Hantverkare är drägg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
LasVegas skrev:
2520486 Det jag mest hakar upp mig på när det gäller hantverkare är hur dom kör!
Varje morgon på väg in till stan blir man omkörd, prejad av dessa annorlunda småpojkar i sina hantverkarbilar. Det kan stå "plattsättning, VVS eller Bygg" på sidorna. Det dom har gemensamt är att alla fått körkortet tillsammans med lördagsgodiset (som dom fått av mamma)
:såjaponken
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
tobbeviking skrev:
2521038 Den där forskningsrapporten är tre år gammal.
//Tobbe
Du tror på allvar att Sverige har kommit i kapp prismässigt på tre år? Googla lite, så hittar du hundra rapporter till. Gamla och nya.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2521048 Du tror på allvar att Sverige har kommit i kapp prismässigt på tre år? Googla lite, så hittar du hundra rapporter till. Gamla och nya.
Låter som grundlöst gnäll. Hur står sig de svenska Bauhauspriserna jämfört med de tyska som jag länkade till?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
2521048 Du tror på allvar att Sverige har kommit i kapp prismässigt på tre år? Googla lite, så hittar du hundra rapporter till. Gamla och nya.
Nej inte att vi kommit ifatt. Men det hinner hända en del på tre år.
//Tobbe
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nyteknik skrev:
2521070 Låter som grundlöst gnäll. Hur står sig de svenska Bauhauspriserna jämfört med de tyska som jag länkade till?
Va glad att inte bauhaus(Eller iaf jula etc) grejerna är vanligare... Då hade bränder också varigt vanligare.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Blip skrev:
2521101 Hur motiverar du det påståendet?
För att många (säger inte alla) Av deras kablar är väldigt stela och att isoleringen kan sprika efter några år.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
prulle skrev:
2521083 Va glad att inte bauhaus(Eller iaf jula etc) grejerna är vanligare... Då hade bränder också varigt vanligare.
Nja, det där är väl inte riktigt sant.
Visst man kan inte jämföra det dyraste matrialet med det absolut billigaste.
Men däremot kan man jämföra matrial i samma standard.
//Tobbe
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2521070 Låter som grundlöst gnäll. Hur står sig de svenska Bauhauspriserna jämfört med de tyska som jag länkade till?
För en tid sedan såg jag en dokumentär som avhandlade byggmaterielpriser i Europa (kan inte för mitt liv minnas på vilken kanal). Den visade att de stora svenska byggbolagen undantagslöst köpte all materiel från svenska firmor, trots att det många gånger var halva priset om man bemödade sig med att gå ut och sondera den europeiska marknaden. Det var väl hockeybiljetter, golfresor och trevliga middagar som fattades, antagligen.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
valmers skrev:
2521162 För en tid sedan såg jag en dokumentär som avhandlade byggmaterielpriser i Europa (kan inte för mitt liv minnas på vilken kanal). Den visade att de stora svenska byggbolagen undantagslöst köpte all materiel från svenska firmor, trots att det många gånger var halva priset om man bemödade sig med att gå ut och sondera den europeiska marknaden. Det var väl hockeybiljetter, golfresor och trevliga middagar som fattades, antagligen.


Vad gäller byggbolagen har jag ingen aning, men jag VET att rabatter givetvis förekommer. 20 % på färg om brorsan köper det. Plattsättare har riktigt bra rabatter, främst på mer exklusiva klinkers/stengolv/kakel osv osv. Virke och dyligt har jag ingen aning om men det finns säkert kronor att tjäna där med om man ska ha rejält mycket.

Polen är ett bra land att köpa byggmaterial i! kolla www.byggahus.se
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
valmers skrev:
2521162 För en tid sedan såg jag en dokumentär som avhandlade byggmaterielpriser i Europa (kan inte för mitt liv minnas på vilken kanal). Den visade att de stora svenska byggbolagen undantagslöst köpte all materiel från svenska firmor, trots att det många gånger var halva priset om man bemödade sig med att gå ut och sondera den europeiska marknaden. Det var väl hockeybiljetter, golfresor och trevliga middagar som fattades, antagligen.
Naturligtvis lika ovinklad och opartisk som ex. Farenheit 9/11 och Bowling for columbine?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vad jag inte förstår.... är det några som fjäskar och slickar röv så är det ju säljare.
Jag var med och handlade upp ett datanät, jag var den som skulle utvärdera vilket fabrikat vi skulle välja till ett större projekt.
Vi jämförde alltså inte enbart priset på enbart produkten för inköp.
Utan tog väldigt stor hänsyn till hur lättarbetat matrialet var, jag blev erbjuden allt från tysklandsresor till reklampennor.
För att jag bad om det? Nej för att säljarna ville fjäska in sig hos alla led hos "inköpsgruppen".
Jag sket fullständigt i vad dom lockade med och det rena fjäsket som pågick.
Jag fick in varuprover av alla tillverkare som var intressanta, har för mig att det var 7st kvar när första utvärderingen var gjord.
När jag provinstallerat uttag från dessa sju så stod en solklar vinnare pga att montering och enheter till färdigt uttag var enkelt och få.
Vi pratar nu om 40 000m datakabel och 1900 uttag samt ställ till detta ( serverrumsänden).
Han lovade dyrt och heligt att han skulle leverera i tid, allt var väl förberett ca 4månader innan leverans. Han lovade även att han skulle ta med oss på ett studiebesök på fabriken i tyskland.
Det låter väl bra? Japp om inte den försäljaren hade varit ett drägg.
Inte en enda leverans var rätt, kabeltrummorna som vi fick var desutom märkta med längder som långt översteg den verkliga längden på kabeln.
Lyckligtvis såg vi detta efter bara ett par trummor och började kontrollera längderna själva. Dom försökte blåsa oss på 1000-1500meter kabel. Kladdade med leveranserna och var allmänt jävliga att få tag på.
Vi fick heller aldrig se ngn fabrik...

Hur fan kan ni bete er så? Är det inte förjävligt att ALLA säljare beter sig som idioter, bara ljuger och försöker blåsa kunderna? Eller var det generaliserande...
//Tobbe
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2521162...svenska byggbolagen köpte undantagslöst all materiel från svenska firmor, trots att det många gånger var halva priset om man bemödade sig med att gå ut och sondera den europeiska marknaden.
Varför tror du att det ligger en hund begraven? :va

JM och Skanska lär göra det som gynnar både lönsamhet och kvalitet på bästa vis. Eller...?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2521965 Varför tror du att det ligger en hund begraven? :va

JM och Skanska lär göra det som gynnar både lönsamhet och kvalitet på bästa vis. Eller...?
Det är därför som tex Skanska är indragna i den största kartellrättegången, asfaltskarteller förvisso, i svensk historia. För att de ser efter sin egen lönsamhet, inte kundens.
 

Dark_Messenger

Guest
Har det inte redan konstateras att hanverkare är drägg.

Seså, nu kan vi stänga tråden. :D :wiggle
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
HansJ skrev:
Hade jag en byggfirma, så skulle jag satsa stenhårt på "kundfokus" (kvalitetssäkring/kommunikation), det är det enda som svenska företag borde kunna vara överlägsna på... Att behandla kunderna som skit under skosulorna är inte rätt väg i alla fall. Sen får de gärna ha skorna på, så länge de städar något så när efter sig...

Tyvärr så är det ju så i STHLM-trakten att där väljer man sina jobb då efterfrågan på hantverkare är såpass stor som den är.
Jag har inte annonserat en enda gång men har inte stått utan jobb om det hade varit så. Och ju mer du har att göra, desto större blir efterfrågan på dig av någon konstig anledning.
Skulle jag vilja ha jobb i överflöd så skulle jag köpa mig en övernattningslägenhet i sthlm och annonsera i blaskan, sen använda mig av 4-5 polacker samt 4-5 svenskar som arbetsledare i 4-5 team. Men vem orkar med något sådant?

Och det knepigaste av allt är att en del yrkesgrupper absolut inte vill göra andra jobb än vad de anser sig höra till. Tex så kan jag göra totalentreprenad på ett badrum och fixa vvs, kakel, snickeri och allt där till utom elen (kan men vill inte pga riskerna) men det är många jag har pratat med som absolut inte sätter upp gipsväggar etc om de bara ska kakla. Är det inte kul med variation!?
Jag fick förfrågan igår på en relaxavdelning som jag lämnade offert på för ca 8 månader sedan, nu tror säkert kunden att den offerten gäller fortfarande fast det var sagt att det skulle göras inom en månad. Nu blir det ju prishöjning pga att mitt schema är pressat :D Och vill kunden inte ha det utfört så kan han ju lycka till att hitta någon annan som fixar ca 40kvm under 200k med totalentreprenad. Det är ju vad somliga betalar för ett sketet badrum i sthlm på 10kvm.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det är därför jag har valt detta yrke.... Det är härligt att vara svinig och odräglig... Fan va trist att sitta på ett kontor om dagarna!!
Jag tror att det bara är ni grabbar som inte gillar oss, när vi kommer hem till er och raggar på era fruar och flickvänner... :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top