Ja hantverkare, fifan...
Har ett litet kontor i centrala Stockholm som behövde renoveras och byggas om. Bygga badrum, nytt pentry, måla, lägga golv, byta ut el, dvs the lot. Jag är nog en drömkund, firman har stålar, jag vet inte vad saker kostar, och flexibel som f-n... Fick tag på en snubbe som kom och kikade. "VD" för firman, skulle ta totalentrepenad på hela jobbet, materialinköp osv.
Kontrakt försökte jag få honom att skriva, med specifikation av arbetet och allt. Fick jag göra själv... Fastpris, med specifikation, och ungefärlig arbetsåtgång. Det var i april i år... Efter en rivstart (förmodligen så att jag skulle gå med på att betala första delbeloppet...), så avstannade arbetet helt. Jag tjatade på honom, gav honom nya deadlines, och han lovade och lovade. Blev allt svårare att nå honom, mail "läser jag så sällan", mobilen funkade inte, han tappade bort mobiler osv osv. Efter sommaren så skickade jag arga rekommenderade brev, med hot om juridiska påföljder som skadeståndskrav osv, och lovade att kasta ut honom omedelbums om han inte gjorde klart. Eftersom inget mer hände så åkte han ut.
6 månader efter att vi packat ned kontoret i pappkartonger, så fick jag ge mig ut på jakt efter nya "entrepenörer". Tror att totalt sett var 10-talet olika firmor där och kikade. Fick "offert" från tre, där två var en klumpsumma, utan specifkation (trots att jag återigen bett om det), och en var överseriöst specad, men beskrev bara färdigställandet av badrummet, och bara en massa undantag och friskriverier. Vid närmare koll visade det sig att den snubben hade många andra firmor inom alla möjliga gebit, och hade bytt revisor lite för ofta på senare tid för att det skulle kännas seriöst...
Fick till sist tag på en firma som är en dröm i jämförelse. De undrade hur 17 jag fått tag på dem, eftersom de inte annonserade öht, utan bara gick på rekommendationer. Trist för dem att jag bränt mig, jag var väldigt skeptisk mot dem i början...
Finns nog både såna och såna inom byggbranschen såväl som alla andra branscher, men... Under resans gång så har jag snackat med många om problemen jag haft, och det är ingen som haft något gott att säga om "vita" svenska byggfirmor. De enda som lovordats har varit antingen svartjobbare, eller polska/lettiska firmor, men alla dessa har haft fullbokat flera månader i förväg.
Hade jag en byggfirma, så skulle jag satsa stenhårt på "kundfokus" (kvalitetssäkring/kommunikation), det är det enda som svenska företag borde kunna vara överlägsna på... Att behandla kunderna som skit under skosulorna är inte rätt väg i alla fall. Sen får de gärna ha skorna på, så länge de städar något så när efter sig...