Btw.. Är det någon som INTE kör med originalfotpinnarna? Isf vilka andra och varför?
Att slänga på nya däck ger i princip alltid en känsla av att hojen blir mer lättsvängd, oberoende av storlek och profil. Om man inte enbart kör bana, tenderar däcket att bli fyrkantigt och därför svårsvängt och instabilt med tiden. Jag kör 190/55 och det funkar kanon. Har för mig Robz kör 180/55 och han är några sekunder snabbare än mig på Knudan,således måste ju 180/55 vara snabbare. Att tänka på är att byter du till en högre profil kan det vara ide att dreva om också, då det ändrar förhållandet på en redan högt växlad hoj. Jag kompenserade med ett 45 bakdrev när jag bytte till 190/55, vilket blir ungefär som originalförhållandet 17/43. Har i vinter bytt till 16/45, så man får prova växellådan också i sommar.
Så, hur gick det?
Ska byta drivpaket i vinter när jag banpreppar hojen inför nästa säsong, har dock inte bestämt mig hur jag ska dreva den. Kör 190/55 bak nu och lär fortsätta med det, så ett 45 bakdrev ligger väl nära till hands. Vad föredrar du själv nu när du har ännu mer att jämföra med?
Så, hur gick det?
Ska byta drivpaket i vinter när jag banpreppar hojen inför nästa säsong, har dock inte bestämt mig hur jag ska dreva den. Kör 190/55 bak nu och lär fortsätta med det, så ett 45 bakdrev ligger väl nära till hands. Vad föredrar du själv nu när du har ännu mer att jämföra med?
ok men hur mycket ska bromsarna ligga på, om jag har metall brickorna i
så ligger ju dom på väl mycket,
Bättre du börjar med 16/44 specielt eftersom du kör med så låg profil.
Jag kör dunlop 195 65 och jag kör 16/44 även där. Började med 45 men den tycker den varvar för mycket när jag går ur sväng. Märkte även att den började slita mindre däck när jag körde gick från 45 drev bak till 44 samtidigt som varvtiderna sjönk någon halvsek.
Behöver du kåpor öhlinns ttx däpare eller gaffel med öhlins cartride kitt samt mycket annat för racing så får du höra av dig.
Mvh
Stefan
Det jag primärt kommer vara intresserad av är, iaf. till en början, kraschkåpor, drivpaket, quickshifter, waveskivor fram och bak samt belägg och broms- resp. kopplingshandtag. Bara höra av dig under vintern om du har något, några tips osv. Allt uppskattas av en novis som jag.
Har mycket racetips i min blogg för dig er som vill bli snabbare på bana!!
Waweskivorna tycker jag du ska skita i om du inte vill ha dom för att det är snyggt. Lägg pengarna på annat.
Skulle köpa minst en extrafälg bak om du ska åka mycket bana.
Bättre du köper en brembopump istället för att byta handtag. Finns över då vi elitförare inte får åka med dom längre. Då har du vikbart handtag som håller vid ev krach. Som en tillfällighet har jag även en sådan över.
Kåpor har jag två uppsättningar. Lär säkert finns minst en över.
Skulle även fösöka få tag i fotpinnar typ PP tuning. Har du dessa på är det bara pinnen som går av ibland om du skrotar. Då kostar den bara 200kr. Sen är det mycket bättre fäste på dessa vilket är mycket skönare när du kör.
Samma sak med styren. En original syrhalva kostar skjortan. Har du PP tuning så kostar en ny pinne 200kr. greven säljer och finns med både på tävling och en massa banköringar det är därför de flesa åker med pp tuning.
Lycka till!
Fick Galfers senaste race-belägg (nyhet i år tydligen) till halva priset... och ja, nästa gång köper jag samma!! 890:- per sida, men värt allt - helt plötsligt funkar bromsarna igen... nästan samma som på Millen - en-finger-stoppie-från-200Tack för tipsen. Måste uppgradera bromsarna; har original med stålomspunna Goodridge-slangar på nu, tycker de mattas under en dags körning ganska markant. Blir väl, som allt annat, i slutändan en fråga om ekonomi också iof. Nåväl, hör av mig under offseason när jag börjar se över hojen.
Fick Galfers senaste race-belägg (nyhet i år tydligen) till halva priset... och ja, nästa gång köper jag samma!! 890:- per sida, men värt allt - helt plötsligt funkar bromsarna igen... nästan samma som på Millen - en-finger-stoppie-från-200
Lucas MSW Alien - wave skivor som skall vara i linje med Galfer, spunna slangar, original pump.Vad har du för skivor? Original? Pump?
skitdum fråga: hur avancerat är det att på egen hand montera pc3 på gixxern? var kopplar ja in den så att säga?
den kommer ju med monterings anvisningar men nej det är inte svårt alls.
annars finns nog anvisningarna på www.powercommander.com
spanat in en K7:a nu och eftersom jag är helt novis på detta(allt med mc) så undrar jag om det finns några grejer man ska kolla efter vid köp? andra bra tips mottages också tacksamt!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |