Hantverkare är drägg

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan Markus. Nu fick du till det IGEN :yoparty . Måste säga att du ibland (ytterst sällan) slår spiken på skallen. Eller hur var det nu :va

Vi borde sänka en perka någon kväll så jag får se vad du är för en. Ijentlijen.

Markus skrev:
2512004 Fnys, då är du ingen äkta väsbybo. Barn som föds i Väsby är tatuerade vid förlossningen, pansarlänken får de i dop-present av Marabouanställd gammelmormor (43 år). Cross kör man till dagis och Iron Maiden lyssnar man på i första klass.

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Henken skrev:
2511345 Jag har vit överkropp & en blå penna. Duger det? :banana
Det är ju en bra början :yoparty
Men sen är ju jag en såndär kontorsråtta som sprider den där överlägsna attityden... :tungan

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Ska inte dra alla över en och samma kamm.

Jag och tjejen köpte en ny lgh, helt ny med ny inredning.

Sofföverkastet är vit och tapeterna bruna..skit samma..

Det kom upp en snickare som skulle hjälpa oss med den s k "snickarhjälpen"

Han skulle borra och få upp mina högtalare på väggen.

Han var skitig och svettig och det kan jag ta..men.

Han lutade sig mot soffan, vart skitit...slutade med kemtvätt.

När han mätte så tryckte han sin svettiga illa-luktande panna mot våra nya tapeter...japp värsta pannfläcken...fick gnugga satan för att kunna få bort det mesta..

Jo mina herrar, sånt gör en irriterad, speciellt när personen i fråga ignorerar det hela.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det var ett jävla gnäll här inne. Är det samma folk som gnäller på hantverkares skovanor som svarar "Nä det är ok", när man frågar om man ska ta av sig skorna?
Jag träffar uppemot 20 kunder i veckan, företag och privat.
Jag tar mer än gärna av mig skorna om ngn säger att jag behöver. Men jag behåller dom allra helst på. Eftersom jag är elektriker så är det oftast ngt moment som kräver arbete från stege/pall. Då SKA jag ha skorna på mig, annars riskerar jag att få slitningar och liknande i fötterna av stegen.
Innan ni motsätter er detta, så ta gärna en stege och ställ er i strumplästen och stå på samma höjd i 10-30min. Skitar ner, ja det är klart att en del moment skitar ner. Men när man tar fram det lilla gay sopsettet och säcken så säger dom flesta "Nej men bry dig inte om det där, det tar jag hand om." Då sopar jag iaf upp min skit och samtalar lite trevligt med kunden om att det faktiskt är en del av min tjänst. Ler inte kunden och tackar för ett bra jobb så är det ett misslyckande från min sida. Förutsatt att inte kunden är ett rövhål, jo det är sant. Såna kunder finns, men det får man ju aldrig tala om för dom.
Jag har flera gånger varit på kontor, bla ett stort företag baserat på telefonförsäljning. Givetvis får man förstå att det inte är så lätt att sköta sitt jobb i luren om man har ngn som står och gastar i rummet när man ska prata i telefon. Men samtidigt så får man visa ömsesidig respekt.
Men är det en avdelning som tillkallat hantverkare för en förbättring av sitt kontor så kan du ge dig fan på att den andra avdelningen som sitter längre ner i korridoren är dom som bölar och tjuter mest.
En sak som hände mig på samma kontor var när jag i en del skulle utföra vissa arbeten och behövde bryta strömmen till det landskapet. Så kommer jag fram till elcentralen och känner att det luktar riktigt varmt. Känner med handen över alla säkringar och bränner mig på en, det är alltså minuter/sekunder tills det tar fyr. Jag drar tröjan över näven och drar ur säkringen.
Givetvis hör jag inga jubel över avdelningen som blev strömlös, långt från den som jag egentligen arbetade med.
Jag lägger ner säkringen och knallar bort till dom och förklarar att jag precis förmodligen stoppat en begynnande elbrand och är det ngn som vill så får dom gärna följa med och få det förklarat och visat.
Men icke, jag blir utskälld.... tack.... jag öppnar kåpan för att kolla hur anslutningar osv ser ut. Då kommer en kille och undrar hur det går.
Frågar lite vad som hänt osv, jag snackar med honom och förklarar precis vad som var på väg att hända. Under tiden blir jag färdig med kollen av "deras" ledning och skruvar på kåpan, i med ny säkring.
Dom hade ett avbrott på ca 10-15min.
För killen som kom och snackade så var jag dagens "hjälte", men för gnällkärringarna som satt kvar och surade var jag och förblev ett hantverkarsvin.
Svin finns i alla läger, men snälla ge oss seriösa och yrkesstolta hantverkare en chans innan ni utgår från att vi försöker blåsa skjortan av er.
Jag försöker alltid visa hänsyn.
//Tobbe

