GSX-R 1000 K7-tråden

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag kan meddela en tråkig erfarenhet från Anderstorp igår:
95dB statiskt vid 7000rpm som brukar vara "testen" klarade jag...
På rakan mätte de 106dB!!!

I med dB-killerna - 90,3dB statiskt/7000rpm
Vid 14.00 blev jag Svartflaggad: 103dB förbipasserande på rakan.

Nu är det ju så att de på Anderstorp mäter ca 2-3m från passerande hoj!
Ljudet avtar med kvadraten på avståndet!
Det vill säga att på de flesta andra banor är det minst 6m = 6dB lägre (3dB = fördubbling av ljudtrycket)... Jag förmodar att det finns regler för hur detta förbipasserande skall mätas - men ej sett dessa.

Original krökar, Katersättare, Yoshi dubbla pipor + dB-killer.

Trist men jag tror tyvärr att det bara är att vänja sig. Alla banor kommer få hårdare krav. Okej för mig bara dom får vara kvar. Hoppas bara min kommer klara sig med katt-ersättare samt originalpipor.

En annan fråga till dig. Varför mappade du om originalboxen? Billigt? Man får ju en PC3 för vettiga pengar.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Trist men jag tror tyvärr att det bara är att vänja sig. Alla banor kommer få hårdare krav. Okej för mig bara dom får vara kvar. Hoppas bara min kommer klara sig med katt-ersättare samt originalpipor.

En annan fråga till dig. Varför mappade du om originalboxen? Billigt? Man får ju en PC3 för vettiga pengar.


Frågan var ju inte till mig, men inställd i bänk och med en fin kurva genom mappning av originalboxen för en tusing.:tummenupp Vad landar en Pc och bänkning på??? runt 7 ,8000:-? Dom pengarna lägger jag hellre på däck o bankörning. Inget svårt val för mig då jag har effekt och fin kurva så det räcker. Fick 5,5 hästar extra, som jag lika väl kunnat leva utan men nu går den inte för magert så jag känner mig trygg.:)
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Jag kan meddela en tråkig erfarenhet från Anderstorp igår:
95dB statiskt vid 7000rpm som brukar vara "testen" klarade jag...
På rakan mätte de 106dB!!!

I med dB-killerna - 90,3dB statiskt/7000rpm
Vid 14.00 blev jag Svartflaggad: 103dB förbipasserande på rakan.

Nu är det ju så att de på Anderstorp mäter ca 2-3m från passerande hoj!
Ljudet avtar med kvadraten på avståndet!
Det vill säga att på de flesta andra banor är det minst 6m = 6dB lägre (3dB = fördubbling av ljudtrycket)... Jag förmodar att det finns regler för hur detta förbipasserande skall mätas - men ej sett dessa.

Original krökar, Katersättare, Yoshi dubbla pipor + dB-killer.

Det var ju trist det där.
Speciellt som jag ska till A-torp nästa fredag och har mitt blänkande nya Akrapovic på. Tycker i och för sig den är väldigt tyst med db-killer i men det låter ju så klart mer än original.

Vad är det för db-gräns vid förbipassering på rakan då, 95 där också??
Hur funkar det, mäter dom alla hojar och varje varv, kan man slå av lite när man passerar miken?

Det är väl bara att plocka fram verktygen igen annars.. :mad:
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Frågan var ju inte till mig, men inställd i bänk och med en fin kurva genom mappning av originalboxen för en tusing.:tummenupp Vad landar en Pc och bänkning på??? runt 7 ,8000:-? Dom pengarna lägger jag hellre på däck o bankörning. Inget svårt val för mig då jag har effekt och fin kurva så det räcker. Fick 5,5 hästar extra, som jag lika väl kunnat leva utan men nu går den inte för magert så jag känner mig trygg.:)

Helt okej. Tack för svaret. :tummenupp

Har PC3 på G samt en polare som bänkar billigt så under 3000kr hade jag tänkt hamna på. Vet ingen som mappar originalbox i närheten. Sen är det smidigt och kunna plocka ur den och sälja lös den dag man byter hoj.
Gör det bara för att den inte ska gå magert med katt-ersättare + filter. Kommer ha originalpipor. Kanske är onödigt?
Någon som sett papper på att dom går magert så det är farligt?

