är nog inget konstigt, alltså det släpar med ändå liksom, dreven i växellådan är ju inkopplade fast inte aktiva typ, så det driver på ändå.
Frikopplar den bara som den ska när du kör och stannar osv så är det no problemo.

Hej på er igen btw :)
Har varit lite offline, inte åkt nån båge heller för den delen, tvätta dock lite häromdan.
Intresset har legat lite mer på det privata planet men det känns bra så hojen får stå vid sidan litegrann :)
Och så är det ju så satans mycket annat man ska hitta på på sommaren...

Ny bil har det blivit med :) Audi A4 Avant 2,0T -06 sportröd helsvart inredning osv, helsexig :)

Hej på dej:)
Har varit något någon som saknats:krama.
Det blir så ibland kan ju iofs. vara bra o ta en liten time out blir ju så mycket mer kul när lusten faller på.
O det finns ju ett liv utanför hojåkandet oxå:D.
Lite som en annan tagit det rätt lugnt med körandet sista månaden, blir nog så jag klarar mig o blir över om några veckor:yoparty.
O är det så du skulle ev. köra en runda i helgen kan du ju tänka på mig, åker på o jobba hela helgen:huvet iofs. med Matte Mija o Willy:banana men iallafall.


/Maveric

Ditec i Lund hjälper mig med lacken.

Fråga: Hur bra tar er koppling? Ställer jag min på centralstödet och lägger i ettan med motorn igång, så rullar bakhjulet på ganska bra trots att kopplingen är intryckt. Bytte oljan till den hydraliska kopplingen bara för att vara säker på att där ej var någon luft.

Vad är de som är utslitet isf. Fjädrarna och lamellerna, är dom slut så slirar väl kopplingen?

Hej!
Som Mipet sa finns ju en viss tröghet i oljan mer när den är kall plus alla drev o kopplingen skapar även lite friktion oxå:).
Om du bromsar försiktig med fot bromsen med kopplingen inne sjunker han i varv eller dör han ?
Stannar hjulet o motorn fortfarande går på tomgång så är det nog ok:tummenupp


/Maveric
 
Last edited:

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Det är nog inget konstigt, alltså det släpar med ändå liksom, dreven i växellådan är ju inkopplade fast inte aktiva typ, så det driver på ändå.
Frikopplar den bara som den ska när du kör och stannar osv så är det no problemo.

Hej på er igen btw :)
Har varit lite offline, inte åkt nån båge heller för den delen, tvätta dock lite häromdan.
Intresset har legat lite mer på det privata planet men det känns bra så hojen får stå vid sidan litegrann :)
Och så är det ju så satans mycket annat man ska hitta på på sommaren...

Ny bil har det blivit med :) Audi A4 Avant 2,0T -06 sportröd helsvart inredning osv, helsexig :)

Precis en sådan körde jag ifrån i går!!!!!!

Ditec i Lund hjälper mig med lacken.

Fråga: Hur bra tar er koppling? Ställer jag min på centralstödet och lägger i ettan med motorn igång, så rullar bakhjulet på ganska bra trots att kopplingen är intryckt. Bytte oljan till den hydraliska kopplingen bara för att vara säker på att där ej var någon luft.

Vad är de som är utslitet isf. Fjädrarna och lamellerna, är dom slut så slirar väl kopplingen?

Det är nog som de ska? till och med vatten har friktion. Slirar den inte vid gaspådrag, är allt ok.


Nu är den beställd, och jag är nyfiken på hur man sätter dit den utan skruv? på bästa sätt!
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Nu är den beställd, och jag är nyfiken på hur man sätter dit den utan skruv? på bästa sätt!


Orginal föjer det med fyra skruvar o dubbelhäftande tejp:va.
Jag vet dom som ratat skruvarna o kört fast den med lim typ pl400 eller liknande.
Men känns lite osäkert så jag satte dit den med 3 små popnitar:näsblod en i mitten o en var på sidorna lackade nitskallarna svarta för att dom skulle smälta in bättre.
Om du ska nita fast den glöm inte bricka på insidan annars kan niten spräcka plasten i stället:tummenupp.


/Maveric
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Den går fint, slamrar till när man lägger i 1an o 2an, men annars är den mjuk o fin i växlarna. Bromsar jag hjulet med fotbromsen så fortsätter motorn. Var nog bara ja som e lite extra orolig som ny ägare.

Blev totalt 40 mil idag, njuter hela tiden. Vilket botten drag denna maskinen har.
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Den går fint, slamrar till när man lägger i 1an o 2an, men annars är den mjuk o fin i växlarna. Bromsar jag hjulet med fotbromsen så fortsätter motorn. Var nog bara ja som e lite extra orolig som ny ägare.

Blev totalt 40 mil idag, njuter hela tiden. Vilket botten drag denna maskinen har.

Något jag noterat, är att den verkar ha kraftig koppling som kräver att man frikopplar hela vägen, och lägger i 1:an, 2:an försiktigt. Resten hoppar i av sig självt nästan.

Orginal föjer det med fyra skruvar o dubbelhäftande tejp:va.
Jag vet dom som ratat skruvarna o kört fast den med lim typ pl400 eller liknande.
Men känns lite osäkert så jag satte dit den med 3 små popnitar:näsblod en i mitten o en var på sidorna lackade nitskallarna svarta för att dom skulle smälta in bättre.
Om du ska nita fast den glöm inte bricka på insidan annars kan niten spräcka plasten i stället:tummenupp.


/Maveric

Tack för tipset, ratar åxå skruvar som syns så.
 
Last edited:

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Något jag noterat, är att den verkar ha kraftig koppling som kräver att man frikopplar hela vägen, och lägger i 1:an, 2:an försiktigt. Resten hoppar i av sig självt nästan.



Tack för tipset, ratar åxå skruvar som syns så.

lägger du brickan i mellan? eller längst in?
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
lägger du brickan i mellan? eller längst in?

Hej!
Brickan ska vara längst in så den trycker förlängaren mot skärmen när man nitar kolla bara att brickan har rätt håldiameter ska vara tight när man trär på den på niten:tummenupp.
O givetvis ska man sätta nitskallen utåt:tungan.

Vill du ha närmare förklarat så hör av dig om du ev. ska till östersjö festivalen v29 så kan du svänga inom o kolla själv, har semester den veckan o håller troligtvis på o packar hojen för vår resa veckan efter:banana.


/Maveric
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Hej!
Brickan ska vara längst in så den trycker förlängaren mot skärmen när man nitar kolla bara att brickan har rätt håldiameter ska vara tight när man trär på den på niten:tummenupp.
O givetvis ska man sätta nitskallen utåt:tungan.

Vill du ha närmare förklarat så hör av dig om du ev. ska till östersjö festivalen v29 så kan du svänga inom o kolla själv, har semester den veckan o håller troligtvis på o packar hojen för vår resa veckan efter:banana.


/Maveric

De ska nog gå bra. Bara jag får hem den.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Här händer det grejjer då man är borta!
230mil Norge, Rikskustväg 17, har det blivit... 1550kit gör att den tar nästan 1dl MINDRE per mil än med bara trimkammar!
Då kör man ju på 98 oktan så billigare blir det ändå inte... har kört en tank 95 oktan också och märkte faktiskt ingen större skillnad.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jo du har rätt i ditt tänk.
Men jag tror att man köper nog en 1400 av andra orsaker än att trimma den till det yttersta.
O som du nämner så är vridet de man får en aha upplevelse av.
Visst skulle kanske chassit kunna varit styvare men hojen är en retrohoj så då får man mycket av det på köpet både plus o minus.
Hade man velat ha det (kräm alltså hk+kanonväghållning) så ska man kanske köpa en ren sporthoj istället.
Hade själv tankar tidigare på det för att sen bygga fighter av den problemet är att troligtvis blir försäkringen en aning högre än för 1400'an.
man kan nog säga att någonstans kring 130hk på slangen ligger ungefär vad man kan plocka ut utan borrning+topp mod. o om man satsar på kompressor eller turbo landar det från cirka 180hk o kanske upp en liten bit, om vi nu pratar körbart på gatan:).

För egen del ser det ut som jag byter kammarna oxå sen är jag nöjd har redan ändrat tändläges punkten 4 grader, slipon, power commander 3 o blockat bort P.A.I.R ventilerna, ev bygger jag vidare på avgassystemet o bygger hela för lite bättre utandning:tummenuppmen inget bestämt tycker han går helt ok.
:tuttar tycker redan den är för stark :D.


/Maveric

Ja tanken kom sej som sagt av att jag trodde att 1400kubikaren var baserad på GSX-R spisen, men eftersom så inte är fallet så blir ju förutsättningarna anorlunda förstås.Har varit lite sugen på en Bandit 1200 också, och dom spisarna ska väll topp/kamar och förgasarbrygga från GSX-R passa om jag fattat rätt?Fast sen när jag råkade se en GSX 1400 så blev jag heltänd på den, såg ju mycket brutalare ut än Banditen!
Men nu har jag ju råkat sätt Yamaha XJR 1300 också, så nu blir ju beslutsångesten ändå större...haha Kanse är som att svära i kyrkan att fråga om en sån i denhär tråden, men hur tycker ni att en sån står sej mot en GSX?Har läst tråden om det, men vill gärna höra eran åsikt i ämnet.Det jag har lyckats googla mej till så värkar det vara lättare/billigare att få ut mera pulver ur XJR:en än GSX:en?Jag är helt grön på motorcycklar och har bara hålit på med trimmade jänkare förut, men har börgat inse att det blir mera åka för mindre pengar med MC...Tycker att nakna retrohojjar är mycket ballare och snyggare än sporthojjar, desutom tror jag att det är en bra livsförsäkring att den är kåplös, man kan ju inte gärna åka allt för fort några längre sträckor.
Just nu har jag en liten kåplös Kawazaki Ninja som jag köpte billigt av en kompis som får duga att övningsköra på, så det är väll till nästa sommar det är intresant med nått bättre.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top