GSX-R 1000 K7-tråden

oskar_j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Hoj
RSV 4
hej jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av styrdämparen (orginal på en k8 men jag antar att skilnaden är liten om någon alls på k7'an)

Robz

Guest
hej jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av styrdämparen (orginal på en k8 men jag antar att skilnaden är liten om någon alls på k7'an)
Min rullade inte en meter med original - bytte till Öhlin innan jag hämtade ut den.
Å andra sidan är styrdämpare överskattade, för hårt ställd och den förvärrar en sned nedsättning...
Om du VET hur den skall användas så byt. Om inte så funkar original bättre än en för hårt ställd Öhlinare :tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har ingenting att klaga på med min, har fungerat hur väl som helst.

oskar_j

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Hoj
RSV 4
jag kanske har fått detta om bakfoten men jag fick en så jävla otäckt wobbling igår på raksträcka med fullt gaspådrag. vet inte om jag körde på en källskada eller vad det var. men min fråga är kan detta förhindras med en vassare styrdämpare

Robz

Guest
jag kanske har fått detta om bakfoten men jag fick en så jävla otäckt wobbling igår på raksträcka med fullt gaspådrag. vet inte om jag körde på en källskada eller vad det var. men min fråga är kan detta förhindras med en vassare styrdämpare
Kan dämpas och kan också förvärras med "bättre" dämpare.

Dämparen är mycket till för att du inte skall vrida snett med egen handkraft :ajjabajja, dvs hjälpa till att hålla rakt.
När det sedan väl vridit snett vid acc. eller nedsättning, skall hjulet snabbt in i bakhjulets linje, vilket hojen bäst sköter själv. Helt odämpat blir det överslag (slappers), men det brukar gå rätt till slut.
Med dämpare kan risken minska, men hårt ställd blir det värre då framtassen inte får svänga in fritt.
Börjar man då instinktivt hålla emot med armarna (been there, done that, crashed out of it) så transfereras svängningarna mer till ramen och bakhjulet vilket motverkar chanserna att få fram o bak att återhämta samma linje... vad var nu "Linjeförskjutning" igen?? :D

Styrdämpare hjälper ja, men bara till en viss gräns. Original är helt OK, Öhlins bättre om rätt ställd och rätt hanterad.

Byter du till Öhlins så blir livet helt säkert bättre... :hihi

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Öhlins som bara är att sätta på. Lagt ner mycket tid på att ställa in grejerna. Räcker till 1,06 tider på gälleråsen och 56 tider på Linköping :tummenupp

Lite falsk marknadsföring såhär på kvällskvisten? :)
Grejerna är uppenbarligen inställda efter dig och din vikt, det behöver inte vara optimalt för någon i annan size än dig själv, så att du lagt ned tid på att ställa in grejerna känns helt irrelevant. :tummenupp

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej,

Någon som har tips på bra & liten nr.plåtshållare till K7?

Någon som har tips på något shysst slip on till K7?
Såg att yoshimura hade något 4:2 system likt originalet
och där ändarna/mynningen såg ut att ha två små "rörtampar"
som stack ut.. såg lite fränt ut... Men tar gärna emot tips
på bra förslag!

Robz

Guest
Hej,

Någon som har tips på bra & liten nr.plåtshållare till K7?

Någon som har tips på något shysst slip on till K7?
Såg att yoshimura hade något 4:2 system likt originalet
och där ändarna/mynningen såg ut att ha två små "rörtampar"
som stack ut.. såg lite fränt ut... Men tar gärna emot tips
på bra förslag!

Inlägg 391 i denna tråd + en del andra...
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3420977&postcount=391

2 små plåtvinklar i originalfästskruvarna till stänkan och en lysdiod till skyltbelysningen :)hihi)... som synes sitter även blåset du beskriver på där.
visabild.php

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
2 små plåtvinklar i originalfästskruvarna till stänkan och en lysdiod till skyltbelysningen ()... som synes sitter även blåset du beskriver på där.
.....................................................................................................
Hej o Tack för svar!

Ser mkt bra ut men inte vill man åka runt och bromsa för reg.skylten skall synas.. just kiddin....
Jag förmodar att katten är bortkopplad med detta avgassystem? Innebär det att man måste eller bör mappa om el. dylikt eller är det bara att montera på?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
2 små plåtvinklar i originalfästskruvarna till stänkan och en lysdiod till skyltbelysningen ()... som synes sitter även blåset du beskriver på där.
.....................................................................................................
Hej o Tack för svar!

Ser mkt bra ut men inte vill man åka runt och bromsa för reg.skylten skall synas.. just kiddin....
Jag förmodar att katten är bortkopplad med detta avgassystem? Innebär det att man måste eller bör mappa om el. dylikt eller är det bara att montera på?

Plockar du bort katen och monterar halvsystem så är det bäst att mappa, ja.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

Robz

Guest
inte undra på att du har fegränder på dina däck...fröken nerlägg :rofl :rofl

och nu kommer robz igång med en massa ursäkter,kallingarna skav i skrevet,ont i lilltån osv osv

Nope inga ursäkter... bara konstaterar att din analysförmåga är lika bra som dina tider på Knudan:arsele (När får vi se nästa snabbspolade film??)
Jag är som synes på väg över inför kommande vänstersväng... Notera oxå gummisträcket jag lägger ut....:yoparty

Se även detta prov från min Twin-tid, det går inte luta hojen mer (tror jag), samma slitage längst ut.
Fegränder - OK, bara lite då.... :D
visabild.php

Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej i tråden!

Vad bör en K7 eller K8 ligga i pris som har rullat ca 1000-1500mil och har slipon, mappad osv...? Ja ni fattar, saker som brukar finnas på en hoj.

Vad är "bra pris" respektive "överpris"?

Tacksam för svar!

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Hej i tråden!

Vad bör en K7 eller K8 ligga i pris som har rullat ca 1000-1500mil och har slipon, mappad osv...? Ja ni fattar, saker som brukar finnas på en hoj.

Vad är "bra pris" respektive "överpris"?

Tacksam för svar!
En k7 borde du få för 75-80k med dom milen.Sålde min i feb. med 900mil på mätaren för 82k.Såg att den ligger ute nu för försäljning.

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
Såg några bilder på TaylorMade's slip on till K7 och höll på att bli alldeles till mig i brallan..
Jävlar så vasst!
Någon som testat eller sett/hört det "live"?

Qbone

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Hoj
ingen just nu
en liten höstfråga nu, går en K7:a på ett king cab flak? dubbelhytt, tror det är ca 2m flak med lämmen nere.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln