Hantverkare är drägg

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Nyteknik skrev:
2523535 Hänsynslösa människor som är medvetna om och tycker om sitt beteende brukar kallas för -> :3freak.

Det känns väl fint?
Hahaha....Shit vilken tråkig människa du måste vara.... Mitt inlägg va inte riktigt seriös.... Så du dömmer ut en hel yrkes-kår för att du har några som beter sig illa hos dig.... Har du provat att säga till dom eller?
Kanske kan funka!!

Kia

Guest
Oj, vilken disskussion det här ämnet blev. Det finns väl drägg inom varje yrkeskår? Om alla hantverkare är drägg, varför anlitas de? Varför har de jobb? Att stämpla en hel yrkeskår bara för att man har haft oturen att träffa på dräggen känns ju lite trångsynt.
Har några gånger sprungit på hantverkare som gjort dåliga jobb, smutsat ner, haft sönder saker, varit otrevliga... osv. Har alltid suttit inne med betalningen tills jag varit nöjd. Å det har alltid löst sig. Har man ett avtal ska man se att det uppfylls och gör det inte det ska man ju inte tveka och fega att klaga. Säg vad du tycker. Ge hantverkaren eller hans firma en chans att rätta till felet. Alla kan göra en miss, men ingen är tankeläsare så berätta vad du är missnöjd med och kräv att felet rättas till.... Har funkat för mig de gånger jag anlitat hantverkare... :tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Blanco skrev:
2523548 Hahaha....Shit vilken tråkig människa du måste vara.... Mitt inlägg va inte riktigt seriös.... Så du dömmer ut en hel yrkes-kår för att du har några som beter sig illa hos dig.... Har du provat att säga till dom eller?
Kanske kan funka!!
Ett litet råd är att läsa några fler inlägg än det första innan du försöker delge din mening.

Kia skrev:
2523568 Oj, vilken disskussion det här ämnet blev. Det finns väl drägg inom varje yrkeskår? Om alla hantverkare är drägg, varför anlitas de? Varför har de jobb? Att stämpla en hel yrkeskår bara för att man har haft oturen att träffa på dräggen känns ju lite trångsynt.
Har några gånger sprungit på hantverkare som gjort dåliga jobb, smutsat ner, haft sönder saker, varit otrevliga... osv. Har alltid suttit inne med betalningen tills jag varit nöjd. Å det har alltid löst sig. Har man ett avtal ska man se att det uppfylls och gör det inte det ska man ju inte tveka och fega att klaga. Säg vad du tycker. Ge hantverkaren eller hans firma en chans att rätta till felet. Alla kan göra en miss, men ingen är tankeläsare så berätta vad du är missnöjd med och kräv att felet rättas till.... Har funkat för mig de gånger jag anlitat hantverkare... :tummenupp
Bla bla bla...

Last edited:

Gabor

Guest
Blanco skrev:
2523520 Det är därför jag har valt detta yrke.... Det är härligt att vara svinig och odräglig... Fan va trist att sitta på ett kontor om dagarna!!
Jag tror att det bara är ni grabbar som inte gillar oss, när vi kommer hem till er och raggar på era fruar och flickvänner... :D

Äntligen en till med insikt,,, fast det är kvinnorna som vrider upp värmen på max så man ska klä av sig, sen bjuder dom på både fika å dopp...

Klart som fan att snubbarna surar när kvinnan vill ha en händig hantverkare som mixtrar med dom...:tungan :tummenupp

Nyteknik skrev:
2523535 Hänsynslösa människor som är medvetna om och tycker om sitt beteende brukar kallas för -> :3freak.

Det känns väl fint?

Du har inte roligt i ditt liv , :va ...

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nyteknik skrev:

OCh det värsta av allt är att hon framstår som ett geni i jämförelse med dig. Men jag förstår varför, teoretiker brukar just bara vara teoretiker. Jag har läst mig till teori men kan även tillämpa det i praktiken, något de flesta ingenjörer inte kan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Dee_cati skrev:
2526481 OCh det värsta av allt är att hon framstår som ett geni i jämförelse med dig. Men jag förstår varför, teoretiker brukar just bara vara teoretiker. Jag har läst mig till teori men kan även tillämpa det i praktiken, något de flesta ingenjörer inte kan.
Skriver du att du kan tillämpa teorier i praktiken och är bättre än de flesta ingenjörer? Ok...

