GSXR 750-tråden.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
PAIR-ventilen fixad, en gammal kork till en förbrukad tub packningssilikon fick tjänstgöra som plugg i slangen.

pair.JPG

PCV:n på plats, hittade en kanonplats på ecun
pcv.JPG

Pärlan!
yoshi_trc.JPG

Mappen jag kör just nu är ful-varianten från Dynojet "M20-006-504".

Glad midsommar!

Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
@SGM - Stiligt! Är det R&G skylthållare du kör på? Vad mer har du gjort utöver helröret? Förresten, hittar ingen 600 L1-tråd?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Hej alla.

Jag har gått och blivit sugen på att köpa en gsxr 750 -98a :)

Har skummat tråden och det som återkommer är kamkedjesträckaren.
Hur märker jag om den är på väg att ge sig vid provkörningen?

Jag ska kolla vibrationer vid inbromsning för skivorna, och gas vid höga varvtal
för att kolla lådan. Ja, lite vanliga grejor.

En dum fråga. 98 års modell finns bara med insprutning? Den finns
inte med förgasare? Bara så att jag vet, he, he.

Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Poppar in en annan fråga som kanske är enkel att svara på.

Passar detta lås på en gsxr 750? Jag köpte det först till min Fireblade,
men det passade knappt vill jag minnas. Så jag lät det bara ligga
och samla damm...

abusquick.jpg

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hej alla.

Jag har gått och blivit sugen på att köpa en gsxr 750 -98a :)

Har skummat tråden och det som återkommer är kamkedjesträckaren.
Hur märker jag om den är på väg att ge sig vid provkörningen?

Jag ska kolla vibrationer vid inbromsning för skivorna, och gas vid höga varvtal
för att kolla lådan. Ja, lite vanliga grejor.

En dum fråga. 98 års modell finns bara med insprutning? Den finns
inte med förgasare? Bara så att jag vet, he, he.

Jag har en -96:a som jag är sjukt nöjd med. Bästa pangen för pengen tycker jag :)

Vad gäller kamkedjesträckaren så brukde en del, i början, när modellen var "ny" som jag förstått det, vara lite vek så den sträckte inte kedjan med lite rassel som följd. Sliten kedja kan också ge rassel *host*. Är rasslet konstant och inte för högt och den inte har pajat på flera år så lär den inte paja helt plötsligt anser jag. Min har gått drygt 6 000 mil varav ca 2 000 mil i min ägo, no problemas.

I verkstadshanboken står det vad det får vara för max-avstånd mellan länkarna och på så sätt avgöra när man ska byta.

Skeva skivor är ovanligt, de är fullflytande. Men de glappar såklart upp med tiden. Samma skivor fram som Hayabusa så det borde gå att hitta vettiga som begagnade på skroten tex.

Förgasare 96-97, insprutning 98-99, verkstadshanboken täcker alla modellerna. Glöm inte kolla styrlagret, det känns lite "knöligt" att vrida om ngn har slangat för mkt och satt ned den ovarsamt. Kulorna i lagret har bonkat in gropar i lagerbanorna isf.

Bakdämpen på gamla japsar håller inte länge, min kändes som en cykelpump med fjäder och det var inte kul att vrida på i kurvor med lite nedlägg. Bytte till en begagnad Öhlinare bak och det blev en helt ny hoj. Känns helt planterat och kontrollerat numera.

Bromsslangar är viktigt att kolla. Om de inte är bytta bör du nog göra det, byt i så fall till stålomspunna. Min bakbroms slutade funka pga originalslang som det lossnade gojs från som gjorde att det inte kom fram bromsvätska. Blev lite lätt överaskad när jag skulle hålla hojen i backe...

Ädit: Mindes fel *alzheimer*, den har strax gått 7000 mil :)

Last edited:

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Tjena alla efter en sådär 8 år är man tillbaka i 750 svängen. Har en fråga bytte till mig en privatimporterad gsxr 99 men den är reggad som 00a i papprena är de någon som vet varför de kan va så? menar skiljer väl en 6-7 kw modellerna imellan..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Den kan vara reggad 2011 även om det är en -99.

Min -96:a är reggad -99 och då går den som det eftersom det egentligen är kopplat till miljökrav och andra lagar, inte vad tillverkaren tycker att det är för modell. Reggningen är ju främst en juridisk pryl och inte en teknisk pryl :)

Så har min klena hjärna förstått det iaf.

Mvh

Tuppjuck von Knarrig :)

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Jo att den kan va reggad som annan årsmodell är ju tydligt, frågan är ju varför man gör så då mer kw = dyrare försäkringskostnad, frågade även besiktningskillen igår men han hade ingen aning.

Undrar om man kan importera och regbesikta som äldre än vad den är då kan man ju spara en slant :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
@SGM - Stiligt! Är det R&G skylthållare du kör på? Vad mer har du gjort utöver helröret? Förresten, hittar ingen 600 L1-tråd?

Det är helsystem (Yoshimura TRC) och en PCV - annars är det inget speciellt gjort, Sportsmart och XBK5-belägg med lite frisk ATE Superblue bromsvätska. :)

Motospeed mappade den innan äventyret till Tyskland - var ned till Ringen och pangade lite första veckan på semestern (fräsigt satan).

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151511354110172&l=a8e2514eab

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151480159205172&l=ac1ae4795e

132 pållar på bakhjulet, från 125 som den hade standard, märker rätt stor skillnad på svaret mest, den är betydligt skarpare när man skall lägga på lite i böj..

Nu väntar jag på stålspunna slangar (Fren Tubo) och Brembos fräsiga RCS 19 bromspump. :hihi

FZ750ägare

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2013
Hoj
Yamaha FZ750 -85
Detta är ingen säljes annons men undrar om de finns någon marknad för GSXR 750 -98 delar och vad man kan begära för de tex kompletta hjul f+b, framgaffel, sving, svensksåld ram med papper.

Mvh

Linearob

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Hoj
XJR1300R 2016
Hej,
Tänkte bara säga att jag verkar få ett helsystem 'Arrow' och en styrenhet 'Bazzaz' över från min gsx-r750 2011.

Bazzaz styr bränsle/luft, har traction-control och race-växlad Quick-shifter.

Skriv till mig vid intresse :)

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Vem kan tipsa om firma som kan hjälpa mig ställa fjädringen? Tycker det funkat helt ok under säsongen och har därför inte skruvat själv. Men det är ju inställningarna från fabrik nu och jag vill ha en personlig set up efter min vikt och körstil… Hur har ni andra gjort? Manualen berättar bara hur man justerar, hittar inga tabeller eller andra tips. :va

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Då var man tillbaka i "Gixxer-träsket" igen! :yoparty

Blev en ny svart 2011 :D Vintern blir lång!:brinnerup

Linearob

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Hoj
XJR1300R 2016
Grattis, det är en riktigt skön hoj! Vill bara påminna om att jag har ett Arrow helsystem och en Bazzaz bränslekontrollenhet med TC och Quick shifter. Den är dessutom mappad både med och utan db-killer. Saker i nyskick till bra priser, ca halva nypriset.

Last edited:

Linearob

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Hoj
XJR1300R 2016
Har nu lagt ut mitt arrow system och bazzaz enheten på tradera. Så slipper jag hålla på och "annonsera" här på forumet :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept