GSX-R 1000 K7-tråden

Höst_74

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Tibro
Hoj
HD V-Rod
Måste bara få kommentera lite.. Ja, man kan tycka att K7:an är slö i mellanregistret och grym i de höga, men det är ju det som gör hojen.. Du har en mångsidig hoj i en och samma.. Har sällan kännt ett sådant klipp när man väl vill upp på de höga varven.. Helt enkelt en bra och grym all-aroundhoj...

Sedan är det ju oxå beroende på vad man har kört innan osv, är man van vid en hoj med ett bra mellanregister så ja, då kan denna tänkas slö. Men man får ju se till hojen i helhet.. Men sedan beror det ju på hur du är som förare, jag i min tur vill hålla mej på de höga varven och tycker K7:an är bra där, men sedan som min sambo tycker om att ha klippet men ändå vill ha en lugn hoj i mellanregristret och för henne är oxå K7:an en utmärkt hoj..

Men som många andra skriver här i tråden så har "katten" sitt och säga oxå om hur hojen går. Men i mitt tycke så är det bra att det kommer en hoj som är Euro3-godkänd. När man i alla andra lägen ska tänka på miljön så får vi faktiskt oxå dra vårat strå till stacken..

Men som tur är så finns det ju en hoj för varje smak och körstil. Vi har hittat våran drömhoj iaf :yoparty
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har provkört 2 st GSX-1000r K6:eek:r innan jag köpte min K7:a.
O jag kände mest skillnad mellan dessa i bottenregistret..inte alls så mycket i mellanregistret.

Sedan så förstår jag inte varför vissa envisas med att köra på låga varv när man kan hålla en 6000 + o sedan ha kraften precis dääär man behöver den.
Ne..är fan asnöjd med min. För att inte tala om att man slipper hålla uppe hela kroppsvikten med armarna som på R1:an man hade tidigare.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Så har även jag skaffat mig en K7:a.

De första intrycken jämfört med min K2:a är att den saknar kraft från botten och i mellanregistret.
Den är "surrigare" dvs högre varv jämfört med K2:an i ex. vis 200.

K7:an känns mer renodlad banmaskin i STD-settings. Efter de få mil jag hunnit köra så tycker jag att den gör sig bäst vid mer "inspirerad" körning. En sak som jag märkte att jag saknat tidigare är växelindikatorn:tummenupp
Men vad gör man med effektväljaren:confused: Känns dock lite nostalgiskt då jag hade en egenkonstruerad sådan med tre program på en GPZ1100 på 80-talet:D

Lite kul är att katalysatorn med fästen väger 4,5kg och var ljuddämpare väger 3kg. När man rensat dessa prylar samt passagerarfotpinnar så blir man av med rätt mkt vikt.

Över till en fråga.. Har nu ett Yoshi slip-on som möjliggjorde att jag kunde ha kvar EXCV ventilen i avgassystemet men slapp den tunga katalysatorn, frågan är om lambdasonden reglerar bränslet efter det ökade flödet eller om det krävs någon ommappning eller rent av en PC3!?

Är det någon som vet om suzuki använder en bredbandslambdasensor eller bara en "vanlig"?

Jag är ju bara en fisåkare så jag jagar inte efter de sista HK som går att kräma ut men jag vill inte att motorn skall köras med fel blandningsförhållande.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada

Över till en fråga.. Har nu ett Yoshi slip-on som möjliggjorde att jag kunde ha kvar EXCV ventilen i avgassystemet men slapp den tunga katalysatorn, frågan är om lambdasonden reglerar bränslet efter det ökade flödet eller om det krävs någon ommappning eller rent av en PC3!?
Kan tipsa om att på 750´n från och med 06-07 så sitter det förutom avgas ventilen även en O2-senor i grenröret som kommunicerar med ECU´n, och när man installarar en PC3´a skall denna kopplas ur annars fuckar den upp PC3´ans arbete. Tror det är samma på K7 1000.

Men om du inte skall ha nån PC3´a kan du säkert låta den vara i, men avgas ventilen skulle jag koppla bort om jag var dig då den enbart sänker ljud & effekt vid vissa varvtal.

