GSXR 750 -00 Vs. R1 -99?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag VET att Suzuki hade insprutning redan 98. Jag vet även att riktigt inställda förgasare går precis lika bra som insprutningshojar. Varför skulle insprutning göra en motorcykel bättre? Fan i så fall ska jag nog ta o skaffa mig en Kawasaki GPz 1100 från 83. Den hade ju insprutning redan då... :fatta!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Följer tråden med spänning (som att sitta på nålar), det är första gången jag läst denna typen av komlicerade frågeställning här.

Fy fan det är outhärdligt, men svara nångång då!!!!!
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
svampe skrev:
Nädå, Retas bara med de modellfanatiska R1 ägarna. :öga
Fan skulle precis editera mitt inlägg till "En DEL Suzukiägare..."
Jag förstår vad du är ute efter, jag håller på med samma sak ju... :pannkyss
 

ake_fisk

Member and founder of - PoK -
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750
Du tyckter att de är ett svårt val!!! I mina ögon finns de bara ett val. Gixxen är fan en manlig hoj, går som ett skott (vilket även R1 gör) och den är ju tok snygg :yoparty Välj GSXR
 

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Kungsbacka-ish
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
R1:an är snyggast även om det är hårfint. Prestandamässigt borde R1:an vara något värre......DVS välj R1!!! :yoparty
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Bollox skrev:
Jag har inga R1:eek:r... :(
Men visst är en 00:a nyare än en 98:a, det kan man ju inte argumentera mot... :rolleyes:
Men jag måste fråga. Har du någonsin kört en R1:a riktigt hårt? :eek: :skrämd :galen

Jo...
Min erfarenhet var att den kändes för mjuk och är på tok för fladdrig (fixas med en eftermonterad styrdämpare). Finns en god andledning att jag valde gixxern när jag valde hoj.
Utseende skiter jag fullständigt i. Jag är inte ute efter att posera vid macken...
Insprutning är att föredra framför fuggar... Enklare om man ska ställa in... dvs man slipper riva och dona för att byta bestyckning....
Rappare gaspådrag.. finns massor med fördelar jmf med fuggar.
Sen om sprut inte skulle vara bättre så kan man ju fundera på varför i princip alla sporthojar har det nu???

JMF mellan en 99 R1a och en 00a gixxer 750 går till gixxern fördel. R1an är en fin hoj men den når inte ända fram (min åsikt...)
Gixxern är mer race och kurvhoj än r1a. Därför väljer jag gixxern.

Sen är det alltid lika kul att dissa R1or... På något sätt tar de åt sig ungefär lika mycket som BMW ägare gör (Tänker då på bilen BMW) :hihi
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Bollox skrev:
Jag VET att Suzuki hade insprutning redan 98. Jag vet även att riktigt inställda förgasare går precis lika bra som insprutningshojar. Varför skulle insprutning göra en motorcykel bättre? Fan i så fall ska jag nog ta o skaffa mig en Kawasaki GPz 1100 från 83. Den hade ju insprutning redan då... :fatta!

Kawwa glömde en sak.. CHASSIE
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
"R1an når inte riktigt fram" :lol

Troligen var just den modellen sin tids mest omstörtande hoj och konkurrenterna sket nästan i brallorna för att hinna bygga kopior.

Om man ska snacka om moderna hojar så är ingen av dessa något att komma med idag, båda var bra på sin tid och jag skulle säga att valet beror på körsättet.
Denna 750 har mer 750 karraktär, och är valet om man gillar den typen av hoj men ändå inet vill ha en extremare 600a, R1an är litershojen helt enkelt, den med det starka mellanregistret för möjligheter av körning på höga växlar.
Insprutning är inget som avgör någonting just i detta fallet, det är inte speciellt avancerade insprutningar som fanns på den tiden i vilket fall, det som förbättrades var ju just styrkan på lägre varv och den kommer ändå aldrig någonsin upp i klass med en litershoj.
Hela frågan är stenkorkad, man gör som så att man provkör hojtyperna och känner vad man gillar, sen handlar man, ingen jävel kan svara på denna fråga utan alla kommer hålla på sitt val av hoj och eftersom vi alla är olika så kan inte svaret bli det som passar bäst för dig.
Nu antar jag tat ingen fattar detta utan att det blir sura kommentarer så fortsätt skriv oneliners av typen "velj Rettttan!! dän e så jälla ball!!" som svar:lol
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
velj Rettttan!! dän e så jälla ball! :yoparty
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
SENSEI skrev:
Kawwa glömde en sak.. CHASSIE

Men det hade den ju gott om. Samma hjulbas som en Goldwing etc... Vadå, lite svårsvängd men vadå? Den wobblar ju inte. Behöver inte styrdämpare osv... Den är jättebra. Går hyfsat fort etc... :rofl
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Bollox skrev:
Men det hade den ju gott om. Samma hjulbas som en Goldwing etc... Vadå, lite svårsvängd men vadå? Den wobblar ju inte. Behöver inte styrdämpare osv... Den är jättebra. Går hyfsat fort etc... :rofl
Han klagar antagligen på att en 83a inte har chassie som en 00a, eller nåt :confused:
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Poacher skrev:
Han klagar antagligen på att en 83a inte har chassie som en 00a, eller nåt :confused:

Eller att en 00 är modernare än en 83:a...
Fan alla borde lära sig att piska skiten ur en 80-tals hoj någon gång (Om man ens törs, för den har ju inte ett bakdäck som är 20 cm brett, inga öhlinare hit och dit osv) . Sen behöver man inte gnälla på samma saker som man läser sig till i Sporthojs tidningarna.
Det är så tråkigt att bara "tycka" en jävla massa hela tiden som någon annan har sagt.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Hörrö! Bike är lagen.

Skriver de att en cbr1000rr är seg så är den det PUNGT
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
valet är lätt som en plätt, klart att du ska ha en gixxer :banana
det kryllar av rövettor, och så är ju suzukin mycket grannare att se på.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag tror att du man kommer sakna bottendraget med en 750. Välj en twin i stället :). Körde själv KTM förut och numera R1. Saknar rappheten på lägre varv med en rad 4a.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top