Hantverkare är drägg

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
prulle skrev:
2511719 1. Du sa just varför, om man har mycket jobb att välja mellan så skulle jag också välja bort dom när någon står å kontrolerar mig, fast å andra sidan är det mer möjlighet till extra inkomst där,

Och du lyckades med att bekräfta mitt påstående om att konkurransen är för dålig när du själv erkänner att man kan välja bort jobb. I en bra konkurrens välkomnas alla kunder oavsett om det är B2B eller B2C.

prulle skrev:
2. Det är väll klart man tar av sig skorna om det inte är i garage, ej inreddkällare eller liknande? Slipper gärna ha dom där 5 kg klumparna på mig...

Fler sånna som dig.:tummenupp

prulle skrev:
3. Ja se där konkurans utsätt dom ;) (dock ger hantverkar yrken mer förslitningar)
av dom där 3-500 får man knappt 100.. (elektriker/larm)

Bra att vi är överens om den bristande konkurrensen. :)

Du också rätt i att risken för förslitningsskador, olyckor etc är större för hantverkare men samtidigt är riskerna för andra arbetsrelaterade åkommor lägre. Tex är sk utbrändhet rätt ovanligt i den yrkesgruppen jämfört med personer verksamma i tjänstebranschen inom offentlig sektor.

Elektriker har väl alldeles utomordentliga möjligheter att tjäna svart på eftermiddagar/kvällar när de är klara med ordinarie jobb. Därmed inte sagt att jag uppmuntrar någon till det. :rolleyes:

/Olzki

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gabor skrev:
2513958...men faktum är, svensken är jävligt lat, fikar hellre än jobbar, mycket snack på möten och strular i största allmänhet.
Hur förklarar du då att Sverige har väsentligt högre BNP i förhållande till sin befolkning än de flesta andra europeiska länder och att svenskar som arbetat utomlands samstämigt säger att både byråkrater och tjänstemän är mindre effektiva i andra länder?

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
pucko skrev:
2513105 Det va en arbetskamrat från ett annat skift som var på mig och försökte förklara för mig hur man bygger bil, sen att han hade jobbat där i 2 månader, och jag i 6 år:dummer , sen så gjorde han mer fel än nån annan. Kan också passa på att säga att han inte var omtykt på sitt eget skift heller.:fakta
Men nu snackar jag inte om att hjälpa hantverkarna konstruktivt, utan ytligt, vad det gäller design och kommer med ideer vad de kan använda när de står o lurar på panel och skivmaterial m.m.

bygga hus kan jag inte, men att bemöta dem positivt och komma med ideer gör jag gärna. Sen om du har ett pucko på ditt jobb är det din sak.

sandstream

Guest
Gabor skrev:
2513973 Japp, samma i Uppsala, Ekeby, Estländare, jobbade som fan till rätt lön...:rolleyes:....lönedumpnin på alla marknader, det skulle bli intressant.

IT"expert" får 125:- i timman...advokat 260:- , ja tjenare...det skulle jag vilja se..
Så kommer det att bli så det är bara att kolla så får du "se".
I USA har de under en längre tid haft "problem" med att många IT-företag flyttar sin utveckling till Indien där de gör ett minst lika bra jobb (om inte bättre) till en lägre kostnad.
(I Indien ska det enligt uppgift finnas 1000 universitet så det finns ju lita arbetskraft att ta av)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2514872
I USA har de under en längre tid haft "problem" med att många IT-företag flyttar sin utveckling till Indien där de gör ett minst lika bra jobb (om inte bättre) till en lägre kostnad.
(I Indien ska det enligt uppgift finnas 1000 universitet så det finns ju lita arbetskraft att ta av)

Som IT-slyna själv kan jag ge lite inside info om det där. Det är sant, det har redan börjats anställas indier och pakistanier i Sverige. Märkbart. I många högskolor och universitet är de numera MÅNGA (har ändrats bara de sista 3-4 åren) indier och pakistanier som kommer hit och pluggar. Det kostar ju gratis ffs. :tummenupp Varför pröja tusentals dollares när Sweden kastar utbildning (läs pengar) på en?

Med det måste jag tillägga att de flesta av dem är kålhuvud och kan knappt räkna till 10. Lägg till det att det luktar _så_ jävla illa också (detta är inte generalisering utan ren fakta). Jag tror inte att det har uppfunnit duschen där borta än, utan istället parfymerar de sig med starka kryddor. Dessutom är majoriteten alltså inte speciellt bra på det de gör, med vissa undantag förstås. Undantagen kan få jobb här, men ofta sämre lön än de "vanliga" anställda.

