1. Ett väldigt bra råd i många sammanhang är att vet man inte så uttalar man sig inte. Hade fler följt detta råd hade mycket förvirring och en hel del pinsamheter undvikits. Vet man t ex inte skillnaden mellan ett vridmoment och gyroskopisk precession skall man nog bita sig i tungan då det senare diskuteras.
2. Utan att ha siffror på det kan jag sätta en slant på att gyroeffekten från motorn är fullkomligt negligerbar jämfört med den från hjulen.
3. Det är inte gyroeffekter i hjulen som gör att man håller balansen. Det gör man genom att styra in hjulen under tyngdpunkten vid färd rakt fram eller till en plats lagom mycket vid sidan av tyngdpunkten vid sväng (jmfr motstyrning).
4. När man accelererar svänghjul, axel m m genom att krafterna från kolvarna utsätter dem för ett vridmoment så uppstår ett lika stort och motriktat moment på motorblocket som fortplantar sig ut i chassit. Ungefär hur stort det momentet är kan man med kunskap om utväxlingen och vrid på utgående axel bilda sig en uppfattning om. Det torde vara rätt marginellt jämfört med det moment som chassit utsätts för i däckänden av cykeln. Nog för att märkas dock, framförallt på en motor med längsgående axel där cykeln kommer att vilja tippa lite med ökningar och minskningar av motorvarv.
5. Att man inte vill vända rotationsriktning i onödan beror främst på att alla extra drev innebär en effektförlust.
Jo, jag är humorbefriad idag. Hade ni varit utsatta för min dag hade ni förstått.