Det var ju trist det där.
Speciellt som jag ska till A-torp nästa fredag och har mitt blänkande nya Akrapovic på. Tycker i och för sig den är väldigt tyst med db-killer i men det låter ju så klart mer än original.

Vad är det för db-gräns vid förbipassering på rakan då, 95 där också??
Hur funkar det, mäter dom alla hojar och varje varv, kan man slå av lite när man passerar miken?

Det är väl bara att plocka fram verktygen igen annars.. :mad:

*host* hög växel och gasa lite försiktigt på rakan vid mätningen *host*
 
Last edited:

Robz

Guest
Här finns reglerna för mätning:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
(Se särskillt bilagan på slutet)
Tyvärr mäts det väldigt olika på olika banor...
Viss skillnad i att mäta 3m ifrån eller som det bör 10m.
1,5m över mark eller i marknivå.

Viktigt att påpeka dock är att det är de 60dB vid närmaste granne som skall klaras, inte 90, 95 eller 105dB förbipasserande. Om man då undersökt förhållandet mellan 60dB och förbipasserande så kan man kanske mäta hur man vill - men AVSTÅNDET till hojen måste i min värld vara det samma vid alla mätningar.

@WestW: Det där fungerar bra effektmässigt (orig.pipor + filter + Katers), men vad gäller ljudet kan jag nämna att mina slip-on endast ökade ljudet från 94 till 95dB... Med Killers i är det alltså TYSTARE än original vid statiskt 7000rpm. Därav att jag är djupt bekymrad. :huvet

EDIT:
Innan svartflagg såg det ut såhär :D
[YOUTUBE-ID]ejqCb696bGo[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Slänger ut frågan här till er andra -07a ägare:

Nu på Gotland så inträffade det som så många haft synpunkter på, fjädringen..

Förra året på Öjn så hade hojen gått 107mil och det var knappast läge att lägga spettet runt för att slå varvrekord varvid det mest blev poseråka.. iår så var det dax att jaga upp tempot och nu visade den tendenser..

Eftersom man har hoppat i sandfållan hårt för ett par år sen så har det här med banåka fått sig en törn, varvid man fått kapa hornen på hjälmen rejält vilket i sin tur betyder att mestadelen av åkat blir på gata, i hyggligt tempo..därav gatsetup, vilket uppenbarligen inte var optimalt när man började krana, givetvis...:rolleyes:

Nåväl, hojjen är inställd med rätt häng, eller sag som det så fint heter, efter mina förutsättningar, och under dom 1200 mil som den nu rullat har jag inte märkt några tendenser på sladdrig fjädring som så många gnällt på..

Men nu så märktes det tydligt i form av, hur man ska bekriva det..som hojjen "vobblade" i böjarna, oavsett gaspådrag eller ej och till min förvåning allra mest under högerböjjar?
Till den grad att man började tappa förtroendet för fästet..illa!:va
Däcktryck låg på 2,1 bak, 1,9 fram, kalla.
Däckslitaget skvallrade om att bakfädringen hade det tufft, tuggade hyffsat..

Är det nån utav folket som har en bra guide till setup?
Har letat här och där, men inte funnit något

Innan man börjar skruva bort sig helt, så tänkte jag att det borde ju finnas en del rekommendationer som man kan börja med för att sedan finslipa..

Vad hade du för däck?
Om det var bara i en kurva så kan det ju vara underlaget som är ojämnt.
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
Slänger ut frågan här till er andra -07a ägare:

Nu på Gotland så inträffade det som så många haft synpunkter på, fjädringen..

Förra året på Öjn så hade hojen gått 107mil och det var knappast läge att lägga spettet runt för att slå varvrekord varvid det mest blev poseråka.. iår så var det dax att jaga upp tempot och nu visade den tendenser..

Eftersom man har hoppat i sandfållan hårt för ett par år sen så har det här med banåka fått sig en törn, varvid man fått kapa hornen på hjälmen rejält vilket i sin tur betyder att mestadelen av åkat blir på gata, i hyggligt tempo..därav gatsetup, vilket uppenbarligen inte var optimalt när man började krana, givetvis...:rolleyes:

Nåväl, hojjen är inställd med rätt häng, eller sag som det så fint heter, efter mina förutsättningar, och under dom 1200 mil som den nu rullat har jag inte märkt några tendenser på sladdrig fjädring som så många gnällt på..

