GSX-R 1000 K7-tråden

Robz

Guest
...Började dagen lite smått på gattryck 2,5,- 2,5, men då gick det tokvarmt som beräknat..sänkte till 2,1 fram- 2,3 bak vilket resulterat i tex bak 2,5 varmt, däckslitaget eländigt, riktigt tuggade i däcket..syntes att jag fått "åsar" i skärningarna på däcken, fel tryck..
När jag sedan körde på 1,9- 2,1 så fick jag ett jämnfint resultat med fin slitning över däcksbanan, så däckstrycket?..mja..
Men oavsett trycket.. "gungningarna" var konstanta..

Här är något galet!
Ju högre tryck desto KALLARE går däcken (deformationen och rörelsen i stommen minskar). Däremot kan ju däcken slitas fort om de går för kallt, vilket oftast är fallet. "Åsar" och abnormt slitage brukar oftast tyda på för mycket returdämpning (däcket hinner då inte ut igen efter en hastig kompression, och "spinner" till några cm - detta känns inte, men sliter ut däcket snabbt.
Problemet i denna ekvation är att gungningar som du beskriver åtgärdas just med MER returdämp.... :va

Börja med Motorrads inställningar (som funkar rätt bra för 80-85kg förare) här:
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771
och kör med KALLtryck: 2,1-2,3 bak och 2,2-2,4 fram på Qualifier

/Kör utan gungningar och med perfekt förslitning (1,51 på A-torp och 1,10 på Knutstorp - original sket-däck fram (skall nu bytas) o SuperCorsa bak)
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Är det nån som vet om det räcker att plugga in en quickshifter i power commandern eller om man måste ha en killbox på K7'an?
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Är det styrdämpare du undrar över så är det 68 mm. SD187 heter den.
Alla R1-dämpare förutom 02-03 borde passa. Det kan skilja lite på fästet som är fastskruvat mitt på dämparen. Fästet är lite kortare på R1 98-01 har jag för mig, så dämparen kommer lite närmare ramen.

GSXR600 01-08 SD187
GSXR750 00-08 SD187
GSXR1000 01-08 SD187
Hayabusa 08-09 SD187

R1 98-01 SD124
R1 04-08 SD173
 
Last edited:

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Här är något galet!
Ju högre tryck desto KALLARE går däcken (deformationen och rörelsen i stommen minskar). Däremot kan ju däcken slitas fort om de går för kallt, vilket oftast är fallet. "Åsar" och abnormt slitage brukar oftast tyda på för mycket returdämpning (däcket hinner då inte ut igen efter en hastig kompression, och "spinner" till några cm - detta känns inte, men sliter ut däcket snabbt.
Problemet i denna ekvation är att gungningar som du beskriver åtgärdas just med MER returdämp.... :va

Börja med Motorrads inställningar (som funkar rätt bra för 80-85kg förare) här:
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771
och kör med KALLtryck: 2,1-2,3 bak och 2,2-2,4 fram på Qualifier

/Kör utan gungningar och med perfekt förslitning (1,51 på A-torp och 1,10 på Knutstorp - original sket-däck fram (skall nu bytas) o SuperCorsa bak)


Tackar!

Ska testa, men har inte haft ork eller tid efter att en av våra wingmans klota tall och avled i förra veckan...

Men hur bör man kompensera för att man mer ligger på 0.1ton istället för 80-85kg?
Mindre cheeseburgare är ju som vanligt standardsvaret....
Bara att lägga på Motorads inställningar nått varv?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Är det styrdämpare du undrar över så är det 68 mm. SD187 heter den.
Alla R1-dämpare förutom 02-03 borde passa. Det kan skilja lite på fästet som är fastskruvat mitt på dämparen. Fästet är lite kortare på R1 98-01 har jag för mig, så dämparen kommer lite närmare ramen.