/N
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Så ja gubbar, nu har jag precis fått tillbaka hojen efter 2v på verkstad:huvet

Än så länge har jag kört 1100 lugna mil:arsele

Jävligt nöjd med cykeln, MEN vevaxellägesgivaren gav upp och hojen sten dog för mig när jag var ute och körde. Skall ge felkod, men gjorde inte detta...

Surt sade räven.

Ännu är jag den som har kört längst med en 1000 K7, men jag hoppas inte någon av er andra dyker på samma problem.

Trevlig sommar:yoparty
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Kan tipsa om att på 750´n från och med 06-07 så sitter det förutom avgas ventilen även en O2-senor i grenröret som kommunicerar med ECU´n, och när man installarar en PC3´a skall denna kopplas ur annars fuckar den upp PC3´ans arbete. Tror det är samma på K7 1000.

Men om du inte skall ha nån PC3´a kan du säkert låta den vara i, men avgas ventilen skulle jag koppla bort om jag var dig då den enbart sänker ljud & effekt vid vissa varvtal.

/N

Tack för ditt svar!

Lambdasensorn jag skrev om är samma sak som O2-sensor och den använder jag nu då en bortkoppling leder till felaktiga spridaröppningstider.

Om det sitter en "vanlig" smalbandslambdasensor så brukar dessa endast påverka ECU`n när motorn är tillräckligt varm samt endast under vissa varvtal och gaspådrag. När man då varvar mer eller vill ta ut max motoreffekt så borde det gå att använda en PC3 därför att O2/Lambdasensorn inte används då (körs i ett läge som kallas "open-loop"). Nu vet jag inte vad det sitter för typ av lambdasensor på K7 och om det sitter en så kallad bredbands typ så går denna typ inte i "open-loop" läge utan reglerar hela varv/belastningsregistret.

Jag har letat igenom den 550-sidiga manualen men inte kunnat finna något om vilken typ av sensor K7 har, det står bara "O2-sensor" och det säger inte mycket..

Angående avgasventilen så vet jag inte om jag är dum eller.. jag har alltid "trott" att detta systems uppgift är att skapa rätt mottryck i avgassystemet för att kompensera skadeverkningar från "vassa" kamtider genom att ge ett mottryck som gör att mer luft/bensinblandning stannar i cylindrarna vid överlappningen. På K7 är det ju mycket enklare och BILLIGARE att strypa effekten via ECU´n om nu konstruktörernas mål är att göra det, det är så enkelt att bara "strypa" de sekundära gasspjällen och det är precis det de gör i körprogrammen B & C. På K7:an bör denna avgasventils funktion vara ännu viktigare då kammarna är ännu vassare än de tidigare (enligt uppgift).

Är det ingen som VET vilken typ av O2-sensor som används i K7?
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Är det ingen som VET vilken typ av O2-sensor som används i K7?

Jag vet inte vilken typ av lambdasensor som sitter på tyvärr.
Men jag vet att man kopplar bort den när man installerar en PC3. Det följer med en 02-eliminator. Det är bara ett motstånd som man kopplar på så FI lampan inte skall lysa.

Jag har ett Yoshi slip-on på nu och PC3 som jag kör på en standardmap än så länge och jag håller med dig angående avgasventilen. Jag vill inte ta bort den för jag tror den gör nytta och dessutom håller den ljudnivån lägre vilket är bra när man kör bana.

Ett tips kan vara att slänga ut frågan på www.gixxer.com
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
RacerRaffe - Du har rätt avgasmottrycksventilen sittr där för att skapa rätt motstånd för att få upp vridet i vissa varvtal... Inte enbart för ljudets skull...

Öppet System, mindre vrid...

Motstånd i systemet = mera vrid.

Kimmen.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Tack för ditt svar!

Lambdasensorn jag skrev om är samma sak som O2-sensor och den använder jag nu då en bortkoppling leder till felaktiga spridaröppningstider.