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Chris Ash skrev:
2510515 Jag kan räkna upp enormt många servicejobb och andra moment inomhus som man inte behöver skyddsskor för. Man behöver inte byta ut en fot för att man tappat en kartong skruv på den....

Det går alldeles utmärkt att använda huvudet i såna här fall, det är ju skrämmande om en hantverkare inte vet när det behövs skyddskor eller inte.

Farsan krossade en stortå när han knallade in och snällt hade tagit av sig sina arbetsskor då kärringen som bodde där välte ner en hylla som hon försökte flytta på. På den hyllan låg det en kartong fylld med massiva ekhyllor som siktade rakt på farsans fot.

Efter det har jag gjort det en regel att alltid ha skydddojjor på mig när jag är i närheten av fruntimmer som ska hålla på även fast man inte tror att det behövs :rolleyes:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Markus skrev:
2512004 Fnys, då är du ingen äkta väsbybo. Barn som föds i Väsby är tatuerade vid förlossningen, pansarlänken får de i dop-present av Marabouanställd gammelmormor (43 år). Cross kör man till dagis och Iron Maiden lyssnar man på i första klass.

Ja förutom tatueringen och pansarlänken stämmer det ju! :D

Väsby vatos for life!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan förstå dem som stör sig på hantverkare då de oftast är skitiga, grisiga, högljudda och allmänt egendomliga. När jag tex byggde ett badrum på ett ställe hos en indier så envisades jag med att ta av mig skorna för att inte skita ned deras lyxiga marmorgolv samt filtbeklädda trapp till övervåningen, men det var inga problem alls enligt henne. Jag städade efter mig varje dag i ca 3 veckors tid jag var där och jobbade med min kollega och jag skulle kräva detta av en hantverkare hemma hos mig också. Och min uppfostran är att man inte går in med skor. Givetvis på själva arbetsplatsen, där krävs det skor men på vägen dit genom tex hela huset bör man ta av sig. Detta är något en rörmokare inte förstår sig på, de är de jävligaste hantverkarna och sen luktar de ju verkligen bajs på riktigt!
Jag fick för övrigt en dubbelgips-skruv rakt in i foten när jag byggde det badrummet, jag hoppade ner från andra trappsteget på stegen och en skruv stod på golvet! Den dagen hade jag bara ett par vanliga gympaskor :näsblod Skönt när man får skruva ut objektet i fråga ur foten... Så skor är ett måste!

Jag har även jobbat på kontor men det är oftast där man träffar de mest korkade människorna, så kallade "teoretiker" enligt mig. Man behöver inte vara praktiskt lagd eller så men såna som inte ens kan dra några sladdar själv etc är så hysteriskt roliga. De har jobbat för länge/endast inom kontorsbranschen.
Men fick jag välja mellan en kontorsarbetare eller hantverkar hemma hos mig så skulle det nog bli en kontorsarbetare för som ni säger så är de oftast jävligt grisiga de där satans hantverkarna :D

/låtsas-hantverkarn....

sandstream

Guest
Ivil skrev:
2510486 Att inte ta sv sig skorna har lite med säkerhet att göra också. Inte så jävla skoj att tappa en "Galt" (Gjutjärnsradiator) på tårna eller något annat tungt och ilsket.
Min första tanke också. Men så långt kan en del tydligen inte tänka :rolleyes:

Jobbade själv som "hantverkare" i 5 år på allt från stora nybyggen till mindre ROT-jobb och med tanke på vilka svinstior man fick besöka och hur många gånger Anti-Cimex fick gå in och röja innan vi kunde gå in så är det ett under att man fortsatte :mad:

Chris Ash skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda huvudet i såna här fall, det är ju skrämmande om en hantverkare inte vet när det behövs skyddskor eller inte.
Än mer skrämmande att någon orkar bry sig om lite skit på golvet :rolleyes:

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kära vänner.

Jag hatar också hantverkare.

Men jag ligger bra nära till att vara en själv. Jag är nämligen möbelsnickare och gör saker åt folk som vill ha saker specialgjorda, egendesignade m.m. Det är inte ofta jag behöver komma och "hantverka" hos folk. Under mina år på ett par olika företag var jag tvungen att flytta.

Fick då jobb på ett byggvaruhus, där jag är nu, där jag möter byggare o hantverkare varje dag. JAG HATAR DEM!
De är så förbannat otrevliga mot snälla jag som vill deras bästa och försöker ge dem designmässiga tips vad det gäller träslag och kombinationer m.m. Men det tar de inte emot! de ska bara ha sitt jävla virke, snora på golvet och svära åt oss "smågrabbar" inom denna industri.

Grrr! Jag kan då säga att detta uppförande INTE ingick i min utbildning!

Mvh Jonas

Dark_Messenger

Guest
Dee_cati skrev:
2512929 ...Detta är något en rörmokare inte förstår sig på, de är de jävligaste hantverkarna och sen luktar de ju verkligen bajs på riktigt!...
:yoparty :rofl :rofl

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
De indoktrinerade LO-aktivisterna i denna tråd pratar om "kontorsmänniskor". Vad är det? Är det en yrkesgrupp? Detta förbannade snack om att ett "riktigt" arbete utförs med händerna, "kontorsmänniskor" gör ingenting på dagarna, de sitter bara och "knäpper på datan".

Jag skulle vilja se en enda av dessa jag-jobbar-till-kvart-i-fyra-sedan-tappar-jag-hammaren-och-går-hem-sluskarna sitta på kontoret en dag, och ta ansvar för en försäljningskalkyl på MSEK 150, snacka garantiproblem med en kund i Japan, organisera nästa veckas möte med en nyckelkund i Italien, ordna ett referensbesök för en kund från Saudiarabien och avsluta dagen med en telefonkonferens med en amerikansk kund på västkusten, trots att klockan blir 18 innan den kan börja p.g.a. tidsskillnanden.

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
morecore skrev:
2513027
De är så förbannat otrevliga mot snälla jag som vill deras bästa och försöker ge dem designmässiga tips vad det gäller träslag och kombinationer m.m. Men det tar de inte emot! de ska bara ha sitt jävla virke, snora på golvet och svära åt oss "smågrabbar" inom denna industri.

Det va en arbetskamrat från ett annat skift som var på mig och försökte förklara för mig hur man bygger bil, sen att han hade jobbat där i 2 månader, och jag i 6 år:dummer , sen så gjorde han mer fel än nån annan. Kan också passa på att säga att han inte var omtykt på sitt eget skift heller.:fakta

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
valmers skrev:
2513099 De indoktrinerade LO-aktivisterna i denna tråd pratar om "kontorsmänniskor". Vad är det? Är det en yrkesgrupp? Detta förbannade snack om att ett "riktigt" arbete utförs med händerna, "kontorsmänniskor" gör ingenting på dagarna, de sitter bara och "knäpper på datan".

