Gym Träning Vintern 06/07

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Har börjat träna ordentligt nu igen lika bra :)

men nu är frågan vad ska man koncentrera sig på för muskel grupper framför allt inom RR var behöver man styrka och vart behöver man uthållighet

själv kör jag just nu mycket Ben och rygg/axlar

vad kör du och varför ??
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
kör inte RR(ännu :) ) men rygg/mage/axlar kan väl inte vara fel när man ska ligga där och pressa, feta lår och så kanske drar ner på tempot, Rossi är inte direkt biffig :va
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Motion är nog det viktigaste... Och lagom symetrisk träning, inget muskelbyggande här inte så man inte får på sig annat än måttsydda skinnställ.

Själv tänkte jag banta från 85kg till 45kg.:)
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
KGK skrev:
2658874 kör inte RR(ännu :) ) men rygg/mage/axlar kan väl inte vara fel när man ska ligga där och pressa, feta lår och så kanske drar ner på tempot, Rossi är inte direkt biffig :va


Varför feta lår jag tror det är mer att du ska se till att klara så mycket mjölk syra som möjligt

J.Andersson skrev:
2658877

Själv tänkte jag banta från 85kg till 45kg.:)


Jävla Tjockis :tungan
 
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Jag kör två gympass i veckan och avslutar med roddmaskin och crosstrainer. Försöker att inte träna med för tunga vikter och håller mig till högre antal reps (vill inte bygga mer muskler än nödvändigt). Roddmaskinen känns riktigt bra för underarmarna, och sen aktiverar den ju hela kroppen och ger konditionsträning.

Efter ett pass är placeboeffekten total. Här ska kapas varvtider med ny grym fysik 2007. :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Gottis skrev:
2658869 Har börjat träna ordentligt nu igen lika bra :)

men nu är frågan vad ska man koncentrera sig på för muskel grupper framför allt inom RR var behöver man styrka och vart behöver man uthållighet

själv kör jag just nu mycket Ben och rygg/axlar

vad kör du och varför ??

Stora explossiva muskler väger en massa och sitter bara ivägen för dig. Att köra hoj kan visserligen vara jobbigt, men knappast så jobbigt att du måste bli mer explossiv. Med andra ord skippa de tunga vikterna, träna istället uthållighet med många repititioner kombinerat med konditionsträning. Träna hela kroppen och glöm inte att strecha. Streching ökar din rörlighet och smidighet vilket kan vara din räddning den gången du slår i backen.

Om du har tänkt att satsa kan det vara lämpligt att lära sig någon form av mentalträning, något som ofta underskattas men har visat sig fungera riktigt bra i alla sorters sporter.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
ola_sandin skrev:
2658903 Stora explossiva muskler väger en massa och sitter bara ivägen för dig. Att köra hoj kan visserligen vara jobbigt, men knappast så jobbigt att du måste bli mer explossiv. Med andra ord skippa de tunga vikterna, träna istället uthållighet med många repititioner kombinerat med konditionsträning. Träna hela kroppen och glöm inte att strecha. Streching ökar din rörlighet och smidighet vilket kan vara din räddning den gången du slår i backen.

Om du har tänkt att satsa kan det vara lämpligt att lära sig någon form av mentalträning, något som ofta underskattas men har visat sig fungera riktigt bra i alla sorters sporter.


Kör idag oftast ca 3*15 i rep men lagom med vikter tex 50 kg på bänkenpressen stratcha gör jag mer än növändigt efter som jag har problem med för korta muskel tex bak sidan av lår och får lätt kramp... kondis blir det på löpar bandet och i rodd maskinen ofast en halvtimme men ska nog öka till 45 min handlar ju om en tid:s fråga med kan ju inte bo på gymmet..

Efter nyår så börjar kickboxningen där jag då får en kombi av kondis och rörlighet som jag ser som något mycket viktigt..bygga muskler lämnar jag åt andra mina 192 cm med 80 kg ligger ganska bra i tabellen.

Den mentala träningen lämnar jag åt skit snacket om mej bakom ryggen roligare när man kör ifrån dem :D :D skämt åsido

Mental träning får man igenom tex att lyckas köra 17 ggr iställe för 15 i repet när mjölksyran i framsidan av låren är så man skakar i benspark

J.Andersson skrev:
2658901 Sukkan kommer ju storkna!:mad:

kommer den göra ändå :D
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Börja springa 5km 3ggr i veckan med 2kgs vikter i handen...

Eller så köper du en cross...

Gym kortet kan du slänga det är helt värdelöst... Ifall du inte kör spinning hela tiden....
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Gottis skrev:
2658924 Kör idag oftast ca 3*15 i rep men lagom med vikter tex 50 kg på bänkenpressen stratcha gör jag mer än növändigt efter som jag har problem med för korta muskel tex bak sidan av lår och får lätt kramp... kondis blir det på löpar bandet och i rodd maskinen ofast en halvtimme men ska nog öka till 45 min handlar ju om en tid:s fråga med kan ju inte bo på gymmet..

Efter nyår så börjar kickboxningen där jag då får en kombi av kondis och rörlighet som jag ser som något mycket viktigt..bygga muskler lämnar jag åt andra mina 192 cm med 80 kg ligger ganska bra i tabellen.

Den mentala träningen lämnar jag åt skit snacket om mej bakom ryggen roligare när man kör ifrån dem :D :D skämt åsido

Mental träning får man igenom tex att lyckas köra 17 ggr iställe för 15 i repet när mjölksyran i framsidan av låren är så man skakar i benspark



kommer den göra ändå :D

Låter som en vettig träning..
Jag förkastade också mentalträning när jag först hörde om det. Men efter att ha läst en del om det och sett många exempel på hur mental träning kan vara skillnaden mellan vinna eller förlora (särskilt på elitnivå) tycker jag att det kan vara värt att prova. Ja att klara fler reps kan ju iofs vara en form av självförtroendehöjande faktor som leder till bättre resultat (på gymmet iaf).
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
sunkan skrev:
2658939 Börja springa 5km 3ggr i veckan med 2kgs vikter i handen...

Eller så köper du en cross...

Gym kortet kan du slänga det är helt värdelöst... Ifall du inte kör spinning hela tiden....

betalar inte för det ändå....sen är det goare att slippa springa i det här jävla regnandet...

cross ska det finnas tid och pengar till med också har kört cross i 10 år av mitt liv både på tävlings nivå och motion men det hör inte hit..efter att ha brutit det mesta i min kropp i den sporten och sen är det framför allt en praktisk fråga svårt at ha en cross i centrala gbg :huvet
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
De vettigaste råden än så länge som jag ser det står Oscar och Sunkan för.

Snabb på hoj blir man varken på löpband eller under en skivstång, utan av att köra hoj i olika former. Om du dessutom väljer att köra cross så får du all träning du behöver i form av muskler och kondition.

(Tränat 4-6 pass i veckan i olika former under snart sex års tid och är fortfarande långsammast på banan.)
 

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Örebro
Hoj
Gixxer 1000 05
Mental träning

E klar utbildad idrottslärare om 3 veckor ungefär. Tänkte bara berätta att mental träning är idag vetenskapligt bevisat att det fungerar i allra högsta grad. Vi har haft flera kurser med litteratur som behandlar ämnet t.ex. Tankens kraft m.fl. Har man med sådant i en universitetsutbildning så borde ju folk kanske börja tänka efter och omvärdera sin misstro till fenomenet. Inte för att nån dissat det här nu men i övrigt.... :yoparty
 

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
J.Andersson skrev:
2658877 Motion är nog det viktigaste... Och lagom symetrisk träning, inget muskelbyggande här inte så man inte får på sig annat än måttsydda skinnställ.

Själv tänkte jag banta från 85kg till 45kg.:)


det ända vettiga du någonsin sagt....:tungan men gym är för homos, skaffa cross/enduro så har du kondis å muskler där du behöver dom...tror ja iaf...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gottis skrev:
2658869 Har börjat träna ordentligt nu igen lika bra :)

men nu är frågan vad ska man koncentrera sig på för muskel grupper framför allt inom RR var behöver man styrka och vart behöver man uthållighet

själv kör jag just nu mycket Ben och rygg/axlar

vad kör du och varför ??

Styrkan sitter i musklerna och uthålligheten i hjärtat kan man väl säga. Träna allt men jobba inte för mycket volym och max, då blir du bara tunk. kör 8-14 reps sett på allt och kom ihåg att styrkan sitter i bålen. Stark mage/rygg= stark.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Burrat skrev:
2658968 E klar utbildad idrottslärare om 3 veckor ungefär. Tänkte bara berätta att mental träning är idag vetenskapligt bevisat att det fungerar i allra högsta grad. Vi har haft flera kurser med litteratur som behandlar ämnet t.ex. Tankens kraft m.fl. Har man med sådant i en universitetsutbildning så borde ju folk kanske börja tänka efter och omvärdera sin misstro till fenomenet. Inte för att nån dissat det här nu men i övrigt.... :yoparty

Läser också till bla idrottslärare och jag får erkänna att det var där som jag kom i kontakt med mental träning.
 

sandstream

Guest
ola_sandin skrev:
2658903 Stora explossiva muskler väger en massa och sitter bara ivägen för dig. Att köra hoj kan visserligen vara jobbigt, men knappast så jobbigt att du måste bli mer explossiv. Med andra ord skippa de tunga vikterna, träna istället uthållighet med många repititioner kombinerat med konditionsträning. Träna hela kroppen och glöm inte att strecha. Streching ökar din rörlighet och smidighet vilket kan vara din räddning den gången du slår i backen.
Har precis läst klart en bok där flera olika MotoGP-förare berättar om sin off-season träning och du summerar rätt bra hur de tränar.
Mycket kondition men nästan ingen gymträning alls. Många av dem kör cross men mest för att hålla igång då det tekniskt sett inte ger dem speciellt mycket.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2659014 Har precis läst klart en bok där flera olika MotoGP-förare berättar om sin off-season träning och du summerar rätt bra hur de tränar.
Mycket kondition men nästan ingen gymträning alls. Många av dem kör cross men mest för att hålla igång då det tekniskt sett inte ger dem speciellt mycket.

Jag tror MX är finfin träning (har man byggt upp en tendens att hålla krampaktigt i styret under RR året så märker man det när crossen åker fram :D ). Jag tror det tekniskt sett ger stora fördelar att köra cross för RRsatsningen (iaf på min nivå), det måste ju ge mer balans att köra MX i vinter än att vara ute och jogga :tungan . Sen är det ju allt det där med spårval, se långt fram, mentalt redan vara inne i nästa böj, koncentration, styra med kroppen, hålla hojen med bena osv... Men framför allt, det är ju roligare än andra fysträningsformer :D .

Men nu när det regnar så förbannat att man kan åka båt runt crossbanan, så blir det mer cykling istället. Någon "gymning" hinns inte med (tror fokus skall vara konditionsträning så man kan hålla koncentrationen).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top