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Dee_cati skrev:
2526481 ... teoretiker brukar just bara vara teoretiker. Jag har läst mig till teori men kan även tillämpa det i praktiken, något de flesta ingenjörer inte kan.
Det finns personer som anser sig vara grymma praktiker med 100 års erfarenhet och därmed är världsmästare, men som INTE kan fixa enklaste arbeten.
Snackpåsar finns det gott om i alla branscher!

Kia

Guest
Nyteknik skrev:
2525184

Bla bla bla...

Det är precis det här jag syftar på.... Den "snälle" svensson är så jäkla rädd för att säga till och ha en egen åsikt. Då är det lättare att mumla nåt ohörbart "bla bla bla.." bakom ryggen istället.... :yoparty

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kia skrev:
2526599 Det är precis det här jag syftar på.... Den "snälle" svensson är så jäkla rädd för att säga till och ha en egen åsikt. Då är det lättare att mumla nåt ohörbart "bla bla bla.." bakom ryggen istället.... :yoparty
Du menar att de flesta som varit missnöjda med hantverkare inte säger att de är missnöjda. Hur drar du den slutsatsen?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Nyteknik skrev:
2526635 Du menar att de flesta som varit missnöjda med hantverkare inte säger att de är missnöjda. Hur drar du den slutsatsen?

Snarare så att dom är rädd att tala om hur dom vill ha det igentligen.... men tiger för att inte riskera att bli idiotförklarad? :gnissla

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Har en snickare i familjen nu, så jävla bra att bara plocka upp telefonen och ringa..
För om inte han grejar det känner jag en kille som e fångvaktare på värsting avdelningen på Kumla, o han känner dom riktigt farliga killarna..

Allt handlar om kontakter!!

Behöver få ta i en elektriker i Växjö.
@Tobbeviking - var det ngt du kunde fixa?

Kia

Guest
Nyteknik skrev:
2526635 Du menar att de flesta som varit missnöjda med hantverkare inte säger att de är missnöjda. Hur drar du den slutsatsen?

Har en massa olika hantverkare i familjen... allt ifrån snickare, elektriker, rörmokare, målare osv... alla säger samma sak. Att när man är på plats och frågar om kunden är nöjd så säger de allra flesta ja och betalar. Sen får man höra på omvägar allt skitsnack om allt de inte varit nöjda med. Säg som det är från början istället... Nej jag är inte nöjd alls, du får nog fixa det här...

Andra exempel på samma "svenska artighet" är när vi är ute och äter på resturang och kyparen frågar om det var gott... "Jaaa oj va gott det va..." inte många säger: "Nä fy fan de här smakade skit...."
Eller när vi är hos frisören och tittar oss i spegeln och inser att fasen det blir mössa på i 10 veckor igen... inte säger vi "Usch va dåligt jobb du har gjort, jag ser ju ut som ett offer..." utan när frisören frågar om vi är nöjda så ler vi glatt och säger "jaaa oj va bra det blev... verkligen.... luftigt...orginellt"

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kia skrev:
2527212 Har en massa olika hantverkare i familjen... allt ifrån snickare, elektriker, rörmokare, målare osv... alla säger samma sak. Att när man är på plats och frågar om kunden är nöjd så säger de allra flesta ja och betalar. Sen får man höra på omvägar allt skitsnack om allt de inte varit nöjda med. Säg som det är från början istället... Nej jag är inte nöjd alls, du får nog fixa det här...