Tur att man själv kan ta ordentligt med bra betalt för ens arbete iaf. :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
sandstream skrev:
2514872 Så kommer det att bli så det är bara att kolla så får du "se".

Offtopic: Mja..Dell flyttade all sin customer support till Indien från Irland. Det var INTE en förbättring. Jag försökte vara tålmodig och snäll och lugn men efter ett antal timmar på telefon med 15 olika typer som alla INSISTERADE på att tala om för mig vad jag hette efter varje uttalad mening och koppla vidare till nästa jeppe så man får förklara problemet ÄNNU en gång FRÅN BÖRJAN (!!) så ville jag hänga mig i telefonsladden..tyvärr var det en sladdlös telefon:mad: .

Efter flera veckors debatter som alltid slutade med "yeees Miss Aljaderi vi vill help yo in de very best vei possibl and may I teek dis opporrrtunittty to tank you forr choosing DELL..aj vill nao jast trrransferrr you to de suppervajsor and he vill tell you..bblablabla" MÖRDA!!!!! Jag hävde köpet och var jättearg på dumma DELL och är det fortfarande :grrr

Last edited by a moderator:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ja hantverkare, fifan...

Har ett litet kontor i centrala Stockholm som behövde renoveras och byggas om. Bygga badrum, nytt pentry, måla, lägga golv, byta ut el, dvs the lot. Jag är nog en drömkund, firman har stålar, jag vet inte vad saker kostar, och flexibel som f-n... Fick tag på en snubbe som kom och kikade. "VD" för firman, skulle ta totalentrepenad på hela jobbet, materialinköp osv.

Kontrakt försökte jag få honom att skriva, med specifikation av arbetet och allt. Fick jag göra själv... Fastpris, med specifikation, och ungefärlig arbetsåtgång. Det var i april i år... Efter en rivstart (förmodligen så att jag skulle gå med på att betala första delbeloppet...), så avstannade arbetet helt. Jag tjatade på honom, gav honom nya deadlines, och han lovade och lovade. Blev allt svårare att nå honom, mail "läser jag så sällan", mobilen funkade inte, han tappade bort mobiler osv osv. Efter sommaren så skickade jag arga rekommenderade brev, med hot om juridiska påföljder som skadeståndskrav osv, och lovade att kasta ut honom omedelbums om han inte gjorde klart. Eftersom inget mer hände så åkte han ut.

6 månader efter att vi packat ned kontoret i pappkartonger, så fick jag ge mig ut på jakt efter nya "entrepenörer". Tror att totalt sett var 10-talet olika firmor där och kikade. Fick "offert" från tre, där två var en klumpsumma, utan specifkation (trots att jag återigen bett om det), och en var överseriöst specad, men beskrev bara färdigställandet av badrummet, och bara en massa undantag och friskriverier. Vid närmare koll visade det sig att den snubben hade många andra firmor inom alla möjliga gebit, och hade bytt revisor lite för ofta på senare tid för att det skulle kännas seriöst...

Fick till sist tag på en firma som är en dröm i jämförelse. De undrade hur 17 jag fått tag på dem, eftersom de inte annonserade öht, utan bara gick på rekommendationer. Trist för dem att jag bränt mig, jag var väldigt skeptisk mot dem i början...

Finns nog både såna och såna inom byggbranschen såväl som alla andra branscher, men... Under resans gång så har jag snackat med många om problemen jag haft, och det är ingen som haft något gott att säga om "vita" svenska byggfirmor. De enda som lovordats har varit antingen svartjobbare, eller polska/lettiska firmor, men alla dessa har haft fullbokat flera månader i förväg.

Hade jag en byggfirma, så skulle jag satsa stenhårt på "kundfokus" (kvalitetssäkring/kommunikation), det är det enda som svenska företag borde kunna vara överlägsna på... Att behandla kunderna som skit under skosulorna är inte rätt väg i alla fall. Sen får de gärna ha skorna på, så länge de städar något så när efter sig...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har med erfarenheter av polska och lettiska byggföretag...
Dom kunder jag varit hos som anlitat "östfirmor" har uteslutande sagt, prova kan man ju, det var billigt osv. Men kolla här hur det ser ut...
Har man sedan koll på hur det funkar vid eventuell garanti osv så är det väl helt ok. Det finns massor med riktigt duktiga yrkesmän bland östblocken. Problemet är bara att det sällan är dom bästa som söker sig ut ur hemlandet.
Dom bästa och duktigaste hantverkarna brukar ha fullsketet med jobb på hemmaplan. Men så är det ju inte i sthlm vad det verkar.
Ska bli intressant och se vad man möts av nu när jag ska flytta hem igen och börja jobba på den fullständigt genomruttna byggmarknaden i sthlm...
//Tobbe

