Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kan nog bli en käck supermoto/tracker-bastard. Rundbana möter 2000-talet.

Håller också med ang styret. Eftersom den blir såpass "modern" med de feta hjulen så tycker jag du kan klämma till med ett "fatbar" från biltema. :tummenupp

Angående färgen så röstar jag för kult!
evelk.jpg
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Wow! Jag gillar verkligen ditt projekt. Stuket och färgvalet är helrätt!

Smaken är som baken, och jag hoppas du inte tar illa upp, men om det varit MIN hoj hade jag tänkt på följande saker:

- Jag håller med Bushido ang däcken. Den typen av däck finns säkerligen till dina fälgdimensioner.

- Ingen framskärm

- Styret måste vara ett svart crosstyre med fågelpinne. Absolut inte fatbar.

- Tomrummet under sadeln är ett måste för att behålla stuket. Det måste fixas så att det funkar att flytta ev. batteri, oljetank m.m. som satt där tidigare. Kanske kan det flyttas till under kutsen? Mindre batteri?

- Remdrift är inte speciellt upphetsande så konvertering till kedjedrift hade det blivit. Ett hemmagjort, minimalt bakre kedjeskydd, ev bara för besiktning

- Motorpaketet ser mycket lättare och smidigare ut när kåpan över främre remhjulet/drevet är borta, men det lär ju inte vara helt säkert att köra utan. Jag hade tillverkat ett nytt enkelt skydd över drevet, kanske av lite rör och hålborrad plåt?

- Jag tycker att HD:s ok och bromsskivor ser allmänt daterade ut, så jag skulle försökt hitta något som ser lättare och mer race-betonat ut.

- Original luftburk måste bort. Den är touring.

- Minimal hastighetsmätare och rund, klassisk varvräknare

Just my 2 cents,
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Eftersom alla har en åsikt om styret så kommer min här: Jag tycker att det kan bryta av fint & det blir mera din hoj för att allvarligt så finns det ju redan rätt så många som byggt repliker. Så ha den som förebild men försök få med lite eget stuk med.
 

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Ort
MALMÖ
Hoj
1991 sportster 1200XR
Tycker däcken var riktigt feta och ska få sitta kvar. =)

Tack! :) De kommer få vara kvar, eventuellt blir det ändring framöver men man måste ju ha planer. Känner på mig att detta bygge kommer få flera versioner framöver hehe

Kan nog bli en käck supermoto/tracker-bastard. Rundbana möter 2000-talet.

Håller också med ang styret. Eftersom den blir såpass "modern" med de feta hjulen så tycker jag du kan klämma till med ett "fatbar" från biltema. :tummenupp

Angående färgen så röstar jag för kult!
evelk.jpg

Jag kommer nog plocka upp ett annat styre i helgen och testa, postar bilder så kan vi reda ut detta en gång för alla. Skitkul med feedback :)
 
Last edited:

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Ort
MALMÖ
Hoj
1991 sportster 1200XR
Wow säger jag! Verkligen tacksam för din input!

Wow! Jag gillar verkligen ditt projekt. Stuket och färgvalet är helrätt!

Jag gillar verkligen stuket just nu. Delar din oro för att stuket försvinner när resten av delarna kommer på plats.

Smaken är som baken, och jag hoppas du inte tar illa upp, men om det varit MIN hoj hade jag tänkt på följande saker:
Tar INTE illa upp, jag lovar :)

- Jag håller med Bushido ang däcken. Den typen av däck finns säkerligen till dina fälgdimensioner.

- Ingen framskärm

- Styret måste vara ett svart crosstyre med fågelpinne. Absolut inte fatbar.

- Tomrummet under sadeln är ett måste för att behålla stuket. Det måste fixas så att det funkar att flytta ev. batteri, oljetank m.m. som satt där tidigare. Kanske kan det flyttas till under kutsen? Mindre batteri?
Det hade varit grymt coolt att bygga bort oljetank och batteri. Har inte lyckats komma på hur jag ska kunna gömma det ännu. Ska verkligen ge det lite designtanke för det hade varit awesome. Har du sett nåt sånt bygge?

- Remdrift är inte speciellt upphetsande så konvertering till kedjedrift hade det blivit. Ett hemmagjort, minimalt bakre kedjeskydd, ev bara för besiktning
Really? Jag kunde konverterat till kedja men tyckte remmen var sjysst att ha kvar, mindre underhåll och trassel. Klart detär lite racigare med kedja men för sent att ändra då jag redan investerat i offse-drev som kostade skjortan.

- Motorpaketet ser mycket lättare och smidigare ut när kåpan över främre remhjulet/drevet är borta, men det lär ju inte vara helt säkert att köra utan. Jag hade tillverkat ett nytt enkelt skydd över drevet, kanske av lite rör och hålborrad plåt?
Absolut, faktum är att jag inte ens kan montera kåpan där pga att offsett-remhjulet fram sticker ut för mycke. Ligger i planerna att tillverka nåt där. Vägrar offsetta orginalkåpan, blir inge snyggt. Eventuellt choppa kamkåpan lite också så det ser lite mer genomtänkt ut.


- Jag tycker att HD:s ok och bromsskivor ser allmänt daterade ut, så jag skulle försökt hitta något som ser lättare och mer race-betonat ut.

Japp, men det blir nog nästa vinter. Planerna för version 2.0 involverar trim, kanske ny gaffel, uppgraderade bromsar. (det börjar bli dyrt)


- Original luftburk måste bort. Den är touring.
Japp det blir ett öppet V&H-filter med skull cap.