Om det sitter en "vanlig" smalbandslambdasensor så brukar dessa endast påverka ECU`n när motorn är tillräckligt varm samt endast under vissa varvtal och gaspådrag. När man då varvar mer eller vill ta ut max motoreffekt så borde det gå att använda en PC3 därför att O2/Lambdasensorn inte används då (körs i ett läge som kallas "open-loop"). Nu vet jag inte vad det sitter för typ av lambdasensor på K7 och om det sitter en så kallad bredbands typ så går denna typ inte i "open-loop" läge utan reglerar hela varv/belastningsregistret.

Jag har letat igenom den 550-sidiga manualen men inte kunnat finna något om vilken typ av sensor K7 har, det står bara "O2-sensor" och det säger inte mycket..

Angående avgasventilen så vet jag inte om jag är dum eller.. jag har alltid "trott" att detta systems uppgift är att skapa rätt mottryck i avgassystemet för att kompensera skadeverkningar från "vassa" kamtider genom att ge ett mottryck som gör att mer luft/bensinblandning stannar i cylindrarna vid överlappningen. På K7 är det ju mycket enklare och BILLIGARE att strypa effekten via ECU´n om nu konstruktörernas mål är att göra det, det är så enkelt att bara "strypa" de sekundära gasspjällen och det är precis det de gör i körprogrammen B & C. På K7:an bör denna avgasventils funktion vara ännu viktigare då kammarna är ännu vassare än de tidigare (enligt uppgift).
Det jag med säkerhet vet är att alla mappar man kan tanka ned från powercommander.com för Europeiska GSXR 2007´or hänvisar till att o2-sensorn skall kopplas ur.
Kopplar man ur den börjar som sagt FI lampan lysa och det kan man antingen ta bort genom att montera dynojets motstånd eller helt enkelt koppla ur pin30 som skickar felkoder för den och avgas ventilen till ECU´n.

Ang avgasventilen så påstås det att den är till för att skapa mer effekt under vissa varvtal etc. Om ni söker lite på gixxer.com finns det en hel del trådar där det tjaffsas om detta och man får väl själv avgöra vad man tror på.

Skulle det vara så att ventilen ger mer effekt skulle förmodligen eftermarknads tillverkarna också utnyttja detta, så man flyttade över servo´n till deras system. Sen så är det såklart bäst att mappa om motorn med powercommander när man gör ändringar till insug & avgas eftersom förutsättningarna ändras.

edit: hittade en bänkning av en 1000 K7´a, där han fick mer effekt efter att dom tog bort SET ventilen.

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=139340

/N
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Förmodligen märker man inte särskilt stor skillnad på om avgasventilen är kopplad eller inte vid "normal" körning. De som väljer att skaffa ett elsystem slipper ju hela diskussionen med koppla-ur-eller-inte....

Hursomhelst, lambda-sensorn skall som sagt kopplas ur i samband med montering av PC. PC:n har väl ingen möjlighet att själv kompensera för förändrade förhållanden med hjälp av lambdavärdet utan dess bränslekurvor och tändkarta är optimerade efter de förhållanden som rådde vid bänkningen med bredbandslambda. O andra sidan är väl PC:n mera exakt än orginalstyrsystemet som åtminståne på min hoj endast har skilda justeringsmöjligheter för tomgång och högre varv om jag inte kommer ihåg helt fel.

Dock kan man ju diskutera huruvida det är ekonomiskt försvarbart att skaffa PC för vanlig gatkörning. De flesta klarar sig säkert bra med en bänkning/justering av orginalstyrsystemet och bibehållen lambda-sensor som sedan ser till att göra små justeringar efter behov. Lambda-sensorn och orginalstyrsystemet klarar säkert av att kompensera för t.ex. ett slip-on på vissa hojjar men den allmänna uppfattningen brukar väl ofta vara att man borde justera senast efter montering av helsystem och eller sportfilter mm. Den vanlige gatåkaren märker säkert inte någon skillnad på om han har en hästkraft mer eller mindre på pappret från bänkningen, huvudsaken är väl att man får motorn att gå rent och med rätt blandningsförhållande.

Sedan till skillnaden mellan K6 (och äldre) och K7 på lägre varvtal. Måste erkänna att jag inte haft tillfälle att prova någon av dem personligen, men jag har ändå en fråga/tankegång jag tänkte dela med mig av.

Ni som har erfarenhet av båda kan ju försöka dela med er av era egna intryck. K7:an är ju bevisligen en tyngre cykel än t.ex. K6:an MEN, hur ligger det till med vikten efter att man dumpat det stora tunga orginalsystemet / dämparna? Det lär ju ändå de flesta göra ganska omgående. Blir alla tester typ Masterbike då mycket missvisande eftersom den nya modellen tvingas släpa omkring med extravikt som inte belastar t.ex. 1000RR jämfört med ett år äldre modeller? (Jaja, jag vet att test alltid skall tas med en nypa salt, men i alla fall :confused: )

Detsamma kunde ju säkert då också gälla den påstådda årkeslösheten på lägre varv. Orginalsystemet begränsar säkert en hel del framförallt på lägre varv, så det borde ju blien värld av skillnad efter rörbyte och mappning. Vore kul att se jämförelser typ före/efter ställda i relation till t.ex. K6:an.

EDIT: Ursäkta romanen :spammer
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Tja, lika gott att slänga in en bild på mitt åk åxå då i denna tråd...har till dags dato kört 470 "lugna":rolleyes: mil

Är hittils mycket nöjd med hojjen, enda som jag märkte direkt var dom tämmeligen kassa frambromsarna, men det botades snabbt med lite ISR..:yoparty, jag tycker det är svagt att 2007 inte någon fabrikant lagt ner mer krut på bromsarna, det är tex. bara ZX-10 som har stålspunnet från fabrik.

Motor finns och blir över, den saken är klar vilket också jag märkte på bana, mer effekt än vad man igentligen klarar av, slirkopplingen är guld värd och den elektroniska styrdämparen funkar perfekt när man kör lite mer aktivt ute på gatan..

Mera bling som smetades på när jag ändå höll på att installera ISR-pumpen var PP-fotpinnsatser, Galfer Waweskivor, stålspunna slangar samt givetvis kronan på verket.. titanpipan från Racefit..och ja, den låter..mmmmmmm:D :D :D :D :D
 

Bifogat

  • IMG_1835 (Medium).JPG
    IMG_1835 (Medium).JPG
    104.3 KB · Visningar: 297
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snark! Det är ju bara du och jag som står och skryter ikapp om våra senaste ISR -pryttlar. Varför drog du inte med gammelgixxern på Barkarby och visade pjunisaren din "blast from the past" ? :tungan

Tja, lika gott att slänga in en bild på mitt åk åxå då i denna tråd...har till dags dato kört 470 "lugna":rolleyes: mil

Är hittils mycket nöjd med hojjen, enda som jag märkte direkt var dom tämmeligen kassa frambromsarna, men det botades snabbt med lite ISR..:yoparty, jag tycker det är svagt att 2007 inte någon fabrikant lagt ner mer krut på bromsarna, det är tex. bara ZX-10 som har stålspunnet från fabrik.

Motor finns och blir över, den saken är klar vilket också jag märkte på bana, mer effekt än vad man igentligen klarar av, slirkopplingen är guld värd och den elektroniska styrdämparen funkar perfekt när man kör lite mer aktivt ute på gatan..

Mera bling som smetatdes på när jag ändå höll påatt instalera ISR pumpen var PP-fotpinnsatser, Galfer Waweskivor, stålspunna slangar samt givetvis kronan på verket.. titanpipan från Racefit..och ja, den låter..mmmmmmm:D :D :D :D :D
 
Last edited:

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Snark! Det är ju bara du och jag som står och skryter ikapp om våra senaste ISR -pryttlar, kan du inte återberätta om när du höll på att vurpa med smetigt bakhjul på senaste bankörningen istället :tungan ;)

/J

Bridgestone (originalsulorna)..nej tack... även fast jag körde 2,0 fram å bak och jag är fanimig ingen raket på Åsen så släppte det i depåböjjen..ordentligt..och jag hade bara jämngas ut ur böjjen:mad: :mad: :mad:
Väldans nära att det blev skrothoj-07, bara att slå på gas å krita ut på rakan i bästa MotoGP style..

