Halmstad

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
garageplats sökes

Är det någon som har plats för en hoj i sitt garage?
I närheten av högskolan.
Betalar givetvis hyra för platsen.

// Jocke
 

Göken

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Gixxer
Måste nog tyvärr inse att det inte blir någon åkning för mig på söndag...... hinner inte få klart eller ihop hojen..... :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 

Kal

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Halmstad
Hoj
R6 -01
Är det någon som har plats för en hoj i sitt garage?
I närheten av högskolan.
Betalar givetvis hyra för platsen.

// Jocke

Är oxå i stort behov garageplats nära högskolan! Är det nån som har plats över så ring 0704404869 lr PM

////Karl

Var handlar ja olja + filter + stift till R6 -01???

Snarast! ska köpa ida lr imorrn!
 
Last edited:

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
D hoppas jag....vill köra idag...försöka träna bakhjulsåkning....gjorde de igår....well.....ja va ju inte bra iaf hehe
 

stenne

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Shiver 750 -10
////Karl

Var handlar ja olja + filter + stift till R6 -01???

Snarast! ska köpa ida lr imorrn![/QUOTE]

Marcussen Mc bör ha grejer hemma! Ring och hör. 035-46485
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Har fått mina fördomar om att turbo hojar inte går att köra krokiga vägar med överbivisade...
Va ute en sväng med Lahi i onsdags och han bevisade att med rätt person bakom styret går det att ligga på även med en hysterisk turbohoj...
Så alla andra som tror att man inte kan köra nnat än rakt fram med en turbo hoj tänk om.

Peddas hoj går bra....

Nån som ska köra något idag förresten???

Så du e tillbaka i stan nu.. Kul att du har köpt hoj igen.. Kanske inte kommer ihåg mig men jag hjälpte dig lite med med din framgafel på r6:an..
E du sugen på att köra någon dag så skriv ett inlägg så följer jag med
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st

Så du e tillbaka i stan nu.. Kul att du har köpt hoj igen.. Kanske inte kommer ihåg mig men jag hjälpte dig lite med med din framgafel på r6:an..
E du sugen på att köra någon dag så skriv ett inlägg så följer jag med

Ska möta upp Paul i Laholm idag vid halv 3. Efter det blir det nog en sväng. Du kan ju hänga med då?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har fått mina fördomar om att turbo hojar inte går att köra krokiga vägar med överbivisade...
Va ute en sväng med Lahi i onsdags och han bevisade att med rätt person bakom styret går det att ligga på även med en hysterisk turbohoj...
Så alla andra som tror att man inte kan köra nnat än rakt fram med en turbo hoj tänk om.

Men det kan väl inte vara till någon fördel när det svänger? Måste vara väldigt svårt att möta på med gas och få respons från turbon efter ett tag för att sedan vara tvungen att slå av pga för mycket effekt. Kollar man på effektkurvan på en turbohoj brukar den först ge relativt lite effekt för att senare smälla till med väldigt mycket effekt. Kan väl ändå inte vara särskilt kul att få all effekt när man är påväg ut ur kurvan. Hur som helst verkar det jäkligt kul med turbohoj, fast jag tycker nog Vr-8:as projekt med kompressor verkar mer körvänligt...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Men det kan väl inte vara till någon fördel när det svänger? Måste vara väldigt svårt att möta på med gas och få respons från turbon efter ett tag för att sedan vara tvungen att slå av pga för mycket effekt. Kollar man på effektkurvan på en turbohoj brukar den först ge relativt lite effekt för att senare smälla till med väldigt mycket effekt. Kan väl ändå inte vara särskilt kul att få all effekt när man är påväg ut ur kurvan. Hur som helst verkar det jäkligt kul med turbohoj, fast jag tycker nog Vr-8:as projekt med kompressor verkar mer körvänligt...

