Hej!
Tänkte jag ska dela med mig av lite info jag testat ut på R1000 K7-K8
EffektLäge / PowerMode
Här är en 2008a med Yoshi slip-on körd på A, B och C
Closed-Loop, lambda, o2 sensor
Hojen jobbar i sk. closed-loop läge från 2-20% Trottelposition och mellan 2000-6000rpm.
När motorn arbetar i detta område så kompenserar ECU:n automatiskt bränsleblandningen till ett A/F värde på ca: 14,7-15,0:1
Tänk dock på att systemet är "dumt" det glömmer alltså bort justeringarna det gör tills nästa gång du passerar genom aktuellt område.
Genom att plugga ur o2-sensorn och ersätta den med DynoJets eliminator som ingår i PowerCommander satsen så låses closed-loop området och A/F hamnar på runt 13,7:1 i detta fallet.
Därav blir det inte så stora värden i PC3 mappen på nämda område, då eliminatorns värde gör att ECU:n utsignaler hamnar rätt OK direkt.
Vad som händer med dessa värden om man tar ur kabeln för o2-sensorn ur ECU:n som föreskrivs av flera avgassystemstillverkare vågar jag inte säga då jag inte testat.
Övrigt
Ska försöka hålla denna post uppdaterad med det jag vet och får reda på om denna modell.
F.A.Q
A/F = Air/Fuel, Bränsle kontra luft blandning.
PC, PC3 = Dynojet PowerCommander 3
o2-sensor = Lambda sond, syresensor etc...