Gym Träning Vintern 06/07

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
bean305 skrev:
2659066 Jag tror MX är finfin träning (har man byggt upp en tendens att hålla krampaktigt i styret under RR året så märker man det när crossen åker fram :D ). Jag tror det tekniskt sett ger stora fördelar att köra cross för RRsatsningen (iaf på min nivå), det måste ju ge mer balans att köra MX i vinter än att vara ute och jogga :tungan . Sen är det ju allt det där med spårval, se långt fram, mentalt redan vara inne i nästa böj, koncentration, styra med kroppen, hålla hojen med bena osv... Men framför allt, det är ju roligare än andra fysträningsformer :D .

Men nu när det regnar så förbannat att man kan åka båt runt crossbanan, så blir det mer cykling istället. Någon "gymning" hinns inte med (tror fokus skall vara konditionsträning så man kan hålla koncentrationen).
Man är väll lagom mörbultat till rr-säsongen sen,, men visst! Sist jag hade cross slog jag axeln ur led!!!!! ;(
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
KGK skrev:
2658874 kör inte RR(ännu :) ) men rygg/mage/axlar kan väl inte vara fel när man ska ligga där och pressa, feta lår och så kanske drar ner på tempot, Rossi är inte direkt biffig :va


rossi e klenare än min katt,,,, men kör snabbt gör han....
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
HanneZ skrev:
2659087 Många reps leder nog inte till mindre muskelutveckling än få...


det ger än högre tollerans för mjölksyran...
-------------------------------------------------------------------------
vi kan lägga ner den här tråden efter som det kommer sluta med pajkastning..

Jag valde att träna på gym efter som jag inte kan skaffa en cross att träna på igen frågade bara om råd vilka muskel grupper man skulle träna..men fick ett svar från en A-förare som knappast gav något efter som jag inte röker länge och inte har gjort sen början av Oktober.....

se så nu gör jag på med min egen träning för några vettiga tips får man ju iaf inte man är ju idiot förklarad för man råkar bli sponsrad med ett gym kort och tror att det ska ge något....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
DreeTman skrev:
2658962 De vettigaste råden än så länge som jag ser det står Oscar och Sunkan för.

Säger Oscar som brukar/brukade säcka ihop i slutet av racen...
Köra mycket hoj är såklart bra, men kan man inte göra det på vintern är en kombinaton av gym-träning och konditionsträning mycket bra.
Blir man inte trött är det enklare att hålla upp koncentrationen genom hela racet.
Sen behöver man ju inte bygga på sig nåt vansinnigt, men man växer inte på gymmet om man inte äter en massa.. Käkar man "normalt" så kommer man bara öka sin styrka och uthållighet och minska kroppsfettet, antalet reps är inte så avgörande, lyft tungt om du vill bli stark, blir du starkare blir du uthålligare.
Vintern 02-03 satte jag mig i en roddmaskin, och lyfte lite skrot, blev väldigt mycket enklare att köra sommaren efter.
Rygg, mage, bröst är väl viktigast, men inte fel att träna resten av kroppen heller..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gottis skrev:
2659098 det ger än högre tollerans för mjölksyran...
-------------------------------------------------------------------------
vi kan lägga ner den här tråden efter som det kommer sluta med pajkastning..

Jag valde att träna på gym efter som jag inte kan skaffa en cross att träna på igen frågade bara om råd vilka muskel grupper man skulle träna..men fick ett svar från en A-förare som knappast gav något efter som jag inte röker länge och inte har gjort sen början av Oktober.....

se så nu gör jag på med min egen träning för några vettiga tips får man ju iaf inte man är ju idiot förklarad för man råkar bli sponsrad med ett gym kort och tror att det ska ge något....
Va? Vem har idiotförklarat vem?

Självklart är det viktigt att vara vältränad om man ska köra hoj!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Gottis skrev:
2659098 det ger än högre tollerans för mjölksyran...
-------------------------------------------------------------------------
vi kan lägga ner den här tråden efter som det kommer sluta med pajkastning..

Jag valde att träna på gym efter som jag inte kan skaffa en cross att träna på igen frågade bara om råd vilka muskel grupper man skulle träna..men fick ett svar från en A-förare som knappast gav något efter som jag inte röker länge och inte har gjort sen början av Oktober.....

se så nu gör jag på med min egen träning för några vettiga tips får man ju iaf inte man är ju idiot förklarad för man råkar bli sponsrad med ett gym kort och tror att det ska ge något....

