Hantverkare är drägg

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nyteknik skrev:
2513210Därför har man liten tolerans mot en hantverkare som skitar ner, är bufflig, opålitlig och gör ett halvtaskigt arbete.
Ska man någonsin ha hög tolerans för det?
//Tobbe

Nyteknik skrev:
2513236 Det beror väl på min upplevelse av sådana fördomar jämfört med fördomar om hantverkare. Dessutom är jag såklart jävig så som icke-hantverkare.

Men grundläggande tror jag är att hantverkare alldeles för ofta är helt omedvetna om vilka förväntningar som ställs på dem så som någon man tar emot i sitt hem och betalar med egna pengar. Högre än en osynlig tjänsteman på Försäkringskassan eller Folksam
Det där har du jäkligt rätt i...
Ligger enormt mycket ansvar på mig som hantverkare för att firman som jag jobbar för ska vara välmående.
//Tobbe

Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Problemet har två sidor.

1. Hantverkare och tjänstemän inom byggsektorn har lite svårt att se sina beställare som kunder och behandla dessa med respekt. Vi har en förmåga att lite nedlåtande slänga ur oss en branschklyscha som är helt obegriplig för utomstående för att sedan vända på klacken och gå.

2. Kunderna anser att ALLA inom byggsektorn är tjuvar och fuskare, vilket leder till misstro och en avig inställning.

Nyckeln till det hela ligger i kommunikation, att vara tydlig och förklara sina målsättningar och regler med uppdraget, både till kundernas medarbetare och hantverkarna.

Jaja, bara mina 10 ören.

Gabor

Guest
Nyteknik skrev:
2513236 Det beror väl på min upplevelse av sådana fördomar jämfört med fördomar om hantverkare. Dessutom är jag såklart jävig så som icke-hantverkare.

Men grundläggande tror jag är att hantverkare alldeles för ofta är helt omedvetna om vilka förväntningar som ställs på dem så som någon man tar emot i sitt hem och betalar med egna pengar. Högre än en osynlig tjänsteman på Försäkringskassan eller Folksam

En egenföretagande hantverkare blir inte kvar i matchen länge om han inte sköter sig och får dåligt ryckte....out of game....

Kontorsgökar som är antällda kan klanta runt i 25 år å fortfarande ha kvar jobbet....:tummenupp :va

Sweedo skrev:
2513285 Problemet har två sidor.

1. Hantverkare och tjänstemän inom byggsektorn har lite svårt att se sina beställare som kunder och behandla dessa med respekt. Vi har en förmåga att lite nedlåtande slänga ur oss en branschklyscha som är helt obegriplig för utomstående för att sedan vända på klacken och gå.

2. Kunderna anser att ALLA inom byggsektorn är tjuvar och fuskare, vilket leder till misstro och en avig inställning.

Nyckeln till det hela ligger i kommunikation, att vara tydlig och förklara sina målsättningar och regler med uppdraget, både till kundernas medarbetare och hantverkarna.

Jaja, bara mina 10 ören.

Helt rätt, kolla vad en advokat tar i timpenning..... 12-1500:- per timma
Jag slår alltid på ordentligt med offerten när jag vet att vederbörande kund tjänar på andra individers okunskap och deras nedlåtande sett på arbetarna.
Klagar gör dom , men det är bara att trevligt argumentera, får man jobbet så får man, annars skönt att slippa dryga översittare.

Nyteknik skrev:
2510370 Det är alltid samma sak. Var får hantverkare lära sig att bete sig som svin?

Samma ställe som korkade kontorsråttor med attitydsproblem......

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gabor skrev:
2513399
Kontorsgökar som är antällda kan klanta runt i 25 år å fortfarande ha kvar jobbet

Vill du utveckla det där lite mer?

/Intresserad

Gabor

Guest
Zee skrev:
2513424 Vill du utveckla det där lite mer?

/Intresserad

offentlig förvaltning, stora företag, sjukhusledning, kommun, landsting, länstyrelsen, staliga företag....mer ?? kallas allmänt tjänstmanna dagis och skyddad verksamhet...störst...politiken.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Gabor skrev:
2513429 offentlig förvaltning, stora företag, sjukhusledning, kommun, landsting, länstyrelsen, staliga företag....mer ?? kallas allmänt tjänstmanna dagis och skyddad verksamhet...störst...politiken.

