Gubbe 53 år och en GSXR 750

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
blom skrev:
jag håller med till 100% och det är ju faktiskt både du och jag som får betala det med
Måhandä. Det förekommer MYCKET skenförsäkring, garanterat.

Det är bara vissa som inte har vett på att det kanske är aningen korkat att skryta/fråga/diskutera det på ett forum där majoriteten är ägare av motorcyklar.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
sandstream skrev:
Någon mer än jag som tycker att det är helt sanslöst att folk räknar upp alla hojar de någonsin ägt inklusive vem de har sålt dem till under sin avatar?
:lol :lol
 

Snowman89

Guest
sandstream skrev:
Att skenförsäkra sin hoj är inte så populärt bland oss andra som faktiskt står på våra hojar själv.
Om du ändå ska göra det så se till att ta reda på att försäkringen även gäller när du kör hojen och inte bara för pappsen.
så har jag min 125a försäkrad, försäkringen står på mor men jag får köra och försäkringen gäller fortfarande
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
mikal skrev:
Jo jag förstår det ur din synvinkel också. Då blir det ju en moralfråga och visst har jag förståelse för dig. Det enda är att man vill komma billigt undan.

Jag tänker såhär - tolka det hur ni vill.

Men om jag försäkrar mcn ensam och får betala 20 000kr/år, på två års
försäkring har jag ju betalt hojen en gång till om jag köper en mc för 40 000kr.
Om jag då får till en gubbförsäkring och inte får ut något från försäkringsbolaget så kanske det går jämnt ut med att betala skadorna själv.

Ja det där kan man ju diskutera hur dumt eller bra det är.
Men ni förstår nog mitt resonemang även om det sticker i ögonen på vissa av er.

Jag är inte här för att provocera på något sätt, bara så ni vet. :)

MVH Micke.


Problemet är nog inet dina egna skador utan dom som du kanske orsakar någon annan om försäkrings bolaget ser det som en skenförsäkring .
Så betalar dom inte din Trafik del , kan orsaka att du får punga ut en halv miljon på grund av att du råkade köra på en kille och han blev rullstols bunden. eller att du kör av vägen och hamnar i rullstol och inte får ett öre :( tråkigt för din del då


Köp en anna cykel lr ta smällen att det är dyrt att köra sporthoj på gatan

rest my chase :corn :rolleyes:
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Snowman89 skrev:
så har jag min 125a försäkrad, försäkringen står på mor men jag får köra och försäkringen gäller fortfarande

Är det inte något som att man ska bo under samma tak för att försäkringen ska gälla?
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Den dagen det uppdagas att försäkringen inte är giltig så kommer du säkert att få ett fint litet brev från trafikförsäkringsföreningen.
Men det har du gjort dig förtjänt av. :tummenupp
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
newstead skrev:
Det där med 1985 försvann väldigt fort från hans profil... :gnissla

Ja alla trackar ju en när man försöker diskutera något.
Lika bra det när man ska delta i någon annan diskussion så
slipper folk börja klaga. :kocko
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gottis skrev:
Problemet är nog inet dina egna skador utan dom som du kanske orsakar någon annan om försäkrings bolaget ser det som en skenförsäkring .
Så betalar dom inte din Trafik del , kan orsaka att du får punga ut en halv miljon på grund av att du råkade köra på en kille och han blev rullstols bunden. eller att du kör av vägen och hamnar i rullstol och inte får ett öre :( tråkigt för din del då


Köp en anna cykel lr ta smällen att det är dyrt att köra sporthoj på gatan

rest my chase :corn :rolleyes:


Jag har faktiskt haft den här diskussionen med en snut förut.. En dödsolycka i trafiken kostar ungefär 13 miljoner... (-98 alltså, nu är det säkert mer)

Vad tror ni då att det kostar om man sätts/sätter nån i rullstol?
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
mikal skrev:
Ja alla trackar ju en när man försöker diskutera något.
Lika bra det när man ska delta i någon annan diskussion så
slipper folk börja klaga. :kocko


Välkommen till sporthoj.com :tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
mikal skrev:
Ja alla trackar ju en när man försöker diskutera något.
Lika bra det när man ska delta i någon annan diskussion så
slipper folk börja klaga. :kocko
Varför gå in på ett forum och fråga hur mycket du kan tjäna på att skenförsäkra hojen då? Det finns väl några hundra sådana trådar redan och alla slutar likadant, nämligen med att den som ställt frågan blir idiotförklarad. Med rätta enligt mig.

Ska du skenförsäkra så ring till ett försäkringsbolag och fråga istället. Det är för övrigt det enda sättet att få reda på vad en försäkring skulle kosta i det aktuella fallet då mc-försäkringar i allmänhet är ett lotteri.
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
newstead skrev:
Varför gå in på ett forum och fråga hur mycket du kan tjäna på att skenförsäkra hojen då? Det finns väl några hundra sådana trådar redan och alla slutar likadant, nämligen med att den som ställt frågan blir idiotförklarad. Med rätta enligt mig.

Ska du skenförsäkra så ring till ett försäkringsbolag och fråga istället. Det är för övrigt det enda sättet att få reda på vad en försäkring skulle kosta i det aktuella fallet då mc-försäkringar i allmänhet är ett lotteri.

Kul att du kunde bidra med något. :rolleyes:
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Gottis skrev:
Problemet är nog inet dina egna skador utan dom som du kanske orsakar någon annan om försäkrings bolaget ser det som en skenförsäkring .
Så betalar dom inte din Trafik del , kan orsaka att du får punga ut en halv miljon på grund av att du råkade köra på en kille och han blev rullstols bunden. eller att du kör av vägen och hamnar i rullstol och inte får ett öre :( tråkigt för din del då


Köp en anna cykel lr ta smällen att det är dyrt att köra sporthoj på gatan

rest my chase :corn :rolleyes:


Hela grejen med obligatorisk trafikförsäkring är ju att den alltid ersätter tredje part så vida du inte haft i uppsåt att krocka!
Ersätter ju många gånger tom om föraren är full! :kocko
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Gottis skrev:
Problemet är nog inet dina egna skador utan dom som du kanske orsakar någon annan om försäkrings bolaget ser det som en skenförsäkring .
Så betalar dom inte din Trafik del , kan orsaka att du får punga ut en halv miljon på grund av att du råkade köra på en kille och han blev rullstols bunden. eller att du kör av vägen och hamnar i rullstol och inte får ett öre :( tråkigt för din del då


Köp en anna cykel lr ta smällen att det är dyrt att köra sporthoj på gatan

rest my chase :corn :rolleyes:

"You got the point" hoppas de som skenförsäkrar eller funderar på det tänker en gång till innan de gör det...igentligen så kanske de borde göra lumpen där tänker man inte själv där gör befälen det åt en, o vissa värkar behöva det :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ozto skrev:
Hela grejen med obligatorisk trafikförsäkring är ju att den alltid ersätter tredje part så vida du inte haft i uppsåt att krocka!
Ersätter ju många gånger tom om föraren är full! :kocko

Den ersätter ALLTID 3e part om föraren är full, eller kanske i kombination med allmänna trafikförsäkringsfonden (eller vaffan det heter)...

Hur som helst är det förjävla illa att sladda runt på andras bekostnad.. Som att lyfta bidrag OCH jobba svart ungefär.. Jobba svart e för mig helt ok.. men KOSTA ingenting samtidigt då...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
En sak till, är inte dom flesta försäkringsbolag aktiebolag? Och då med ett vinstsyfte!
Förlorarna på skenförsäkringar då borde ju inte vara hojåkarna utan aktieägarna!
Tycker då att det är upp till försäkringsbolagen själva att se till att det inte skenförsäkras! Tex genom att inte vagnskada osv gäller om inte ägaran kör...
Så är det bara för dom som inte gillar att folk skenar och fuskar att dom väljer det bolaget med hårdast skrivet avtal med försäkringstagarna.


Jag kan inte riktigt förstå proportionerna på hetsen mot folk som trixar med försäkringarna!

Borde finnas större anledning till att rasa mot dom som kör som galningar på väg och bana för att sen så fort det går åt skogen låta f-bolaget lösa hojen så dom kan köpa en ny!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top