Höjd ålder för tung MC

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Å andra sidan kanske det kommer vara mindre bortfall pga olyckor tack vare det här?
Är det inte så att i en väldigt stor andel av dödsolyckor bland ungdomar 20-24 år, saknar föraren körkort? Har för mig detta men kan ha helt fel.
Korvgubbe skrev:
Är den?

"Vid årsskiftet 2009/2010 var närmare 6,7 miljoner fordon registrerade i trafik, bara i Sverige. Antalet motorcyklar har fördubblats på knappt 15 år, och under 2009 stod motorcykelkategorin för den största ökningen i antal motorcyklar i trafik, procentuellt sett."
http://www.fastbikes.se/index.php/ny...som-oekar-mest
Men hur många är unga, nya förare och hur många är äldre eller återfallsknuttar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det inte så att i en väldigt stor andel av dödsolyckor bland ungdomar 20-24 år, saknar föraren körkort? Har för mig detta men kan ha helt fel.

Jo, det är väl iofs sant. Har för mig att det var 4 av 10 eller något sånt. 4 av 10 var alkoholpåverkade eller nåt sånt... Så poäng till dig. :)
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Helt rätt, som någon innan sa så var man ju bäst i världen när man var 21 men har kommit på att så nog inte var fallet.

Trots för att försvarsmakten anser att man får köra stridsvagn under överseende av befäl (möjligt att dom inte hade koll på en hela tiden, I dunno) så kör fortfarande omogna snorisar ihjäl sig helt i onödan.

Jag ser ju oftare en ung kille komma gasandes mitt i stan som om det vore det sista han gjorde, väldigt sällan eller aldrig en äldre förare.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jo, det är väl iofs sant. Har för mig att det var 4 av 10 eller något sånt. 4 av 10 var alkoholpåverkade eller nåt sånt... Så poäng till dig. :)

Hittade lite statistik.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

25% av alla döda motorcyklister i trafiken var under 25. Med sådana siffror är det tyvärr svårt att argumentera mot höjningen.

6 av 10 omkomna motorcyklister
var antingen alkoholpåverkade
eller saknade hjälm /mc-körkort
eller körde mycket för fort.

Alla omkomna motorcyklister utan
hjälm var alkoholpåverkade
och/eller saknade mc-körkort.

En fjärdedel av de omkomna
motorcyklisterna hade hastighet
som enda riskfaktor.

Nästan var tredje omkommen motorcyklist ägde inte motorcykeln i olyckan.
Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort. En av 4 saknade A-körkort.

Tillintetgjord av min egen, korkade generation, oh yeah :banana :huvet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju väldigt dåligt för den redan taskiga tillväxten iaf. :(

Är du helt lös i luvan? Det är viss skillnad på ansvarsfrågan om ordern kommer i linjen från befäl mot att du gör något som privatperson. Eller trollar du bara? :gnissla

Vad du lärt dig i militären kan du även göra på fritiden, eller?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inte mycket nytt under solen. Det här direktivet har legat framme i många år och det har funnits massor med tid att opponera sig om man så önskat.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tycker det här är helt rätt och hoppas det går igenom. Det är alldeles för många som aldrig kört hoj som tar körkort och köper en R1 eller Ktm 660 och kör som jävla idioter och långt över sin förmåga.

Visst kommer man inte över dessa gasglada nykomlingar bara för att man höjer åldern, men man kommer ifrån den åldersgrupp som jag kan anta orsaka mest problem. "Städa framför din egen dörr innan du börjar gnälla på andra" börjar säkert folk tänka nu när dom ser att jag själv är 23 år och har kört ostrypt sedan jag tog kortet när jag var 18.

Ja, säger jag då. Men jag hade iaf mångårig erfarenhet från crossbanan och kunde hantera hojen...
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Finns en del man saknar i den där utredningen,
jag saknar tex ålder på de som krockat i tex korsning,
singel, hjälm, alkohol osv.

Vad som däremot gjorde mig riktigt arg var ju uppgifterna om
krockobjekten i dödliga singelolyckor.

43 av 74 olyckor är träd,räcke,sten,stolpe,stubbe

Dvs. lägg pengarna på att rensa längs vägarna istället för att sätta upp räcken.
 

jetson

Guest
Kollektiv bestraffning

Helt rätt. Folk blir bara dummare och dummare för varje ny generation och mognadsprocessen blir allt långsammare. Att man förr fick hantera både skjutvapen och tunga fordon redan vid späd ålder var för att man helt enkelt var bättre rustade för det.


Kanske beror det på att föräldrar och inte minst hela samhället har börjat behandla alla under 20 som små barn. Mindre och mindre frihet = mindre chans att utvecklas och växa, inte minst mogna. Sen undrar man varför dagens 20åringar beter sig som en annan gjorde i högstadiet.

Den där attityden är vad som långsamt förvandlar Sverige till ett jävla tråkigt pissland med världsrekord i efterblivna refuger, fartgupp och avsmalningar, fartkameror i nerförsbackar osv. Vi kan tydligen inte använda hjärnan längre, vi ska likt en fårflock styras med alla möjliga verktyg som bara blir fler och fler.


Nej, alla ni hojåkare som tycker detta är bra är hycklare, det är inte rätt att straffa alla under 24 då det bara är en liten del som inte klarar av att hantera en hoj. Kollektiv bestraffning hör hemma i sovjet vafan. Och jag har också läst om att man ofta inte utvecklat konsekvenstänket till fullo om man är under 25.

Aja jag babblar, poängen är att detta suger, och det är tråkigt att se alla som redan har kort "men jag hade minsann åkt trimmad moppe" sitta och tycka det är rätt - vad hade ni sagt om någon skulle ta bort era första år på tung mc? Men nu passar det :D
 

Tommy.exe

Guest
Skit i åldern. Den är inte relevant, men gör det gärna 50 resor svårare att ta körkort. Alla kategorier.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
På sätt o vis var det det. Men hur snabbt får du upp en hoj
med 65hkr vikt 240kg i 150?
Hur snabbt går detta med SH-fenomenet R1?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Men, hur ska vi förbättra det genetiska materialet om vi inte tillåter att de mest korkade tar livet av sig själva?
Så: fri fart, inget krav på körkort, inga begränsningar och avskaffa hjälmtvånget --> En ordentlig sanering av genbanken.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Men, hur ska vi förbättra det genetiska materialet om vi inte tillåter att de mest korkade tar livet av sig själva?
Så: fri fart, inget krav på körkort, inga begränsningar och avskaffa hjälmtvånget --> En ordentlig sanering av genbanken.

Ska vi sanera bort olyckligt folk som råkar stå i vägen också?:va
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Faaaaaaaaaan blir galen på alla dessa nya regler!
Typist att man ska behöva gå igenom alla ny krav!!!...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Men, hur ska vi förbättra det genetiska materialet om vi inte tillåter att de mest korkade tar livet av sig själva?
Så: fri fart, inget krav på körkort, inga begränsningar och avskaffa hjälmtvånget --> En ordentlig sanering av genbanken.

JAA!! Nu börjar det likna nåt, det där gillar jag!
Vi tar bort all form av vård vad gäller genetiska och ärftliga sjukdomar också!!!
Cancervård skiter vi i också, den är löjlig
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Behöver vi verkligen gå igenom massa nya krav, vi har ju tagit första steget (A1) någon får gärna berätta vad som gäller för oss :va:krama

Vet eller fall att ålden ska höjas till 24 år!

Men är osäker på hur det är med den regeln att om man haft A beg i 2 år går de över aotomatist till A
Om nån kan det så är ja ganska nyfiken på att höra hur det blir med det!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top