GSXR600 01-08 SD187
GSXR750 00-08 SD187
GSXR1000 01-08 SD187
Hayabusa 08-09 SD187

R1 98-01 SD124
R1 04-08 SD173

Tack å bock
 

Robz

Guest
Tackar!
Ska testa, men har inte haft ork eller tid efter att en av våra wingmans klota tall och avled i förra veckan...
Men hur bör man kompensera för att man mer ligger på 0.1ton istället för 80-85kg?
Mindre cheeseburgare är ju som vanligt standardsvaret....
Bara att lägga på Motorads inställningar nått varv?
Tråkigt att höra om din vän...

Saget/hänget = fjäderförspänningen är det som huvudsakligen tar upp massan - högre fjäderförspänning kompenseras alltså av din vikt och masströghet, alltså blir kompression och retur knappt beroende av din massa :tummenupp

Börja med fjäderförspänningen - sag bak 0-10mm obelastat, med dig på 15-25mm.
Fram obelastat 10-20mm, belastat 25-35mm.
I mitt fall (ca 85kg med utrustning) fick jag släppa fjädrarna fram vad det gick, alldeles för hårt förspänt som original (K7).
 
Last edited:

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
Nån som kan berätta skillnaden på de olika inställningslägena: a b c? Min instruktionsbok är endast på portugisiska och thailandska (typ)!

Läge A
Läge A erbjuder ett vasst gasgensvar vid alla gaspådragsnivåer för erhålande av maximal motorstyrka.

Läge B
Läge B erbjuder ett mjukare gasgensvar än läge A upp till mellersta gaspådragnivåer.

Läge C
Läge C erbjuder ett mjukt gasgensvar vid alla gaspådragsnivåer genom att minska motorstyrkan.


Så är det beskrivet i handboken iallafall:rolleyes:
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Funderar på att sätta dit ett racefit slash http://www.racefit.co.uk/slash/index.htm på mitt leo vince helsystem på min k7:a.
Alltså jag tar bort leo vince burken och har kvar grenröret och mellan rören sen sätta dit racefit (dämparen).:)
Undrar om de skulle funka bra, kommer de tappa effekt? jag kommer ju så klart att mappa om den eller bänka den. Att sätta dit röret borde inte vara så stora problem. Jag vill ju inte sätta dit orginal grenröret och katten igen, vill ju ha kvar helsystemet.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Funderar på att sätta dit ett racefit slash http://www.racefit.co.uk/slash/index.htm på mitt leo vince helsystem på min k7:a.
Alltså jag tar bort leo vince burken och har kvar grenröret och mellan rören sen sätta dit racefit (dämparen).:)
Undrar om de skulle funka bra, kommer de tappa effekt? jag kommer ju så klart att mappa om den eller bänka den. Att sätta dit röret borde inte vara så stora problem. Jag vill ju inte sätta dit orginal grenröret och katten igen, vill ju ha kvar helsystemet.

eller så sätter du dit ett taylormade direkt på grenröret
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Nån som har några siffror om hur mycket katersättning ger? Märks nån skillnad? Knepigt att sätta dit?

Det gör mest skillnad i mellanregistret, backpulserna som reflekteras i kat'en förstör gasväxlingen där.

Jämför kurvorna från akrapovic, den ena har kat kvar (o dubbla ljuddämpare) och den andra är utan:
 

Bifogat

  • akra1.JPG
    akra1.JPG
    70 KB · Visningar: 139
  • akra2.JPG
    akra2.JPG
    70.3 KB · Visningar: 127

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
brevlåda

grok ,kolla din inbox är du snäll, har slängt iväg lite frågor för att tag sedan.
 

Zkuggan

Medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Hemlig ort
Hoj
KTM RC8 Red Bul
Här kommer bild på min, dock sitter det svarta pazzoracing på den nu. :tummenupp
 

Bifogat

  • visabild.php.jpg
    visabild.php.jpg
    80.2 KB · Visningar: 168
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top