- Minimal hastighetsmätare och rund, klassisk varvräknare
Initialt lir det nog bara den ensamma runda hastighetsmätaren men hade tänkt leta upp dubbla runda små mätare så småningom.


Just my 2 cents,

Much appreciated


jag tycker bara: :tummenupp och :yoparty

Kommer följa tråden!

Tack! Och välkommen! :)

:tummenupp

Kör på med det styret, däcken och en liten skärm. Helt klart orange.

Gött me lite medhåll ;-)
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Det skall bli kul att följa ditt bygge.

Det borde vara möjligt att flytta batteri och ev. andra eldetaljer till under kutsen, speciellt om du använder modernare, mindre batteri som kan placeras liggande.

Oljetanken kanske blir lite knivigare, men om man inte kan flytta den helt så kanske man kan byta ut den till en cylindrisk tank på tvären? Då kanske man kan behålla känslan av att det är tomt under sadeln? Alternativt kanske en cylindrisk tank längs ett av ramrören?

Jag håller helt med om kamkåpan. Om du kan modifiera den lite så kanske den ser mindre "avhuggen" ut.

Lycka till!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett styre är en relativt liten peng så det blir att skaffa ett till och provmontera. Tyckte detta blev nästan lite "hög clipon" känsla vilket jag gillar men vi får se.

Eventuellt får bygget en andra iteration med andra (större) hjul och då är däcken oven läckra!

Tackar! Har itne bestämt hur jag ska bygga fästena till cutsen än. Hade varit snyggt att dälja raamen men då blir den väl låg... Håller med, då borde tanken följa med ner.

[/url]

Saken är ju den att du vill ha ett brett crosstyre på en flattrack för att kunna hantera hojen lättare. Ett litet cliponstyre när hojen sladdar vilt fram och tillbaka på en grusbana är nog inte att rekommendera...:gnissla Inte för att din hoj lär användas till det i och för sig:D Men stuket bygger ju ändå på originalet så att säga, och då känns det lite out-of-place med ett smalt och högt styre:) Och detsamma gäller ju då däcken. Men huvudsaken är ju att du som ägare blir nöjd, så jag ska inte lägga mig i:tummenupp

Du skulle ju kunna ta ner cutsen lite så att den kommer ner över ramen, låta tanken följa med ner och sen höja hela hojen lite för att kompensera för att de sitter lågt. Så får du lite mer hög crosskänsla på köpet också:)
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Det hade varit grymt coolt att bygga bort oljetank och batteri. Har inte lyckats komma på hur jag ska kunna gömma det ännu. Ska verkligen ge det lite designtanke för det hade varit awesome. Har du sett nåt sånt bygge?

Tjena! Roligt bygge att följa! :yoparty

Jag byggde ihop min Sportster Tracker förra sommaren. Maxxis dirt track däck, 19tum fram och bak, egen oljetank i under plåtkutsen bak och batteriet under sadeln så det går att få plats med det på annat ställe än original om man trixar lite. Batteriet är inte ens ett av dessa nya minibatterier utan stort standard. Om man sätter dit ett minibatteri så kan oljetanken gå in lite under sadeln och då går det nog att få till en vettig oljevolym under den kutsen du har. Men det blir en del jobb. Min hoj ska snyggas till och säljas i nu i vår.

Länk till ett par bilder på den.

http://sideburnmag.blogspot.com/2010/06/daily-dirt.html

Lycka till! /Marcus
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Du borde väl kunna bygga in en oljetank i kutsen. Batteriet precis ovanför svingbulten så att man fortfarande får den "öppna" känslan i ramen.

Sen kanske kapa ner kam kåpan.

86056-joebotics-albums-16125-cam-cover-trimming-picture75990-cam-cover2.jpg
 

eter242

Rävas MC
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
HARLEY-DAVIDSON FXSTBI, XVS1100, Crescent Compact
fyfasen! En sån här tråd gör att jag vill ha en tredje hoj - en sportster! :tummenupp

Vart hittar man 'wrinkle black'-lack att köpa så det matchar det fabrikslackade HD-delarna?
 

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Ort
MALMÖ
Hoj
1991 sportster 1200XR
fyfasen! En sån här tråd gör att jag vill ha en tredje hoj - en sportster! :tummenupp

Vart hittar man 'wrinkle black'-lack att köpa så det matchar det fabrikslackade HD-delarna?

:) Sportstern är en riktig kameleont, kul att experimentera med! Lacken köpte jag på bikeline för 150 spänn. Det är lite småknepigt att få till den tyckte jag, men får man till det blir det riktigt bra. Finns lite mer tips kring det på bloggen. Pallade inte dubbel (trippel) posta
 

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
Coolt bygge! I stora drag så är de ju så där man SKA komponera en Sportster

Har en fråga om Wrinkel färgen vart handlar man den? och har den nåt
nr/namn?
Skulle göra sig fint på mina fula Sr fälgar
Tack /Tomas
 

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Ort
MALMÖ
Hoj
1991 sportster 1200XR
Coolt bygge! I stora drag så är de ju så där man SKA komponera en Sportster

Har en fråga om Wrinkel färgen vart handlar man den? och har den nåt
nr/namn?
Skulle göra sig fint på mina fula Sr fälgar
Tack /Tomas

Bikeline.se artnr 90-073

PJ1 motorfärg, matt svart wrinkle finish Tillbaka
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jävlar va tjusig! Helt klart i min smak!
Mer bilder tack!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top