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Faxade för några år sedan en utförlig förfrågan till fyra olika byggfirmor i Stockholm att sätta upp och ta ner några innerväggar i ett hus vi hade köpt. Avslutade med en vänlig uppmaning att svara och angav förstås både fax-, telefon- och mobilnummer. Ingen svarade.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2518475 Faxade för några år sedan en utförlig förfrågan till fyra olika byggfirmor i Stockholm att sätta upp och ta ner några innerväggar i ett hus vi hade köpt. Avslutade med en vänlig uppmaning att svara och angav förstås både fax-, telefon- och mobilnummer. Ingen svarade.
Det där är ju så jävla pinsamt att branschen borde svartlistas. Jävla monopolbransch är vad det är, stenhårt uppbackad av den svenska maffian (LO).

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
2518717 Det där är ju så jävla pinsamt att branschen borde svartlistas. Jävla monopolbransch är vad det är, stenhårt uppbackad av den svenska maffian (LO).
Det är svårt att ta dig på allvar ngnstans Valmers när du svänger dig med så härliga argument. Du glömde få med kommunistjävlar...
Men helt klart är att alla vi som jobbar inom hantverksbranschen gör allt vi kan för att ignorera kunderna, lyckas vi inte ignorera er så gör vi allt vi kan för att blåsa er.
Den hårda sanningen valmers....
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag måste säga att dom skräckhistorier om folk som inte får svar på offertförfrågan, eller hantverkare som inte dyker upp på ett halvår...
Jag känner inte alls igen detta från den marknaden jag jobbat i under mina 11år som hantverkare.
Jag tar skarpt avstånd och mår rent illa när jag hör att folk blivit så kasst behandlade av "hantverkare". Det är rent för jävligt, inget som jag vill eller någonsin kommer utsätta mina kunder för. Jag skulle heller aldrig någonsin arbeta för ngt företag som behandlar sina kunder på detta sättet.
Jag hoppas verkligen inte att jag är så otroligt unik i denna branschen som det verkar.
//Tobbe

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
tobbeviking skrev:
2518789 Det är svårt att ta dig på allvar ngnstans Valmers när du svänger dig med så härliga argument. Du glömde få med kommunistjävlar...
Men helt klart är att alla vi som jobbar inom hantverksbranschen gör allt vi kan för att ignorera kunderna, lyckas vi inte ignorera er så gör vi allt vi kan för att blåsa er.
Den hårda sanningen valmers....
//Tobbe
Men snälla, öppna ögonen. Titta exempelvis på priserna på byggmateriel i Sverige, och jämför exempelvis med Tyskland. Skillnaderna är otroliga. Varför tror du Byggnads och LO slåss med näbbar och klor för att hålla utlänska byggföretag utanför Sverige? Man är livrädd för konkurrensen!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
2519657 Men snälla, öppna ögonen. Titta exempelvis på priserna på byggmateriel i Sverige, och jämför exempelvis med Tyskland. Skillnaderna är otroliga. Varför tror du Byggnads och LO slåss med näbbar och klor för att hålla utlänska byggföretag utanför Sverige? Man är livrädd för konkurrensen!
Upplys oss gärna med konkreta exempel på matrialpriser är du snäll.
//Tobbe

LasVegas

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
Suzuki 125cc
Det jag mest hakar upp mig på när det gäller hantverkare är hur dom kör!
Varje morgon på väg in till stan blir man omkörd, prejad av dessa annorlunda småpojkar i sina hantverkarbilar. Det kan stå "plattsättning, VVS eller Bygg" på sidorna. Det dom har gemensamt är att alla fått körkortet tillsammans med lördagsgodiset (som dom fått av mamma)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
LasVegas skrev:
2520486 Det jag mest hakar upp mig på när det gäller hantverkare är hur dom kör!
Varje morgon på väg in till stan blir man omkörd, prejad av dessa annorlunda småpojkar i sina hantverkarbilar. Det kan stå "plattsättning, VVS eller Bygg" på sidorna. Det dom har gemensamt är att alla fått körkortet tillsammans med lördagsgodiset (som dom fått av mamma)
Köp ett månadskort till lokaltrafiken så slipper du bli prejad varje morgon. :tummenupp
//Tobbe

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
LasVegas skrev:
2520486 Det jag mest hakar upp mig på när det gäller hantverkare är hur dom kör!
Den yrkeskår som kör sämst är ju utan konurrens taxichaufförer. Ut mot Arlanda ligger de och fiser i vänsterfilen eller...oj, vad gnällig jag låter men så är det faktiskt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln