Hantverkare är drägg

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
E de betalt per timme man jobbar?

Har man betalt för att fixa elen eller för att va en överbetald städkärring?:va

Stannas det 10 min längre för o städa upp efter sig o de tas betalt för 10 min längre jobb så..hmm.. mjaaaru

Neh jag vet inte..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
AndreasNo skrev:
2682495 E de betalt per timme man jobbar?

Har man betalt för att fixa elen eller för att va en överbetald städkärring?:va

Stannas det 10 min längre för o städa upp efter sig o de tas betalt för 10 min längre jobb så..hmm.. mjaaaru

Neh jag vet inte..
OM man skitar ner när man jobbar så städar man efter sig. Det är bara vanligt hyfs och dessutom ett helt rimligt krav på service från köparen. Jag betalar för att få elen fixad och inte för att få elen fixad och huset samt trädgården nerskräpad.

Kia

Guest
Gustav O skrev:
2682688 OM man skitar ner när man jobbar så städar man efter sig. Det är bara vanligt hyfs och dessutom ett helt rimligt krav på service från köparen. Jag betalar för att få elen fixad och inte för att få elen fixad och huset samt trädgården nerskräpad.

:tummenupp :yoparty

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
tobbeviking skrev:
2682473 Jo men eller hur...
Av dom fyra kunder jag varit hos idag så har tre sagt att dom själva städar.
När jag ändå plockade upp det grövsta så tjatade dom vidare "lämna det där du så tar jag det sedan."
Jag städar efter mig, jag ringer och informerar om bokad tid omöjligt kan hållas.
Jag är långt från unik, det vet jag.
Jag stod däremot och väntade på en rörmokare som inte behagade dyka upp häromdagen på bokad tid. Typiskt rörmokare.....eller?
//Tobbe

Rörkrökarna är fan de värsta hantverkarna! Efter att ha jobbat med sådana inom byggsvängen så har jag insett att de är de värsta timtjuvarna och de som luktar värst, men det sistnämnda är ju inte så konstigt.
De kommer heller inte speciellt ofta i tid. Väl där gör de däremot ett jävla jobb som oftast blir riktigt snyggt. Visst kan man även göra deras jobb själv men det tar ju sån jävla tid.
De elektriker jag har jobbat med har varit hyffsat renliga efter sig men däremot brukar de vara lite udda :D
Ska tillägga att jag har gått elprogrammet och även jobbat inom VVS-branschen men inget av det lockade så att säga. El är iofs kul och int elika skitigt som bygg eller VVS men fan va trött man blir på att bli elektrifierad hela jävla tiden :mad:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag frågar alltid om jag kan behålla skorna på, har aldrig fått ett nej till svar. Oftast arbetar jag från stege och det är inte skönt utan skor, min arbetsgivare kräver även att jag har skyddsskor på mig när jag arbetar.

Jag städar gärna, men frågar alltid om jag ska göra det eftersom 450:- per timme är jävligt dyrt för en städare.

Jag har hög ringsignal för jag står inte sällan i mycket bullriga miljöer, visst kan jag ställa in olika profiler på min telefon men det skulle ändå bara glömmas bort. Jag ska ändå göra ett tappert försök!

Kräver jobbet en kollega så står vi oftast och rycker/drar i kablar i olika ändar på ett rör några meter ifrån varandra, då kan det krävas att vi pratar högt. Man kanske kunde lösa detta med någon sorts stealth-walkietalkie med öronsnäcka, att ringa blir ju onödigt dyrt. Ska kolla det.

Material som ligger ivägen råkar man alltid ut för, en plats som pekats ut av någon gillas inte alltid av en annan. Man skulle kunna samla alla på företaget där man jobbar och ha någon form av möte om såna saker innan arbetet börjar.

Oftast försöker man vara så smidig som möjligt men det är inte helt lätt alla gånger, det blir skräpigt, det låter en del, man är ivägen.
Dock så är jag och mina kollegor varken feta, fula eller luktar illa samt försöker vara hela och rena.

Vissa människor störs väldigt mycket av att det sker förändring på deras arbetsplats, när deras rutiner rubbas så klarar dom inte det och detta resulterar i att dom klagar. Man har lärt sig mönstret efter många år i branschen. Vissa tycker det är jättetrevligt med lite annat folk som stökar runt på stället, andra inte.
Det inte folk vanligtvis tänker på är att det inte bara är deras, utan även vår arbetsplats.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Gustav O skrev:
2682688 OM man skitar ner när man jobbar så städar man efter sig. Det är bara vanligt hyfs och dessutom ett helt rimligt krav på service från köparen. Jag betalar för att få elen fixad och inte för att få elen fixad och huset samt trädgården nerskräpad.
Ring och påtala att dom inte städat efter sig, du har det ju dokumenterat på bild. Be dom kompensera dig för städning eller så får dom komma tillbaka och städa upp efter sig.
//Tobbe

Dominator-Rocks

Guest
Nu har inte jag läst ett enda inlägg i denna tråd.............

Jag vill bara säga att Kontorsråttor är BÖGAR så det skriker om det!

:huvet

Gabor

Guest
Dominator-Rocks skrev:
2683805 Nu har inte jag läst ett enda inlägg i denna tråd.............

Jag vill bara säga att Kontorsråttor är BÖGAR så det skriker om det!

:huvet

otroligt kontruktiva svar du kommer med...:va ... har du druckit bensinutspädd motorolja eller har du blivit av med jobbet...:va

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är det verkligen så? Är hantverkare mer manliga?

:va

Har en polare som jobbar som IT-säljare. En dag när han var på väg från bilen till en kund så gick han förbi ett bygge. Han berättade att han aldrig kännt sig så fjollig som när han trippade förbi på tårna för att inte smutsa ner de nyputsade skorna medans byggarna stod där skitiga, med stora prillor under läpparna och pekade och garvade åt honom :)

Hantverkare är inte nödvändigtvis manligare, men vissa hantverkerier är manliga :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har en polare som jobbar som IT-säljare. En dag när han var på väg från bilen till en kund så gick han förbi ett bygge. Han berättade att han aldrig kännt sig så fjollig som när han trippade förbi på tårna för att inte smutsa ner de nyputsade skorna medans byggarna stod där skitiga, med stora prillor under läpparna och pekade och garvade åt honom :)

Hantverkare är inte nödvändigtvis manligare, men vissa hantverkerier är manliga :)

Lustigt, jag känner mig överlägsen när jag går förbi ett bygge. man ser de där överviktiga, tatuerade, snabbmatsälskande, neonklädda neandertalarna och tänker. Fy fan vilken tur jag haft i livet. Sedan tar det inte mer än någon minut innan man hittar något att förarga sig på, t.ex. att de har någon maskin som stör en.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lustigt, jag känner mig överlägsen när jag går förbi ett bygge. man ser de där överviktiga, tatuerade, snabbmatsälskande, neonklädda neandertalarna och tänker. Fy fan vilken tur jag haft i livet. Sedan tar det inte mer än någon minut innan man hittar något att förarga sig på, t.ex. att de har någon maskin som stör en.

Ja det har du iofs rätt i. Jag var ju svetsare från början men jag tackar gud varje dag för att man lyckades kravla sig upp från apstadiet :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona

Jag vet att du är en ironisk prick (läs engelska betydelsen, inte svenska) för det mesta..men det där du just sade tar priset!

Av alla jag umgått med i mitt liv så hittar man dom mest genuina och okonstlade människorna bland dom du just beskrev!

Nu är det ju så att om man är snobb så ser man ju oftast skillnader ganska tydligt...så då borde ju du veta att HANTVERKARE inte går runt i neonkläder så ofta.. dessa är oftast kommunalare eller byggarbetare och även här hittar man varma, sköna och oftast okonstlade individer.

Man hittar olika sorters människor inom alla yrken...och tyvärr finns äcklig snobbism överallt också!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vet att du är en ironisk prick (läs engelska betydelsen, inte svenska) för det mesta..men det där du just sade tar priset!

Av alla jag umgått med i mitt liv så hittar man dom mest genuina och okonstlade människorna bland dom du just beskrev!

Nu är det ju så att om man är snobb så ser man ju oftast skillnader ganska tydligt...så då borde ju du veta att HANTVERKARE inte går runt i neonkläder så ofta.. dessa är oftast kommunalare eller byggarbetare och även här hittar man varma, sköna och oftast okonstlade individer.

Man hittar olika sorters människor inom alla yrken...och tyvärr finns äcklig snobbism överallt också!

Kaka söker maka.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Alla ni som någon gång behövt en hantverkare...är ni inte glada att dom finns!?? :va För hur i fan skulle saker och ting bli gjort annars.

Visst kreti och pleti kan snickra och meka VVS...men vad fan blir det för resultat. Fråga försäkringsbolagen hur många badrum som gått åt helvete för att "folk kan själva".

ALLA yrkeskategorier behövs, oavsett om man jobbar med hantverk, IT eller säljer kläder. Att människor sen skiljer sig åt i sitt sätt att vara, DET är en
helt annan sak.

Och en människa ska väl gillas p.g.a vem hon är...och inte för vad hon förtjänar sitt levebröd på.

//Mad

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Alla hantverkare behövs,............, utom behöriga elektriker. Varenda djävla gång jag har varit på ett ställe där en behörig elektriker dragit el :mad: har det varit förenat med livsfara att vistas:skrämd .

Felkopplade jordfelsbrytare

Strömförande stålkurer

Felkopplade uttag

Taskigt dragna kablar i dosor som leder till kortis.

Fel kabeldimensioner

Felsäkrat

Felinkopplade underskåp

Felaktig jordning

Enkelkoppar skalad med morakniv = brott

osv., osv., osv.

Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Man försöker väl föra sig så gott som möjligt när man är hemma hos folk men visst finns det idioter till hantverkare men finns nog lika gott om idioter på kontor.
Måste dock säga att de värsta jobben är hemma hos "Martin Timell generationen" som kan lika bra själva... gör det själv då?!

Hört på kafferasten
Hantverkare nr1 -Dom här kontorsmupparna åker ju iväg på sån här teambuilding nångång då och då för att känna bättre gemenskap och prata och ha roligt....

Hantverkare nr2 -Teambuilding?

Hantverkare nr1 -Ja här på firman kallar vi det för att "ta en kaffe med gubbarna"

:)

E de betalt per timme man jobbar?
Neh jag vet inte..

Finns ju både och, fasta priser och timpriser på installationer tex.
Tror att jag kostar runt 450kr/tim + material.
Brukar oftast vara uppdelat så man betalar för varje påbörjad halvtimma och jobben tar oftast ganska mycket tid både före och efter ett jobb är avslutat på platsen för i och ur lastning mm mm

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...