FRÅGOR OM VÄXLING / VÄXELLÅDA PÅ EN K7 1000
HEJ!
Vid några tillfälle har jag hamnat i en konstig situation m. växlingen. (kanske upp t. 30-40 ggr)
Vid normal körning har jag inga problem m. själva växlingen, men ibland växlar jag inte BESTÄMD fr. 1:an t. 2:an utan duttar lite klantigt m. tån som resulterar att jag hamnar i NEUTRAL LÄGET!
Detta händer OFTAST när jag håller på "racea" Eller vill bara växla o gasa typ PANG PANG PANG...
Det finns inte alltid tid o utrymme att sakta in o lägga in växel o fortsätta sen, så jag bara lägger in 2:an o fortsätter. Men det kommer ett visst konstigt ljud fr. växellådan, det knackar till typ, om det är normalt vet jag inget om...!?!
detta har även hänt mellan 2:an o 3:an o ev. 4:an oxå kanske..., det känns som att jag hamnar i ett mellan läge en kort stund, jag hör motorruset..., sen om den går på Nästa växel el. trillar tillbaks vet jag inte alls.., men som sagt detta händer bara när jag ligger o "hetskör"....!
Jag har aldrig varvat hojen tills varvstoppet tar över!!! max 11 000 - 12 000, men väldigt FORT upp dit faktiskt!
Så utifrån historiken vore jag tacksam om ngn/några kunde svara på dessa frågar:
1- Har jag sabbat min växellåda!?!
2-Är det skadligt för växellådan att lägga in 2:an FRÅN NEUTRAL LÄGE i rullande fart 50-150 km/h?
3- Hur kan jag växla bättre i ett raceläge?
TACK I FÖRHAND!