Hantverkare är drägg

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det är ju en dröm att vara skitig hantverkare.. så härligt att stå å se på alla högutbildade kontorsfjollor som ser ner på oss dödliga skitiga drägg med vetskapen att man har ut nästan dubbelt i handen mot vad många tjänar brutto.. sen så slipper man musarmar, tennisknän, skrumphjärna å allt vad det gnälls över som arbetsskador på kontoren...

Utan oss stannar sverige:D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju en dröm att vara skitig hantverkare.. så härligt att stå å se på alla högutbildade kontorsfjollor som ser ner på oss dödliga skitiga drägg med vetskapen att man har ut nästan dubbelt i handen mot vad många tjänar brutto.. sen så slipper man musarmar, tennisknän, skrumphjärna å allt vad det gnälls över som arbetsskador på kontoren...

Utan oss stannar sverige:D

:rofl
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag antar att du skulle tycka det var ok om din tandläkare behandlade dig som skit, snackade mobil med sina polare under behandlingen, stank snus rätt i ansiktet på dig och var allmänt otrevligt, bufflig, högljudd.....

...jag menar, vad ska du göra utan honom? Laga dina tänder själv?
:rolleyes:

:fakta
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Härligt, men synd att hantverkarna har så svårt för ironi.

Nu är ju inte hantverkare ett slags maskiner som saknar mjukvaran Ironiförstånd 1.0 utan alla är individer. Vissa av dom kanske har tröttnat på ironiska skämt från alla kunder som vill vara roliga när dom egentligen har komplex för att dom inte klarar jobbet själva.
Individer..vi är alla individer!
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Lustigt, jag känner mig överlägsen när jag går förbi ett bygge. man ser de där överviktiga, tatuerade, snabbmatsälskande, neonklädda neandertalarna och tänker. Fy fan vilken tur jag haft i livet. Sedan tar det inte mer än någon minut innan man hittar något att förarga sig på, t.ex. att de har någon maskin som stör en.
Vi var faktiskt några kontorsfjollor (doktorand, barnmorska, informatör, formgivare, marknadskoordinator, copywriter) som diskuterade detta för några veckor sedan. En av oss vars pappa är pensionerad snickare menade att (den felaktiga) uppfattningen att "hantverkare är drägg" går att skylla på de som saknar utbildning: oseriösa hantverkare. Kan det ligga något i det tro?
 
Last edited:

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Nu är ju inte hantverkare ett slags maskiner som saknar mjukvaran Ironiförstånd 1.0 utan alla är individer. Vissa av dom kanske har tröttnat på ironiska skämt från alla kunder som vill vara roliga när dom egentligen har komplex för att dom inte klarar jobbet själva.
Individer..vi är alla individer!

Jag menade hantverkarna i den här tråden. Personligen anlitar jag sällan hantverkare. Om jag gör det så låter jag dem sköta sitt jobb utan snusförnuftiga kommentarer. Ber dem dock ta av sig skorna.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns drägg i alla yrkesgrupper från hantverkare till högavlönade direktörer
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi var faktiskt några kontorsfjollor (doktorand, barnmorska, informatör, formgivare, marknadskoordinator, copywriter) som diskuterade detta för några veckor sedan. En av oss vars pappa är pensionerad snickare menade att (den felaktiga) uppfattningen att "hantverkare är drägg" går att skylla på de som saknar utbildning: oseriösa hantverkare. Kan det ligga något i det tro?

För det första måste jag anmärka på att du diskuterar sådant här med en barnmorska. Barnmorskor är ju snäppet över hamnarbetare endast så du borde inte diskuterat det alls med henne. Risken finns att hon är infiltratör från någon mindre bemedlad grupp.

Hur som helst är din fråga lustigt formulerad, den förutsätter att man kan utbilda sig till hantverkare och att vissa gjort så och andra inte. Jag vet inte vad jag ska svara på det. Att säga utbildad hantverkare är som att säga outbildad jurist, det är en paradox helt enkelt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
För det första måste jag anmärka på att du diskuterar sådant här med en barnmorska. Barnmorskor är ju snäppet över hamnarbetare endast så du borde inte diskuterat det alls med henne. Risken finns att hon är infiltratör från någon mindre bemedlad grupp.

Hur som helst är din fråga lustigt formulerad, den förutsätter att man kan utbilda sig till hantverkare och att vissa gjort så och andra inte. Jag vet inte vad jag ska svara på det. Att säga utbildad hantverkare är som att säga outbildad jurist, det är en paradox helt enkelt.
En barnmorska har genomgått en lika lång och minst lika svår utbildning som en civilekonom.

:fakta

Det var inte jag utan en av de andra som menade att outbildade hantverkare saboterar för de seriösa. Själv tror jag att hantverkare som avlade gesällbrev och etablerade sig långt innan datorer blev vardag är av ett helt annat slag än det vi menar.

[YOUTUBE-ID]NWCIis70YZs[/YOUTUBE-ID]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En barnmorska har genomgått en lika lång och minst lika svår utbildning som en civilekonom.

:fakta

Det är helt oväsentligt, det är ändå ett hantverkarjobb.
Kolla här, jobbar man med kroppen så är man hantverkare.
Budbilschaufför = hantverkare
Gymnastiklärare = hantverkare
Florist = hantverkare
Hemslöjdstönt = hantverkare

Osv osv

Jobbar man som jag, alltså sitter på en stol, gör något med datorn, ringer någon då och då, går till skrivaren, står i folks dörröppningar och pratar, tar långlunch, lyssnar på webradio, gör bankärenden på arbetstid (och alla andra ärenden), då är man kontorist och tjänsteman. Det är det näst finaste man kan vara, det allra finaste är byråkrat men de tjänsterna utannonseras i princip aldrig.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är helt oväsentligt, det är ändå ett hantverkarjobb.
Kolla här, jobbar man med kroppen så är man hantverkare.
Budbilschaufför = hantverkare
Gymnastiklärare = hantverkare
Florist = hantverkare
Hemslöjdstönt = hantverkare

Osv osv
Nja, nu målar du in dig i ett hörn. Var drar man gränsen mellan kompetens och input av kroppsligt arbete? Är en kirurg hantverkare? Cellist?
 

Bifogat

  • PH2007042700666.jpg
    PH2007042700666.jpg
    104.3 KB · Visningar: 33
  • rormok1.jpg
    rormok1.jpg
    76.9 KB · Visningar: 35

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Det är helt oväsentligt, det är ändå ett hantverkarjobb.
Kolla här, jobbar man med kroppen så är man hantverkare.
Budbilschaufför = hantverkare
Gymnastiklärare = hantverkare
Florist = hantverkare
Hemslöjdstönt = hantverkare

Osv osv

Jobbar man som jag, alltså sitter på en stol, gör något med datorn, ringer någon då och då, går till skrivaren, står i folks dörröppningar och pratar, tar långlunch, lyssnar på webradio, gör bankärenden på arbetstid (och alla andra ärenden), då är man kontorist och tjänsteman. Det är det näst finaste man kan vara, det allra finaste är byråkrat men de tjänsterna utannonseras i princip aldrig.

Vad skönt nu VET jag att du skojar! :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, nu målar du in dig i ett hörn. Var drar man gränsen mellan kompetens och input av kroppsligt arbete? Är en kirurg hantverkare? Cellist?

Känn efter i ditt hjärta och du vet. Om du inte vet plötsligt, tillämpa någon typ av lönetrappa. Barnmorska tjänar kanske 25.000 = definitivt hantverkare. Kirurg tjänar kanske 50.000 = sannolikt inte hantverkare.
Det har också med mandat, befogenheter, ansvar, visitkortstitel, pensionsavtal och övrig social ställning att göra.
Du kan inte försöka reda ut avancerad vetenskap på några få inlägg.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Känn efter i ditt hjärta och du vet. Om du inte vet plötsligt, tillämpa någon typ av lönetrappa. Barnmorska tjänar kanske 25.000 = definitivt hantverkare. Kirurg tjänar kanske 50.000 = sannolikt inte hantverkare.
Det har också med mandat, befogenheter, ansvar, visitkortstitel, pensionsavtal och övrig social ställning att göra.
Du kan inte försöka reda ut avancerad vetenskap på några få inlägg.
Jag vet vad jag själv tycker men det överensstämmer inte med dina exempel. En budbilschaffis är knappast en hantverkare. Inte heller en florist eller gympalärare. NE´s definition av en hantverkare...

...person som yrkesmässigt utövar ett hantverk äv. utvidgat person med viss teknisk färdighet ofta med antydan om brist på skaparkraft, originalitet o.d....

...är bättre men utesluter egentligen inte en kirurg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top