Då var det ju en jäkligt bra start att ha slutat med ciggen! :tummenupp

Ang högre toleranser för mjölksyra så är det bra tänkt, men jag tror att du har större glädje av teknik att hålla i styret (hur fånigt det än låter). Får man mjölksyra så får man det inte i slutet av ett race utan ganska tidigt, och JAG TROR att det då kan handla om något extra varv som du kan köra innan den kommer om du har högre tolerans, och att orka 8 eller 9 vaarv kan kvitta. Om du inte har möjlighet att köra cross eller liknande så tror jag annars att ett par timmar i skogen med en MTB ger en väldigt bra träning inför RR, och en cykel brukar vara lätt att komma över.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
HanneZ skrev:
2659129 Va? Vem har idiotförklarat vem?

Självklart är det viktigt att vara vältränad om man ska köra hoj!


inte du gubben :pannkyss

bara det att man blir så trött på om man frågar något så blir det oftast bara en massa spydiga kommentarer precis som oscar och sunkans...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Gottis skrev:
2659140 inte du gubben :pannkyss

bara det att man blir så trött på om man frågar något så blir det oftast bara en massa spydiga kommentarer precis som oscar och sunkans...

Det var inte meningen att vara spydig då jag menade vad jag sa! Senast jag såg dig så var det konstant en cigg i din mun och det kan ju inte vara bra för kondisen. Är det då fel att påpeka det?

oFFkeFF skrev:
2659122 Säger Oscar som brukar/brukade säcka ihop i slutet av racen...

Vad hade det med tipset om att sluta röka att göra?:va
 
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
HanneZ skrev:
2659087 Många reps leder nog inte till mindre muskelutveckling än få...

Det finns en del forskning som visar att man bör träna så tungt som möjligt för maximal muskelutveckling. En känd metod finns utförligt beskriven på ast-ss.se för den som är intresserad. Den träning som beskrivs där är nog dock inte så lämplig för den som vill bli uthållig och smidig, utan mer för bodybuilding.

Hursomhelst, med ovan sagt - det kan vara svårt att träna tungt och göra detta under många reps, dessutom ökar skaderisken.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
oscar skrev:
2659152 Det var inte meningen att vara spydig då jag menade vad jag sa! Senast jag såg dig så var det konstant en cigg i din mun och det kan ju inte vara bra för kondisen. Är det då fel att påpeka det?


när jag rökte så rökte jag inte så mycket än då ett paket räckte i regel i tre dagar va nog mer tillfällen när du såg mej...typ innan kval,race lr efter

men nu har man iaf slutat även om jag kanske fuskar någon gång när vi tar en öl :gnissla
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag ligger på 6 pas/veckan.... + lite promenader


Måndag/ Axlar/Mage

Tisdag/ Armar/mage/ roddmaskin kondition

Onsdag/ Ben

Torsdag/ Bröst/mage

Fredag/Rygg/ roddmaskin kondition

Lördag/ Vila ätar dag mums PIZZA, GODIS

Söndag/ Lite knöböj/ vader / Konditon

Tänker juh inte på RR tränning med detta schemat iallafall... Det är BEACHEN SOM GÄLLER HAHAHAHA:yoparty

///Micke
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
tobbe #11 skrev:
2659156 Det finns en del forskning som visar att man bör träna så tungt som möjligt för maximal muskelutveckling. En känd metod finns utförligt beskriven på ast-ss.se för den som är intresserad. Den träning som beskrivs där är nog dock inte så lämplig för den som vill bli uthållig och smidig, utan mer för bodybuilding.

Hursomhelst, med ovan sagt - det kan vara svårt att träna tungt och göra detta under många reps, dessutom ökar skaderisken.

Det som ger mest muskelutveckling är varierad träning eftersom kroppen är extremt smart och ganska snabbt anpassar sig till en viss belastning.

Att alltid träna tungt med 3-6 reps är alltså inte vägen till stora muskler men däremot kommer det öka styrka rätt bra och skaderisken ökar.

Att träna hårt är inte samma sak som att träna med tunga vikter. Att träna hårt är att träna kroppen till utmattning oavsett om man använder lätta eller hårda vikter.

