Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Vilken idiot! Stannade du inte? Jag brukar vara lugn av mig, men där hade jag nog blitt helt vansinnig. :mad: Speciellt som du visade väldigt mycket respekt med frikopplandet
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Jadu det här blir en svår nöt att knäcka!
Spö är ju aldrig trevligt, speciellt då du inte har gjort något fel.
Dom har väl antagligen varit med om att någon mc åkare har gasat förbi och skrämt hästarna och du kanske liknade denne...... eller inte, vad vet jag :)
Du skulle ha stannat o frågat vad hon står där och viftar om. :whip
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Japp du gjorde nog allt rätt förutom att du inte stannade å berättade för dem att du gjorde just allt rätt. Tyvärr hade ryttarinnorna nog råkat ut för tillräckligt många "tokiga" tvåhjulsburna förare för att dra alla över en kant. Sånt händer överallt, se tex din sista mening........
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eller så var det helt enkelt så att hon gick igång på dig iförd läderställ och ville helt enkelt ge dig en omgång med ridpiskan! :whip
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
rollex skrev:
2353641 :mad: Hon var på väg till hagen och knulla med hästen ... Och hästen får inte stånd, om den blir störd strax innan !!! Det skulle du ha fattat och stannat. :4skrika

:rofl
Håller med dig......måste vara så.


Som tur är så kan du anmäla henne vilket du borde göra.Allvarligt talat så är det faktiskt så att hästfolk har specialregler,hade det varit hästen som sparkat bakut så du vurpar eller liknande så klarar sig ryttaren alltid.Har bekanta som rider och äger häst som propagerat vad det är för regler som gäller.Är det nån kunnig i ämnet som kan informera vad som gäller exakt!
Passa på och anmäl sur-kärringen,det är inte ofta lagen står på våran sida.
:mad:
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Reodor Felgen skrev:
2353665 :rofl
Håller med dig......måste vara så.
Som tur är så kan du anmäla henne vilket du borde göra.Allvarligt talat så är det faktiskt så att hästfolk har specialregler,hade det varit hästen som sparkat bakut så du vurpar eller liknande så klarar sig ryttaren alltid.Har bekanta som rider och äger häst som propagerat vad det är för regler som gäller.Är det nån kunnig i ämnet som kan informera vad som gäller exakt!
Passa på och anmäl sur-kärringen,det är inte ofta lagen står på våran sida.
:mad:

Har hänt mig med tyvärr! Varför stannade du inte o frågade vad hon sysslade med?

Tjejen rider/har flera hästar och har precis som du fått en lektion i att ryttaren klarar sig vid tex sparkar vilket ja tycker är helt åt helvete.
Biter tex en hund så har den bitna personen rätt att kräva att hunden avlivas medans en häst går helt fri, visst att dom är lättare o skrämma men vafan.

Sen alla hästägare, ja har inget emot hästar har tex tagit hand om tjejs nu den här veckan när hon har varit borta men nån måtta måste de väl finnas.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Vad ska man göra?Dom gånger man mött hästar på vägen så har man rullat tyst förbi dom!Fattar inte vad dom ska ut på vägen och göra,dom har ju hela skogen att röra sig i!!!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Antingen hade hon inte alla hästar hemma:D eller så var hon pilsk och ville ha något. Lite dålig på kommunikation bara....

Du hade redan frikopplat, varför drog du inte upp Hondan på varvstoppet? På så vis hade kanske hon med hästen fått annat att tänka på än att bråka med trevliga motorcyklister!
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
Låter helt stört det du berättar!!! Jag har med åren lärt mig att man ska visa STOR RESPEKT för hästar och inte minst ryttarna som blir FLYFÖRBANNADE när man åker cross :yoparty

Tycker därför att det är JÄVLIGT konstigt att hon reagerade så UNDERLIGT och AGGRESIVT mot dig när du ändå visade ONORMALT STOR RESPEKT mot henne och hästen... detta är inte acceptabelt beteende av henne, jag skulle ha stannat direkt och frågat vad F**N hon håller på med??

Mina enda rimliga förklaring till hennes beteende måste bli att hon hade haft problem tidigare med folk som busåker... att hon sen tog ut det på dig måste berott på att hon är döv eller nått.. va faan, hon måste juh hört att du INTE GAASADE... eller?? NOG FAAN MÄRKER EN NORMAL MÄNNISKA NÄR MAN till å med FRIKOPPLAR!?! eller??

se kvinnor är märkliga... inte bara i detta fallet... :tuttar :arsele

Mitt råd är dock att du i framtiden alltid fortsätter med att visa stor respekt för andra medmänniskor.. speciellt då djurägare och HÄSTAR som väldigt lätt blir skrämda av "konstiga!?" ljud... :D

Det är inte kul att åka när man vet att man har uppenbarligen har STÖRT och retat upp andra människor... det tar liksom energi av den i övrigt så positiva (förhoppningsvis!?!:näsblod ) HOJTUREN!

Peace out!
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Hon kanske tyckte att dina hästar var lite för tama när du fegkörde sådär och därför försökte hon mana på dem lite med piskan. Så för att undvika det vid framtida tillfällen...vrid på rullen :D
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
shit, nästan exakt samma sak hände mig igår, fast då med en galen, hårig britt som försökte sparka mig och skrek "you fucking idiot!". Vad är det för fel på hästfolk? :mad: Nu saktade jag ändå in riktigt ordentligt och låg faktiskt på ettan när jag passerade havremoppen.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Det är i såna lägen man antingen stannar och rycker piskan ur händerna på hästbruden och rappar både henne och hästen så att skinkorna blir härligt kåtröda. Eller så vänder man och slangar upp hojen och uiilar förbi hästarna medans man tutar, skriker, gasar och gestikulerar så mycket det går. :hördu
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Märkligt, men skulle man ta sig tid att "åtgärda" alla märkliga betéenden i trafiken så skulle det ju inte bli någon tid över till hojåkat.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Kärringar är störda... Man kan inte leva med dom, ändå finns dom överallt...:)

Skämt åtsido så hade vi faktiskt 2 försäkringsskador förra året där mopeder hade blivit skadade av sparkande hästar...

Tycker personligen att hästj***ar inte har på vägarna att göra, dom är alldeles för labila.
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Som ja minns de från när ja va liten så va de alltid miffobrudarna som red, verkar som de fortfarande är så!?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top