Ja, tack. :) Av någon anledning tror du att jag inte förstår vad kontorsgökar är, men det kan jag gissa mig till eftersom jag de facto har över 75 i IQ. Nej, min undran går mycket djupare än så. Oändlich djupare än så. Kanske till och med obegripligt djupare än så. Hur kan du påstå att kontorsgökar kan klanta runt i 25 år och få behålla jobbet? Är det ingen som bryr sig vad kontorsgökar gör? Vilka resultat de producerar? Sitter kontorsgökarna och porrsurfar hela dagen och klagar på att aktierna har gått ner? Vad får dig att tro/veta att en kontorsgök kan vara en noob i 25 år utan att någon ser det eller sparkar honom/henne? Är detta något du sett själv, eller ville du bara spela Balla Allan?Det vill jag att du utvecklar.

Gabor

Guest
Zee skrev:
2513459 Ja, tack. :) Av någon anledning tror du att jag inte förstår vad kontorsgökar är, men det kan jag gissa mig till eftersom jag de facto har över 75 i IQ. Nej, min undran går mycket djupare än så. Oändlich djupare än så. Kanske till och med obegripligt djupare än så. Hur kan du påstå att kontorsgökar kan klanta runt i 25 år och få behålla jobbet? Är det ingen som bryr sig vad kontorsgökar gör? Vilka resultat de producerar? Sitter kontorsgökarna och porrsurfar hela dagen och klagar på att aktierna har gått ner? Vad får dig att tro/veta att en kontorsgök kan vara en noob i 25 år utan att någon ser det eller sparkar honom/henne? Är detta något du sett själv, eller ville du bara spela Balla Allan?Det vill jag att du utvecklar.

Ok tidsbrist men ....har JOBBAT i försvarsmaktens korridorer...sedan ut i privata sektorn, både stort och mycket större företag. Satsat på att verkligen fördjupa mig i företagsdrift och prsonalproblem. Sysslat med fackliga frågor i många år.. tro mig lika impnerad varje gång när ledarna säger si, men nästa dag säger så..å får vara kvar.
lika mycket ser jag myglande inkompetenta strulgubbar göra den ena tavlan efter den andra,,,får vara kvar, skyddad av likasinnade....Kan inte ett skit, men skrävlar hur duktiga dom varit förr....
har sedan även eget företag, vet hur jävla mycket jobb det är med kunder, material, säkerhet på jobbet, långtidsplanerigar, mm. Ja jag kan ta folk bra, har ett underbart liv med ungar, flickvän. Räcker det som en kort sammanfattning.??? :yoparty

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Zee skrev:
2513459 ...Hur kan du påstå att kontorsgökar kan klanta runt i 25 år och få behålla jobbet? Är det ingen som bryr sig vad kontorsgökar gör? Vilka resultat de producerar? ...
Tyvärr, förekommer detta, främst inom stat och kommun.
Jag har själv jobbat 5 år inom ett kommunalt bolag och det fanns folk som inte presterade det som begädes av dem. Tyvärr såg cheferna mellan fingrarna på sådant eller t.o.m. sparkade dessa uppåt i organisationen.
Fast detta problem finns även bland hantverkare, verkstadsarbetare osv.
Det är grymt fel att generalisera som ni gör.
PUGNT!

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
:)

Lustigt resonemang till o från i denna tråd. Att ta av sej skorna när man gör arbeten hemma hos folk eller inte? ptjaaa.. ska det göras jobb hemma hos folk medans de fortfarande bor där så får antingen DE täcka golv+övrig inredning som de är rädd om.
Alt. FÖRETAGET som ska göra jobbet men då kostar det pengar! När jag mocka rör förrut så föreslog jag alltid för de snåla privatkunderna att " vill du ha "bästa pris just nu!" alternativet? vilket de alltid var intresserade av så svarade jag "bra då täcker du in allt du är rädd om+ ansvarar för borttransport av ev överbliven gammal eller ny mtrl såsom badkar av gjutjärn som ska ner 5 tr osv :D vilket de oftast nappade på :yoparty

E kroppen lat får man va vig i käften ellerhur?

Rock on!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gabor skrev:
2513476.. tro mig lika impnerad varje gång när ledarna säger si, men nästa dag säger så..å får vara kvar.
Är det din förklaring av hur det går till när tjänstemän kan missköta sig och ha kvar sitt arbete men inte hantverkare?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Sweedo skrev:
2513478 Tyvärr, förekommer detta, främst inom stat och kommun.

Jag förstår att det kanske är vanligare inom stat och kommun, men har svårt att tro att det förhåller sig så i den privata sektorn.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
2513514 Är det din förklaring av hur det går till när tjänstemän kan missköta sig och ha kvar sitt arbete men inte hantverkare?

Hantverkare jobbar oftast i mindre företag, undantag Skanska osv, och där får chefen ofta reda på om en gubbe missköter sig.
Tyvärr, är det brist på hantverkare och det är inte alltid referenser kontrolleras så de som mist arbetet får oftast nytt arbete.

Zee skrev:
2513528 Jag förstår att det kanske är vanligare inom stat och kommun, men har svårt att tro att det förhåller sig så i den privata sektorn.
Det finns något som heter LAS och det går inte att säga upp en medarbetare utan starka skäl.

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Sweedo skrev:
2513533
Det finns något som heter LAS och det går inte att säga upp en medarbetare utan starka skäl.

Men det betyder inte att puckot som gör bort sig får fortsätta att sitta och göra bort sig. Man sätter in åtgärder som utbildning, omplacering med andra arbetsuppgifter eller dyl. Och det gäller inte bara inom den privata sektorn utan även den statliga och kummunala sektorn. Att påstå att idioter som inte kan sitt jobb får sitta och inte kunna sitt jobb i 25 år är nog en ganska felaktig generalisering.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Zee skrev:
2513547 ....Att påstå att idioter som inte kan sitt jobb får sitta och inte kunna sitt jobb i 25 år är nog en ganska felaktig generalisering.

Det tror jag inte. Statliga instanser och stora företag (rätt benämning kanske är "stora organisationer") kryllar av den här typen av nötter. Det är inte alls omöjligt att stöta på folk som sitter ganska högt i näringskedjan som är direkt inkompetenta och/eller löjligt arbetsskygga.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Zee skrev:
2513547...felaktig generalisering.
Hela tråden består nästan av felaktiga generaliseringar...
Ingen har rätt och ingen har fel, utan det är personliga åsikter.

Chrille skrev:
2513558 Det tror jag inte. Statliga instanser och stora företag (rätt benämning kanske är "stora organisationer") kryllar av den här typen av nötter. Det är inte alls omöjligt att stöta på folk som sitter ganska högt i näringskedjan som är direkt inkompetenta och/eller löjligt arbetsskygga.
Pratar du om mig Lemmy????:mad:

:D Jag jobbar iofs på ett privat medelstort företag.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Nyteknik skrev:
2513395 Vad är det som provocerar dig?

Mig provocerar du onekligen inte men berättar jag vad jag jobbar med är det väl fel på min kategori också. Däremot lär väl en och annan hantverkare ta lite illa upp. Var det inte du som ogillade bilmekaniker också?

-@

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
d1ce skrev:
2513562 Mig provocerar du onekligen inte men berättar jag vad jag jobbar med är det väl fel på min kategori också, en och annan hantverkare lär väl ta lite illa upp. Var det inte du som ogillade bilmekaniker också?

-@
Vem ogillar inte bilmekaniker? Kan skilja 1000% i pris mellan två killar när man ska rostlaga bilen och jag är fast övertygad om att de gärna har sönder bilen på ett annat sätt innan de lämnar tillbaks den så att man måste lämna in den igen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Sweedo skrev:
2513559 .....

Pratar du om mig Lemmy????:mad:

.... .

And your mother!!:mad:

Privat medelstort... Låter som att du är i gråzonen för att vara en "sån där".... För det är ni ju allihopa. Vad är medelstort förresten???? vi är ju rätt många här på kontoret...

d1ce skrev:
2513562 Mig provocerar du onekligen inte men berättar jag vad jag jobbar med är det väl fel på min kategori också, en och annan hantverkare lär väl ta lite illa upp. Var det inte du som ogillade bilmekaniker också?

-@

Kan vi se ett samband tro??? :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...