Gubbe 53 år och en GSXR 750

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
ozto skrev:
Förlorarna på skenförsäkringar då borde ju inte vara hojåkarna utan aktieägarna!
Jo så måste det vara för vi som INTE skenförsäkrar förlorar ju absolut ingenting på att våra premier blir dyrare... :tomten
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
hållundan skrev:
Måhandä. Det förekommer MYCKET skenförsäkring, garanterat.

Det är bara vissa som inte har vett på att det kanske är aningen korkat att skryta/fråga/diskutera det på ett forum där majoriteten är ägare av motorcyklar.
Majoriteten på detta forum(inte jag själv :crash) tycker även att det är ok att köra bakhjul,framhjul,pressa tider på allmän väg,köra ifrån snuten,osv,osv.med klotning som utgång men det tycker majoriteten bara är coolt samtidigt som det i allra högsta grad påverkar våra premier.
Bara en tanke.
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
Turture skrev:
Majoriteten på detta forum(inte jag själv :crash) tycker även att det är ok att köra bakhjul,framhjul,pressa tider på allmän väg,köra ifrån snuten,osv,osv.med klotning som utgång men det tycker majoriteten bara är coolt samtidigt som det i allra högsta grad påverkar våra premier.
Bara en tanke.

Det finns ju besserwissrar överallt :hihi
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Turture skrev:
Majoriteten på detta forum(inte jag själv :crash) tycker även att det är ok att köra bakhjul,framhjul,pressa tider på allmän väg,köra ifrån snuten,osv,osv.med klotning som utgång men det tycker majoriteten bara är coolt samtidigt som det i allra högsta grad påverkar våra premier.
Bara en tanke.
Det ska absolut inte stickas under stolen.

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves.

mikal skrev:
Det finns ju besserwissrar överallt :hihi
Det finns moppefuckon överallt.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Vad påverkar våra premier mest, att folk kör över sin förmåga och som idioter och klotar, eller att man skenförsäkrar.
Jag är inte för att skenförsäkra men det var bara en tanke till alla som dissar killen totalt, hoppas ni dissar nästa person som lägger en Bombrunda på bulten med tidtagning. Inget ont om någon person som sagt.

MVH Jonas
 

sandstream

Guest
När det gäller skenförsäkringar på äldre personer så är det ju egentligen inte vi här på SH som ska bli förbannade utan de äldre som får dras med snorungar som kraschar på deras bekostnad.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Vad påverkar våra premier mest, att folk kör över sin förmåga och som idioter och klotar, eller att man skenförsäkrar.

Båda i kombination?

...hoppas ni dissar nästa person som lägger en Bombrunda på bulten med tidtagning.

Om han/hon har försäkring så...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
custe skrev:
Det va ju inte riktigt frågan, eller bidrar dom lika mycket menar du?
Nej det menar jag inte men i kombination så påverkar dom nog som mest.

Ex.
Faktor A påverkar med 10% och faktor B påverkar med 20%.
A*B=32%, dvs. tillsammans påverkar dom med 32%
Obs. siffrorna är helt tagna ur luften, jag använde dom bara för att förklara mitt påstående.

@edit: Jag har ingen aning om vilket som påverkar premierna mest var för sig men en kvalificerad gissning är väl personskador vid olyckor? Däremot så vet jag inte hur stor andel av motorcyklarna i olyckor som är skenförsäkrade.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
newstead skrev:
Nej det menar jag inte men i kombination så påverkar dom nog som mest.

Ex.
Faktor A påverkar med 10% och faktor B påverkar med 20%.
A*B=32%, dvs. tillsammans påverkar dom med 32%
Obs. siffrorna är helt tagna ur luften, jag använde dom bara för att förklara mitt påstående.

Okej! Då förstår jag, du svarade inte på min fråga, men jag förstår självklart vad du menar att två saker bidrar med en viss %. Sen har vi ju stölder också, men dom som snor motorcyklar e vi ju också rätt bra på att dissa här inne...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
custe skrev:
Okej! Då förstår jag, du svarade inte på min fråga, men jag förstår självklart vad du menar att två saker bidrar med en viss %. Sen har vi ju stölder också, men dom som snor motorcyklar e vi ju också rätt bra på att dissa här inne...
Dom bör man dissa... och helst pissa på! Det gäller väl även bedrägerier.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ozto skrev:
En sak till, är inte dom flesta försäkringsbolag aktiebolag? Och då med ett vinstsyfte!
Förlorarna på skenförsäkringar då borde ju inte vara hojåkarna utan aktieägarna!


Du har aldrig pluggat eller jobbat med nåt som har med ftgsekonomi att göra va?

1. Ja, de är nog alla AB och oavsett om det funnits nån liten EF så skulle de också drivits i vinstsyfte.

2. Att det INTE kostar 100.000+ att försäkra beror på nåt så enkelt som konkurrens.. En marknadsekonomi har sina fördelar.

3. Problemen med skebförsäkringar slår på ALLA försäkringsbolag. Vilket i sin tur leder till att ALLA höjer priserna. De som endast försäkrar vissa typer av hojar (Custom helst då) är i regel billigare OCH gör förmodligen betydlig bättre vinst än konkurrenterna.

4. Skulle alla skenförsäkrare vända sig till samma bolag skulle just det bolaget antingen bli betydligt dyrare, eller skärpa kontrollen enormt.

5. Om det som du säger är försäkringsbolagets uppgift att stoppa skenförsäkrare så ska detta genomföras med avlönad personal. Vem betalar den lönen tror du?


Slutsats:

Om alla som är emot det skulle bli nitiska paragrafryttare (och shit vad jag hatar såna i alla andra sammanhang) och anmäla/gola på alla de som kör fejkförsäkrat, så skulle vi förmodligen få allas våra premier sänkta markant.

Ja, det är dyrt att ha hoj när man är liten, förjävligt? Samtidigt intygar de flesta att de blivit betydligt säkrare och väljer sina tillfällen bättre för lek etc med några tusen mil i ryggen.

Är det bara jag som får ihop den ekvationen eller??? Det finns kanske en anledning till att färskingar får högre premier!?
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
newstead skrev:
Dom bör man dissa... och helst pissa på! Det gäller väl även bedrägerier.
Håller med helt och hållet. Jag vet jag e lite dryg med mina inlägg men det jag vill peka på är att som sagt många på detta forum har lite dubbelmoral. Jag kan väll inte påstå att jag håller hastigheten jämt och ständigt men jag lägger inte heller energi på att gnälla på folk som inte gör som jag vill. När jag ser den 111 tråden om skenförsäkring denna månaden så bryr jag mig helt enkelt inte om att läsa den. Man kan ju faktiskt välja vad man läser. Ge varandra lite tips och idéer (på ett trevligt sätt) om vad som kan gå fel vid skenförsäkring, eller som Maria hur man kan göra på ett annat sätt för att hålla ner kostnaderna. Man behöver inte kalla varandra för moppefuckon mm.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
custe skrev:
Man behöver inte kalla varandra för moppefuckon mm.



:whip Hahaha... Bästa jue :banana

:notme Fast jag e galet oskyldig.. Jag är alltid oerhört saklig och skriver aldrig i tramstrådar :gnissla
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
custe skrev:
Håller med helt och hållet. Jag vet jag e lite dryg med mina inlägg men det jag vill peka på är att som sagt många på detta forum har lite dubbelmoral. Jag kan väll inte påstå att jag håller hastigheten jämt och ständigt men jag lägger inte heller energi på att gnälla på folk som inte gör som jag vill. När jag ser den 111 tråden om skenförsäkring denna månaden så bryr jag mig helt enkelt inte om att läsa den. Man kan ju faktiskt välja vad man läser. Ge varandra lite tips och idéer (på ett trevligt sätt) om vad som kan gå fel vid skenförsäkring, eller som Maria hur man kan göra på ett annat sätt för att hålla ner kostnaderna. Man behöver inte kalla varandra för moppefuckon mm.
Dubbelmoral är bra, annars skulle det inte finnas någon att hacka på i såna här trådar. Jag håller alltid hastigheten och har aldrig kört fortare än 70 med min hoj... inte ens på motorväg. Marias inlägg var en riktig moralkaka som...

[Ironi:eek:ff]
Ironiknappen hade fastnat inne.

Maria hade ett bra inlägg. Du har rätt, man behöver inte läsa såna trådar. Jag håller inte heller alltid hastigheten. Och man behöver inte kalla varandra för moppefuckon. MEN, ibland går det inte att låta bli... :gnissla
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
newstead skrev:
Dubbelmoral är bra, annars skulle det inte finnas någon att hacka på i såna här trådar. Jag håller alltid hastigheten och har aldrig kört fortare än 70 med min hoj... inte ens på motorväg. Marias inlägg var en riktig moralkaka som...

[Ironi:eek:ff]
Ironiknappen hade fastnat inne.

Maria hade ett bra inlägg. Du har rätt, man behöver inte läsa såna trådar. Jag håller inte heller alltid hastigheten. Och man behöver inte kalla varandra för moppefuckon. MEN, ibland går det inte att låta bli... :gnissla

:tummenupp Jag joinade sporthoj en månad efter dig och jag lovar jag har inte kallat någon för något nedvärderande än, men jag kanske bara e väldigt tråkig :va Ha det gott :fyllisar
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ger 1000 spänn i månaden halvförsäkrad för min r1 så du kan ju ta de i åtanke när du försäkrar din mc om du bara åker några månader så kan de ju va alternativ å ta den på dej själv
angåennde frågan om skenförsäkrar å dom idioter som kör över sina begränsingar
tror de e samma folk som skenförsäkrar som också krashar!!!!!!!!!!!!!!!
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
sandstream skrev:
Någon mer än jag som tycker att det är helt sanslöst att folk räknar upp alla hojar de någonsin ägt inklusive vem de har sålt dem till under sin avatar?

Det kanske får snabeln mellan benen på dom att växa litegrann för en stund tills det kommer en sådan som du och kortar ner den igen. (Både snabeln och texten) :hihi
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
newstead skrev:
Tack :pannkyss

pini skrev:
ger 1000 spänn i månaden halvförsäkrad för min r1 så du kan ju ta de i åtanke när du försäkrar din mc om du bara åker några månader så kan de ju va alternativ å ta den på dej själv
angåennde frågan om skenförsäkrar å dom idioter som kör över sina begränsingar
tror de e samma folk som skenförsäkrar som också krashar!!!!!!!!!!!!!!!

Kan mycket väl vara så.
Som svar till trådskaparen. Jag betalar 1500:- i månaden halvförsäkrad, ställer av den när den inte används. Vid avställning betalar jag ca. 250:- i månaden. Skulle den stå på en 50 årig gubbe skulle den säkerligen vara betydligt billigare men med betydligt högre självrisk. Mitt tips, följ Marias tips.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top