Och de som är rädda att bli för stora för att de kör lågreppare elelr för att de tränar för hårt kan ta det lugnt. Ni kommer efter några års tränande inse att det kräver betydligt mer slit än ni tror att få lite volym på musklerna. Det finns några få som har en smula bättre gener och som snabbt får resultat men det är några prommille, och även om någon tillhör denna ytterst lilla grupp så kommer vuxlerna inte bli svälland stora över en natt :)
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ola_sandin skrev:
2658903 Stora explossiva muskler väger en massa och sitter bara ivägen för dig. Att köra hoj kan visserligen vara jobbigt, men knappast så jobbigt att du måste bli mer explossiv. Med andra ord skippa de tunga vikterna, träna istället uthållighet med många repititioner kombinerat med konditionsträning. Träna hela kroppen och glöm inte att strecha. Streching ökar din rörlighet och smidighet vilket kan vara din räddning den gången du slår i backen.

Om du har tänkt att satsa kan det vara lämpligt att lära sig någon form av mentalträning, något som ofta underskattas men har visat sig fungera riktigt bra i alla sorters sporter.

Nu är det ju inte så att man plötsligt vaknar upp ur vinteriden lagom till rr-säsongen med kopiösa supergroteska muskler efter lite styrketräning. Det är ingen risk att man bygger på sig för mycket på den tiden.

Jag började styrketräna förra hösten just för att orka med rr-träningarna bättre. Framförallt benstyrka behövdes. I somras orkade jag flytta runt häcken på hojen mycket bättre än tidigare år, men jag fick ändå plats i samma skinnställ.

Träning förbättrar ju skelettet, men jag är också helt övertygad om att styrketräning förbättrar kroppens möjligheter att klara en krasch. Min framhjulslåsning i början av inbromsningen innan bergskurvan på Sviesta hade inte slutat lika bra om jag inte tränat.

Jag är helt säker på att jag valde rätt strategi i alla fall.

Edit: Förbättrad blodsockerreglering skulle ju också kunna leda till att man inte tappar fokus. Träning är en kraschförebyggande åtgärd, också.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
tobbe #11 skrev:
2659156 Det finns en del forskning som visar att man bör träna så tungt som möjligt för maximal muskelutveckling. En känd metod finns utförligt beskriven på ast-ss.se för den som är intresserad. Den träning som beskrivs där är nog dock inte så lämplig för den som vill bli uthållig och smidig, utan mer för bodybuilding.

Hursomhelst, med ovan sagt - det kan vara svårt att träna tungt och göra detta under många reps, dessutom ökar skaderisken.

Japp det stämmer.. Det finns 2 (egentligen 3)typer av muskelfibrer(muskelceller) Dessa brukar benämnas vita och röda eller typ1 och typ2.

Typ1= uthållighet, har en liten fiberdiameter, tränas bäst vid ca 20% av maxbelastning (många reps) De har effektivare kapillärnät så att mer syre kan tas upp och bilda ny energi i muskelcellen. Ex. Maratonlöpare

Typ2= explossiva, har en stor fiberdiameter, tränas bäst vid ca 70% av max (få reps) Dessa klarar sig utan syre en längre tid och använder den energi som redan finns i cellen men klarar å andra sidan inte att vara aktiva särskiltlänge pga att ingen ny energi produceras vid aktivitet. Ex. 100m löpare
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
tobbe #11 skrev:
2659156 Det finns en del forskning som visar att man bör träna så tungt som möjligt för maximal muskelutveckling. En känd metod finns utförligt beskriven på ast-ss.se för den som är intresserad. Den träning som beskrivs där är nog dock inte så lämplig för den som vill bli uthållig och smidig, utan mer för bodybuilding.

Hursomhelst, med ovan sagt - det kan vara svårt att träna tungt och göra detta under många reps, dessutom ökar skaderisken.
MAX-OT!!!!!!

Följde den som självaste bibeln för några år sedan och visst vart man stor! Nu är man liten och klen igen :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
supergirl skrev:
2659218
Och de som är rädda att bli för stora för att de kör lågreppare elelr för att de tränar för hårt kan ta det lugnt. Ni kommer efter några års tränande inse att det kräver betydligt mer slit än ni tror att få lite volym på musklerna. Det finns några få som har en smula bättre gener och som snabbt får resultat men det är några prommille, och även om någon tillhör denna ytterst lilla grupp så kommer vuxlerna inte bli svälland stora över en natt :)

Det går att se vältränad ut rätt fort, men att gå upp i vikt tar sin tid.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top