Robz
Guest
...Började dagen lite smått på gattryck 2,5,- 2,5, men då gick det tokvarmt som beräknat..sänkte till 2,1 fram- 2,3 bak vilket resulterat i tex bak 2,5 varmt, däckslitaget eländigt, riktigt tuggade i däcket..syntes att jag fått "åsar" i skärningarna på däcken, fel tryck..
När jag sedan körde på 1,9- 2,1 så fick jag ett jämnfint resultat med fin slitning över däcksbanan, så däckstrycket?..mja..
Men oavsett trycket.. "gungningarna" var konstanta..
Här är något galet!
Ju högre tryck desto KALLARE går däcken (deformationen och rörelsen i stommen minskar). Däremot kan ju däcken slitas fort om de går för kallt, vilket oftast är fallet. "Åsar" och abnormt slitage brukar oftast tyda på för mycket returdämpning (däcket hinner då inte ut igen efter en hastig kompression, och "spinner" till några cm - detta känns inte, men sliter ut däcket snabbt.
Problemet i denna ekvation är att gungningar som du beskriver åtgärdas just med MER returdämp....
Börja med Motorrads inställningar (som funkar rätt bra för 80-85kg förare) här:
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771
och kör med KALLtryck: 2,1-2,3 bak och 2,2-2,4 fram på Qualifier
/Kör utan gungningar och med perfekt förslitning (1,51 på A-torp och 1,10 på Knutstorp - original sket-däck fram (skall nu bytas) o SuperCorsa bak)