här snackar VI motard

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag ska skicka mail till Svemo med förslag på 5-10 tvångsuppklassningar. :) Uppklassningspoängsystemet funkar ju inte än, inte i verkligheten. Jag tror vi som varit med i alla tävlingar har betydligt bättre koll på vilka som är snabba på riktigt.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
När jag och brorsan stog och viftade flagga i lördags sa jag till honom när kungaklassen körde att det är dom här du ska tävla mot om du börjar tävla, han skrattde lite och sa, jag ska inte tävla, detta är han säkert inte ensam om att tänka och det kommer att hemma sporten, antingen så får det finnas en en klass för sånna som oss som inte är snabba men vill prova eller så får dom 10 snabbaste i rookie klassas upp till sm
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Har inte varit inne här och läst på ett tag, ser att det tydligen gått bra för Blom. grattis killen, ska du upp i nästa klass nu ?
ISF vad heter den klassen?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Visst tävlig är tävling och har man inte vad som krävs för att hävda sig ska man inte vara med heller.
(M.a.o, tokamatörer som kör apsakta får fortsätta träna tills de blivit snabbare).

MEN... Vi vill INTE ha det som det blivit inom roadracing de senaste åren.
Tider som för några år sedan hade räckt till placering i den övre halvan av resultatlistan, räcker idag inte till för att klara kvalgränsen och ens få komma till start i tävlingen... Hur kul är det i en "Rookieklass"?

Ska man kanske ha tre klasser? En A-klass, en B-klass (Idag Rookie) och en för nybörjare, glada amatörer och övriga motionsåkare som mig, Termo m.fl.?

Amatörklassen behöver ju inte vara med vid de stora evenemangen men det kunde ju köras småtävlingar för nöjes skull. Kanske klubbmästerskap?

Eller så köper vi alla laptimers och jämför varvtider så kan vi tävla varenda gång baneländet är öppet. :D
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag skulle gärna se tre (sex) klasser:

Elit - 450/Open/250, dessa slåss om SM
Motion - 450 och Open om det finns folk till det, för de som inte är nybörjare men inte heller vill slåss om SM
Nybörjare - kör vad du har, motsvarande königsklasse idag

Att tvinga upp folk känns inte rätt...

Vad sägs om en enklare tävling med två klasser; en motion för de som kört rejs tidigare + nybörjare för de som aldrig kört nåt rejs. Inga maskinklasser. Skulle det finnas folk nog för detta??
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Tycker absolut man skulle ha med en nybörjarklass nån gång, det är nog massor som vill prova men blir skrämda av Lasse mfl. :)

Fast jag tror liknande problem uppkommer ändå, folk som är snabba nog för att vara i toppen av Kungaklassen kör nybörjare bara för att de får. Man kanske kan flytta om lite folk efter tidsträningen? Ha det som en paragraf, om man är för snabb/långsam kan man komma att bli flyttad.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Problemet är som flera redan påpekat att spännvidden är för stor för att täck in alla i två klasser, A respektive B förare.

Ni får tänka er in i dom snabbaste B förarnas situation som ni vill tvångsuppklassa. Det är inte alls säkert att dom kommer att kvala in till alla tävlingar. Konkurrensen nästa år kommer att vara ännu hårdare än i år.

Problemet är att det inte blir bra oavsett hur man gör när man bollar mellan två klasser. Så jag skulle vilja påstå att problemet i viss mån faller tillbaka till rookies och nybörjare. Anmäler ni er inte till fler tävlingar eller blir fler så finns inget underlag för fler klasser.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Många gånger är våran klass störst och att det inte är ännu fler är nog för att många nybörjare tror att Rookie går fort. Så tar man bort de snabbaste tror jag fler vågar vara med, det sista lilla glappet i fart mellan toppen i rookie och a-klasserna tror inte jag försvinner förrän de blir uppklassade och får snabbare förare att jaga.

Varför skulle konkurrensen bli hårdare nästa år om ingen klassas upp? Det är nog bara Lasse som har tillräckligt med uppklassningspoäng. Vet du många gamla crossrävar som tänkt börja?
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
RookieSM skrev:
2470748 Många gånger är våran klass störst och att det inte är ännu fler är nog för att många nybörjare tror att Rookie går fort. Så tar man bort de snabbaste tror jag fler vågar vara med, det sista lilla glappet i fart mellan toppen i rookie och a-klasserna tror inte jag försvinner förrän de blir uppklassade och får snabbare förare att jaga.