Hehe, skoj att läsa om alla fördomar. Där kom en till :tungan Man lär sig ganska fort hur man ska hantera gasen i kurvorna, så det är inga bekymmer. Att bara kolla på effektkurvan säger inte mycket alls om hur hojen är att köra på gatan. Egentligen inte ett dugg. Enligt min kurva ser ju hojen ohanterbar ut, men det är den verkligen inte. Det blir ju en annan gashantering, men det lär man sig. Bästa sättet att få folk att förstå att det inte är ohanterbart och att man faktiskt kan svänga ordentligt med en turbohoj är ju att låta folk prova. Först då kan man ju uttala sig om hur det är... när man verkligen kört en. Aktivt alltså. Att bara tro ger inte så mycket. Då är det ju väldigt synd att jag inte lånar ut min hoj till någon :D Hade jag inte varit så rädd om hojen så hade det varit skoj att låna ut den för att döda lite fördomar :tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hehe, skoj att läsa om alla fördomar. Där kom en till :tungan Man lär sig ganska fort hur man ska hantera gasen i kurvorna, så det är inga bekymmer. Att bara kolla på effektkurvan säger inte mycket alls om hur hojen är att köra på gatan. Egentligen inte ett dugg. Enligt min kurva ser ju hojen ohanterbar ut, men det är den verkligen inte. Det blir ju en annan gashantering, men det lär man sig. Bästa sättet att få folk att förstå att det inte är ohanterbart och att man faktiskt kan svänga ordentligt med en turbohoj är ju att låta folk prova. Först då kan man ju uttala sig om hur det är... när man verkligen kört en. Aktivt alltså. Att bara tro ger inte så mycket. Då är det ju väldigt synd att jag inte lånar ut min hoj till någon :D Hade jag inte varit så rädd om hojen så hade det varit skoj att låna ut den för att döda lite fördomar :tummenupp

Missförstå mig inte, jag tycker överladdning på hojar är väldigt intressant. Men den enda anledning jag kan se varför man skulle överladda är för att jaga adrenalinkickar och inte för att kunna avverka kurvorna snabbare.
Turbon ger väl knappast någon prestandahöjning när det gäller att köra aktivt på kurvig väg? Men visst det är säkert underbart att powerwheela mellan kurvorna. Det verkar inte som turbohojar gör så bra ifrån sig vid bankörning, kanske pga det något mer svårhanterliga effektregistret...Vad vet jag, jag får la bilda mig en uppfattning irl..:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Missförstå mig inte, jag tycker överladdning på hojar är väldigt intressant. Men den enda anledning jag kan se varför man skulle överladda är för att jaga adrenalinkickar och inte för att kunna avverka kurvorna snabbare.
Turbon ger väl knappast någon prestandahöjning när det gäller att köra aktivt på kurvig väg? Men visst det är säkert underbart att powerwheela mellan kurvorna. Det verkar inte som turbohojar gör så bra ifrån sig vid bankörning, kanske pga det något mer svårhanterliga effektregistret...Vad vet jag, jag får la bilda mig en uppfattning irl..:)

Nä, det ger ingen prestandahöjning i kurvorna, det är ju inte ofta man kan ge fullt där, inte ens med en vanlig 600, men det går inte långsammare heller. Jag har hyfsat med effekt innan turbon kommer igång också. Räcker för att man ska kunna fläska på ordentligt i kurvorna, och det är inte så jobbigt att passa den. Men man kör ju inte med turbo för att kunna avverka kurvorna snabbt, det klarar man med 200 hästar mindre. Men det behöver inte gå långsammare för att man men mycket effekt, och effektkurvorna ljuger om körbarheten.

Verkar det inte som om turbohojar gör bra ifrån sig vid bankörning? Har du sett en turbohoj på bana (men en förare som kan hantera den)? Det är ju inte bara hojen det hänger på, föraren har ju ett finger med i spelet också. Jag har sett R1:eek:r som inte gör så bra ifrån sig på bana pga föraren... :hihi Alla är ju inte Rossi, och bara för att folk har turbohoj så behöver det inte betyda att de kan köra den. Jag har "hört talas" om en turbohoj som körde från många på Gotland ring :D Han har en hi/lo-swith på styret, och det har jag också. Funkar kanon i kurvorna. Då får man inte den där jättepuckeln när turbon kommer igång. Lågt ladd i kurvorna och högt på rakan. Han har runt 180 hästar på hjulet med brytaren på low, och det är ju ganska normalt. Funkar fint att svänga med, och ingen puckel alls på low pga väl avstämt turbokit. Väldigt foljsam på gasen. Ligger på runt 270 på high. Jag laddar 0,7 med brytaren i nedre läget, 1,45 i övre, och så in i helvete när jag rycker slangen :D

Jävlar vad mycket text det blev...
Observera att jag inte skriver detta för att jag själv kör turbohoj och kanske är partisk, det är bara det att jag inte gillar fördomar och uttalanden om något man inte har provat. Och så blir jag lite exhalterad när jag ser att det står "turbo" någonstans :D Fakta är bra, gissningar kan man ta någon annanstans :tummenupp
Jag tycker fortfarande att det är lättare att köra fort i kurvorna med en sugmotorhoj, men det går att köra väldigt fort i kurvorna med en turbohoj också. Gäller bara att lära sig hantera den pga lite annorlunda körstil, men när man väl lärt sig det så går det bättre än många tror.
Du får tyvärr inte prova min hoj, den lånar jag inte ut till någon, men du får gärna åka en runda i kurvor i sommar :tummenupp

Nä, nu är det nog snart dags att lufta åbäket! Torsdagskörningarna kommer väl igång snart?
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Fakta är bra, gissningar kan man ta någon annanstans :tummenupp
För att det inte ska handla om gissningar och antaganden får väl samma person köra runt en bana med standardhoj och turbohoj under samma omständigheter.
Sen kan man ju skilja på fakta och upplevelse. Jag var tex övertygad om att en 2-taktscross skulle accelerera bra mycket snabbare än min drz. Detta baserades på upplevelse och intryck som jag fick vid provkörning av de båda. Även på pappret borde drz:an bli efter. Vid en direkt jämförelse visade det sig att min "slöa" fyrtakt tillochmed drog ifrån 2-taktaren. Kan tänka mig att en turbohojs explossiva och aggressiva effektkurva ger intryck av att det går som satan, i själva verket kanske standardhojen kan ligga kvar på fullgas och acca på ett effektivare sätt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
För att det inte ska handla om gissningar och antaganden får väl samma person köra runt en bana med standardhoj och turbohoj under samma omständigheter.
Sen kan man ju skilja på fakta och upplevelse. Jag var tex övertygad om att en 2-taktscross skulle accelerera bra mycket snabbare än min drz. Detta baserades på upplevelse och intryck som jag fick vid provkörning av de båda. Även på pappret borde drz:an bli efter. Vid en direkt jämförelse visade det sig att min "slöa" fyrtakt tillochmed drog ifrån 2-taktaren. Kan tänka mig att en turbohojs explossiva och aggressiva effektkurva ger intryck av att det går som satan, i själva verket kanske standardhojen kan ligga kvar på fullgas och acca på ett effektivare sätt.

Jepp, någon som är inkörd på båda och kan hantera båda. Det ÄR mycket lättare att acca fullt och optimalt med t.ex. en 1000cc sugmotor. Men på min hoj så går det ganska bra att kontrollera laddtrycket med gasen, så att hålla hjulet en halv decimeter över backen vid acceleration på alla växlar brukar funka fint. Så det blir ganska bra ändå. Det går ju faktiskt att släppa av, man behöver inte ge fullt hela tiden. Gaskontroll är a och o. Och eftersom jag (ett liiiitet tag till :) ) kör med original hjulbas så accar en vanlig 1000 cc-hoj lika fort upp till kanske 150 (eller var det nu är som en sådan slutar wheela på gas) men sen är det adjöss! :D Det är humor det... :D
Men det är som du skriver att en standardhoj är mycket lättare att hantera och kan ligga kvar på fullgas och acca på ett effektivare sätt. MEN det går att lära sig att kontrollera en turbohoj i kurvor och rakt fram också. Tar en stund, men det går. Så den vanliga uppfattningen att "turbo=okörbart och långsamt i kurvor" är felaktig. De är inte alls så slöa i kurvor som många tror. Och så är jag inte ute efter att vinna några GP-lopp heller eller vara snabbast på Falkenberg... jag kör för att det är kul och inte för att komma först.

Jaja, skitsamma, huvudsaken är att hojägarna är nöjda med sina hojar och att de levererar prestanda så man blir nöjd. Jag är väldigt nöjd med min iallafall.

Blev några mil idag också! Gött. Tänkte jag skulle sticka och träna innan, men precis när jag satte mig i bilen så hörde jag någon som drog ur sin hoj på Laholmsvägen... så in igen, hämta hjälm mm och iväg till garaget! :yoparty Glass på gulan blev det också, och lite pys och fräs i stan.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mycket text från en som inte "försvarar" turbo-hojar........:tummenupp

Din hoj är frän..RIKTIGT FRÄN..punkt slut. Sen att jag väljer kompressor och inte turbo beror på en hel del faktorer. En v-twin med olika pulser är rent djävlig att få fungera korrekt, visst det går men jag pallar inte......:D
Sedan finns det en uppsjö med filmer på nätet där folk kör sina turbo monster med fullgas ända till den laddar "aset" och de släpper för att inte slå över. Det röda tråden i dom filmerna är att effekten och laddtrycket kommer väldigt fort, över ett kort register, för att sedan mata ut en j...a massa effekt.

Jag hoppas med mitt projekt göra en hoj med lite mindre effekt än en turbohoj över ett längre register.......utan "spool-up" "lagg" osv osv.

Kanske om du får prova min kan jag få prova din.......:rodnar

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top