Jag skulle vilja se en enda av dessa jag-jobbar-till-kvart-i-fyra-sedan-tappar-jag-hammaren-och-går-hem-sluskarna sitta på kontoret en dag, och ta ansvar för en försäljningskalkyl på MSEK 150, snacka garantiproblem med en kund i Japan, organisera nästa veckas möte med en nyckelkund i Italien, ordna ett referensbesök för en kund från Saudiarabien och avsluta dagen med en telefonkonferens med en amerikansk kund på västkusten, trots att klockan blir 18 innan den kan börja p.g.a. tidsskillnanden.
Vad duktig och viktig du är Valmers.
Om du kunde ge fan i att spy din galla över alla som inte sitter på kontor som du gjort tidigare. Eller förklara att vi är totalt inkompetenta och utan konkurens så kan du få bukt med skrivbordsföraktet.
Du ska ha fullständigt klart för dig att det finns en våldsam jävla massa nötter som sitter bakom tangentbord och skärmar om dagarna, precis som det finns kass hantverkare. Men att höja sin egen syssla över ngn annans ger bara samma gammla översittarvalmers.
//Tobbe

Gabor

Guest
valmers skrev:
2513099

Vad är det för specielt med det då ??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
tobbeviking skrev:
2513140 Vad duktig och viktig du är Valmers.
Om du kunde ge fan i att spy din galla över alla som inte sitter på kontor som du gjort tidigare. Eller förklara att vi är totalt inkompetenta och utan konkurens så kan du få bukt med skrivbordsföraktet.
Du ska ha fullständigt klart för dig att det finns en våldsam jävla massa nötter som sitter bakom tangentbord och skärmar om dagarna, precis som det finns kass hantverkare. Men att höja sin egen syssla över ngn annans ger bara samma gammla översittarvalmers.
//Tobbe
Visst har du rätt. Men jag måste också ge Valmers rätt i de skrattretande fördomar mot oss som arbetar sittande på en stol som graserar bland många hantverkare. Själv upplever jag de som mer utbredda och grövre än de som tjänstemän har om hantverkare.

Ett berättigat skäl att ställa höga krav på hantverkare och en trolig anledning till att de har så dåligt rykte bland många är att vi köper deras tjänster som privatpersoner. Det är lättare att acceptera dålig service, oskäligt pris eller halvbra kvalitet om man köper en tjänst till sin arbetsgivare. Och betalar ur arbetsgivarens kassa. Den som betalar med egna pengar och får tjänsten utrförd i sitt hem är av begripliga skäl mer kräsen. Därför har man liten tolerans mot en hantverkare som skitar ner, är bufflig, opålitlig och gör ett halvtaskigt arbete.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2513210 Visst har du rätt. Men jag måste också ge Valmers rätt i de skrattretande fördomar mot oss som arbetar sittande på en stol som graserar bland många hantverkare. Själv upplever jag de som mer utbredda och grövre än de som tjänstemän har om hantverkare.
Tycker den här tråden visar att det är ungefär lika illa åt bägge håll...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
2513210 ....Själv upplever jag de som mer utbredda och grövre än de som tjänstemän har om hantverkare.

Tämligen förvånande med tanke på din öppning i den här tråden.

Valmers tycker jag har grovt fel. Det flesta av oss som upplevs som strebers hade jobbat för mycket var vi än placerades, vare sig detta var rörmokeri eller raketforskning.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
2513222 Tämligen förvånande med tanke på din öppning i den här tråden.
Det beror väl på min upplevelse av sådana fördomar jämfört med fördomar om hantverkare. Dessutom är jag såklart jävig så som icke-hantverkare.

Men grundläggande tror jag är att hantverkare alldeles för ofta är helt omedvetna om vilka förväntningar som ställs på dem så som någon man tar emot i sitt hem och betalar med egna pengar. Högre än en osynlig tjänsteman på Försäkringskassan eller Folksam

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln