Det var ett jävla gnäll här inne. Är det samma folk som gnäller på hantverkares skovanor som svarar "Nä det är ok", när man frågar om man ska ta av sig skorna?
Jag träffar uppemot 20 kunder i veckan, företag och privat.
Jag tar mer än gärna av mig skorna om ngn säger att jag behöver. Men jag behåller dom allra helst på. Eftersom jag är elektriker så är det oftast ngt moment som kräver arbete från stege/pall. Då SKA jag ha skorna på mig, annars riskerar jag att få slitningar och liknande i fötterna av stegen.
Innan ni motsätter er detta, så ta gärna en stege och ställ er i strumplästen och stå på samma höjd i 10-30min. Skitar ner, ja det är klart att en del moment skitar ner. Men när man tar fram det lilla gay sopsettet och säcken så säger dom flesta "Nej men bry dig inte om det där, det tar jag hand om." Då sopar jag iaf upp min skit och samtalar lite trevligt med kunden om att det faktiskt är en del av min tjänst. Ler inte kunden och tackar för ett bra jobb så är det ett misslyckande från min sida. Förutsatt att inte kunden är ett rövhål, jo det är sant. Såna kunder finns, men det får man ju aldrig tala om för dom.
Jag har flera gånger varit på kontor, bla ett stort företag baserat på telefonförsäljning. Givetvis får man förstå att det inte är så lätt att sköta sitt jobb i luren om man har ngn som står och gastar i rummet när man ska prata i telefon. Men samtidigt så får man visa ömsesidig respekt.
Men är det en avdelning som tillkallat hantverkare för en förbättring av sitt kontor så kan du ge dig fan på att den andra avdelningen som sitter längre ner i korridoren är dom som bölar och tjuter mest.
En sak som hände mig på samma kontor var när jag i en del skulle utföra vissa arbeten och behövde bryta strömmen till det landskapet. Så kommer jag fram till elcentralen och känner att det luktar riktigt varmt. Känner med handen över alla säkringar och bränner mig på en, det är alltså minuter/sekunder tills det tar fyr. Jag drar tröjan över näven och drar ur säkringen.
Givetvis hör jag inga jubel över avdelningen som blev strömlös, långt från den som jag egentligen arbetade med.
Jag lägger ner säkringen och knallar bort till dom och förklarar att jag precis förmodligen stoppat en begynnande elbrand och är det ngn som vill så får dom gärna följa med och få det förklarat och visat.
Men icke, jag blir utskälld.... tack.... jag öppnar kåpan för att kolla hur anslutningar osv ser ut. Då kommer en kille och undrar hur det går.
Frågar lite vad som hänt osv, jag snackar med honom och förklarar precis vad som var på väg att hända. Under tiden blir jag färdig med kollen av "deras" ledning och skruvar på kåpan, i med ny säkring.
Dom hade ett avbrott på ca 10-15min.
För killen som kom och snackade så var jag dagens "hjälte", men för gnällkärringarna som satt kvar och surade var jag och förblev ett hantverkarsvin.
Svin finns i alla läger, men snälla ge oss seriösa och yrkesstolta hantverkare en chans innan ni utgår från att vi försöker blåsa skjortan av er.
Jag försöker alltid visa hänsyn.
//Tobbe