Nu blir det å testa Dunlop Qualifier RR som Spökgösta så varmt rekommenderar, har hört fler som är nöjda, har åkt på Pilot 2CT och tänkte jämföra då fler har klagat på just 2CT som däck som bara släpper utan att varna, jag har aldrig haft det problemet på min gamla Gixxer 1000-01, men det är en STOOOOORR skillnad på motor mellan K1 och K7, den saken blev jag varse om bara efter 10mil på nya härket!

Och Jörgen, din gamle HD-taliban, se till att du slutar att wheela på strippen..det vinner man inga poäng på..:arsele :arsele :arsele :arsele :D :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"och krita ut på rakan" Ett så gammalt fint Stockholmsuttryck som bara du kan :hihi :tummenupp Det var det jag ville höra!

Jaja..jaaa Jag får väl skylla på att det smittar av sig när det står gammelpotatisar i publiken, det ligger i luften då. :arsele Jag får skyll på att min koppling bränt ihop.
Du borde luftat din gammelgixxer du kom på! Visat snorisarna din "Blast from the past" ;)

/J
 
Last edited:

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Hur är styrdämparen jämför med tex R1 07 dvs en
sporthoj med fast original dämpare
Upp till vilken hastighet ungefär..är den lättare..
ger mindre motstånd?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Fy..fn..Hoppas inte dessa färger kommer till Europa 2008...
Jag som funderar på en Gixxer till nästa år....
Då får det bli ett annat märke i sådana fall....
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
K7

Då blev man ägare till en K7á idag. Lowsidade med min K6 för en månad sedan och har gått och väntat på försäkringsbolaget. Fick pengarna i veckan och funderade på att kanske välja en R1 denna gången. Har haft K2,K3 och K6 så det kanske var dax att ge Yamahan en chans. Testade en R1 -07 igår efter att inte ha kört hoj på en månad tyckte jag den gick ok, men inte mer. Motorn spann som en katt, kanonchassie men helsegt gassvar, kändes som sekunder innan den fattade och sen mycket varv för att få effekt. Fick ta i lite hårdare på hejdaren, och lådan var inte lika exakt som på min K6á. Fick en bra deal med Akrapipor och funderade allvarligt på att köpa den på väg till Landskrona, för att testa en K7. Tog nog inte många 100meter förrän det bara kändes rätt igen. Ok, jag har suckan som referens och hade kanske vant mig vid Rettans annorlunda karaktär, men den kändes verkligen tam och snäll. Nu på K7án innfann sig rysningarna igen och håren på kroppen reste sig, kändes bara helt rätt:yoparty Lite snällare än K6 i mellanregistret men inte så mycket som jag trott. Rettan kändes som ett vettigt nybörjaralternativ, snäll och förlåtande:D , medans Suckan var lika rå och elak som vanligt.:tummenupp
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Då blev man ägare till en K7á idag. Lowsidade med min K6 för en månad sedan och har gått och väntat på försäkringsbolaget. Fick pengarna i veckan och funderade på att kanske välja en R1 denna gången. Har haft K2,K3 och K6 så det kanske var dax att ge Yamahan en chans. Testade en R1 -07 igår efter att inte ha kört hoj på en månad tyckte jag den gick ok, men inte mer. Motorn spann som en katt, kanonchassie men helsegt gassvar, kändes som sekunder innan den fattade och sen mycket varv för att få effekt. Fick ta i lite hårdare på hejdaren, och lådan var inte lika exakt som på min K6á. Fick en bra deal med Akrapipor och funderade allvarligt på att köpa den på väg till Landskrona, för att testa en K7. Tog nog inte många 100meter förrän det bara kändes rätt igen. Ok, jag har suckan som referens och hade kanske vant mig vid Rettans annorlunda karaktär, men den kändes verkligen tam och snäll. Nu på K7án innfann sig rysningarna igen och håren på kroppen reste sig, kändes bara helt rätt:yoparty Lite snällare än K6 i mellanregistret men inte så mycket som jag trott. Rettan kändes som ett vettigt nybörjaralternativ, snäll och förlåtande:D , medans Suckan var lika rå och elak som vanligt.:tummenupp

Word :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top