här snackar VI motard

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Jag valde Bilsport & Mc just för den saken att dom försäkrar efter full effekt och inte efter vad som står i papprena som tex Folksam gör.

Btw, hojen såg riktigt bra ut med blå bakskärm :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Evil M skrev:
Har inte du en blå bakskärm på din?
Jo, men jag vill ha en helblå :)

Yasha skrev:
Hörni.. alltså jag vill inte verka otacksam på något sätt, eller spä på Supermarios fantasier om guldbyxor, men VARFÖR envisas Folksam med att påstå att min 628 cc motorcykel som förvisso är reggad på 6 kW är en lätt motorcykel?!? :confused:

*snip*
Jag tror det handlar om otillräckligt utbildad personal i kombination med ett felaktigt specat system som de gör sina beräkningar i.

Evil M skrev:
Jag valde Bilsport & Mc just för den saken att dom försäkrar efter full effekt och inte efter vad som står i papprena som tex Folksam gör.

Btw, hojen såg riktigt bra ut med blå bakskärm :tummenupp
Men vad kostar det då?? Och vad menar du skulle vara full effekt? Har du bänakt hojen och sen skickat in bänkpapper? Det är lika fel att hitta på en hägre effekt som en lägre!!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Men vad kostar det då?? Och vad menar du skulle vara full effekt? Har du bänakt hojen och sen skickat in bänkpapper? Det är lika fel att hitta på en hägre effekt som en lägre!!

Bilsport och mc har fasta priser på nästan alla offroad/motard hojar. Priset beror på vilken zon man bor i, tror inte ålder eller annat har betydelse i deras system. Kolla på deras hemsida så ser du.

Full effekt... När jag ringde runt sa jag 9kW men killen i andra änden sa bara "Nänä, den går jag inte på. Åker hoj själv så jag kan det där..." Minns inte vad det står i mitt försäkringsbrev men på flera bolag hade de uppgift om 45kW så det verkar vara den officiella angivelsen på full effekt.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag ringde Bilsport & MC och offroadförsäkringen kostar för mig (i Lapplands Väsby) 4191 halv/hel och 6027 hel/hel, men då är självrisken 10 000 för stöld och 5000 vagnskada.

Killen varnade mig att de inte skulle vara så billiga, men jag tycker inte det var så farligt?!?

40+-försäkringen (som jag då har förmånen att få teckna :rofl ) kostar 5300/7600 men i gengäld är det bara 2000 i självrisk på stöld...

Jaja, vilka problem man har... :3freak

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
Bilsport och mc har fasta priser på nästan alla offroad/motard hojar. Priset beror på vilken zon man bor i, tror inte ålder eller annat har betydelse i deras system. Kolla på deras hemsida så ser du.

Full effekt... När jag ringde runt sa jag 9kW men killen i andra änden sa bara "Nänä, den går jag inte på. Åker hoj själv så jag kan det där..." Minns inte vad det står i mitt försäkringsbrev men på flera bolag hade de uppgift om 45kW så det verkar vara den officiella angivelsen på full effekt.
Snick snack med 45kW. Det som står i pappret är ju det som gäller. Ingen jävla mupp "som själv kör hoj" har ju rätt att på eget bevåg göra sånna ändringar. Oavsett hur rätt han har!!!
"Officiell effekt" är ju vad som står i ditt registreringsbevis, inget annat.

Cyklarna är typade med en viss effekt. Den ska följas. Gör man inte det utan ändrar på fordonet, t.ex för tävlingsbruk, får man ju själv lista ut vad det innebär om olyckan är framme.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Snick snack med 45kW. Det som står i pappret är ju det som gäller. Ingen jävla mupp "som själv kör hoj" har ju rätt att på eget bevåg göra sånna ändringar. Oavsett hur rätt han har!!!
"Officiell effekt" är ju vad som står i ditt registreringsbevis, inget annat.

Spelar egentligen ingel roll, försäkrar den hos annat bolag ändå. Där var den offroadklassad vilket gjorde att den vart ganska billig.

blom skrev:
4200 osv för halv... jag gav fan 1526kr om året för hel/hel

Jag ger drygt 3000 för halv, det var det billigaste när jag ringde runt. Känns ju lite bättre än att ge 1000 kr/månad för halv som det var på R6:an...

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
erik skrev:
Spelar egentligen ingel roll, försäkrar den hos annat bolag ändå. Där var den offroadklassad vilket gjorde att den vart ganska billig.

Jag ger drygt 3000 för halv, det var det billigaste när jag ringde runt. Känns ju lite bättre än att ge 1000 kr/månad för halv som det var på R6:an...
ja naturligtvis.. men nu vet man ju att R hojar kostar så och väljer man att köra skiten så får man bita i den sura pungen :död

tänkte bara på varför jag fått ge så lite för mina som jag har haft.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
blom skrev:
tänkte bara på varför jag fått ge så lite för mina som jag har haft.
Det där med Bilsport & MC var en premiekoll jag gjorde för att EvilM sa' att de försäkrade på full effekt (vem som nu bestämt vad och hur mycket det är?).