Men nu så märktes det tydligt i form av, hur man ska bekriva det..som hojjen "vobblade" i böjarna, oavsett gaspådrag eller ej och till min förvåning allra mest under högerböjjar?
Till den grad att man började tappa förtroendet för fästet..illa!:va
Däcktryck låg på 2,1 bak, 1,9 fram, kalla.
Däckslitaget skvallrade om att bakfädringen hade det tufft, tuggade hyffsat..

Är det nån utav folket som har en bra guide till setup?
Har letat här och där, men inte funnit något

Innan man börjar skruva bort sig helt, så tänkte jag att det borde ju finnas en del rekommendationer som man kan börja med för att sedan finslipa..


hur fort körde du runt?/ däck/hur mycket pressade du hojen?
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
@WestW: Det där fungerar bra effektmässigt (orig.pipor + filter + Katers), men vad gäller ljudet kan jag nämna att mina slip-on endast ökade ljudet från 94 till 95dB... Med Killers i är det alltså TYSTARE än original vid statiskt 7000rpm. Därav att jag är djupt bekymrad. :huvet

Effekten är inget problem :D frågan är om den går snålt, det jag är rädd för. Köper en PC3 ändå tror jag. Dollarn är ju gratis :yoparty

Som jag nämnde förut db kraven kommer bli svåra. Var ju bara en helt original 600 som klarade sig på Kinnekulle. 750 och 1000 helt original klarade inte db kraven vid förbipassering.

Tror att det blir små rörböjar i ändan på original systemet vinklade ner i backen om man ska klara db kraven i framtiden:huvet
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
hur fort körde du runt?/ däck/hur mycket pressade du hojen?

Tid vete fan..lika glad å slippa veta hur långsam man e..hahahaha:gnissla
Höll snittet som dom flesta i snabb grupp, vad säger det?
Och man pressade väl halvhyffsat ur böjjarna, men inte så det kritade..dyrt med däck..*host*:D

Men farten sjönk markant när fenoment uppdagades! Kändes som man kunde slå i backen vilken sekund som helst..not good för förtroendet:mad:

Och som svar på Gulleplutts fråga, det var runt hela banan men speciellt på den "bortesta delen" i den långa högern..säger inte mycket men men..:va

Däck då?
Dunlop Qualifier RR Medium

Har dom senaste åren uteslutit kört på Pilot Power, både 2CT och vanliga..kanongrepp men som sagt, hej vad det släpper när det släpper..
Med Dunlopen kan man verkligen " känna" när det börjar kasa + att dom kommer upp i en högre arb.temp snabbare, kanon nöjd med dessa, dock inte lika outstanding som 2CT i vått, men då håller man ju ändå igen..

Ska testa Motorads setup och lägga några repor på Racetrack Bogan och känna efter.. ska bara sula om hojjen då däcken e slut efter Öjn..
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Höll snittet som dom flesta i snabb grupp, vad säger det?
Tyvärr inte så mycket. Lättare att ge tips och råd om man vet tempot. Jag "gökurade" lite olika förare i snabb grupp i år (första helgen med AP). Precis som i alla grupper skiljer varvtiderna rejält. Från 1:33 upp till 1:44 (Give or take a few sec :) )
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
Ska testa Motorads setup och lägga några repor på Racetrack Bogan och känna efter.. ska bara sula om hojjen då däcken e slut efter Öjn..

säg till sen hur det går kan va intressant o höra då jag har hört förut om folk med samma problem..

personligen tycker jag min går som på räls.. iof åkte jag av lätt en gång men det var mer mitt eget fel :rolleyes:

första gången där, sulorna var racetec k1 fram o k2 bak .blev tidtagen på 1.38 utan att det kändes nåt konstigt i hojen, vet ej hur det e som en första tid men det kändes ok iallafall, hojen gick fint,inget vobbel eller svamprumpa :)
 
Last edited:

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Här finns reglerna för mätning:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
(Se särskillt bilagan på slutet)
Tyvärr mäts det väldigt olika på olika banor...
Viss skillnad i att mäta 3m ifrån eller som det bör 10m.
1,5m över mark eller i marknivå.
..
..

Robz, hur är det med ljudmätning på SSEMSE's arr på Sturup/Knutstorp,
klarar man sig utan att sätta på originalsystemet?
Tänkte jag skulle dyka upp där i sommar.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Tyvärr inte så mycket. Lättare att ge tips och råd om man vet tempot. Jag "gökurade" lite olika förare i snabb grupp i år (första helgen med AP). Precis som i alla grupper skiljer varvtiderna rejält. Från 1:33 upp till 1:44 (Give or take a few sec :) )

Precis!
Men säg då att jag halka runt på 1:45 så vet jag att jag inte bröstar upp mig för mycket:D
Om det skulle gått snabbare så rör det sig om bara några sek..knappast som Davve som körde på 1:28:gnissla
 

Robz

Guest
Robz, hur är det med ljudmätning på SSEMSE's arr på Sturup/Knutstorp,
klarar man sig utan att sätta på originalsystemet?
Tänkte jag skulle dyka upp där i sommar.

Föreningen loggar hela dagen med dator, men jag skulle vilja säga på ett mer reglementsenligt sätt. Jag har sett loggen från A-torp nu och som jämförelse hade ett 10-tal passeringar (vet ej vem) noteringar över 95dB... INGEN över 98dB.
Varje bana är ju olik den andra och vilka växlar man väljer att köra på, så klarar man en är det inte säkert man klarar en annan - men jag hoppas att jag klarar mig nu på Torsdag på Knudan. På SRW har jag klarat mig hittills (med Yoshi + dB killers). :tummenupp
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Tyvärr inte så mycket. Lättare att ge tips och råd om man vet tempot. Jag "gökurade" lite olika förare i snabb grupp i år (första helgen med AP). Precis som i alla grupper skiljer varvtiderna rejält. Från 1:33 upp till 1:44 (Give or take a few sec :) )

1:33 till 1:44 på Anderstorp?

EDIT: Måste mena på Gotland förstås, annars är 1:33 ganska fort på Anderstorp :näsblod
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Precis!
Men säg då att jag halka runt på 1:45 så vet jag att jag inte bröstar upp mig för mycket:D
Om det skulle gått snabbare så rör det sig om bara några sek..knappast som Davve som körde på 1:28:gnissla
Då måste det ha med däck och/eller lufttryck att göra anser jag.
1.9 kalltryck fram skriver du, vad hade du för däck? Spontant låter det något för lite. Använde du däckvärmare?
/Bosse Bildoktorn :)
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Då måste det ha med däck och/eller lufttryck att göra anser jag.
1.9 kalltryck fram skriver du, vad hade du för däck? Spontant låter det något för lite. Använde du däckvärmare?
/Bosse Bildoktorn :)

Som jag skrev ovan, Dunlop Qualifier RR mediun:tummenupp , inga däcksvärmare..
Jag hade disskussioner med fler i depån just ang däckstrycket och alla var överens med tanke på slitaget..

Började dagen lite smått på gattryck 2,5,- 2,5, men då gick det tokvarmt som beräknat..sänkte till 2,1 fram- 2,3 bak vilket resulterat i tex bak 2,5 varmt, däckslitaget eländigt, riktigt tuggade i däcket..syntes att jag fått "åsar" i skärningarna på däcken, fel tryck..

När jag sedan körde på 1,9- 2,1 så fick jag ett jämnfint resultat med fin slitning över däcksbanan, så däckstrycket?..mja..

Men oavsett trycket.. "gungningarna" var konstanta..
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
bänkade en k7 idag hos claessons motor i bromölla. Taylormade avgasrör och pc gav 176 bakhjulsponnys:yoparty . slitet bakhjul och ingat annat gjort.
 

Bifogat

  • bänkning k7.jpg
    bänkning k7.jpg
    156.8 KB · Visningar: 144
Last edited:

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Sålde min r1:a 06:a förra veckan som har gått 820mil för 102.000kr! och igår så köpte jag en Suzuki gsxr 1000 k7 svart som har gått 87 mil med Leo vince helsystem för 107.000kr:). De kändes som jag gjorde en bra affär;) Jag var lite skeptisk i början på utseendet men nu tycker jag den e riktigt snygg. Man får vänja sig vi den. Idag var jag ute å körde den för första gången med:). Jäkla skillnad på registret botten å mellan går de som fan! Men R1 var extrem vid höga varv.

Det är power comander på den och den e mappad så klart.. Men den är inte bänkad, blir de stor skillnad om man bänkar den? Priset ligger väl på ca 2500kr?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top