Varför skulle konkurrensen bli hårdare nästa år om ingen klassas upp? Det är nog bara Lasse som har tillräckligt med uppklassningspoäng. Vet du många gamla crossrävar som tänkt börja?


klart det blir värre nästa år, gämför tiderna från den här tävlingen i lördags med den första i våras så får du se, det är ganska stor skillnad
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
TERMINATOR skrev:
2471074 klart det blir värre nästa år, gämför tiderna från den här tävlingen i lördags med den första i våras så får du se, det är ganska stor skillnad
Självklart går det fortare och fortare men det blir ju inte hårdare om antalet förare minskar.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
RookieSM skrev:
2470748 Många gånger är våran klass störst och att det inte är ännu fler är nog för att många nybörjare tror att Rookie går fort. Så tar man bort de snabbaste tror jag fler vågar vara med, det sista lilla glappet i fart mellan toppen i rookie och a-klasserna tror inte jag försvinner förrän de blir uppklassade och får snabbare förare att jaga.

Varför skulle konkurrensen bli hårdare nästa år om ingen klassas upp? Det är nog bara Lasse som har tillräckligt med uppklassningspoäng. Vet du många gamla crossrävar som tänkt börja?
Vist är ni många gånger fler men många gånger väldigt få. Lite orolig för att arrangörer slutar anordna Rookie race då det är för få som dyker upp. Problemet finns ju även för A förare. Där märks det ju ännu mer då underlaget av förare ska täcka två klasser.

Ja det lär dyka upp några crossförmågor, sen tänker jag även på alla duktiga förare som dök upp i mitten och slutet av året som bara blir snabbare och snabbare. Robin, Per H, Peter G.

Jag håller med dig att fart skrämmer och att förmodligen fler vill vara med om man tar bort dom snabbaste förarna. Men det är bara en del av sanningen. Som förare vill du oftast framstå som duktig och det är därför flera väljer att köra i Rookie trots att de skulle klara sig bra som A förare. Kolla bara på RR killarna. Det är förmodligen en av anledningarna till att man som Rookie även vill att de snabbaste i klassen ska klassa upp sig för att man själv ska nå större framgångar i klassen.

Vi har alla olika mål
Vissa vill bli bättre och snabbare och den personliga utvecklingen är viktigast.
Andra vill vara snabbast i sin klass. Säger inte att något är rätt eller fel, vi åker för att det är roligt och vad som är roligt för någon kanske inte är roligt för någon annan.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Så hur tycker du att man ska göra, alla får välja fritt vad de ska köra?
För min egen del kvittar det för jag vet att även om de snabbaste klassar upp sig så dyker det alltid upp någon ny som är lika snabb. Jag räknar med att vara mittfältare oavsett vilket.

De bästa vore väl om man hade en klass för de som satsar och vill bli bäst och en för de som är snabba men kör lite sporadiskt mest på kul och sen en för oss rookiesar, men som sagt, något sådant underlag finns inte.

Det känns som jag låter negativ men jag är faktiskt glad så misstolka mig inte, vill bara diskutera. :)


Edit: De gångerna vi är få kostar det ofta apmycket att vara med, jag skulle gärna se ett pristak.
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
RookieSM skrev:
2471143 Så hur tycker du att man ska göra, alla får välja fritt vad de ska köra?
För min egen del kvittar det för jag vet att även om de snabbaste klassar upp sig så dyker det alltid upp någon ny som är lika snabb. Jag räknar med att vara mittfältare oavsett vilket.

De bästa vore väl om man hade en klass för de som satsar och vill bli bäst och en för de som är snabba men kör lite sporadiskt mest på kul och sen en för oss rookiesar, men som sagt, något sådant underlag finns inte.

Det känns som jag låter negativ men jag är faktiskt glad så misstolka mig inte, vill bara diskutera. :)


Edit: De gångerna vi är få kostar det ofta apmycket att vara med, jag skulle gärna se ett pristak.
Jag tycker att det är för stort steg från B till A för att tvångsuppklassa dessa förrare. Förhoppningsvis ser vi en ökning på antalat förare i samtiliga klasser tills närsa år. Då skulle man kunna införa B-heat för dom som inte kvalade in.

Som det är idag så lär det inte vara så kul att bli tvångsuppklassad för att du är för snabb för att åka som b förare. Du tvingas till ett SM som ligger långt hemmifrån. När du kvalar kör du så bra du bara kan men det räcker inte till lutan du får packa dina grejer och åka hem utan att få köra något heat.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Visst är steget för stort men de kör redan idag snabbare än botten i A. Enda gångerna A haft stora startfält är vid SM och bara i Örebro och Östersund har inte alla tillåtits starta i A-final, vid andra tävlingar är det knappt så det fyller två-tre startled så jag tror snarare att alla A-förare som går att uppbringa behövs.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har käkat och kom på lite till. :)

Om det inte räcker med att vara snabbast i B och snabbare än flera i A vad ska då krävas för att bli uppklassad, ingen har säkert tänkt vinna sm på första försöket.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
RookieSM skrev:
2471342 Visst är steget för stort men de kör redan idag snabbare än botten i A. Enda gångerna A haft stora startfält är vid SM och bara i Örebro och Östersund har inte alla tillåtits starta i A-final, vid andra tävlingar är det knappt så det fyller två-tre startled så jag tror snarare att alla A-förare som går att uppbringa behövs.
Och Anderstorp vilket gör hälften av SM tävlingarna.
Med högre konkurrens nästa år lär du i alla fall inte kunna räkna med att kvala in och få köra alla SM finaler det är bara det jag menar.

Vore kul om flera i toppen på Rookie klassen körde som A förare nästa år och man enades att alltid köra A och B final. Då blir du garanterad att köra en final och du för köra med dom som är lika bra eller bättre än dig själv.

Vet själv när jag körde som B förare i RR. Var inte alls kul när det var tidsträning och man var tvungen att köra om 4st på varje varv för att dom körde så långsamt. trist och farligt. Roligare att köra med dom som är snabare, så jag vet vilken klass jag skulle vilja åka.

Tycker att det är synd om man ska behöva tvinga upp folk i högre klasser tycker att det ska handla om sunt förnyft vilkan klass man väljer. Men vad jag förstår så kommer Lasse och Jocke W åka som A förare nästa år så det verkar väl fungera ganska bra det system som vi har!?
 
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
hur det än blir så kommer det behövas arrangerade nybörjartävlingar för att främja sporten, sen om det är ihopp med med det som finns idag eller inte det är jag inte rätt person att svara på men det är nog ett nödvändigt ont om sporten ska växa, för det är inte från toppen man ska bygga utan underifrån för att få sporten stor.

tänk er själva hur skarmigt vore det inte att ha knatte supermoto träningar på täby, precis som i motorcrossen







BTW så beställde jag en pizza nyss från pizzabud och kebabkokaren frågade mej i luren om jag ville ha extra lök, hur fan visste ha det:va :va :va :va :va
är man känd hos bagaren så kanske man ska byta kost , eller vad tror ni
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Sen finns det några till som inte är med jämt men slår Lasse mfl när de väl är med och som inte syns alls uppklassningstabellen, det är såna jag skulle vilja klassade upp sig också, jag vill absolut inte tvinga någon som inte har farten.

Lasse gör väl allt för att slippa bli uppklassad, Jocke W är den enda som verkar veta sitt eget bästa. :) Tror hempa vill köra A nästa år också och det är helrätt.

Jag tror säkert att allt löser sig självt till nästa år, jag kommer inte att lägga mig i, jag har bara åsikter. :)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
TERMINATOR skrev:
2471415

tänk er själva hur skarmigt vore det inte att ha knatte supermoto träningar på täby, precis som i motorcrossen
Det var tänkt att det skulle komma ut en 85cc kille idag och köra motard men skinnstället kom inte med posten som lovat.

Håller med om att det vore riktigt coolt!
Lasses Jonatan tänkte väl oxå börja köra så det kanse inte är så långt borta :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Får fixa extraträning imorrn om det skulle dyka upp, jag kan vara träningsledare. :)
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top