Andra exempel på samma "svenska artighet" är när vi är ute och äter på resturang och kyparen frågar om det var gott... "Jaaa oj va gott det va..." inte många säger: "Nä fy fan de här smakade skit...."
Eller när vi är hos frisören och tittar oss i spegeln och inser att fasen det blir mössa på i 10 veckor igen... inte säger vi "Usch va dåligt jobb du har gjort, jag ser ju ut som ett offer..." utan när frisören frågar om vi är nöjda så ler vi glatt och säger "jaaa oj va bra det blev... verkligen.... luftigt...orginellt"
Om vi för enkelhetens skull förutsätter att du har rätt infinner sig frågan: hur är alla dessa hantverkare med missnöjda kunder funtade som inte själva a) ser att de gör ett dåligt jobb och b) märker att deras kunder är missnöjda? Jag är själv egenföretagare och vet (liksom alla seriösa egenföretagare) hur viktigt det är att behålla befintliga kunder. Därför är man väldigt lyhörd för tecken på missnöje och noga med att rätta till sådana.

Last edited:

Kia

Guest
Nyteknik skrev:
2535710 Om vi för enkelhetens skull förutsätter att du har rätt infinner sig frågan: hur är alla dessa hantverkare med missnöjda kunder funtade som inte själva a) ser att de gör ett dåligt jobb och b) märker att deras kunder är missnöjda? Jag är själv egenföretagare och vet (liksom alla seriösa egenföretagare) hur viktigt det är att behålla befintliga kunder. Därför är man väldigt lyhörd för tecken på missnöje och noga med att rätta till sådana.

Jaa jag vet ju inte vad du har för mediala förmågor men jag kan ialla fall inte läsa tankar.
Om Svensson står och ler med plånboken på glänt och säger "ååå va fint och bra det blev..." och bestämt hävdar att allt är som det ska...
Då antar iaf jag att så är fallet.
Tydligen fungerar inte alla så...

Dark_Messenger

Guest
Kia skrev:
2527212
Jag gnäller alltid på min frisör. Är aldrig nöjd på en gång, så hon fixar o fixar o fixar.. Tillslut brukar vi nå en kompromiss. Jag är nästan helt nöjd och hon nästan skitförbannad för jag aldrig blir helt nöjd.

Vi har ett bra förhållande till varandra hon o jag.

Kia

Guest
Dark_Messenger skrev:
2535841 Jag gnäller alltid på min frisör. Är aldrig nöjd på en gång, så hon fixar o fixar o fixar.. Tillslut brukar vi nå en kompromiss. Jag är nästan helt nöjd och hon nästan skitförbannad för jag aldrig blir helt nöjd.

Vi har ett bra förhållande till varandra hon o jag.

Känns skönt att se människor med lite stake i.... :tummenupp
Men jag menade att Svensson rent generellt är lite "försiktig" med att uttrycka sitt missnöje...
Men :tummenupp till dig... :yoparty

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Helt otroligt: det är nu andra gången sedan jag startade tråden som det är hantverkare på mitt jobb och gissa vad som händer. Just det, den ene står och skriker i sin mobil i rummet intill. "Äh, det är bra det! Aha, blir det gjort eller. Ok! Jaha, det är så. Ok. Ja, gör det! Lysande! Tack så länge! Heeeej!!!". Nu sätter de igång någon j-a såg så man får skrika till varandra i rummet där jag sitter. För varför skulle de stänga dörren till rummet de jobbar i eller på något annat sätt försöka hålla en låg profil. Idioter!!! :4skrika

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
2665431 Helt otroligt: det är nu andra gången sedan jag startade tråden som det är hantverkare på mitt jobb och gissa vad som händer. Just det, den ene står och skriker i sin mobil i rummet intill. "Äh, det är bra det! Aha, blir det gjort eller. Ok! Jaha, det är så. Ok. Ja, gör det! Lysande! Tack så länge! Heeeej!!!". Nu sätter de igång någon j-a såg så man får skrika till varandra i rummet där jag sitter. För varför skulle de stänga dörren till rummet de jobbar i eller på något annat sätt försöka hålla en låg profil. Idioter!!! :4skrika

Se det som kollegan som du aldrig fick. :D
En annan sak, varför säger du inte till?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag tror de njuter när de får skrämma lite kontorsråttor :D :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln