GSX-R 1000 K7-tråden

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Btw.. Är det någon som INTE kör med originalfotpinnarna? Isf vilka andra och varför?
 

Absolut_andy

Greven
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki 636 Ninja -04
Btw.. Är det någon som INTE kör med originalfotpinnarna? Isf vilka andra och varför?

Körde med Valter motos på R1 09:an men var inte nöjd med dom, Fast att man kunde ställa dom hur som helst så hitta jag inget bekvämt läge på dom.. Fick efterspänna en gång i veckan annars skaka skruvarna loss, ÄVEN med lås brickor haha.. Men visst de såg fetare ut än original för dom som lägger märke till sånt :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Att slänga på nya däck ger i princip alltid en känsla av att hojen blir mer lättsvängd, oberoende av storlek och profil. Om man inte enbart kör bana, tenderar däcket att bli fyrkantigt och därför svårsvängt och instabilt med tiden. Jag kör 190/55 och det funkar kanon.:tummenupp Har för mig Robz kör 180/55 och han är några sekunder snabbare än mig på Knudan,således måste ju 180/55 vara snabbare.:D Att tänka på är att byter du till en högre profil kan det vara ide att dreva om också, då det ändrar förhållandet på en redan högt växlad hoj. Jag kompenserade med ett 45 bakdrev när jag bytte till 190/55, vilket blir ungefär som originalförhållandet 17/43. Har i vinter bytt till 16/45, så man får prova växellådan också i sommar.

Så, hur gick det?

Ska byta drivpaket i vinter när jag banpreppar hojen inför nästa säsong, har dock inte bestämt mig hur jag ska dreva den. Kör 190/55 bak nu och lär fortsätta med det, så ett 45 bakdrev ligger väl nära till hands. Vad föredrar du själv nu när du har ännu mer att jämföra med?
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Så, hur gick det?

Ska byta drivpaket i vinter när jag banpreppar hojen inför nästa säsong, har dock inte bestämt mig hur jag ska dreva den. Kör 190/55 bak nu och lär fortsätta med det, så ett 45 bakdrev ligger väl nära till hands. Vad föredrar du själv nu när du har ännu mer att jämföra med?



Svårt att säga då jag sålde hojen i våras, men upplevde inte 16/45 som för mycket dom få gånger jag hann testa det. Lite lättare att lyfta framhjulet över krönen på 70-vägar i 3án om man har den böjelsen:D och dom flesta svenka banor kan du ju köra runt på 2án ändå. Beror ju mycket på din körstil,bana/gata vilka banor o.s.v. Har du ett 190/55 är ju ett 45 bak ungefär som originalsetupen. Bara att våga testa:tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Så, hur gick det?

Ska byta drivpaket i vinter när jag banpreppar hojen inför nästa säsong, har dock inte bestämt mig hur jag ska dreva den. Kör 190/55 bak nu och lär fortsätta med det, så ett 45 bakdrev ligger väl nära till hands. Vad föredrar du själv nu när du har ännu mer att jämföra med?

Bättre du börjar med 16/44 specielt eftersom du kör med så låg profil.
Jag kör dunlop 195 65 och jag kör 16/44 även där. Började med 45 men den tycker den varvar för mycket när jag går ur sväng. Märkte även att den började slita mindre däck när jag körde gick från 45 drev bak till 44 samtidigt som varvtiderna sjönk någon halvsek.

Behöver du kåpor öhlinns ttx däpare eller gaffel med öhlins cartride kitt samt mycket annat för racing så får du höra av dig.

Mvh
Stefan

ok men hur mycket ska bromsarna ligga på, om jag har metall brickorna i
så ligger ju dom på väl mycket,


Hondas ligger på riktigt mycket. Men snurrar du hjulet med handen när det är fritt i luften ska du nog komma ett varv i alla fall innan det stannar.

Metallbrickan har inget med det att göra. Kolvarna går tillbaka nog mycket ändå. Metallbrickans huvudsyfte är att inte beläggen ska ta upp så mycket värme då den fortplantas i ok och bromsvätskan.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bättre du börjar med 16/44 specielt eftersom du kör med så låg profil.
Jag kör dunlop 195 65 och jag kör 16/44 även där. Började med 45 men den tycker den varvar för mycket när jag går ur sväng. Märkte även att den började slita mindre däck när jag körde gick från 45 drev bak till 44 samtidigt som varvtiderna sjönk någon halvsek.

Behöver du kåpor öhlinns ttx däpare eller gaffel med öhlins cartride kitt samt mycket annat för racing så får du höra av dig.

Mvh
Stefan

Groovy, tack. :tummenupp

Det jag primärt kommer vara intresserad av är, iaf. till en början, kraschkåpor, drivpaket, quickshifter, waveskivor fram och bak samt belägg och broms- resp. kopplingshandtag. Bara höra av dig under vintern om du har något, några tips osv. Allt uppskattas av en novis som jag.

Siktar på ett trettiotal bandagar nästa år samt åtminstone två, förhoppningsvis tre, dagar på level 4 med CSS. :)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det jag primärt kommer vara intresserad av är, iaf. till en början, kraschkåpor, drivpaket, quickshifter, waveskivor fram och bak samt belägg och broms- resp. kopplingshandtag. Bara höra av dig under vintern om du har något, några tips osv. Allt uppskattas av en novis som jag.

Har mycket racetips i min blogg för dig er som vill bli snabbare på bana!!

Waweskivorna tycker jag du ska skita i om du inte vill ha dom för att det är snyggt. Lägg pengarna på annat.

Skulle köpa minst en extrafälg bak om du ska åka mycket bana.

Bättre du köper en brembopump istället för att byta handtag. Finns över då vi elitförare inte får åka med dom längre. Då har du vikbart handtag som håller vid ev krach. Som en tillfällighet har jag även en sådan över.

Kåpor har jag två uppsättningar. Lär säkert finns minst en över.

Skulle även fösöka få tag i fotpinnar typ PP tuning. Har du dessa på är det bara pinnen som går av ibland om du skrotar. Då kostar den bara 200kr. Sen är det mycket bättre fäste på dessa vilket är mycket skönare när du kör.

Samma sak med styren. En original syrhalva kostar skjortan. Har du PP tuning så kostar en ny pinne 200kr. greven säljer och finns med både på tävling och en massa banköringar det är därför de flesa åker med pp tuning.

Lycka till!
 

lasse72

mjuktuff
Gick med
18 Nov 2007
Ort
kungsgården
Hoj
k7 1000 banräser yzf 450 2012
bromsar

gjorde som du sa o lufta ordentlig
samt stoppa i metall shimsen i oken,
resultat klart bättre.:tummenupp:D
tack
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har mycket racetips i min blogg för dig er som vill bli snabbare på bana!!

Waweskivorna tycker jag du ska skita i om du inte vill ha dom för att det är snyggt. Lägg pengarna på annat.

Skulle köpa minst en extrafälg bak om du ska åka mycket bana.

Bättre du köper en brembopump istället för att byta handtag. Finns över då vi elitförare inte får åka med dom längre. Då har du vikbart handtag som håller vid ev krach. Som en tillfällighet har jag även en sådan över.

Kåpor har jag två uppsättningar. Lär säkert finns minst en över.

Skulle även fösöka få tag i fotpinnar typ PP tuning. Har du dessa på är det bara pinnen som går av ibland om du skrotar. Då kostar den bara 200kr. Sen är det mycket bättre fäste på dessa vilket är mycket skönare när du kör.

Samma sak med styren. En original syrhalva kostar skjortan. Har du PP tuning så kostar en ny pinne 200kr. greven säljer och finns med både på tävling och en massa banköringar det är därför de flesa åker med pp tuning.

Lycka till!

Tack för tipsen. Måste uppgradera bromsarna; har original med stålomspunna Goodridge-slangar på nu, tycker de mattas under en dags körning ganska markant. Blir väl, som allt annat, i slutändan en fråga om ekonomi också iof. Nåväl, hör av mig under offseason när jag börjar se över hojen.
 
Last edited:

Robz

Guest
Tack för tipsen. Måste uppgradera bromsarna; har original med stålomspunna Goodridge-slangar på nu, tycker de mattas under en dags körning ganska markant. Blir väl, som allt annat, i slutändan en fråga om ekonomi också iof. Nåväl, hör av mig under offseason när jag börjar se över hojen.
Fick Galfers senaste race-belägg (nyhet i år tydligen) till halva priset... och ja, nästa gång köper jag samma!! 890:- per sida, men värt allt - helt plötsligt funkar bromsarna igen... nästan samma som på Millen - en-finger-stoppie-från-200 :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Fick Galfers senaste race-belägg (nyhet i år tydligen) till halva priset... och ja, nästa gång köper jag samma!! 890:- per sida, men värt allt - helt plötsligt funkar bromsarna igen... nästan samma som på Millen - en-finger-stoppie-från-200 :tummenupp

Vad har du för skivor? Original? Pump?
 

Robz

Guest
Vad har du för skivor? Original? Pump?
Lucas MSW Alien - wave skivor som skall vara i linje med Galfer, spunna slangar, original pump.
Klossarna gjorde världens skillnad, och då hade jag ändå racebelägg tidigare.
Skulle tro det är G1003 som de satte i... Dock sa Race setup som rekommenderade klossarna att de är helt nya för i år :va

http://www.galferusa.com/html/streetpads.html
http://www.racesetup.se/index.html

Hur som helst - nu biter det äntligen rejält :banana
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu har jag sålt min hoj och det finns en ganska mycket grejer till K7 K8 för dig som vill vara snabbast på bana.

Bra priser det lovar jag.

Öhlins som bara är att sätta på. Lagt ner mycket tid på att ställa in grejerna. Räcker till 1,06 tider på gälleråsen och 56 tider på Linköping :tummenupp

Fotpinnar PP tuning 2000kr

Brembopump 1500kr

Snabbtanklock 650kr

komplett gaffel med Öhlins cartridge samt TTX Öhlinare 19 000kr

Racekåpor Works, lackade, aldrig skrotade med framskärm och glas, 4000kr

Extrafälgar med skivor och skysta dunlop slicks på, 5000kr
 

Qbone

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
ingen just nu
spanat in en K7:a nu och eftersom jag är helt novis på detta(allt med mc) så undrar jag om det finns några grejer man ska kolla efter vid köp? andra bra tips mottages också tacksamt!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
skitdum fråga: hur avancerat är det att på egen hand montera pc3 på gixxern? var kopplar ja in den så att säga?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
skitdum fråga: hur avancerat är det att på egen hand montera pc3 på gixxern? var kopplar ja in den så att säga?

den kommer ju med monterings anvisningar men nej det är inte svårt alls.

annars finns nog anvisningarna på www.powercommander.com

den kommer ju med monterings anvisningar men nej det är inte svårt alls.

annars finns nog anvisningarna på www.powercommander.com

här är anvisningen till K7.

http://www.powercommander.com/downloads/333/install/411/eng333-411.pdf

spanat in en K7:a nu och eftersom jag är helt novis på detta(allt med mc) så undrar jag om det finns några grejer man ska kolla efter vid köp? andra bra tips mottages också tacksamt!

allmänt skick,service bok MED kvitton tycker jag.

I övrigt en helt OK hoj men sunkig fjädring..:tungan
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top