Jag tog upp ämnet till diskussion för att här finns mycket Husafolk och jag blev lika förvånad den här ggn, som när jag skulle försäkra 04an, att Folksam har Husan registrerad som lätt mc. :va Försäkringen är billig som f-n, men vad händer om man kraschar hojen och det behöver lösas genom försäkringen...
Om nå'n snor den spelar det ju mindre roll, men f-n ta den som snor min hoj!.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yasha skrev:
Det där med Bilsport & MC var en premiekoll jag gjorde för att EvilM sa' att de försäkrade på full effekt (vem som nu bestämt vad och hur mycket det är?).

Jag tog upp ämnet till diskussion för att här finns mycket Husafolk och jag blev lika förvånad den här ggn, som när jag skulle försäkra 04an, att Folksam har Husan registrerad som lätt mc. :va Försäkringen är billig som f-n, men vad händer om man kraschar hojen och det behöver lösas genom försäkringen...
Om nå'n snor den spelar det ju mindre roll, men f-n ta den som snor min hoj!.
Svårt att säga vad som händer. Den är ju uppenbarligen inte i det skicket du försäkrat den vilket gör att de kan sänka ev. ersättningar. Men frågan är om man har den oturen att de kollar. Risken är kanske större på en av våra hojar där "ursprungseffekten" är så töntigt låg.
Jag pyntar 1358:- för mina 6kW och ser nöjd ut eftersom jag endast är intresserad av stöldskyddet.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Supermoto skrev:
Jag pyntar 1358:- för mina 6kW och ser nöjd ut eftersom jag endast är intresserad av stöldskyddet.
Precis... Kände att det var det viktigaste inför utlandsresan med mopeden! :) Och nu är det inte långt kvar! :hihi

Last edited:

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
På Folksam fick jag en premie på 1049kr Hel/hel, men tog Bilsport & Mc bara för dom nu försäkrar på "full" effekt. Jag sa att det står 6Kw i papprena men att det inte går att framföra hojen med den i det skicket och dem sa då att hojen försäkras inte på den effekten eftersom det inte finns en enda som åker runt med en Husabergare på 6Kw. Jag åker lite gata i mellanåt också och skulle det hända nått och jag hade Folksam så LOVAR jag att dom inte hade gett mig ett skit. snarare be mig att betala även om det inte var mitt fel. Den risken vill jag inte ta helt enkelt, så nu pyntar jag 3153:- för en helförsäkring på Bilsport & Mc och hojen går som offroad. Tycker det är överkomligt. betalar halvårsvis på den försäkringen och vinter halvåret betala jag 1355:- sommaren blir det ju lite mer.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Evil M skrev:
Jag åker lite gata i mellanåt också och skulle det hända nått och jag hade Folksam så LOVAR jag att dom inte hade gett mig ett skit. snarare be mig att betala även om det inte var mitt fel. Den risken vill jag inte ta helt enkelt, så nu pyntar jag 3153:- för en helförsäkring på Bilsport & Mc och hojen går som offroad. Tycker det är överkomligt. betalar halvårsvis på den försäkringen och vinter halvåret betala jag 1355:- sommaren blir det ju lite mer.

Man brukar tjäna på ärlighet. När det dessutom handlar om så små skillnader i pris blir det ju ännu enklare att vara ärlig.

Kollade i mina papper och där står det 10kW. Först fick jag en offert som fick r6:an att framstå som billig men när de insåg att de själva klassat hojen som offroad blev den genast mer human. Det står som sagt 10kW i pappret men eftersom jag först fick en hutlös premie borde de ju även ha en "riktig" uppgift nånstans i systemet. Eftersom sedan offroadklassningen sänker premien så mycket kan man ju fiundera på om effekten har betydelse på offroadklassade hojars premie.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det här vi snackar vinteråka???

Jag, mindfucker, pastaphuko har tänkt åka nånstans till helgen. Alternativen är just nu i osorterad ordning plogad bana på kärsta (omdet blir av), plogad isbana utanför kolsva, plogad bana nån annan stans, åka grusvägar med mkt snö på.

Vilka vill bli med ? :yoparty

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
mario jag snackade just med noice och han bad mig förmedla att du kan åka och kolla på hans hoj om du vill.. för han är mycket intresserad av ett byte mot din grusmaskin :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Är det här vi snackar vinteråka???

Jag, mindfucker, pastaphuko har tänkt åka nånstans till helgen. Alternativen är just nu i osorterad ordning plogad bana på kärsta (omdet blir av), plogad isbana utanför kolsva, plogad bana nån annan stans, åka grusvägar med mkt snö på.

Vilka vill bli med ? :yoparty

Kanske, men jag kan endast söndag. Ska kolla på snöserien i enduro på lördag.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka